Hari/Tarikh | Isnin(7.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea) i)Media Massa ii)Teknologi Mekanikal dan Elektronik. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penjelasan tajuk pembelajaran. 2. karya artis malaysia dan barat yang bersumber idea media massa dan elektronik. 3.pelajar diminta menperjelaskan sumber idea pada karya yang telah dijadikan kajian karya (kerja kursus masing-masing) |
BBM | buku rujukan seni visual STPM, contoh catan ibrahim hussein,catan nirmala shanmugalingam, |
Refleksi | pelajar dapat memperjelaskan sensitiviti yang cuba diketengahkan oleh |
Hari/Tarikh | Isnin(7.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea). |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.latihan bertulis soalan esei : "Jelaskan bagaimana persekitaran dapat mempengaruhi proses penghasilan karya." 2.perbincangan isi-isi penting. 3.membuat latihan bertulis. |
BBM | buku rujukan seni visual STPM, soalan kertas teori STPM 2010. |
Refleksi | pelajardapat memberi isi penting berdasarkan perbincangan yang telah dibuat. esei belum siap dan dijadikan kerja rumah. |
Hari/Tarikh | Selasa(8.3.2011) |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 1.2 Seni Halus: Arca Kinetik .
|
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. mesej /kandungan. pengwujudan idea olahan idea.
Aras 2-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan tajuk -arca kinetik dari segi mesej,kandungan,pengwujudan idea dan olahan idea. 2.memberi nota. 3.perbincangan kumpulan-cara menghasilkan arca kinetik bertemakan bentuk geometri. 4.ketua kumpulan menjelaskan hasil perbincangan ( bahan dan cara membina arca) |
BBM | buku rujukan PSV SPM. contoh arca mobile. |
Refleksi | pelajar dapat berkomunikasi dengan kawan-kawan tentang tajuk yang diberi. 2 kumpulan pembentangan memberi idea arca kinetik cara gantungan. |
Hari/Tarikh | Rabu/9.3.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Folio Kajian rekaan seni visual/SPM |
Objektif | 1.pelajar dapat menganlisis gambar -gambar yang berkaitan dengan tajuk pilihan masing-masing. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan tujuan pengumpulan gambar dalam KRSV. 2.pelajar menampal gambar didalam folio masing-masing. 3.Penerangan cara menganalisis gambar -guna prinsip dan asas seni reka. |
BBM | Buku rujukan SV PSM, kertas soalan KRSV,koleksi gambar arca, pinggan mangkuk,kad 3D, |
Refleksi | semua pelajar membawa gambar koleksi masing-masing.Pelajar yang belum mencukupi jumlah gambar masih diberi masa untuk mendapatkannya. |
Hari/Tarikh | Khamis/10.3.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea). |
Objektif/hasil pembelajaran | pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti. |
Aktiviti Pemeblajaran | 1.Kajian karya Mastura Abdul Rahman dari segi sumber idea,interpretasi, analisis dan diskripsi. Pelajar berbincang bersama rakan . 2.hasil perbincangan ditulis dengan lengkap. |
BBM | contoh gamabr karya Mastura Abdul Rahman,buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | pelajar diminta merujuk dari internet untuk menambahkan isi dan maklumt berkaitan dengan karya Mastura Abdul Rahman. |
Hari/Tarikh | Jumaat/11.3.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Seni Halus: Arca Kinetik |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. a. Idea dan proses mesej /kandungan. pengwujudan idea olahan idea.
Aras 2-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti hari selasa. 2.setiap kumpulan membuat lakaran 3D dari pelbagai sudut- arca kinetik yang diterangkan sebelum ini. 3.hasil lukisan setiap kumpulan ditunjukkan dihadapan kelas. sesi penilaian dan penghargaan. |
BBM | contoh arca mobile. buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | lukisan 3D yg ringkas sahaja dihasilkan. |
Nice piece of work.
ReplyDeleteThank you.
GK TV