RPH KARTINI SAHAMAT

Monday, February 6, 2012

Hari/Tarikh Isnin 30.1.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Konsep dan kaedah kritikan seni visual.
Obj/hasil pembelajaran pelajar dapat memahami konsep kritikan seni visual sebagai cara untuk menilai sesebuah karya dengan menggunakan pelbagai kaedah
pelajar dapat mengetahui tujuan kritikan pada sesebuah karya seni visual.
Aktiviti 1.penjelasan isi pelajaran.
2.menunjuk contoh karya Chuah Thean Teng"Musim Buah 1969"
3.Perbincangan isi karya berdasarkan contoh karya.
4.latihan soalan tahun 2011.
BBM buku rujukan seni visual STPM,kertas 2 seni visual 2011.
Refleksi perbincagan soalan tahun lepas,jawapan yang diberi pelajar terlalu umum.tidak disertai dengan contoh.

Hari/Tarikh Selasa 31.1.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka: Rupa
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan
pelbagai teknk.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.

Aktiviti 1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual .
2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah.
BBM Buku rujukan seni visual SPM, contoh gambar rupa.
Refleksi kelas ini merupakan kelas pelajar yang lemah,maka aktiviti yang dilakukan juga bersesuaian dengan aras kemahiran mereka. Melukis rupa juga mengambil masa yang panjang bagi sebahagian besar pelajar.

Hari/Tarikh Selasa 31.1.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: Penggunaan Bahan-oil pastel,soft pastel,arang,pensel, dan warna air.
Obj?hasil pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:

Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan jenis-jenis media kering dan menunjukkan contoh-contohnya.
2.perbincangan-kelebihan dan kelemahan sesuatu media.Pelajar memberi pendapat berdasarkan kemahiran masing-masing.
3.membuat lakaran still life-sayur-sayuran.
BBM soft pastel,oi; pastel,arang,pensil dan warna air. beberapa batang sayuran hijau.
Refleksi kebanyakkan pelajar mahir menggunakan oil pastel dan pensil.hanya 4 orang pelajar yang berminat untuk mengaplikasikan media warna air dalam latihan amali nanti.

Hari/Tarikh Rabu 1.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni reka-bentuk
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan
pelbagai teknk.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.

Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk bentuk dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual .
2.memberi nota bertulis.
3.latihan melukis bentuk-bentuk asas.
BBM buku rujukan PSV SPM, gambar bentuk-bentuk asas.
Refleksi kemahiran memerhati bentuk-bentuk asas dan memindahkan bentuk asas ke atas kertas masih lemah. Aktiviti melukis dan mewarna akan disambungh ke hari berikutnya.

Hari /Tarikh Rabu 3.2.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Asas Seni Reka: Rupa
Obj/Hasil Pemeblajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual .
2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah.
BBM Buku Rujukan PSV SPM, contoh gambar rupa.
Refleksi Pelajar dapat melengkapkan nota dan gambar rajah.

Hari/Tarikh Khamis 2.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: Penerokaan Pelbagai Media
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar diharapkan dapat: Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti hari selasa iaitu melakar dan membuat perincian terhadap buah dan sayur yang diletak dihadapan..
2.mewarna lakaran.menggunakan media warna air,pensel warna da oil pastel.
BBM buah dan sayur.warna air,pensel warna dan oil pastel.
Refleksi lakaran menggunakan pensel berjaya dibuat oleh sebahagian besar pelajar dan mengetahui arah cahaya dan kesan bayang-bayang.kadar banding juga telah menepati seperti imej yang terdapat dihadapan. kerja mewrna akan disambung ke hari Jumaat.

Hari/TarikhJumaat 3.2.2012
Tingkatan6AK5
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranLukisan: Penerokaan Pelbagai Media
Obj/Hasil PembelajaranPelajar diharapkan dapat: Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan
Aktiviti1.sambungan mewarna objek alam semulajadi dengan menggunakan pelbagai media yang sesuai.
BBMwarna air,pensel warna.oil pastel,akrilik.
RefleksiPelajar mewarna mengikut media yang mereka boleh kuasai.kebanyakannya menggunakan pensel warna. hanya 4 orang yang menggunakan warna air dan akrilik.

Hari/TarikhJumaat 3.2.2012
Tingkatan4K6
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranAsas Seni Reka: Rupa
Obj/Hasil PembelajaranMemahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti pembelajaran1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual .
2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah.
BBMBuku Rujukan PSV SPM,contoh gambar rupa.
Refleksipelajar telah melengkapkan nota masing-masing berserta dengan rajah.

No comments:

Post a Comment