Hari/Tarikh | Isnin 27.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan: Sumber idea. |
Obj/Hasil Pembelajaran | -menegaskan kepelbagaian sumber idea yang dapat menimbulkan kreativiti dan sensitiviti memahami bahawa pelbagai sumber idea boleh dirujuk kepada persekitaran, unsur budaya seperti aspek sosial, agama, politik, dan sejarah |
Aktiviti | Sumber idea: persekitaran semulajadi,buatan manusia dan fenomena |
Prosedur | 1.penerangan tajuk pembelajaran. 2.perbincangan-karya yang bersumber idea dari persekitaran semulajadi,buatan manusia dan fenomena. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM,contoh karya nirmala shanmungalingam,bayu utomo,artis dll. |
Refleksi | pelajar dapat menjelaskan isi tersurat dan tersirat dari karya artis dan mengaitkkan dengan sumber idea dari persekitaran semulajadi dan buatan manusia. |
Hari/Tarikh | Selasa 28.2.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.Penghasilan Seni Visual: 1.2) Seni Halus. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Catan-Definisi,fungsi,alat bahan.dan proses |
Prosedur | 1.penjelasan definisi,fungsi dan alat bahan kepada pelajar. 2.menunjuk contoh karya,alat dan bahan. 3.mencatat nota. |
BBM | catan warna air,warna air,berus,bekas letak warna,akrilik,buku rujukan PSV SPM |
Refleksi | pelajar mengenali alat dan bahan untuk menghasilkan catan. nota sebahagian kecil yang belum lengkap. |
Hari/tarikh | Selasa 28.2.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan idea |
Obj/Hasil Pembelajaran | -menegaskan kepelbagaian sumber idea yang dapat menimbulkan kreativiti dan sensitiviti -memahami bahawa pelbagai sumber idea boleh dirujuk kepada persekitaran, unsur budaya seperti aspek sosial, agama, politik, dan sejarah |
Aktiviti | Sumber idea peristiwa semasa dan sejarah |
Prosedur | 1· Perbincangan isi pelajaran berdasarkan contoh karya. Pelajar diminta menambahkan lagi contoh karya yang bersumberkan idea dari isu semasa dan sejarah. 2· Menyalin nota |
BBM | Buku Rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | Pelajar banyak menyatakan karya yang bertemakan pemanasan global,pencemaran sungai ,karya bertemakan pembuangan bayi sabagai contoh karya yang bersumberkan idea dari isu semasa. |
Hari/ Tarikh | Rabu/ 29.2.2012 |
Tingkatan | 4K8 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.Penghasilan Seni Visual: 1.2) Seni Halus. |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Catan-Definisi,fungsi,alat bahan.dan proses |
Prosedur | 1.penjelasan definisi,fungsi dan alat bahan kepada pelajar. 2.menunjuk contoh karya,alat dan bahan. 3.mencatat nota. 4.membuat lakaran -perahu nelayan. |
BBM | catan warna air,warna air,berus,bekas letak warna,akrilik,buku rujukan PSV SPM |
Refleksi | 4K8 nota semua telah selesai manakala lakaran perahu masih belum tepat.Lakaran perahu belum tepat bentuknya.4K6 sebahagian kecil sahaja yang dapat melakar bentuk perahu dengan betul dan tepat. |
Hari/tarikh | Khamis 1.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan Idea. |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1· menegaskan kepelbagaian sumber idea yang dapat menimbulkan kreativiti dan sensitiviti. memahami bahawa pelbagai sumber |
Aktiviti | Sumber Idea: Pengalaman Peribadi dan sosial. |
Prosedur | 1. Penerangan isi pelajaran 2· Menunjukkan contoh-contoh karya 3.pelajar diminta menghuraikan sumber idea pengalaman peribadi yang terdapat dalam catan artis Malaysia-Syed Ahmad Jamal,Hussein Enas,Bayu Utomo dan Latif Mohidin. 4.pembentangan oleh setiap pelajar |
BBM | Buku Rujukan Seni Visual STPM,gambar karya Tanjung Kupang dan memetik tembakau. |
Refleksi | pembentangan akan disambung ke hari Jumaat. |
Hari/tarikh | Jumaat 2.3.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.Penghasilan Seni Visual: 1.2) Seni Halus |
Obj/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Catan-Definisi,fungsi,alat bahan.dan proses |
Prosedur | 1.menunjuk langkah melukis bentuk perahu. 2.menunjuk proses membuat lakaran pemandangan kampung nelayan di tepi pantai |
BBM | contoh lukisan perkampungan nelayan. |
Refleksi | lakaran yang dihasilkan sudah menampakkan pembahagian ruang.bentuk objek masih perlu diperbaiki. |
Hari/Tarikh | Jumaat 2.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visaul |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan Idea |
Obj/Hasil Pembelajaran | 1· menegaskan kepelbagaian sumber idea yang dapat menimbulkan kreativiti dan sensitiviti. 2. memahami bahawa pelbagai sumberidea boleh dirujuk kepada persekitaran, unsur budaya seperti aspek sosial, agama, politik, dan sejarah |
Aktiviti | Sumber Idea: Pengalaman Peribadi dan sosial. |
Prosedur | 1.pembentangan oleh setiap pelajar. 2.pandangan dan ulasan oleh guru. |
BBM | Buku Rujukan Seni Visual STPM |
Refleksi | pembentangan berjalan lancar guru cuma memberi beberapa isi tambahan. |
Hari/Tarikh | Sabtu 3.3.2012 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Apresiasi Seni: latihan teori (latihan ulangkaji) |
Obj/Hasil Pembelajaran | dapat menginterpretasi karya yang diberi. -pelajar memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu. |
Aktiviti | Latihan teori: Kritikan Seni menggunakan Strategi Kritikan Seni. |
Prosedur | 1.guru mengedar gambar karya Datuk Ibrahim Hussein. 2.Penjelasan latihan-membuat kritikan seni mengguna strategi kritikan seni. 3.pelajar membuat latihan bertulis. |
BBM | gambar karya bercetak.buku rujukan seni Visual STPM. |
Refleksi | Semua pelajar yang hadir telah menyiapkan latihan yang diberi. |
Hari/Tarikh | Sabtu 3.3.2012 |
Tingkatan | 4K6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pemeblajaran | 1.Penghasilan Seni Visual: 1.2) Seni Halus |
Obj /Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. ARAS 1 Menginterpertasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Mengaplikasikan asas seni reka. |
Aktiviti | Catan:Proses Mewarna. |
Prosedur | 1.menyediakan alat dan bahan. 2.tunjuk cara membancuh warna dan mewarna lakaran. 3.pelajar mecuba mewarna lakaran masing-masing. |
BBM | warna air,akrilik, berus,tempat letak warna dn air. |
Refleksi | pelajar memahami cara menyapu teknik basah atas basah. Lukisan belum lengkap sepenuhnya. akan disambung ke minggu hadapan. |
No comments:
Post a Comment