RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, July 5, 2012

RPH MINGGU KE 26


Hari/Tarikh                                          : Isnin/25.6.2012
Tingkatan                                            : 6RK5
Mata Pelajaran                                   : Seni Visual
Masa                                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran                               : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran                       : Calon seharusnya dapat:
                                                           a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek                                    
                                                              pembangunan potensi  individu.
                                                          b)menerangkan peranan seni visual dari sudut psikologi
Aktiviti                                               : Peranan Seni Visual Dari Segi Psikologi –Emosi dan Sensitiviti.
Prosedur                                            :1.Pembentangan oleh kumpulan ke empat dan ke lima.
                                                           2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                                           3.ulasan dari guru
                                                           4.mencatat isi-isi penting.                                             
BBM                                                  : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                              : kaitkan hasil karya dengan isu semasa.Contoh artis
                                                                Ismail hashim dengan isu pembuangan sampah berdekatan
                                                                Jambatan Pulau Pinang.
*********************************************************************************************

Hari/Tarikh                                        : Isnin/25.6.2012
Tingkatan                                           :6AK5
Mata Pelajaran                                  : Seni Visual
Masa                                                 : 70 minit
Unit Pembelajaran                              : Latihan Ulangkaji.
Obj/Hasil Pembelajaran                      : 1.Pelajar dapat menjawab soalan esei  dengan format yang betul.
                                                            2.Pelajar dapat memhurai setiap fakta yang diberi.
Aktiviti                                               : 1.Soalan Esei-Identiti bangsa dapat diwujudkan menerusi
                                                              Karya seni visual.
Prosedur                                            :1.Pemberian tajuk soalan esei.
                                                          2.Perbincangan isi-isi penting.
                                                          3.Penerangan-teknik menjawab dengan betul.
                                                          4.latihan bertulis.
BBM                                                 : buku rujukan Muliyadi Mahamood,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                              : pelajar boleh memberi  fakta tetapi untuk huraian perlu ditambah
                                                            Lagi dengan contoh iaitu nama artis dan karya mereka.

****************************************************************************************************************

Hari/Tarikh                                          : Selasa/26.6.2012
Tingkatan                                            : 6AK5
Mata Pelajaran                                    : Seni Visual
Masa                                                   : 70 minit
Perkara                                                : Latihan lukisan pengamatan satu objek.
Objektif                                                : 1)Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek
                                                                 Dan hubungan objek.                              
Aktiviti                                                 :Lukisan still life-gelas kaca.
Prosedur                                              : 1.penerangan sifat objek oleh guru.
                                                              2.membuat pengamatan terhadap sifat objek dan kadar
                                                                 bandingnya.
                                                            : 3.membuat lakaran dengan pensel.
BBM                                                   : pensel,warna akrilik.
Refleksi                                                : dua orang pelajar masih kurang memuaskan dari segi
                                                              Pengamatan dan kadar banding objek.
                                                               
.
Hari/Tarikh                                          : Selasa/26.6.2012
Tingkatan                                            : 6RK5
Mata Pelajaran                                    : Seni Visual
Masa                                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                               : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran                       : Calon seharusnya dapat:
                                                           a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek 
                                                              pembangunan potensi individi.
                                                           b)menerangkan peranan seni visual dari sudut psikologi
Aktiviti                                               : Peranan Seni Visual Dari Segi Psikologi –Ekspresi dan kreativiti.
Prosedur                                          :1.Pembentangan oleh kumpulan ke empat dan ke lima.
                                                         2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                                         3.ulasan dari guru
                                                         4.mencatat isi-isi penting.                                             
BBM                                               : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                           : pelajar dapat mengaitkan isu semasa dengan contoh hasil karya
                                                         Seni visual artis Malaysia.

********************************************************************************************************
LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE UNIMAS DAN PLANETERIUM BERSAMA PELAJAR PUSAT SUMBER SEKOLAH-27.6.2012.
********************************************************************************************************
Hari/Tarikh                          : Khamis/28.6.2012
Tingkatan                             :6AK5
Mata Pelajaran                     : Seni Visual
Masa                                    : 2 jam 40 minit
Unit Pembelajaran                 : Latihan lukisan pengamatan satu objek.
Objektif                                : 1)Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek
                                                  Dan hubungan objek.                              
Aktiviti                                  :Lukisan still life-gelas kaca.
Prosedur                               : 1.sambungan membuat lakaran menggunakan pensel.
                                               2.menggunakan garisan menimbulkan fom.
                                               3.menggunakan warna akrilik menimbulkan bentuk dan sifat objek.
BBM                                     : pensel,warna akrilik.
Refleksi                                  : semua pelajar menyiapkan lukisann masing-masing dengan lengkap dan
                                                Kemas.


Hari/Tarikh                          : Khamis/28.6.2012
Tingkatan                            : 4K8
Mata Pelajaran                    : PSV
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                :Komunikasi Visual-Reka Bentuk Grafik.
Obj/Hasil Pembelajaran        :1.Murid-murid memahami proses mereka bentuk,mengenalpasti
                                                Masalah/spesifikasi.
                                             2.menginterpertasi  maklumat dan memperkembangkan daya
                                                Imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti                                  : Reka Bentuk Penerbitan:Kulit Buku Komik(mewarna)
Prosedur                               :1.guru menunjuk cara mewarna menggunakan poster color.
          2.guru bergerak dari satu kumpulan ke satu kumpulan untuk
              Membimbing para pelajar mewarna.
BBM                                     : Buku Rujukan PSV SPM, contoh poster,kulit buku.
Refleksi                                  : hasil kerja belum siap sepenuhnya.pelajar diminta menyiapkan
                                                Sebagai kerja rumah.
*******************************************************************************************************************
                                                 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/29.6.2012
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran        : Calon seharusnya dapat:
                                              a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek 
                                                 pembangunan potensi individu.
                                              b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti                                : Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi -Nasionalisme
Prosedur                             :1.Pembentangan oleh kumpulan ke6.
                                            2.sesi soal jawab bersama rakan.
                                            3.ulasan dari guru
                                            4.mencatat isi-isi penting.                                          
BBM                                  : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                               : kumpulan pembentang kurang memberi contoh hasil karya .
               



No comments:

Post a Comment