RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, April 1, 2012

RPH MINGGU KE 13

Hari/Tarikh Isnin 26.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan karya 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan.
Prosedur 1.penjelasan maksud dan kehendak soalan no 3-komik kepahlawanan..
2.proses penghasilan dan saiz ukuran.
3.perbincangan alat bahan yang sesuai digunakan.
BBM kertas soalan Projek Penghasilan Karya 970/3
Refleksi soalan ini adalah soalan baru, seramai 5 orang calon yang mengambil soalan arca dan catan bertukan dan memilih soalan no 3 (komik)

Hari/Tarikh Selasa 27.3.2012
Tingkatan 4K6 dan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 1.2) Seni Halus: Arca
Obj/Hasil Pembelajaran 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Idea dan proses

i. mesej/kandungan

ii. pewujudan idea

iii. olahan idea

Prosedur 1.menunjuk contoh membuat arca kertas -subjek flora dan fauna.
2.pelajar membuat lakaran dan memotong kertas ,mewarna dan melekatkan menggunakan gam.
3.pengemasan hasil kerja.
BBM gunting,kertas warna, gam, warna akrilik dan contoh arca kertas.
Refleksi semua kumpulan boleh menghasilkan idea yang menarik dan ada nilai estetika.arca masih belum ditampal dengan gam sepenuhnya.disambung kehari berikutnya.

Hari/Tarikh Rabu 28.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan karya 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan.
Prosedur 1.perbincangan langkah-langkah dalam penghasilan soalan 3(komik)-tema kepahlawanan,watak ,latar masyarakat,tema,teknik dan warna serta sinopsis cerita.

BBM kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3
Refleksi pelajar sudah ada gambaran cerita masing-masing. Guru memberi pandangan agar calon menjadikan latar tempatan (bangsa dan budaya tempatan) sebagai latar cerita.

Hari/Tarikh Rabu 28.3.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pemeblajaran 1.2) Seni Halus: Arca
Obj/Hasil Pembelajaran 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Idea dan proses

i. mesej/kandungan

ii. pewujudan idea

iii. olahan idea

Prosedur 1.pelajar menampalkan kertas dengan gam untuk menimbulkan bentuk 3D dan seterusnya menghasilkan arca yang dicadangkan.
2.pelajar mewarna arca dengan menggunakan warna akrilik.
3.kumpulan yang telah selesai akan kehadapan menerangkan kepada rakan-rakan rekaan arca mereka.
4.ulasan dari guru.
BBM Gam PVA,warna akrilik.
Refleksi 3 kumpulan menghasilkan arca yang kreatif dan kemas dari segi penghasilan diberi markah cemerlang. .2 kumpulan berada di markah sederhana, 2 kumpulan berada di markah lemah.

Hari/Tarikh Khamis 29.3.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidkan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 1.2) Seni Halus: Arca
Obj/Hasil Pembelajaran 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Idea dan proses

i. mesej/kandungan

ii. pewujudan idea

iii. olahan idea

Prosedur 1.pelajar menampalkan kertas dengan gam untuk menimbulkan bentuk 3D dan seterusnya menghasilkan arca yang dicadangkan.
2.pelajar mewarna arca dengan menggunakan warna akrilik.
3.semua hasil kerja pelajar diletak dihadapan kelas dan guru memberi pandangan dan teguran kepada arca setiap kumpulan.
BBM gam PVA dan warna akrilik
Refleksi 1 kumpulan yang mendapat markah cemerlang, 3 kumpulan sederhana dan 2 kumpulan lemah.

Hari/Tarikh Jumaat 30.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan karya 970/3
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan.
Prosedur 1.perbincangan sinopsis cerita setiap calon yang memilih soalan 3(komik)
2.guru memberi teguran dan pandanan.
BBM kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3
Refleksi ada 3 calon yang memilih cerita dari legenda tempatan. 2 calon yang mereka sendiri cerita tetapi masih berlatarkan masyarakat tempatan.

1 comment:

  1. Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk minggu ke 12 dan 13.

    Ianya kemas, lengkap dan menarik. Sila kekalkan usaha murni ini.

    Lebih elok lagi kalau blog rph ini dapat digunakan bagi meningkatkan pencapaian akademik pelajar kita.

    ReplyDelete