Hari/Tarikh | Isnin 30.1.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Konsep dan kaedah kritikan seni visual. |
Obj/hasil pembelajaran | pelajar dapat memahami konsep kritikan seni visual sebagai cara untuk menilai sesebuah karya dengan menggunakan pelbagai kaedah pelajar dapat mengetahui tujuan kritikan pada sesebuah karya seni visual. |
Aktiviti | 1.penjelasan isi pelajaran. 2.menunjuk contoh karya Chuah Thean Teng"Musim Buah 1969" 3.Perbincangan isi karya berdasarkan contoh karya. 4.latihan soalan tahun 2011. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM,kertas 2 seni visual 2011. |
Refleksi | perbincagan soalan tahun lepas,jawapan yang diberi pelajar terlalu umum.tidak disertai dengan contoh. |
Hari/Tarikh | Selasa 31.1.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka: Rupa |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea. ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
|
Aktiviti | 1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual . 2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah. |
BBM | Buku rujukan seni visual SPM, contoh gambar rupa. |
Refleksi | kelas ini merupakan kelas pelajar yang lemah,maka aktiviti yang dilakukan juga bersesuaian dengan aras kemahiran mereka. Melukis rupa juga mengambil masa yang panjang bagi sebahagian besar pelajar. |
Hari/Tarikh | Selasa 31.1.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan: Penggunaan Bahan-oil pastel,soft pastel,arang,pensel, dan warna air. |
Obj?hasil pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat: Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan jenis-jenis media kering dan menunjukkan contoh-contohnya. 2.perbincangan-kelebihan dan kelemahan sesuatu media.Pelajar memberi pendapat berdasarkan kemahiran masing-masing. 3.membuat lakaran still life-sayur-sayuran. |
BBM | soft pastel,oi; pastel,arang,pensil dan warna air. beberapa batang sayuran hijau. |
Refleksi | kebanyakkan pelajar mahir menggunakan oil pastel dan pensil.hanya 4 orang pelajar yang berminat untuk mengaplikasikan media warna air dalam latihan amali nanti. |
Hari/Tarikh | Rabu 1.2.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni reka-bentuk |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea. ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan tajuk bentuk dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual . 2.memberi nota bertulis. 3.latihan melukis bentuk-bentuk asas. |
BBM | buku rujukan PSV SPM, gambar bentuk-bentuk asas. |
Refleksi | kemahiran memerhati bentuk-bentuk asas dan memindahkan bentuk asas ke atas kertas masih lemah. Aktiviti melukis dan mewarna akan disambungh ke hari berikutnya. |
Hari /Tarikh | Rabu 3.2.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit pembelajaran | Asas Seni Reka: Rupa |
Obj/Hasil Pemeblajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea. ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.
digunakan dalam penghasilan karya. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual . 2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah. |
BBM | Buku Rujukan PSV SPM, contoh gambar rupa. |
Refleksi | Pelajar dapat melengkapkan nota dan gambar rajah. |
Hari/Tarikh | Khamis 2.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan: Penerokaan Pelbagai Media |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat: Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan |
Aktiviti | sambungan aktiviti hari selasa iaitu melakar dan membuat perincian terhadap buah dan sayur yang diletak dihadapan.. 2.mewarna lakaran.menggunakan media warna air,pensel warna da oil pastel. |
BBM | buah dan sayur.warna air,pensel warna dan oil pastel. |
Refleksi | lakaran menggunakan pensel berjaya dibuat oleh sebahagian besar pelajar dan mengetahui arah cahaya dan kesan bayang-bayang.kadar banding juga telah menepati seperti imej yang terdapat dihadapan. kerja mewrna akan disambung ke hari Jumaat. |
Hari/Tarikh | Jumaat 3.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan: Penerokaan Pelbagai Media |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat: Memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan |
Aktiviti | 1.sambungan mewarna objek alam semulajadi dengan menggunakan pelbagai media yang sesuai. |
BBM | warna air,pensel warna.oil pastel,akrilik. |
Refleksi | Pelajar mewarna mengikut media yang mereka boleh kuasai.kebanyakannya menggunakan pensel warna. hanya 4 orang yang menggunakan warna air dan akrilik. |
Hari/Tarikh | Jumaat 3.2.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka: Rupa |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea. ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.
digunakan dalam penghasilan karya. |
Aktiviti pembelajaran | 1.penerangan tajuk rupa. dan menunjukkan contoh rupa,jenis,fungsi rupa dalam seni visual . 2.memberi nota bertulis dan melukis gambar rajah. |
BBM | Buku Rujukan PSV SPM,contoh gambar rupa. |
Refleksi | pelajar telah melengkapkan nota masing-masing berserta dengan rajah. |
No comments:
Post a Comment