RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, February 19, 2012

RPH Minggu ke 7

Hari/Tarikh Isnin 13/2/2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 2: Arca bertemakan Keharmonian Antara kaum di Malaysia.
Prosedur 1.membaca arahan dan kehendak soalan .
2.perbincangan bersama guru tema dan tajuk soalan.
-definisi kemelut secara umum merujuk kamus.
3.Sesi soal jawab dengan pelajar-identiti kaum yang terdapat di malaysia -kepercayaan,makanan,pakaian,kraf,alat muzik dan permainan tradisional..
BBM Kamus dewan, kertas soalan kerja kursus 970/3
Refleksi pelajar memahami maksud keharmonian dan masih belum memutuskan soalan yang hendak dipilih. Perbincangan masih belum selesai dan disambung ke hari Selasa.

Hari/Tarikh Selasa 14.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan-alam semulajadi
Obj/hasil Pembelajaran 1.pelajar dapat melakar pepohon dengan betul dan tepat.
2.pelajar dapat menimbulkan bentuk 3D dengan menggunakan warna yang betul.
Aktiviti Latihan Amali-Lukisan-alam semulajadi
Prosedur 1.Guru menunjuk contoh lukisan pepohon.
2.Tunjuk cara melukis batang pokok,ranting dan daun oleh guru.
3.Teknik mewarna pokok dan daun ditunjuk dihadapan kelas.
4.Sesi soal jawab dengan pelajar.
5.Pelajar membuat lakaran pepohon.
BBM Contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM,pensel warna.
Refleksi aktiviti melakar dan mewarna akan disambung ke hari rabu. pelajar tidak sempat membuat lakaran.

Hari/Tarikh Selasa 14.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek Penghasilan Karya
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Soalan dan arahan soalan 2: Arca bertemakan Keharmonian Antara kaum di Malaysia.
Prosedur 1.Sesi soal jawab dengan pelajar-identiti kaum yang terdapat di malaysia -kepercayaan,makanan,pakaian,kraf,alat muzik dan permainan tradisional.
2. Perbincangan-imej yang dapat dijadi subjek matter dalam karya.
BBM Soalan kerja kursus 970/3, buku katelog pameran di galeri Petronas.
Refleksi Pelajar masih memikirkan subjek matter yang sesuai . pelajar banyak membuat penyelidikan melalui internet.

Hari/Tarikh Rabu 15.2.2012
Tingkatan 4K8 dan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan Alam Semulajadi
Obj/Hasil Pembelajaran 1.Pelajar dapat melukis bentuk pepohon dengan betul dan tepat.
2.Pelajar dapat menimbulkan bentuk 3D dengan menggunakan warna yang betul.
Aktiviti Latihan Amali-lukisan alam semulajadi.
Prosedur 1.Guru menunjuk contoh lukisan pepohon.
2.Tunjuk cara melukis batang pokok,ranting dan daun oleh guru.
3.Teknik mewarna pokok dan daun ditunjuk dihadapan kelas.
4.Sesi soal jawab dengan pelajar.
5.Pelajar membuat lakaran pepohon.
BBM Contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM,pensel warna.
Refleksi 4K8 -warna belum siap sepenuhnya. 4K6-masih diperingkat lakaran menggunakan pensel.

Hari/Tarikh Khamis 16.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Projek penghasilan karya.
Obj/Hasil Pembelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan
Aktiviti Perbincangan arahan dan kehendak soalan No 4.
Prosedur 1.penjelasan maksud dan kehendak soalan-penghasilan model PDA untuk tujuan iklan.
2.proses penghasilan dan saiz ukuran.
3.perbincangan alat bahan yang sesuai digunakan.
BBM Soalan kerja kursus 970/3
Refleksi Memahamai kehendak dan maksud soalan tetapi semua calon tidak berminat untuk memilih soalan no 4.

Jumaat 17.2.2012 Ujian Muet Tingkatan 6 Atas.Jam 7.15 am hingga 9.30


Hari/Tarikh Jumaat 18.2.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Lukisan Alam semulajadi
Obj/Hasil Pembelajaran 1.Pelajar dapat melukis bentuk pepohon dengan betul dan tepat.
2.Pelajar dapat menimbulkan bentuk 3D dengan menggunakan warna yang betul.
Aktiviti Latihan Amali-Lukisan alam semulajadi
Prosedur 1.Guru menunjuk contoh lukisan pepohon.
2.Tunjuk cara melukis batang pokok,ranting dan daun oleh guru.
3.Teknik mewarna pokok dan daun ditunjuk dihadapan kelas.
4.Sesi soal jawab dengan pelajar.
5.Pelajar membuat lakaran pepohon.
BBM Contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM,pensel warna.
Refleksi aktiviti mewarna belum siap sepenuhnya akan disambung ke minggu hadapan.

1 comment: