RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, April 5, 2012

RPH Minggu Ke 14

Hari/Tarikh Isnin 2.4.2012
Tingkatan 6AK5
Masa 70 minit
Mata Pelajaran Seni Visual
Unit Pembelajaran

2.4 Penyediaan portfolio dan hasil

karya

(a) Pengkaryaan i) Portfolio;-

-Penentuan Tema.

-Kajian dan Penyelidikan.

-Penulisan Portfolio

-Lakaran.

-Kajian Media


Obj/Hasil Pembelajaran

1. Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan

2.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual

Aktiviti Kajian dan Penyelidikan.
Prosedur

1. Kajian dan penyelidikan berdasarkan tajuk pilihan calon.

2. Penjelasan sumber rujukan kajian-perpustakaan, media elektronik, lokasi sebenar.

3. Menunjukkan contoh keratan akhbar,majalah, sumber dari internet yang berkaitan dengan tema "Kemelut Sosial","Kemelut Alam Sekitar" dan "Kemelut Ekonomi".

4. Penjelasan cara mengumpul dan menyimpan maklumat dari setiap sumber rujukan di dalam portfolio.

BBM Kertas Soalan Projek Penghasilan karya 970/3,keratan akhbar dan majalah dan hard copy dari internet.
Refleksi ada sebahagian pelajar telahpun mengumpul keratan akhbar yang berkaitan dengan tema yang mereka pilih. Cikgu membuat penyemakan terhadapan setiap maklumat yang diambil oleh pelajar dan memberi beberapa pandangan. Kerja rumah pelajar diminta membawa gambar imej yang dapat dijadikan subjek matter di dalam karya masing-masing. bawa pada hari rabu.

Hari/Tarikh Selasa 3.4.2012
Tingkatan 4K6 dan 4K8
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran

1.2 Seni Halus

d Cetakan

Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

ARAS 1

Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan.

Aktiviti
  • Proses penghasilan
Prosedur 1.Penjelasan tajuk-maksud,jenis ,alat bahan dan fungsi cetakan.
2.memberi nota bertulis.
BBM Buku rujukan PSV SPM,contoh hasil cetakan kayu dan lino,penggelek,warna lino,alat mengukir.
Refkeksi nota pelajar telah ditulis dengan lengkap.

Hari/Tarikh Rabu 4.4.2012
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

2.4 Penyediaan portfolio dan hasil

karya

(a) Pengkaryaan i) Portfolio;-

-Penentuan Tema.

-Kajian dan Penyelidikan.

-Penulisan Portfolio

-Lakaran.

-Kajian Media

Obj/Hasil Pembelajaran

1. Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan

2.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual
Aktiviti Lakaran : a.Lakaran Awal.
Prosedur 1.Semua pelajar menunjukkan imej yang berkaitan dengan tema kajian.
2.Penjelasan maksud dan tujuan lakaran awal dibuat serta jenis media yang digunakan.
3.praktikal-pelajar melukis lakaran awal bentuk 3D.Guru merakam gambar pelajar yang sedang membuat lakaran sebagai bukti untuk borang proses kerja yang perlu diisi oleh semua calon.
BBM Buku rujukan Seni Visual STPM,Kertas soalan penghasilan projek 970/3, pelbagai jenis pensil,arang.
Refleksi semua pelajar telah membuat lakaran awal dengan media pensil. ada beebrapa calon yang ditegur dan diberi bimbingan kerana lakaran tidak menimbulkan bentuk 3D. Pelajar akan menyambung membuat lakaran dengan media arang pada hari berikutnya.

Hari/Tarikh Rabu 4.4.2012
Tingkatan 4K6
Mata pelajaran pendidikan seni visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

1.2 Seni Halus

d Cetakan
Obj/Hasil

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

ARAS 1

Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan.
Aktiviti

Cetakan timbul dengan menggunakan media kayu/lino blok

Prosedur 1.memperkenalkan cetakan jenis timbulan-kayu.
2.menunjukkan contoh alat dan hasil karya cetakan kayu kepada pelajar.
3.membahagikan pelajar kepada 6 kumpulan.
4.setiap kumpulan diminta melakar imej fauna untuk karya cetakan .
BBM Contoh hasil cetakan woodcut,plywood,pisau penoreh, penggelek,warna lino.
Reflleksi lakaran yang disuruh belum siap. aktiviti akan bersambung selepas cuti.

Hari/TarikhKhamis 5.4.2012
Tingkatan4K8
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
Masa70 minit
Unit Pembelajaran1.2)Seni Halus
Cetakan
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

ARAS 1

Mengaplikasikan asas seni reka dalam cetakan.
AktivitiCetakan Kayu menggunakakan media kayu/lino blok.
Prosedur1.memperkenalkan cetakan jenis timbulan-kayu.
2.menunjukkan contoh alat dan hasil karya cetakan kayu kepada pelajar.
3.membahagikan pelajar kepada 6 kumpulan.
4.setiap kumpulan diminta melakar imej fauna untuk karya cetakan .
BBMContoh hasil cetakan woodcut,plywood,pisau penoreh, penggelek,warna lino.
Refleksipelajar tidak sempat melukis imej fauna.masih berbincang imej yang sesuai.

Jumaat 6.4.2012 Cuti Umum Good Friday.

No comments:

Post a Comment