RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, July 22, 2012

RPH MINGGU KE 29


Hari/Tarikh                          : Isnin 16.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Penaungan
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.menjelaskan hubungan hasil seni dengan penaungan.
                                             2.pelajar dapat mengemukakan sejarah dan peranan 2 galeri
                                                Utama di Malaysia(Balai Seni Lukis Negara dan galeri Petronas.)
Aktiviti                                : Penaungan Individu dan institusi.
Prosedur                             : 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
                                             2.sesi soal jawab dengan pelajar-sejarah dan peranan 2 galeri
                                                Di Malaysia.
                                             3.latihan bertulis-bagaimana galeri dapat membantu mendidik masyarakat
                                                Menghayati hasil karya seni visual.
BBM                                   : Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak berkenaan Balai Seni Lukis Negara
                                              Dan Galeri Petronas.
Refleksi                               : Pelajar telah mengenali sejarah dan peranan utama galeri seni.
                                             Latihan disambung ke hari selasa.
**********************************************************************************

Hari/tarikh                          : Isnin/16.7.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang
                                                Berkaitan dengannya.
Aktiviti                                : Grafik:- Tipografi,Identiti Korporat,Poster.
Prosedur                             : 1.sesi soal jawab bersama guru-mengimbas kembali
                                                Tajuk yang telah dipelajari.
                                             2.latihan bertulis –latihan ulangkaji.
                                             3.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM                                  : buku rujukan seni visual STPM,soalan latihan bercetak.
Refleksi                               : pelajar  dapat menjawab elemen-elemen dalam komunukasi
                                             Visual dengan huraian yang lengkap.Pelajar merujuk
                                             buku.

**********************************************************************************
Hari/Tarikh                          : Selasa 17.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penaungan
Obj/Hasil Pembelajaran  : 1.menjelaskan hubungan hasil seni dengan penaungan.
                                        2.pelajar dapat mengemukakan sejarah dan peranan 2 galeri
                                           Utama di Malaysia(Balai Seni Lukis Negara dan galeri Petronas.)
Aktiviti                            : Penaungan Individu dan institusi.
Prosedur                         : 1..latihan bertulis-bagaimana galeri dapat membantu mendidik masyarakat
                                            Menghayati hasil karya seni visual.
                                         2. Sesi perbincangan –teknik/format menjawab soalan.
BBM                              : Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak berkenaan Balai Seni Lukis Negara
                                         Dan Galeri Petronas.
Refleksi                          : Pelajar telah menjawab untuk mendapat markah yang lengkap.

Hari/tarikh                          : Selasa/17.7.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang
                                                Berkaitan dengannya.
Aktiviti                                : Grafik:- ilustrasi, pembungkusan dan reka tanda.
Prosedur                             : 1.perbincangan soalan-soalan tahun-tahun lepas.
                                             2.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM                                  : buku rujukan seni visual STPM,buku panduan menjawab soalan
         Teori seni visual.
Refleksi                               : pelajar  member respond an perhatian ketika berbincangan
                                             untuk mendapatkan jawapan.

**********************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Rabu 18.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Bentuk Karya Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : a)menganalisis subjek aspek formal, kandungan dan konteks
                                             yang membentuk kesatuan dalam sesebuah karya atau rekaan.
                                             b)menghuraikan perkara yang menjadi asas pengkaryaan dan
                                             perekaan sesuatu hasil seni.

Aktiviti                                  : Subjek.
Prosedur                             : 1.penjelasan tajuk-subjek dalam karya seni oleh guru.
                                             2.nota bertulis dan bercetak.
BBM                                  : Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak .
Refleksi                               : Pelajar sudah memahami maksud subjek di dalam karya seni.

**********************************************************************************


Hari/Tarikh                          : Rabu/18.7.2012
Tingkatan                             : 4K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
                                           2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                              Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti                                : Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                             :1.Penerangan tajuk pembelajaran.
        2.Pemberian nota bertulis.
BBM                                  : Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi                              : semua pelajar telah melengkapkan nota masing-masing.

**********************************************************************************
Hari/tarikh                          : Khamis/19.7.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 1 jam 20 minit
Unit Pembelajaran              : Apresiasi Seni Visual:Perekaan/Komunikasi Visual
Obj/Hasil Pembelajaran      : 1.pelajar dapat menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang
                                               Berkaitan dengannya.
Aktiviti                               : Grafik:-ilustrasi,pembungkusan,reka tanda.
Prosedur                            : 1.perbincangan tajuk pembelajaran bersama guru.Ulangkaji.
                                            2.perbincangan soalan-soalan tahun lepas.
                                            3.perbincangan jawapan bagi soalan yang telah dibuat.
BBM                                 : buku rujukan seni visual STPM,buku panduan menjawab soalan
       Teori seni visual.
Refleksi                             : pelajar  membuat latihan dan perbincangan dengan jayanya namun
       Ada beberapa jawapan pelajar yang perlu diberi penambah baikan.
**********************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Khamis/19.7.2012
Tingkatan                            : 4K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
                                           2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                              Mengambil kira aspek prinsip hiasan dalaman.
Aktiviti                                : Reka Bentuk Hiasan Dalaman
Prosedur                             :1.mengedar majalah Anjung Seri kepada setiap kumpulan.
                                            2.setiap kumpulan menjelaskan dihadapan kelas elemen
                                               Hiasan dalaman yang terdapat dalam majalah.
                                            3.ulasan dari guru.
BBM                                   : Buku Rujukan PSV SPM, majalah hiasan dalaman Anjung Seri.
Refleksi                                : ada 2 kumpulan yang pembentangan kurangmemuaskan.

Hari/Tarikh                          : Jumaat 20.7.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Bentuk Karya Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran       : a)menganalisis subjek aspek formal, kandungan dan konteks
                                                yang membentuk kesatuan dalam sesebuah karya atau rekaan.
                                             b)menghuraikan perkara yang menjadi asas pengkaryaan dan
                                                perekaan sesuatu hasil seni.

Aktiviti                                : Hal Benda.
Prosedur                             : 1.penjelasan tajuk-Hal Benda dalam karya seni oleh guru.
                                             2.nota bertulis dan bercetak.
BBM                                  : Buku Rujukan Seni Visual,Nota bercetak .
Refleksi                              : Pelajar sudah memahami maksud Hal Benda di dalam karya seni.


               

No comments:

Post a Comment