RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, February 26, 2012

RPH Minggu Ke 8

Hari/Tarikh Isnin 20.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori penghasilan: pembentukan idea.
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:-

Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan

mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea

Aktiviti Pengertian Idea-perancangan atau hasrat pemikiran.
-niat atau tujuan.
-cita-cita atau aspirasi
-tipa induk
Prosedur 1.penjelasan isi pembelajaran.
2.perbincangan dengan pelajar berkaitan dengan tajuk kerja kursus .
3.catatan nota.
BBM Buku Rujukan Seni Visual STPM,kertas soalan kerja kursus 970/3
Refleksi pelajar memahami maksud idea dan memahami peranan idea dalam berkarya. Nota disambung ke hari berikutnya.

Hari/Tarikh Selasa 21.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Seni halus-lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti proses penghasilan,fungsi lukisan dan alat bahan.
Prosedur 1.penjelasan tajuk.
2.memperkenalkan alat dan bahan.
3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan.
BBM buku rujukan PSV SPM, alat bahan untuk lukisan
Refleksi pelajar memahami dan mengenali alat bahan yang diguna untuk menghasilkan lukisan. Proses menghasilkan lukisan disambung ke hari Rabu.

Hari/Tarikh Selasa 21.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan: Pembentukan Idea.
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:-

Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan

mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea

Aktiviti Sumber idea-

-Media masssa

-Media elektronik

-Media cetak

-Teknologi

-Mekanikal

-elektronik

-Persekitaran

Prosedur 1.Penjelasan tajuk pembelajaran oleh guru-sumber idea media massa dan media elektronik.
2.catatan nota.
3.perbincangan dengan pelajar -kaitan dengan sumber idea untuk kerja kursus 970/3
BBM Buku rujukan seni visual stpm,kertas soalan kerja kursus 970/3
Refleksi pelajar banyak mengemukkan idea dari sumber media elektronik dan media cetak sahaja.

Hari/Tarikh Rabu 22.2.2012
Tingkatan 4K8 dan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Seni Halus-Lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
Aktiviti Fungsi Lukisan,proses penghasilan dan alat bahan
Prosedur 1.penjelasan tajuk.
2.memperkenalkan alat dan bahan.
3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan.
4.mencatat nota.
BBM Buku rujukan PSV SPM, alat bahan menghasilkan lukisan.
Refleksi kelas 4K8 telah melengkapkan nota. kelas 4k6 akan sambung aktiviti melengkapkan nota pada hari Jumaar.

Hari/Tarikh Khamis 23.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan: pembentukan idea.
Obj/hasil pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:-

Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan

mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea

Aktiviti Sumber idea-media massa,
-media elektronik
-media cetak
-teknologi.
-mekanikal
-elektronik
-persekitaran
Prosedur 1.penjelasan sumber idea dari media cetak,teknologi dan mekanikal.
2.contoh karya dan perbincangan dengan pelajar.
3.pelajar mencatat isi-isi penting dari perbincangan.
BBM buku rujukan seni visual STPM
Refleksi pelajar memahami bahawa sumber idea ini banyak dan tidak terikat kepada media cetak,media massa semata-mata. pelajar akan menggunakan pelbagai sumber idea untuk menghasilkan kerja kursus nanti.

Hari/tarikh Jumaat 24.2.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Seni halus -Lukisan
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
Aktiviti Fungsi lukisan,proses penghasilan dan alat bahan.
Prosedur 1.penjelasan tajuk.
2.memperkenalkan alat dan bahan.
3.menunjukkan langkah-langkah proses menghasilkan lukisan.
4.mencatat nota.
BBM Buku rujukan PSV SPM
Refleksi semua pelajar telah melengkapkan nota masing-masing.


Hari/Tarikh Jumaat 24.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan -Pembentukan Idea.
Obj/Hasil pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:-

Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitivity dalam proses penghasilan

mengetahui sumber dan dalam menjanakan sumber idea

Aktiviti Sumber idea-media massa,
-media elektronik
-media cetak
-teknologi.
-mekanikal
-elektronik
-persekitaran
Prosedur 1.penjelasan sumber idea dari persekitaran
2.contoh karya dan perbincangan dengan pelajar.
3.pendapat pelajar- isu dari persekitaran yang sesuai dijadikan tema kajian kerja kursus seni visual 970/3
BBM buku rujukan seni visual STPM,kertas soalan kerja kursus seni visual 970/3
Refleksi isu penderaan kanak-kanak,pembuangan bayi,vandelisme,kekeliruan gander(gay dan penkid),kadar perceraian yang tinggi,pencemaran alam sekitar, pemanasan global. isu dari persekitaran pelajar yang telah dipilih dan dikaji secara teliti untuk kerja kursus 970/3

1 comment: