Hari/Tarikh :
Isnin 30.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menggunakan pendekatan sejarah
seni untuk membuat apresiasi dan
Kritikan seni.
b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti :
3.1)Pendekatan Sejarah Seni Visual(Period-Sejarah,Kebudayaan,Makna
Tersurat dan tersirat.
Prosedur :1.pembentangan
oleh kumpulan pelajar yang ke 4.
2.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
3.ulasan oleh guru.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual.
Menambah lagi maklumat.
Hari/Tarikh : Isnin/30.7.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4
kajian warna arca soalan no 2.
2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat
membuat lakaran di atas
Kanvas dan mewarna diatas kanvas.
Aktiviti : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur : 1.membahagikan kepada kumpulan
mengikut soalan yang dipilih.
2.setiap calon menunjukkan hasil
kerja terkini yang dibuat.
3.teguran dan panduan dari guru.
4.calon yang membuat arca memotong
dan melicinkan kayu.
5.Calon soalan catan menyambung
mewarna atas kanvas.
BBM : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi :
semua calon yang telah menunjukkan perkembangan kerja
Yang memuaskan.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Selasa 31.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menggunakan pendekatan sejarah
seni untuk membuat apresiasi dan
Kritikan seni.
b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti :
3.1)Kritikan Seni Visual-tujuan dan kaedah.
Prosedur :1.pembentangan
oleh kumpulan pelajar yang ke 5.
2.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
3.ulasan oleh guru.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi :
Pembentangan amat memuaskan.Pelajar diminta melengkapkan nota.
Hari/Tarikh : Selasa/31.7.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan arca
mengikut kajian yang
Telah dibuat
bagi calon soalan no 2.
2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat
mewarna diatas kanvas.
Aktiviti : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur : 1.membahagikan kepada kumpulan mengikut
soalan yang dipilih.
2.calon yang membuat arca memotong
dan melicinkan kayu dan
Mewarna
arca.
3.Calon soalan catan menyambung
mewarna atas kanvas.
BBM : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi :
semua calon yang telah menunjukkan perkembangan kerja
Yang memuaskan. 2 orang calon soalan
1 telah menyiapkan
Catan mereka dengan lengkap.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Rabu /1.7.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menggunakan pendekatan sejarah
seni untuk membuat apresiasi dan
Kritikan seni.
b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti :
3.1)Kritikan Seni Visual-Pendekatan Kritikan Seni..
Prosedur :1.pembentangan
oleh kumpulan pelajar yang ke 6.
2.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
3.ulasan oleh guru.
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi :
Pelajar memahami cirri-ciri pendekatan kritikan seni.
Hari/Tarikh :
Rabu/1.8.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Bidang
Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.memahami beberapa prinsip asas
dalam hiasan taman
2.mengetahui
konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
Mengambil kira aspek prinsip hiasan landskap
Aktiviti :
Reka Bentuk Landskap.
Prosedur :1.Penerangan
tajuk seni hiasan taman-sejarah
2.elemen-elemen yang diperlukan dalam mereka
hiasan landskap.
3.menunjukkan
contoh hiasan landskap mengikut tema.
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, majalah landskap LAMAN.
Refleksi :
Pelajar baru terdedah dengan bidang seni hiasan landskap.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Khamis/2.8.2012
Tingkatan :
4K8
Mata Pelajaran :
PSV
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :Bidang
Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran:1.memahami beberapa prinsip asas dalam
hiasan taman
2.mengetahui
konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
Mengambil kira aspek prinsip hiasan landskap
Aktiviti :
Reka Bentuk Landskap.
Prosedur :1.sesi
perbincangan rekaan taman yang sesuai dengan rumah .
2.pelajar mengemukakan pendapat masing-masing
dan guru
Guru memberi
pandangan.
3.kerja rumah
membuat lakaran landskap rumah .
BBM :
Buku Rujukan PSV SPM, majalah LAMAN.
Refleksi :
pelajar membuat lakaran ringkas tetapi belum lengkap.
Hari/Tarikh : Khamis/2.8.2012
Tingkatan :6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan arca
mengikut kajian yang
Telah dibuat
bagi calon soalan no 2.
2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat
mewarna diatas kanvas.
Aktiviti : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur : 1.membahagikan kepada kumpulan
mengikut soalan yang dipilih.
2.calon yang membuat arca melicinkan kayu dan
Mewarna
arca serta meletakkan gam pada arca.
3.Calon soalan catan menyambung
mewarna atas kanvas.
BBM : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi :
3 orang lagi calon soalan 1 telah menyiapkan
Catan mereka dengan lengkap. 1 orang
calon telah menyiapkan arca.
**********************************************************************************
Hari/Tarikh :
Jumaat /3.8.2012
Tingkatan :
6RK5
Mata pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran : a)menggunakan pendekatan sejarah
seni untuk membuat apresiasi dan
Kritikan seni.
b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti :
3.1)Kritikan Seni Visual-Strategi Kritikan Seni.
Prosedur :1.pembentangan
oleh kumpulan pelajar yang ke 7.
2.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
3.latihan secara lisan-mengkritik karya .
BBM :
Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
Latihan secara lisan pelajar member jawapan yang memuaskan
Iaitu memasukkan aspek
diskripsi,analisis,interpretasi,penilaian.
Semakan RPH Minggu 30-31: Tahniah! RPH telah dirancang dengan baik dan dikemaskini.
ReplyDelete