RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, February 12, 2012

RPH MINGGU KE 6.

Hari/Tarikh Selasa 7.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan: penerokaan pelbagai media
Obj/ hasil pembelajaran pelajar dapat melukis dan mewarna objek dengan kadar banding dan warna serta aspek pencahayaan yang betul.
Aktiviti Ujian Amali: Lukisan Alam Semulajadi(Sayur-sayuran)
Prosedur 1.mengumpul hasil karya pelajar.
2.sesi perbincangan terhadap hasil karya masing-masing.membincangkan kelemahan dan kelebihan karya masing-masing.
3.guru memberi ulasan .
BBM hasil karya pelajar lukisan still life sayur-sayuran.
Refleksi semua pelajar telah menghasilkan lukisan .dari segi warna pelajar berjaya menimbulkan bentuk 3D.

Hari/Tarikh Selasa 7.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka.
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti Warna-Jenis,Fungsi warna dalam karya seni visual dan kepercayaan dari segi budaya.
Prosedur 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.menunjuk contoh
3.memberi nota bertulis
BBM buku rujukan PSV SPM, contoh gambar yang berkaitan dengan warna.
Refleksi nota tidak sempat disiapkan dan disambung ke hari
berikutnya.pelajar di dalam kelas ini menghadapi masalah membaca dan menulis.

Hari/Tarikh Rabu 8.2.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti Warna-Jenis,Fungsi warna dalam karya seni visual dan kepercayaan dari segi budaya.
Prosedur 1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.menunjuk contoh
3.memberi nota bertulis
BBM buku rujukan PSV SPM, contoh gambar yang berkaitan dengan warna.
Refleksi pelajar memahami bagaimana warna sekunder dan tertier terhasil. Pelajar diminta melengkapkan nota dirumah.

Hari/ Tarikh Rabu 8.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Asas Seni Reka
Obj/Hasil Pembelajaran Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
Aktiviti Latihan Amali: menggunakan warna untuk menimbulkan bentuk 3D
Prosedur 1. penjelasan tajuk oleh guru.
2. tunjuk cara menggunakan 3/4 warna yang berbeza tona (warna sewarna) untuk menimbulkan bentuk.
3. pelajar membuat latihan seperti yang ditunjukkan oleh guru.
BBM Buku rujukan PSV SPM, contoh lukisan sewarna.
Refleksi pelajar dapat memilih tona yang sesuai untuk objek yang telah dilakarkan .kelemahan pelajar dari segi mewarna yang kurang kemas dan warna pada objek terpisah secara ketara.

Hari/TarikhKhamis / 9.2.2012
Tingkatan6AK5
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 masa
Unit PembelajaranTeori Penghasilan ..
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar diharapkan dapat:

· Memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea

AktivitiPembentukan Idea-Pengertiaan idea.
Prosedur1.penjelasan isi pembelajaran oleh guru.
2.sesi perbincangan dengan pelajar-soal jawab.
3.membuat nota bertulis-merujuk buku rujukan.
BBMBuku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi Pelajar memahami erti idea dan boleh memberi pendapat tentang pengertian tersebut.

Hari/tarikhJumaat 10.2.2012
Tingkatan6AK5
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranProjek Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran

Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan

AktivitiMengedarkan Kertas Soalan.
Prosedur1.memuat turun soalan dari Laman web MPM
2.Mencetak soalan dan mengedarkan kepada pelajar.
3.membincangkan arahan dan peraturan kepada calon.
BBMkertas soalan Projek Penghasilan Karya 970/3
Refleksisemua pelajar telah mendapat kertas soalan 970/3 dan mula mengkaji arahan dan kehendak soalan.

Hari/TarikhJumaat 10.2.2012
Tingkatan4K6
Mata PelajaranPSV
Masa70 minit
Unit PemeblajaranAsas Seni Reka.
Obj/Hasil PembelajaranMemahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan mesej.kandungan, pewujudan idea dan olahan idea.

ARAS 1

i. Mengaplikasikan asas seni reka dalam lukisan.

ii. Menghasilkan lukisan dengan media pensel dan pelbagai teknik.



.

iii.Menginterpertasikan maklumat yang akan
digunakan dalam penghasilan karya.
AktivitiLatihan Amali: menggunakan warna untuk menimbulkan bentuk 3D
Prosedur1. penjelasan tajuk oleh guru.
2. tunjuk cara menggunakan 3/4 warna yang berbeza tona (warna sewarna) untuk menimbulkan bentuk.
3. pelajar membuat latihan seperti yang ditunjukkan oleh guru.
BBMBuku Rujukan PSV SPM dan contoh catan sewarna.
Refleksiada pelajar yang mengguna 3 tona warna dan ada juga menggunakan 4 tona warna yang berbeza untuk menimbulkan bentuk 3D

Hari/TarikhSabtu 11.2.2012
Tingkatan6AK5
Mata PelajaranSeni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranProjek Penghasilan Karya
Obj/Hasil PembelajaranPelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
AktivitiSoalan dan arahan soalan 1: Catan bertemakan Kemelut.
Prosedur1.membaca arahan dan kehendak soalan .
2.perbincangan bersama guru tema dan tajuk soalan.
-definisi kemelut secara umum merujuk kamus.
3.Penjelasan maksud kemelut dari segi sosial,ekonomi,politik, alam ,dll.
BBMkamus Dewan,kertas soalan 970/3
Refleksipelajar memahami maksud kemelut dan masih belum memutuskan soalan yang hendak dipilih.

No comments:

Post a Comment