Tarikh/Hari | 28.2.2011/Isnin |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penyediaan Portfolio dan hasil karya:Kajian dan penyelidikan.(Bab 1) |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual |
Aktiviti Pembelajaran | 1.setiap calon mengemukakan hasil kajian Bab 1 kepada guru dihadapan kelas. 2.Guru memberi bimbingan dan ulasan kepada setiap pelajar(sesi perbincangan ) |
BBM | hasil kajian pelajar,buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | hasil dari perbincangan didapati 2 orang calon belum melengkapkan kajian pada Bab 1, iaitu belum membuat tujuan kajian tema dan metodologi kajian. |
Hari/Tarikh | 28.2.2011/Isnin |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Apresiasi Seni: Kertas 1(Soalan Teori) |
Objektif/Hasil Pembelajaran | -dapat menginterpretasi karya yang diberi. -pelajar memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.guru mengedar kertas teori (gambar catan karya Hashim Hassan) 2.membincangkan isi penting yang boleh dihuraikan dari karya tersebut. 3.latihan bertulis. |
BBM | Contoh soalan teori(bercetak) ,buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | pelajar masih kurang mahir dalam menggunakan bahasa seni visual ketika mengulas karya. |
Hari/Tarikh | Selasa(1.3.2011) |
Tingkatan | 5K3 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penhasilan Seni Visual: Jenis Arca. |
Objektif/hasil pembelajaran | Memahami proses,ubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. Aras 1-aplikasi asas seni reka dalam aktiviti seni halus. -berkomunikasi melalui aktiviti seni visual. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penjelasan tajuk kepada pelajar. 2.Penjelasan dan menunjuk contoh jenis-jenis arca. 3.Aktiviti berkumpulan-menyenaraikan alat,bahan dan fungsi arca.(Merujuk buku Seni Visual SPM) 4.Wakil setiap kumpulan menbentang hasil perbincangan dihadapan kelas.Pelajar lain mencatat isi penting. |
BBM | buku rujukan seni visual SPM, contoh gambar jenis arca. |
Refleksi | pembentangan disambung ke hari berikutnya kerana masa tidak mencukupi.Setiap kumpulan telah mengumpul isi -isi penting. |
Hari/Tarikh | Rabu (2.3.2011) |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual; Pembentangan tajuk jenis arca. |
Objektif/hasil pembelajaran | Memahami proses,ubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. Aras 1-aplikasi asas seni reka dalam aktiviti seni halus. -berkomunikasi melalui aktiviti seni visual. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pembentangan oleh ketua kumpulan sambil pelajar lain mencatat isi penting. 2.sesi soal jawab. 3.ulasan dari guru. |
BBM | Buku rujukan seni visul SPM,arca jenis luakan,timbulan,mobail. |
Refleksi | pembentangan berjalan denan lancar, pembentang tidak memasukkan tokoh pengarca. |
Hari/Tarikh | Rabu (2/3/2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penyediaan Portfolio dan hasil karya:Kajian dan penyelidikan.(Bab 2 ) |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual |
Aktiviti Pemeblajaran | 1.penjelasan aspek yang terkandung dalam bab 2 kajian. 2.sesi soal jawab. |
BBM | soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3,contoh karya yang menggunakan teknik hard edge. |
Refleksi | pelajar mempunyai fokus terhadap tema pengkajian masing-masing. pelajar menghadapi masalah dalam mendapatkan karya yang sesuai untuk dijadikan karya rujukan. |
Hari/Tarikh | Khamis(3.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit pembelajaran | Apresiasi Seni: latihan teori |
Objektif/Hasil Pembelajaran | -dapat menginterpretasi karya yang diberi. -pelajar memahami bahawa pengkaryaan dan perekaan mempunyai makna dan fungsi dalam konteks tertentu. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.mengedar salinan gambar karya Dzulkifli Buyong yang bertajuk "Murid Sekolah: 2.perbincangan hasil karya dari aspek deskripsi, analisis dan interpretasi. 3.latihan bertulis. |
BBM | Buku rujukan seni visual STPM, salinan gambar karya Dzulkifli Buyong(dari kertas 970/1,STPM 2010) |
Refleksi | latihan disambung sebagai kerja rumah kerana tidak sempat disiapkan. |
Hari/tarikh | Jumaat (4.3.2011) |
Tingkatan | 5K3 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual; Pembentangan tajuk jenis arca. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses,ubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. Aras 1-aplikasi asas seni reka dalam aktiviti seni halus. -berkomunikasi melalui aktiviti seni visual. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pembentangan oleh ketua kumpulan sambil pelajar lain mencatat isi penting. 2.sesi soal jawab. 3.ulasan dari guru -pernjelasan dan contoh arca jenis asemblej. |
BBM | Buku rujukan seni visual SPM, contoh arca jenis asemblej. |
Refleksi | Maklumat yang dibentangkan dapat diguna oleh calon yang mengambil soalan arca bagi kerja kursus seni visual SPM 2011. |
No comments:
Post a Comment