Hari/Tarikh :
Isnin/25.6.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran :
Calon seharusnya dapat:
a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek
pembangunan potensi individu.
b)menerangkan peranan seni visual dari sudut psikologi
Aktiviti : Peranan Seni Visual Dari Segi
Psikologi –Emosi dan Sensitiviti.
Prosedur :1.Pembentangan oleh kumpulan ke
empat dan ke lima.
2.sesi soal jawab bersama rakan.
3.ulasan dari guru
4.mencatat isi-isi penting.
BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi : kaitkan hasil karya dengan isu
semasa.Contoh artis
Ismail
hashim dengan isu pembuangan sampah berdekatan
Jambatan
Pulau Pinang.
*********************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Isnin/25.6.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Latihan Ulangkaji.
2.Pelajar
dapat memhurai setiap fakta yang diberi.
Aktiviti :
1.Soalan Esei-Identiti bangsa dapat diwujudkan menerusi
Karya seni visual.
Prosedur :1.Pemberian
tajuk soalan esei.
2.Perbincangan isi-isi penting.
3.Penerangan-teknik menjawab dengan betul.
4.latihan
bertulis.
BBM :
buku rujukan Muliyadi Mahamood,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi :
pelajar boleh memberi fakta tetapi untuk
huraian perlu ditambah
Lagi dengan contoh iaitu nama artis dan karya
mereka.
****************************************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Selasa/26.6.2012
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Perkara :
Latihan lukisan pengamatan satu objek.
Objektif :
1)Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek
Dan hubungan objek.
Aktiviti :Lukisan
still life-gelas kaca.
Prosedur :
1.penerangan sifat objek oleh guru.
2.membuat pengamatan terhadap sifat objek dan
kadar
bandingnya.
:
3.membuat lakaran dengan pensel.
BBM :
pensel,warna akrilik.
Refleksi :
dua orang pelajar masih kurang memuaskan dari segi
Pengamatan
dan kadar banding objek.
.
Hari/Tarikh :
Selasa/26.6.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran :
Calon seharusnya dapat:
a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek
pembangunan potensi individi.
b)menerangkan peranan seni visual dari sudut psikologi
Aktiviti : Peranan Seni Visual Dari Segi
Psikologi –Ekspresi dan kreativiti.
Prosedur :1.Pembentangan oleh kumpulan ke
empat dan ke lima.
2.sesi soal jawab bersama rakan.
3.ulasan dari guru
4.mencatat isi-isi penting.
BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi : pelajar dapat mengaitkan isu
semasa dengan contoh hasil karya
Seni
visual artis Malaysia.
********************************************************************************************************
LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE UNIMAS DAN PLANETERIUM BERSAMA
PELAJAR PUSAT SUMBER SEKOLAH-27.6.2012.
********************************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Khamis/28.6.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
2 jam 40 minit
Unit Pembelajaran :
Latihan lukisan pengamatan satu objek.
Objektif :
1)Pelajar dapat membuat kajian visual terhadap sifat objek
Dan
hubungan objek.
Aktiviti :Lukisan
still life-gelas kaca.
Prosedur :
1.sambungan membuat lakaran menggunakan pensel.
2.menggunakan garisan menimbulkan fom.
3.menggunakan warna akrilik menimbulkan
bentuk dan sifat objek.
BBM :
pensel,warna akrilik.
Refleksi :
semua pelajar menyiapkan lukisann masing-masing dengan lengkap dan
Kemas.
Hari/Tarikh :
Khamis/28.6.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Komunikasi
Visual-Reka Bentuk Grafik.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.Murid-murid memahami proses mereka
bentuk,mengenalpasti
Masalah/spesifikasi.
2.menginterpertasi maklumat dan memperkembangkan daya
Imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti :
Reka Bentuk Penerbitan:Kulit Buku Komik(mewarna)
Prosedur :1.guru
menunjuk cara mewarna menggunakan poster color.
2.guru bergerak dari satu kumpulan ke satu
kumpulan untuk
Membimbing para pelajar mewarna.
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, contoh poster,kulit buku.
Refleksi :
hasil kerja belum siap sepenuhnya.pelajar diminta menyiapkan
Sebagai kerja rumah.
*******************************************************************************************************************
Hari/Tarikh :
Jumaat/29.6.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Peranan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran : Calon seharusnya dapat:
a)menjelaskan peranan seni visual dari aspek
pembangunan potensi individu.
b)menerangkan peranan seni visual dari sudut sosiologi.
Aktiviti :
Peranan Seni Visual Dari Segi Sosiologi -Nasionalisme
Prosedur :1.Pembentangan
oleh kumpulan ke6.
2.sesi soal jawab bersama rakan.
3.ulasan
dari guru
4.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
kumpulan pembentang kurang memberi contoh hasil karya .
No comments:
Post a Comment