RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, July 12, 2012

RPH MINGGU KE 28


Hari/Tarikh                                  : Isnin/9.7.2012
Tingkatan                                    : 6RK5
Mata Pelajaran                            : Seni Visual
Masa                                           : 70 minit                                             
Unit Pembelajaran                        : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran               : Calon seharusnya dapat:
                                                     a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan potensi                                                                 individu.
                                                     b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                         : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi –Persekitaran.
Prosedur                                      :1.Pembentangan oleh kumpulan ke 8
                                                     2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                                     3.ulasan dari guru
                                                     4.mencatat isi-isi penting.                                             
BBM                                            : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                         : isi kandungan tajuk masih ada kekurangan.ahli kumpulan
                                                       diminta membuat penambahan.
*********************************************************************************************
Hari/Tarikh                                    : Isnin/9.7.2012
Tingkatan                                      :6AK5
Mata Pelajaran                              : Seni Visual
Masa                                             : 70 minit
Unit Pembelajaran                          : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran                  : 1.Pelajar dapat menghasilkan perkembangan idea bagi soalan no 2.
                                                        2.Calon bagi soalan no 1 sudak dapat membuat kajian warna pada
                                                           Lakaran akhir sekurang-kurangnya satu kajian warna.
                                                                                 
Aktiviti                                           : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                                        : 1.membahagikan kepada kumpulan mengikut soalan yang dipilih.
                                                        2.setiap calon menunjukkan hasil kerja terkini yang dibuat.
                                                        3.teguran dan panduan dari guru.
                                                        4.calon meneruskan dengan kajian warna bagi soalan 1 dan
                                                           bagi soalan 2 .
BBM                                              : buku rujukan seni visual STPM
Refleksi                                           : hanya 6 orang calon yang telah  membuat  2 kajian warna
                                                         Setakat ini.
                                                 

**********************************************************************************
SELASA 10.7.2012: AKTIVITI SENAM ROBIK 1M1S SELURUH MALAYSIA.
********************************************************************************

Hari/Tarikh                                    : Selasa/10.7.2012
Tingkatan                                       :6AK5
Mata Pelajaran                              : Seni Visual
Masa                                             : 70 minit
Unit Pembelajaran                          : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran                  : 1.Pelajar dapat membuat bingkai kanvas dengan tepat
                                                           Kemas dan bersih.                                                                            
Aktiviti                                           : Proses membuat bingkai dan memasang kanvas.
Prosedur                                        : 1.menyediakan alat bahan.
                                                        2.tunjuk cara memasang kanvas pada bingkai oleh guru.
                                                        3.agihan bingkai kayu dan kanvas kepada pelajar
                                                        4.calon cuba memasang kanvas pada bingkai masing-masing.
BBM                                              : bingkai kayu, kanvas,gunting,gun stepller.
Refleksi                                          : semua pelajar hanya sempat memotong kain,tetapi tidak sempat
                                                        memasang kanvas.

*******************************************************************************************
Hari/Tarikh                                     : Rabu/11.7.2012
Tingkatan                                        : 6RK5
Mata Pelajaran                                : Seni Visual
Masa                                              : 70 minit                                             
Unit Pembelajaran                           : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran                   : Calon seharusnya dapat:
                                                         a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan                                                               potensi  individu.
                                                         b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                            : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi –Pengeluaran .
                                                          
Prosedur                                         :1.Pembentangan oleh kumpulan ke 9
                                                        2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                                        3.ulasan dari guru
                                                        4.mencatat isi-isi penting.                                             
BBM                                               : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                            : pembentangan berjalan lancar.Pelajar diminta melengkapkan
                                                          Nota masing-masing.


Hari/Tarikh                                     : Rabu/11.6.2012
Tingkatan                                       : 4K8
Mata Pelajaran                               : PSV
Masa                                              : 70 minit
Unit Pembelajaran                           :Komunikasi Visual-Reka Bentuk Industri
Obj/Hasil Pembelajaran                  :1.Memahami dan mengetahui keperluan pengguna.
                                                       2.Dapat mengaitkan nilai tambah seni visual dalam bidang lain.
Aktiviti                                           : Reka Bentuk Model(Kerusi masa hadapan)
Prosedur                                        :1.Penerangan tajuk pembelajaran.
                   2.Pemberian nota bertulis.
                   3.Pembentukan Kumpulan.
                   4.Tugasan-setiap kumpulan diminta mengumpul gambar kerusi
                      Pelbagai bentuk dan membuat kajian bentuk-bentuknya.

BBM                                             : Buku Rujukan PSV SPM, majalah,surat khabar.
Refleksi                                          : tugasan yang diberi dibuat sebagai kerja rumah dan disambung
                                                        Pada hari khamis.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh                                    : Khamis/12.7.2012
Tingkatan                                      :6AK5
Mata Pelajaran                              : Seni Visual
Masa                                             : 2jam 20 minit
Unit Pembelajaran                          : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran                  : 1.Pelajar dapat membuat bingkai kanvas dengan tepat
                                                           Kemas dan bersih.                                                                          
Aktiviti                                           : Proses membuat bingkai dan memasang kanvas.
Prosedur                                        : 1.menyediakan alat bahan.
                                                        2.tunjuk cara memasang kanvas pada bingkai oleh guru.
                                                        3.agihan bingkai kayu dan kanvas kepada pelajar.
                    4.calon cuba memasang kanvas pada bingkai masing-masing.
BBM                                            : bingkai kayu, kanvas,gunting,gun stepller.
Refleksi                                         : pemasangan berjalan seperti yang dirancang.Para pelajar
                                                       Saling membantu.

********************************************************************************************
Hari/Tarikh                                 : Khamis/12.6.2012
Tingkatan                                   : 4K8
Mata Pelajaran                          : PSV
Masa                                         : 70 minit
Unit Pembelajaran                      :Komunikasi Visual-Reka Bentuk Industri
Obj/Hasil Pembelajaran              :1.Memahami dan mengetahui keperluan pengguna.
                                                   2.Dapat mengaitkan nilai tambah seni visual dalam bidang lain.
Aktiviti                                       : Reka Bentuk Model(Kerusi masa hadapan)
Prosedur                                    :1.Pembentangan hasil gambar yang dikumpul oleh ketua kumpulan.
                                                   2.Ulasan guru.
                                                   3.tunjuk cara membuat lakaran awal dan olahan kerusi oleh guru.
                                                   4.Perbincangan dan lakaran untuk mereka kerusi masa hadapan oleh ahli
                                                      Kumpulan.
BBM                                         : Buku Rujukan PSV SPM, majalah,surat khabar.
Refleksi                                      : lakaran masih tidak lengkap dan kurang kemas.
********************************************************************************************

Hari/Tarikh                                  : Jumaat/13.7.2012
Tingkatan                                     : 6RK5
Mata Pelajaran                            : Seni Visual
Masa                                           : 70 minit                                             
Unit Pembelajaran                        : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran               : Calon seharusnya dapat:
                                                     a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan                                                            potensi individu.
                                                     b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                         : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi –Perdagangan.
Prosedur                                      :1.Pembentangan oleh kumpulan ke 10.
                                                     2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                                     3.ulasan dari guru
                                                     4.mencatat isi-isi penting.                                             
BBM                                            : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                         :Guru memberi teguran dari segi huraian isi yang amat kurang
                                                      dari segi contoh.


No comments:

Post a Comment