RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, March 6, 2012

RPH MINGGU KE 9

Hari/Tarikh Isnin 27.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan: Sumber idea.
Obj/Hasil Pembelajaran

-menegaskan kepelbagaian sumber idea yang dapat menimbulkan kreativiti dan sensitiviti

memahami bahawa pelbagai sumber idea boleh dirujuk kepada persekitaran, unsur budaya seperti aspek sosial, agama, politik, dan sejarah

Aktiviti Sumber idea: persekitaran semulajadi,buatan manusia dan fenomena
Prosedur 1.penerangan tajuk pembelajaran.
2.perbincangan-karya yang bersumber idea dari persekitaran semulajadi,buatan manusia dan fenomena.
BBM buku rujukan seni visual STPM,contoh karya nirmala shanmungalingam,bayu utomo,artis dll.
Refleksi pelajar dapat menjelaskan isi tersurat dan tersirat dari karya artis dan mengaitkkan dengan sumber idea dari persekitaran semulajadi dan buatan manusia.

Hari/Tarikh Selasa 28.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 1.Penghasilan Seni Visual: 1.2) Seni Halus.
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.

Aktiviti Catan-Definisi,fungsi,alat bahan.dan proses
Prosedur 1.penjelasan definisi,fungsi dan alat bahan kepada pelajar.
2.menunjuk contoh karya,alat dan bahan.
3.mencatat nota.
BBM catan warna air,warna air,berus,bekas letak warna,akrilik,buku rujukan PSV SPM
Refleksi pelajar mengenali alat dan bahan untuk menghasilkan catan. nota sebahagian kecil yang belum lengkap.

Hari/tarikh Selasa 28.2.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan idea
Obj/Hasil Pembelajaran -menegaskan kepelbagaian sumber idea yang dapat menimbulkan kreativiti dan sensitiviti

-memahami bahawa pelbagai sumber idea boleh dirujuk kepada persekitaran, unsur budaya seperti aspek sosial, agama, politik, dan sejarah

Aktiviti Sumber idea peristiwa semasa dan sejarah
Prosedur

Perbincangan isi pelajaran berdasarkan contoh karya. Pelajar diminta menambahkan lagi contoh karya yang bersumberkan idea dari isu semasa dan sejarah.

Menyalin nota

BBM Buku Rujukan seni visual STPM.
Refleksi Pelajar banyak menyatakan karya yang bertemakan pemanasan global,pencemaran sungai ,karya bertemakan pembuangan bayi sabagai contoh karya yang bersumberkan idea dari isu semasa.

Hari/ Tarikh Rabu/ 29.2.2012
Tingkatan 4K8
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 1.Penghasilan Seni Visual: 1.2) Seni Halus.
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Catan-Definisi,fungsi,alat bahan.dan proses
Prosedur 1.penjelasan definisi,fungsi dan alat bahan kepada pelajar.
2.menunjuk contoh karya,alat dan bahan.
3.mencatat nota.
4.membuat lakaran -perahu nelayan.
BBM catan warna air,warna air,berus,bekas letak warna,akrilik,buku rujukan PSV SPM
Refleksi 4K8 nota semua telah selesai manakala lakaran perahu masih belum tepat.Lakaran perahu belum tepat bentuknya.4K6 sebahagian kecil sahaja yang dapat melakar bentuk perahu dengan betul dan tepat.

Hari/tarikh Khamis 1.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan Idea.
Obj/Hasil Pembelajaran

menegaskan kepelbagaian sumber idea yang dapat menimbulkan kreativiti dan sensitiviti.

memahami bahawa pelbagai sumber
idea boleh dirujuk kepada persekitaran, unsur budaya seperti aspek sosial, agama, politik, dan sejarah

Aktiviti Sumber Idea: Pengalaman Peribadi dan sosial.
Prosedur

1. Penerangan isi pelajaran

Menunjukkan contoh-contoh karya

3.pelajar diminta menghuraikan sumber idea pengalaman peribadi yang terdapat dalam catan artis Malaysia-Syed Ahmad Jamal,Hussein Enas,Bayu Utomo dan Latif Mohidin.

4.pembentangan oleh setiap pelajar

BBM Buku Rujukan Seni Visual STPM,gambar karya Tanjung Kupang dan memetik tembakau.
Refleksi pembentangan akan disambung ke hari Jumaat.

Hari/tarikh Jumaat 2.3.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 1.Penghasilan Seni Visual: 1.2) Seni Halus
Obj/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Catan-Definisi,fungsi,alat bahan.dan proses
Prosedur 1.menunjuk langkah melukis bentuk perahu.
2.menunjuk proses membuat lakaran pemandangan kampung nelayan di tepi pantai
BBM contoh lukisan perkampungan nelayan.
Refleksi lakaran yang dihasilkan sudah menampakkan pembahagian ruang.bentuk objek masih perlu diperbaiki.

Hari/Tarikh Jumaat 2.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visaul
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan Idea
Obj/Hasil Pembelajaran

menegaskan kepelbagaian sumber idea yang dapat menimbulkan kreativiti dan sensitiviti.

2. memahami bahawa pelbagai sumber
idea boleh dirujuk kepada persekitaran, unsur budaya seperti aspek sosial, agama, politik, dan sejarah
Aktiviti Sumber Idea: Pengalaman Peribadi dan sosial.
Prosedur 1.pembentangan oleh setiap pelajar.
2.pandangan dan ulasan oleh guru.
BBM Buku Rujukan Seni Visual STPM
Refleksi pembentangan berjalan lancar guru cuma memberi beberapa isi tambahan.

Hari/Tarikh Sabtu 3.3.2012
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Apresiasi Seni: latihan teori (latihan ulangkaji)
Obj/Hasil Pembelajaran dapat menginterpretasi karya yang diberi.
-pelajar memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu.
Aktiviti Latihan teori: Kritikan Seni menggunakan Strategi Kritikan Seni.
Prosedur 1.guru mengedar gambar karya Datuk Ibrahim Hussein.
2.Penjelasan latihan-membuat kritikan seni mengguna strategi kritikan seni.
3.pelajar membuat latihan bertulis.
BBM gambar karya bercetak.buku rujukan seni Visual STPM.
Refleksi Semua pelajar yang hadir telah menyiapkan latihan yang diberi.

Hari/Tarikh Sabtu 3.3.2012
Tingkatan 4K6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pemeblajaran 1.Penghasilan Seni Visual: 1.2) Seni Halus
Obj /Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.

ARAS 1

Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.

Mengaplikasikan asas seni reka.
Aktiviti Catan:Proses Mewarna.
Prosedur 1.menyediakan alat dan bahan.
2.tunjuk cara membancuh warna dan mewarna lakaran.
3.pelajar mecuba mewarna lakaran masing-masing.
BBM warna air,akrilik, berus,tempat letak warna dn air.
Refleksi pelajar memahami cara menyapu teknik basah atas basah. Lukisan belum lengkap sepenuhnya. akan disambung ke minggu hadapan.

No comments:

Post a Comment