RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, July 26, 2012

RPH MINGGU KE 30


Hari/Tarikh                          : Isnin 23.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran       : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                                Kritikan seni.
                                             b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                                : 3.1)Pendekatan Sejarah Seni Visual.
Prosedur                             : 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
                                             2.agihan pelajar untuk membentuk kumpulan pembentangan.
                                             3.agihan tajuk untuk setiap kumpulan pembentang.
                                             4.ahli kumpulan berbincangan tajuk yang akan diperbentangkan.
BBM                                   : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                                : Pelajar telah membuat agihan tugas bagi setiap ahli dalam kumpulan
                                              Pembentangan.



Hari/Tarikh                            : Isnin/23.7.2012
Tingkatan                               :6AK5
Mata Pelajaran                       : Seni Visual
Masa                                      : 70 minit
Unit Pembelajaran                   : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran           : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4 kajian warna arca  soalan no 2.
                                                 2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat membuat lakaran di atas
                                                    Kanvas.
Aktiviti                                    : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                                 : 1.membahagikan kepada kumpulan mengikut soalan yang dipilih.
                                                 2.setiap calon menunjukkan hasil kerja terkini yang dibuat.
                                                 3.teguran dan panduan dari guru.
                                                 4.calon meneruskan dengan kajian warna bagi soalan 2 dan
                                                    bagi soalan membuat lakaran diatas kanvas .
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                                   :  semua calon yang telah memilih soalan arca telah masuk 
                                                  Ke kajian warna.  4 orang calon soalan catan telah membuat
                                                  Lakaran diatas kanvas. 

**********************************************************************************
                                                                                                                                                                                 
Hari/Tarikh                          : Selasa 24.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran       : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                                Kritikan seni.
                                             b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                                 : 3.1)Sejarah Seni,Tujuan dan Kaedah Sejarah Seni Visual.
Prosedur                              : 1.pembentangan oleh kumpulan 1.
                                              2.sesi soalan jawab bersama rakan.
                                               3.ulasan dari guru.
BBM                                    : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                                 : Pelajar telah membuat pembentangan dengan jayanya.


Hari/Tarikh                             : Selasa/24.7.2012
Tingkatan                                :6AK5
Mata Pelajaran                        : Seni Visual
Masa                                       : 70 minit
Unit Pembelajaran                    :  Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran            : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4 kajian warna arca  soalan no 2.
                                                  2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat membuat lakaran di atas         
                                                     Kanvas.
Aktiviti                                      : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                                   : 1.calon menyambung kerja membuat kajian warna dan
                                                      Mewarna  di atas kanvas.            
                                                   2.calon arca menyambung kerja memotong papan lapis dan
                                                      Kayu.
                                                   3.guru merakam gambar pelajar yang sedang membuat kerja
                                                      Kursus sebagai bukti .
BBM                                         : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                                      :  calon soalan catan menunjukkan perkembangan yang cepat
                                                     Tetapi calon arca perkembangan agak perlahan.

**********************************************************************************

Hari/Tarikh                                : Rabu 25.7.2012
Tingkatan                                   : 6RK5
Mata pelajaran                           : Seni Visual
Masa                                         : 70 minit
Unit Pembelajaran                      : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran              : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                                       Kritikan seni.
                                                    b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                                       : 3.1)Pengolahan Karya.
Prosedur                                    : 1.pembentangan oleh kumpulan 2
                                                    2.sesi soalan jawab bersama rakan.
                                                    3.ulasan dari guru.
BBM                                         : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                                      : Pelajar terkeliru dengan Pengolahan Karya Naturalisme Realisme.



Hari/Tarikh                                : Rabu/25.7.2012
Tingkatan                                   : 4K8
Mata Pelajaran                          : PSV
Masa                                         : 70 minit
Unit Pembelajaran                      :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran              :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
                                                   2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                                      Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti                                       : Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                                    :1.Penerangan lukisan plan dan fungsinya.
               2.pelajar membentuk kumpulan:-mereka ruang tamu
                  Impian berkonsepkan moden.
BBM                                         : Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi                                      : pelajar berbincang dan membuat rujukan pada majalah semasa
                                                    Membuat lakaran plan.

**********************************************************************************

Hari/Tarikh                                    : Khamis/26.7.2012
Tingkatan                                      :6AK5
Mata Pelajaran                              : Seni Visual
Masa                                             : 70 minit
Unit Pembelajaran                          : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran                  : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4 kajian warna arca  soalan no 2.
                                                        2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat membuat lakaran di atas         
                                                           Kanvas.
Aktiviti                                           : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                                        : 1.calon menyambung kerja membuat kajian warna dan
                                                           Mewarna  di atas kanvas.            
                                                        2.calon arca menyambung kerja memotong papan lapis dan
                                                           Kayu serta mewarna papan/kayu dengan warna elmusi.
                                                        3.guru merakam gambar pelajar yang sedang membuat kerja
                                                           Kursus sebagai bukti .
BBM                                              : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                                           :  calon soalan catan seorang hampir siap sepenuh ,yang lain
                                                          Juga sudah memulakan kerja mewarna diatas kanvas.
                                                           Calon arca seorang telah siap megecat papan dan yang lain
                                                           Masih diperingkat melicinkan kayu dan menebuk bahagian
                                                           Tertentu.
                                                          
**********************************************************************************                                                    
Hari/Tarikh                                   : Khamis/26.7.2012
Tingkatan                                      : 4K8
Mata Pelajaran                             : PSV
Masa                                            : 70 minit
Unit Pembelajaran                         :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran                 :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
                                                      2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                                         Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti                                          : Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                                       :1.Pembentangan setiap kumpulan- menjelaskan lukisan plan
                                                         Dan rekaan ruang tamu yang telah buat.
                  2.ulasan dari guru.
BBM                                            : Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi                                         : Ada kumpulan yang membuat kerja dengan tidak bersungguh-sungguh.
                                                       Lukisan plan tidak kemas.

                                                        
********************************************************************************                                            
Hari/Tarikh                                  : Jumaat 27.7.2012
Tingkatan                                     : 6RK5
Mata pelajaran                             : Seni Visual
Masa                                           : 70 minit
Unit Pembelajaran                        : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran                : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                                         Kritikan seni.
                                                     b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                                         : 3.1) Gaya Penampilan
Prosedur                                      : 1.pembentangan oleh kumpulan 3
                                                      2.sesi soalan jawab bersama rakan.
                                                      3.ulasan dari guru.
BBM                                           : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                                        : pelajar melengkapkan nota masing-masing selepas pembentangan.


No comments:

Post a Comment