Hari/Tarikh | Selasa 7.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan: penerokaan pelbagai media |
Obj/ hasil pembelajaran | pelajar dapat melukis dan mewarna objek dengan kadar banding dan warna serta aspek pencahayaan yang betul. |
Aktiviti | Ujian Amali: Lukisan Alam Semulajadi(Sayur-sayuran) |
Prosedur | 1.mengumpul hasil karya pelajar. 2.sesi perbincangan terhadap hasil karya masing-masing.membincangkan kelemahan dan kelebihan karya masing-masing. 3.guru memberi ulasan . |
BBM | hasil karya pelajar lukisan still life sayur-sayuran. |
Refleksi | semua pelajar telah menghasilkan lukisan .dari segi warna pelajar berjaya menimbulkan bentuk 3D. |
Hari/Tarikh | Selasa 7.2.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea. ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.
digunakan dalam penghasilan karya. |
Aktiviti | Warna-Jenis,Fungsi warna dalam karya seni visual dan kepercayaan dari segi budaya. |
Prosedur | 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru. 2.menunjuk contoh 3.memberi nota bertulis |
BBM | buku rujukan PSV SPM, contoh gambar yang berkaitan dengan warna. |
Refleksi | nota tidak sempat disiapkan dan disambung ke hari berikutnya.pelajar di dalam kelas ini menghadapi masalah membaca dan menulis. |
Hari/Tarikh | Rabu 8.2.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea. ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.
digunakan dalam penghasilan karya. |
Aktiviti | Warna-Jenis,Fungsi warna dalam karya seni visual dan kepercayaan dari segi budaya. |
Prosedur | 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru. 2.menunjuk contoh 3.memberi nota bertulis |
BBM | buku rujukan PSV SPM, contoh gambar yang berkaitan dengan warna. |
Refleksi | pelajar memahami bagaimana warna sekunder dan tertier terhasil. Pelajar diminta melengkapkan nota dirumah. |
Hari/ Tarikh | Rabu 8.2.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Asas Seni Reka |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea. ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.
digunakan dalam penghasilan karya. |
Aktiviti | Latihan Amali: menggunakan warna untuk menimbulkan bentuk 3D |
Prosedur | 1. penjelasan tajuk oleh guru. 2. tunjuk cara menggunakan 3/4 warna yang berbeza tona (warna sewarna) untuk menimbulkan bentuk. 3. pelajar membuat latihan seperti yang ditunjukkan oleh guru. |
BBM | Buku rujukan PSV SPM, contoh lukisan sewarna. |
Refleksi | pelajar dapat memilih tona yang sesuai untuk objek yang telah dilakarkan .kelemahan pelajar dari segi mewarna yang kurang kemas dan warna pada objek terpisah secara ketara. |
Hari/Tarikh | Khamis / 9.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 masa |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan .. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat: · Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea |
Aktiviti | Pembentukan Idea-Pengertiaan idea. |
Prosedur | 1.penjelasan isi pembelajaran oleh guru. 2.sesi perbincangan dengan pelajar-soal jawab. 3.membuat nota bertulis-merujuk buku rujukan. |
BBM | Buku Rujukan Seni Visual STPM. |
Refleksi | Pelajar memahami erti idea dan boleh memberi pendapat tentang pengertian tersebut. |
Hari/tarikh | Jumaat 10.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Projek Penghasilan Karya. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan |
Aktiviti | Mengedarkan Kertas Soalan. |
Prosedur | 1.memuat turun soalan dari Laman web MPM 2.Mencetak soalan dan mengedarkan kepada pelajar. 3.membincangkan arahan dan peraturan kepada calon. |
BBM | kertas soalan Projek Penghasilan Karya 970/3 |
Refleksi | semua pelajar telah mendapat kertas soalan 970/3 dan mula mengkaji arahan dan kehendak soalan. |
Hari/Tarikh | Jumaat 10.2.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | PSV |
Masa | 70 minit |
Unit Pemeblajaran | Asas Seni Reka. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea. ARAS 1 i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan. ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.
digunakan dalam penghasilan karya. |
Aktiviti | Latihan Amali: menggunakan warna untuk menimbulkan bentuk 3D |
Prosedur | 1. penjelasan tajuk oleh guru. 2. tunjuk cara menggunakan 3/4 warna yang berbeza tona (warna sewarna) untuk menimbulkan bentuk. 3. pelajar membuat latihan seperti yang ditunjukkan oleh guru. |
BBM | Buku Rujukan PSV SPM dan contoh catan sewarna. |
Refleksi | ada pelajar yang mengguna 3 tona warna dan ada juga menggunakan 4 tona warna yang berbeza untuk menimbulkan bentuk 3D |
Hari/Tarikh | Sabtu 11.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Projek Penghasilan Karya |
Obj/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan |
Aktiviti | Soalan dan arahan soalan 1: Catan bertemakan Kemelut. |
Prosedur | 1.membaca arahan dan kehendak soalan . 2.perbincangan bersama guru tema dan tajuk soalan. -definisi kemelut secara umum merujuk kamus. 3.Penjelasan maksud kemelut dari segi sosial,ekonomi,politik, alam ,dll. |
BBM | kamus Dewan,kertas soalan 970/3 |
Refleksi | pelajar memahami maksud kemelut dan masih belum memutuskan soalan yang hendak dipilih. |
No comments:
Post a Comment