RPH KARTINI SAHAMAT

Friday, August 3, 2012

RPH MINGGU KE 31


Hari/Tarikh                       : Isnin 30.7.2012
Tingkatan                         : 6RK5
Mata pelajaran                 : Seni Visual
Masa                               : 70 minit
Unit Pembelajaran            : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran    : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                             Kritikan seni.
                                          b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                              : 3.1)Pendekatan Sejarah Seni Visual(Period-Sejarah,Kebudayaan,Makna
                                                Tersurat dan tersirat.
Prosedur                           :1.pembentangan oleh kumpulan pelajar yang ke 4.
                                          2.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
                                          3.ulasan oleh guru.
BBM                                : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                             : Pembentangan terlalu ringkas . Kumpulan Pelajar pembentang  diingatkan
                                           Menambah lagi maklumat.



Hari/Tarikh                         : Isnin/30.7.2012
Tingkatan                           :6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                 : 70 minit
Unit Pembelajaran              : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran      : 1.Pelajar dapat menghasilkan 4 kajian warna arca  soalan no 2.
                                            2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat membuat lakaran di atas
                                               Kanvas dan mewarna diatas kanvas.
Aktiviti                                : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                             : 1.membahagikan kepada kumpulan mengikut soalan yang dipilih.
                                             2.setiap calon menunjukkan hasil kerja terkini yang dibuat.
                                             3.teguran dan panduan dari guru.
                                             4.calon yang membuat arca memotong dan melicinkan kayu.
                                             5.Calon soalan catan menyambung mewarna atas kanvas.
BBM                                  : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                              :  semua calon yang telah menunjukkan perkembangan kerja
                                              Yang memuaskan.
                                                           
**********************************************************************************
                                                                                                                                                                                 
Hari/Tarikh                        : Selasa 31.7.2012
Tingkatan                          : 6RK5
Mata pelajaran                 : Seni Visual
Masa                               : 70 minit
Unit Pembelajaran            : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran    : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                             Kritikan seni.
                                          b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                              : 3.1)Kritikan Seni Visual-tujuan dan kaedah.
Prosedur                           :1.pembentangan oleh kumpulan pelajar yang ke 5.
                                          2.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
                                          3.ulasan oleh guru.
BBM                                 : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                              : Pembentangan amat memuaskan.Pelajar diminta melengkapkan nota.



Hari/Tarikh                         : Selasa/31.7.2012
Tingkatan                           :6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran               : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran       : 1.Pelajar dapat menghasilkan arca mengikut kajian yang
Telah dibuat bagi calon  soalan no 2.
                                             2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat mewarna diatas kanvas.
Aktiviti                                : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                             : 1.membahagikan kepada kumpulan mengikut soalan yang dipilih.
                                             2.calon yang membuat arca memotong dan melicinkan kayu dan
                                                Mewarna arca.
                                             3.Calon soalan catan menyambung mewarna atas kanvas.
BBM                                  : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                              :  semua calon yang telah menunjukkan perkembangan kerja
                                             Yang memuaskan. 2 orang calon soalan 1 telah menyiapkan
                                             Catan mereka dengan lengkap.

                                                          
**********************************************************************************
Hari/Tarikh                        : Rabu /1.7.2012
Tingkatan                          : 6RK5
Mata pelajaran                 : Seni Visual
Masa                               : 70 minit
Unit Pembelajaran            : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran    : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                            Kritikan seni.
                                          b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                             : 3.1)Kritikan Seni Visual-Pendekatan Kritikan Seni..
Prosedur                          :1.pembentangan oleh kumpulan pelajar yang ke 6.
                                        2.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
                                        3.ulasan oleh guru.
BBM                                : Buku Rujukan Seni Visual.
Refleksi                            : Pelajar memahami cirri-ciri pendekatan kritikan seni.


Hari/Tarikh                       : Rabu/1.8.2012
Tingkatan                          : 4K8
Mata Pelajaran                 : PSV
Masa                                : 70 minit
Unit Pembelajaran             :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran     :1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan taman
                                          2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                             Mengambil kira aspek prinsip hiasan landskap
Aktiviti                              : Reka Bentuk Landskap.
Prosedur                           :1.Penerangan tajuk seni hiasan taman-sejarah
      2.elemen-elemen yang diperlukan dalam mereka hiasan landskap.
      3.menunjukkan contoh hiasan landskap mengikut tema.
BBM                                : Buku Rujukan PSV SPM, majalah landskap LAMAN.
Refleksi                             : Pelajar baru terdedah dengan bidang seni hiasan landskap.

**********************************************************************************
                     

Hari/Tarikh                     : Khamis/2.8.2012
Tingkatan                       : 4K8
Mata Pelajaran              : PSV
Masa                            : 70 minit
Unit Pembelajaran          :Bidang Perekaan-Rekabentuk Persekitaraan.
Obj/Hasil Pembelajaran:1.memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan taman
                                     2.mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan
                                        Mengambil kira aspek prinsip hiasan landskap
Aktiviti                          : Reka Bentuk Landskap.
Prosedur                       :1.sesi perbincangan rekaan taman yang sesuai dengan rumah .
 2.pelajar mengemukakan pendapat masing-masing dan guru
   Guru memberi pandangan.
 3.kerja rumah membuat lakaran landskap rumah .
BBM                            : Buku Rujukan PSV SPM, majalah LAMAN.
Refleksi                        : pelajar membuat lakaran ringkas tetapi belum lengkap.



Hari/Tarikh                          : Khamis/2.8.2012
Tingkatan                            :6AK5
Mata Pelajaran                    : Seni Visual
Masa                                   : 70 minit
Unit Pembelajaran                : Penghasilan Projek 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran        : 1.Pelajar dapat menghasilkan arca mengikut kajian yang
Telah dibuat bagi calon  soalan no 2.
                                              2.Calon bagi soalan no 1 sudah dapat mewarna diatas kanvas.
Aktiviti                                 : Soalan catan dan soalan Arca.
Prosedur                              : 1.membahagikan kepada kumpulan mengikut soalan yang dipilih.
                                              2.calon yang membuat arca  melicinkan kayu dan
                                                 Mewarna arca serta meletakkan gam pada arca.
                                               3.Calon soalan catan menyambung mewarna atas kanvas.
BBM                                    : buku rujukan seni visual STPM,folio
Refleksi                                 :  3 orang lagi calon soalan 1 telah menyiapkan
                                               Catan mereka dengan lengkap. 1 orang calon telah menyiapkan arca.



**********************************************************************************
Hari/Tarikh                     : Jumaat /3.8.2012
Tingkatan                        : 6RK5
Mata pelajaran                : Seni Visual
Masa                              : 70 minit
Unit Pembelajaran          : 3.Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran  : a)menggunakan pendekatan sejarah seni untuk membuat apresiasi dan
                                           Kritikan seni.
                                        b)menjelaskan gerakan seni utama yang terdapat dalam seni visual.
Aktiviti                            : 3.1)Kritikan Seni Visual-Strategi Kritikan Seni.
Prosedur                         :1.pembentangan oleh kumpulan pelajar yang ke 7.
                                        2.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
                                        3.latihan secara lisan-mengkritik karya .
BBM                               : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                           : Latihan secara lisan pelajar member jawapan yang memuaskan
                                         Iaitu memasukkan aspek diskripsi,analisis,interpretasi,penilaian.

                                                                                                                                                                                 


1 comment:

  1. Semakan RPH Minggu 30-31: Tahniah! RPH telah dirancang dengan baik dan dikemaskini.

    ReplyDelete