RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, April 26, 2012

RPH MINGGU KE 17


RPH MINGGU KE 17

Hari/Tarikh                          : Isnin/23.4.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                  : 70 minit
Unit Pembelajaran:                2.3)Penterjemahan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran        :1.pelajar dapat memahami penterjemahan idea ialah
                                                Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti:                                 d)Penghasilan Karya sebenar
                                                 e)Kemasan
Prosedur:                              1.Penjelasan maksud isi pembelajaran.
                                             2.Contoh-contoh kemasan portfolio ,bingkai catan
                                                Dan kemasan semasa penghasilan arca. 
                                             3.sesi soal jawab-berkaitan dengan projek seni visual para pelajar.
BBM:                                   Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh catan yang berbingkai,
                                            Contoh portfolio.
Refleksi                               : Pelajar mencatat isi penting dan memahami tajuk
                                            Perbincangan kali ini.

SELASA 24.4.2012-AJK MAJLIS PENUTUPAN PERKHEMAHAN KADET POLIS,
PERINGKATAN NEGERI SARAWAK.2012. DI SMK TEBEDU.

Hari/Tarikh:                        Rabu/25.4.2012
Tingkatan:                           4K6
Mata Pelajaran:                   Pendidikan Seni Visual
Masa:                                 70 minit
Unit Pembelajaran:             1.2)Seni Halus: Cetakan
Obj/Hasil Pembelajaran:     1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
      serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
      a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                          2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                       -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti                              : Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur                           :1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                            Kumpulan.
                                          2.pelajar mencetak untuk warna kedua-bagi kumpulan yang
                                             telah siap menorah kepingan lino.
                                           3.kumpulan yang belum siap blok lino-meneruskan aktiviti
                                              Menorah imej pada kepingan lino seb elum mencetak
                                             Warna kedua.
BBM                                 : Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi                             : hasil kerja pelajar kurang bersih terutama dibahagian tepi.

Hari/Tarikh                          : Rabu/25.4.2012
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                   : Seni Visual
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran:              2.3)Penterjemahan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran      :1.pelajar dapat memahami penterjemahan idea ialah
                                              Proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
Aktiviti:                                 d)Persembahan dan penilaian.
Prosedur:                            1.Penjelasan maksud isi pembelajaran.
                                           2.sesi soal jawab-berkaitanpersembahan dan penilaian dengan projek seni
                                              Visual STPM pelajar.
BBM:                                     Buku Rujukan Seni Visual STPM,kertas soalan projek seni visual
                                                970/3 2012.


Hari/Tarikh:                        Khamis/26.4.2012
Tingkatan:                           4K6
Mata Pelajaran:                  Pendidikan Seni Visual
Masa:                                70 minit
Unit Pembelajaran:            1.2)Seni Halus: Cetakan
Obj/Hasil Pembelajaran    :1.Memahami proses,gubahan dan fungsi Seni Visual
    serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
    a)idea dan proses.b)olahan karya.
                                           2.Aras 1-Mengaplikasi asas seni reka dalam cetakan.
                                                        -Menghasilkan cetakan dengan teknik woodcut.
Aktiviti                                  : Cetakan Timbulan-Cetakan lino dan cetakan woodcut(kayu).
Prosedur                             :1.guru membahagikan alat dan bahan kepada setiap
                                               Kumpulan.
                                           2.pelajar mencetak untuk warna kedua-bagi kumpulan yang
                                              telah siap menorah kepingan lino.
                                           3.kumpulan yang belum siap blok lino-meneruskan aktiviti
                                              Menorah imej pada kepingan lino seb elum mencetak
                                              Warna kedua.
BBM                                      : Kepingan lino,plywood,lino ink,penggelek,pengukir kayu.
Refleksi                                  : seperti kelas 4K6,hasil kerja pelajar tidak kemas dibahagian
                                                 tepinya.

Hari                                        : Jumaat
Tarikh                                    :27.4.2012
Tingkatan                               : 6AK5
Mata Pelajaran                       : Seni Visual
Masa                                     : 70 minit(waktu 1 dan ke 2)
Unit Pembelajaran                  : 2.4) Penyediaan Portfolio dan hasil karya.
Obj/Hasil Pembelajaran          :1.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian
                                                  keperluan dan pendekatan penyelidikan yang
                                                  sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-
                                                  penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti                                  : Perekaan i) Portfolio-Lakaran Olahan.
Prosedur                               : 1.penyemakan, perbincangan dan sesi soal jawab dengan calon
                                                  berkaitan dengan lakaran yang telah dibuat sebelum
                                                  ini.
BBM                                     : Kertas Soalan 970/3.gambar –gambar yang berkaitan
                                                dengan tajuk kajian pelajar.
Refleksi                                  : bagi pelajar yang belum cukup artis rujukan,mereka diarahkan
                                                untuk mencari karya artis tempatan atau dari barat.


Masa                                     : 70 minit(waktu 5 dan ke6)
Unit Pembelajaran          :          Lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran:            1.pelajar dapat memahami bahasa seni visual dalam
                                                 Penghasilan lukisan.
                                                 2.pelajar dapat mengamati bentuk,skala dan kadar banding
                                                 Pencahayaan serta strukltur objek.
Aktiviti                                      : Perekaan i) Portfolio-Lakaran Olahan.
Prosedur                                   : 1.amali-kajian lukisan dari gambar.
                                                  2.pelajar membuat aktiviti melukis dengan merujuk
                                                   Gambar sebagai latihan memperkukuhkan kemahiran
                                                  Melukis.
BBM                                      : gambar –gambar yang berkaitan “Still Life”,pensel pelbagai
                                                Saiz dan arang,serta clear spray.
                                               
Refleksi                                   :3 orang pelajar berjaya menyiapkan lakaran dan seterusnya
                                                menggunakan arang untuk menimbulkan bentuk objek
                                                sifat objek.Pelajar lain masih diperingkat melakar dengan
                                                pensel.








     




No comments:

Post a Comment