RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, April 26, 2012

RPH MINGGU KE 16


RPH MINGGU KE 16

ISNIN:                   16.4.2012: CRK

SELASA:               17.4.2012 BENGKEL  PENGENDALIAN PROJEK SENI VISUAL STPM
                                 970/3 2012 DI SMK PETRA JAYA ,KUCHING.
**********************************************************************************

Hari/Tarikh:                        Rabu/18.4.2012
Tingkatan:                           4K6
Mata Pelajaran:                  Pendidikan Seni Visual
Masa:                                    70 minit
Unit Pembelajaran:             1.2)Seni Halus: Cetakan.
Obj/Hasil Pembelajaran:     1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
      serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
      a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                            2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                          -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti :                             Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur :                          1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                             Kumpulan.
                                          2.setiap kumpulan pelajar  membuat cetakan warna
                                             Pertama dan warna kedua.
BBM :                                Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi :                            Pelajar hanya sempat membuat cetakan warna pertama.
                                          Hasil cetakan pelajar kurang kemas dan bersih.

Hari/Tarikh:                        Rabu/18.4.2012
Tingkatan:                           6AK5
Mata Pelajaran:                  Seni Visual
Masa:                                70 minit
Unit Pembelajaran:            2.3)Penterjemahan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran:    1.pelajar dapat memahami penterjemahan idea ialah
                                            Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti:                             a.Permasalahan Visual.
Prosedur:                          1.Penjelasan maksud Permasalahan Visual.
                                         2.Fungsi Permasalahan Visual dalam pengkaryaan dan
                                            Perekaan seni Visual.
                                         3.sesi soal jawab-berkaitan permasalahan visual
                                            Dengan projek seni visual para pelajar.
BBM:                                Buku Rujukan Seni Visual STPM,Buku Dialog Seni Tampak.
Refleksi                :             Pelajar mencatat isi penting dan melengkapkan nota
                                          Dirumah.
**********************************************************************************

Hari/Tarikh:                        Khamis/19.4.2012
Tingkatan:                           4K8
Mata Pelajaran:                  Pendidikan Seni Visual
Masa:                                70 minit
Unit Pembelajaran:             1.2)Seni Halus: Cetakan.
Obj/Hasil Pembelajaran:     1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
      serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
      a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                             2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                          -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti :                              Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur :                           1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                             Kumpulan.
                                           2.setiap kumpulan pelajar  membuat torehan/ukiran
                                              Membuang bahagian yang hendak dikekalkan warna
                                              Pertama.
                                           3.pelajar mencetak untuk warna kedua.
BBM :                                 Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi :                              pelajar tidak sempat membuat cetakan warna kedua,
                                            Kerana kerja mengukir belum siap sepenuhnya.
***********************************************************************************

Hari/Tarikh:                        : Jumaat/20.4.2012
Tingkatan:                           :6AK5
Masa:                                 :2jam 10 minit.
Mata Pelajaran                   :Seni Visual
Unit Pembelajaran:              2.3)Penterjemahan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1.pelajar dapat memahami penterjemahan idea ialah
                                              Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti:                                 b)Penzahiran idea.
                                            c)Pemilihan bahan dan teknik.
Prosedur:                            1.Penjelasan maksud isi pembelajaran.
                                           2.Contoh-contoh per kaitan tema kajian dengan pemilihan
                                              Bahan dan teknik-artis tempatan,karya pelajar tahun-tahun
                                              Lepas.  
                                           3.sesi soal jawab-berkaitan bahan dan teknik yang sesuai
                                              Dengan projek seni visual para pelajar.
BBM:                                  Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh gambar karya Nurhanim,
                                           Gambar contoh arca (kayu)
Refleksi                :               Pelajar mencatat isi penting dan memberi pendapat
                                            Berkaiatan dengan bahan dan teknik untuk projek masing
                                            Masing.

***********************************************************************************
Hari/Tarikh:                        Sabtu/21.4.2012
Tingkatan:                           4K8
Mata Pelajaran:                  Pendidikan Seni Visual
Masa:                                70 minit
Unit Pembelajaran:             1.2)Seni Halus: Cetakan.
Obj/Hasil Pembelajaran:     1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
      serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
      a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                             2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                          -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti :                             Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur:                           1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                            Kumpulan.
                                          2.pelajar mencetak untuk warna kedua.
BBM :                                Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi :                             hasil kerja pelajar kurang bersih.



     

No comments:

Post a Comment