Hari/Tarikh | Isnin 26.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Projek Penghasilan karya 970/3 |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan |
Aktiviti | Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan. |
Prosedur | 1.penjelasan maksud dan kehendak soalan no 3-komik kepahlawanan.. 2.proses penghasilan dan saiz ukuran. 3.perbincangan alat bahan yang sesuai digunakan. |
BBM | kertas soalan Projek Penghasilan Karya 970/3 |
Refleksi | soalan ini adalah soalan baru, seramai 5 orang calon yang mengambil soalan arca dan catan bertukan dan memilih soalan no 3 (komik) |
Hari/Tarikh | Selasa 27.3.2012 |
Tingkatan | 4K6 dan 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.2) Seni Halus: Arca |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Idea dan proses i. mesej/kandungan ii. pewujudan idea iii. olahan idea |
Prosedur | 1.menunjuk contoh membuat arca kertas -subjek flora dan fauna. 2.pelajar membuat lakaran dan memotong kertas ,mewarna dan melekatkan menggunakan gam. 3.pengemasan hasil kerja. |
BBM | gunting,kertas warna, gam, warna akrilik dan contoh arca kertas. |
Refleksi | semua kumpulan boleh menghasilkan idea yang menarik dan ada nilai estetika.arca masih belum ditampal dengan gam sepenuhnya.disambung kehari berikutnya. |
Hari/Tarikh | Rabu 28.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Projek Penghasilan karya 970/3 |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan |
Aktiviti | Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan. |
Prosedur | 1.perbincangan langkah-langkah dalam penghasilan soalan 3(komik)-tema kepahlawanan,watak ,latar masyarakat,tema,teknik dan warna serta sinopsis cerita. |
BBM | kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3 |
Refleksi | pelajar sudah ada gambaran cerita masing-masing. Guru memberi pandangan agar calon menjadikan latar tempatan (bangsa dan budaya tempatan) sebagai latar cerita. |
Hari/Tarikh | Rabu 28.3.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pemeblajaran | 1.2) Seni Halus: Arca |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Idea dan proses i. mesej/kandungan ii. pewujudan idea iii. olahan idea |
Prosedur | 1.pelajar menampalkan kertas dengan gam untuk menimbulkan bentuk 3D dan seterusnya menghasilkan arca yang dicadangkan. 2.pelajar mewarna arca dengan menggunakan warna akrilik. 3.kumpulan yang telah selesai akan kehadapan menerangkan kepada rakan-rakan rekaan arca mereka. 4.ulasan dari guru. |
BBM | Gam PVA,warna akrilik. |
Refleksi | 3 kumpulan menghasilkan arca yang kreatif dan kemas dari segi penghasilan diberi markah cemerlang. .2 kumpulan berada di markah sederhana, 2 kumpulan berada di markah lemah. |
Hari/Tarikh | Khamis 29.3.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidkan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.2) Seni Halus: Arca |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1.memahami proses,gubahan,fungsi seni visual(arca) serta dapat berkomunikasi dalam bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Idea dan proses i. mesej/kandungan ii. pewujudan idea iii. olahan idea |
Prosedur | 1.pelajar menampalkan kertas dengan gam untuk menimbulkan bentuk 3D dan seterusnya menghasilkan arca yang dicadangkan. 2.pelajar mewarna arca dengan menggunakan warna akrilik. 3.semua hasil kerja pelajar diletak dihadapan kelas dan guru memberi pandangan dan teguran kepada arca setiap kumpulan. |
BBM | gam PVA dan warna akrilik |
Refleksi | 1 kumpulan yang mendapat markah cemerlang, 3 kumpulan sederhana dan 2 kumpulan lemah. |
Hari/Tarikh | Jumaat 30.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Projek Penghasilan karya 970/3 |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan |
Aktiviti | Soalan dan arahan soalan 3: Komik bertemakan pertarungan dan kepahlawanan. |
Prosedur | 1.perbincangan sinopsis cerita setiap calon yang memilih soalan 3(komik) 2.guru memberi teguran dan pandanan. |
BBM | kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3 |
Refleksi | ada 3 calon yang memilih cerita dari legenda tempatan. 2 calon yang mereka sendiri cerita tetapi masih berlatarkan masyarakat tempatan. |
Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk minggu ke 12 dan 13.
ReplyDeleteIanya kemas, lengkap dan menarik. Sila kekalkan usaha murni ini.
Lebih elok lagi kalau blog rph ini dapat digunakan bagi meningkatkan pencapaian akademik pelajar kita.