Hari/Tarikh :
Isnin 16.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Penaungan
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.menjelaskan hubungan hasil seni
dengan penaungan.
2.pelajar dapat mengemukakan sejarah dan
peranan 2 galeri
Utama di Malaysia(Balai Seni Lukis Negara
dan galeri Petronas.)
Aktiviti :
Penaungan Individu dan institusi.
Prosedur :
1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.sesi soal jawab dengan pelajar-sejarah dan
peranan 2 galeri
Di Malaysia.
3.latihan bertulis-bagaimana galeri dapat
membantu mendidik masyarakat
Menghayati hasil karya seni visual.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak berkenaan Balai Seni Lukis Negara
Dan Galeri Petronas.
Refleksi :
Pelajar telah mengenali sejarah dan peranan utama galeri seni.
Latihan disambung ke hari selasa.
**********************************************************************************
Hari/tarikh :
Isnin/16.7.2012
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi
grafik dan elemen-elemen yang
Berkaitan dengannya.
Aktiviti :
Grafik:- Tipografi,Identiti Korporat,Poster.
Tajuk yang telah dipelajari.
2.latihan bertulis –latihan ulangkaji.
3.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM :
buku rujukan seni visual STPM,soalan latihan bercetak.
Refleksi :
pelajar dapat menjawab elemen-elemen
dalam komunukasi
Visual dengan huraian yang lengkap.Pelajar
merujuk
buku.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Selasa 17.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Penaungan
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.menjelaskan hubungan hasil seni
dengan penaungan.
2.pelajar dapat mengemukakan sejarah dan
peranan 2 galeri
Utama di Malaysia(Balai Seni Lukis Negara
dan galeri Petronas.)
Aktiviti :
Penaungan Individu dan institusi.
Prosedur :
1..latihan bertulis-bagaimana galeri dapat membantu mendidik masyarakat
Menghayati hasil karya seni visual.
2. Sesi perbincangan –teknik/format menjawab
soalan.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak berkenaan Balai Seni Lukis Negara
Dan Galeri Petronas.
Refleksi :
Pelajar telah menjawab untuk mendapat markah yang lengkap.
Hari/tarikh :
Selasa/17.7.2012
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi
grafik dan elemen-elemen yang
Berkaitan dengannya.
Aktiviti :
Grafik:- ilustrasi, pembungkusan dan reka tanda.
Prosedur :
1.perbincangan soalan-soalan tahun-tahun lepas.
2.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM :
buku rujukan seni visual STPM,buku panduan menjawab soalan
Teori seni visual.
Refleksi :
pelajar member respond an perhatian
ketika berbincangan
untuk mendapatkan jawapan.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Rabu 18.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Bentuk Karya Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menganalisis subjek aspek formal,
kandungan dan konteks
yang membentuk kesatuan dalam sesebuah karya atau rekaan.
b)menghuraikan
perkara yang menjadi asas pengkaryaan dan
perekaan sesuatu hasil seni.
Aktiviti :
Subjek.
Prosedur :
1.penjelasan tajuk-subjek dalam karya seni oleh guru.
2.nota bertulis dan bercetak.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak .
Refleksi :
Pelajar sudah memahami maksud subjek di dalam karya seni.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh : Rabu/18.7.2012
Hari/Tarikh : Rabu/18.7.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Bidang
Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.memahami beberapa prinsip asas
dalam hiasan dalaman.
2.mengetahui
konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti :
Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur :1.Penerangan
tajuk pembelajaran.
2.Pemberian nota bertulis.
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi :
semua pelajar telah melengkapkan nota masing-masing.
**********************************************************************************
Hari/tarikh :
Khamis/19.7.2012
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
1 jam 20 minit
Unit Pembelajaran :
Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi
grafik dan elemen-elemen yang
Berkaitan dengannya.
Aktiviti :
Grafik:-ilustrasi,pembungkusan,reka tanda.
Prosedur :
1.perbincangan tajuk pembelajaran bersama guru.Ulangkaji.
2.perbincangan soalan-soalan tahun lepas.
3.perbincangan jawapan bagi soalan yang telah
dibuat.
BBM :
buku rujukan seni visual STPM,buku panduan menjawab soalan
Teori seni visual.
Refleksi :
pelajar membuat latihan dan perbincangan
dengan jayanya namun
Ada beberapa jawapan pelajar yang perlu
diberi penambah baikan.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Khamis/19.7.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Bidang
Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.memahami beberapa prinsip asas
dalam hiasan dalaman.
2.mengetahui
konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti :
Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur :1.mengedar
majalah Anjung Seri kepada setiap kumpulan.
2.setiap kumpulan menjelaskan dihadapan kelas
elemen
Hiasan dalaman yang terdapat dalam
majalah.
3.ulasan dari guru.
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi :
ada 2 kumpulan yang pembentangan kurangmemuaskan.
Hari/Tarikh :
Jumaat 20.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Bentuk Karya Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menganalisis subjek aspek formal,
kandungan dan konteks
yang membentuk kesatuan dalam sesebuah karya atau rekaan.
b)menghuraikan
perkara yang menjadi asas pengkaryaan dan
perekaan sesuatu
hasil seni.
Aktiviti :
Hal Benda.
Prosedur :
1.penjelasan tajuk-Hal Benda dalam karya seni oleh guru.
2.nota bertulis dan bercetak.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak .
Refleksi :
Pelajar sudah memahami maksud Hal Benda di dalam karya seni.
No comments:
Post a Comment