RPH MINGGU KE 17
Hari/Tarikh :
Isnin/23.4.2012
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran: 2.3)Penterjemahan
idea.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.pelajar dapat memahami
penterjemahan idea ialah
Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan
perekaan.
Aktiviti:
d)Penghasilan Karya sebenar
e)Kemasan
Prosedur:
1.Penjelasan maksud isi pembelajaran.
2.Contoh-contoh kemasan portfolio ,bingkai
catan
Dan kemasan semasa penghasilan arca.
3.sesi soal jawab-berkaitan dengan projek seni
visual para pelajar.
BBM:
Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh catan yang berbingkai,
Contoh portfolio.
Refleksi : Pelajar
mencatat isi penting dan memahami tajuk
Perbincangan kali ini.
SELASA 24.4.2012-AJK MAJLIS PENUTUPAN PERKHEMAHAN KADET
POLIS,
PERINGKATAN NEGERI SARAWAK.2012.
DI SMK TEBEDU.
Hari/Tarikh: Rabu/25.4.2012
Tingkatan: 4K6
Mata Pelajaran: Pendidikan
Seni Visual
Masa: 70
minit
Unit Pembelajaran:
1.2)Seni Halus: Cetakan
Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Memahami proses,gubahan dan fungsi
Seni Visual
serta berkomunikasi dalam semua bidang seni
berkaitan
a)idea dan proses.b)olahan karya.
2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam
cetakan.
-Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti :
Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur :1.guru
membahagikan alat dan bahan kepada setiap
Kumpulan.
2.pelajar
mencetak untuk warna kedua-bagi kumpulan yang
telah siap menorah kepingan lino.
3.kumpulan
yang belum siap blok lino-meneruskan aktiviti
Menorah imej pada kepingan lino seb elum
mencetak
Warna kedua.
BBM :
Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi :
hasil kerja pelajar kurang bersih terutama dibahagian tepi.
Hari/Tarikh :
Rabu/25.4.2012
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran: 2.3)Penterjemahan
idea.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.pelajar dapat memahami
penterjemahan idea ialah
Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan
perekaan.
Aktiviti:
d)Persembahan dan penilaian.
Prosedur:
1.Penjelasan maksud isi pembelajaran.
2.sesi soal jawab-berkaitanpersembahan dan
penilaian dengan projek seni
Visual STPM pelajar.
BBM:
Buku Rujukan Seni Visual STPM,kertas soalan projek seni visual
970/3
2012.
Hari/Tarikh: Khamis/26.4.2012
Tingkatan: 4K6
Mata Pelajaran: Pendidikan
Seni Visual
Masa: 70
minit
Unit Pembelajaran:
1.2)Seni Halus: Cetakan
Obj/Hasil Pembelajaran :1.Memahami proses,gubahan dan fungsi
Seni Visual
serta berkomunikasi dalam semua bidang seni
berkaitan
a)idea dan proses.b)olahan karya.
2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam
cetakan.
-Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti :
Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur :1.guru
membahagikan alat dan bahan kepada setiap
Kumpulan.
2.pelajar
mencetak untuk warna kedua-bagi kumpulan yang
telah siap menorah kepingan lino.
3.kumpulan
yang belum siap blok lino-meneruskan aktiviti
Menorah imej pada kepingan lino seb elum
mencetak
Warna kedua.
BBM :
Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi :
seperti kelas 4K6,hasil kerja pelajar tidak kemas dibahagian
tepinya.
Hari : Jumaat
Tarikh :27.4.2012
Tingkatan :
6AK5
Mata Pelajaran :
Seni Visual
Masa :
70 minit(waktu 1 dan ke 2)
Unit Pembelajaran :
2.4) Penyediaan Portfolio dan hasil karya.
Obj/Hasil Pembelajaran :1.pendedahan kepada pelajar tentang
pengertian
keperluan dan pendekatan penyelidikan yang
sesuai supaya pelajar dapat mencungkil
penemuan-
penemuan yang bermutu dalam bidang seni
visual.
Aktiviti :
Perekaan i) Portfolio-Lakaran Olahan.
Prosedur : 1.penyemakan, perbincangan dan sesi soal jawab dengan calon
berkaitan dengan lakaran yang telah dibuat
sebelum
ini.
BBM :
Kertas Soalan 970/3.gambar –gambar yang berkaitan
dengan tajuk kajian pelajar.
Refleksi : bagi pelajar yang belum cukup artis rujukan,mereka diarahkan
untuk mencari karya artis tempatan atau dari barat.
untuk mencari karya artis tempatan atau dari barat.
Masa :
70 minit(waktu 5 dan ke6)
Unit Pembelajaran :
Lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran: 1.pelajar dapat memahami bahasa seni
visual dalam
Penghasilan lukisan.
2.pelajar dapat mengamati bentuk,skala dan
kadar banding
Pencahayaan serta strukltur objek.
Aktiviti :
Perekaan i) Portfolio-Lakaran Olahan.
Prosedur :
1.amali-kajian lukisan dari gambar.
2.pelajar membuat aktiviti melukis dengan
merujuk
Gambar sebagai latihan memperkukuhkan
kemahiran
Melukis.
BBM :
gambar –gambar yang berkaitan “Still Life”,pensel pelbagai
Saiz dan arang,serta clear spray.
Refleksi :3 orang pelajar berjaya menyiapkan lakaran dan seterusnya
menggunakan arang untuk menimbulkan bentuk objek
sifat objek.Pelajar lain masih diperingkat melakar dengan
pensel.
menggunakan arang untuk menimbulkan bentuk objek
sifat objek.Pelajar lain masih diperingkat melakar dengan
pensel.
No comments:
Post a Comment