RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, March 10, 2011

RPH MINGGU KE 10.(7.3. hingga 11.3.2011)

Hari/Tarikh Isnin(7.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea)
i)Media Massa
ii)Teknologi Mekanikal dan Elektronik.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti.
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan tajuk pembelajaran.
2. karya artis malaysia dan barat yang bersumber idea media massa dan elektronik.
3.pelajar diminta menperjelaskan sumber idea pada karya yang telah dijadikan kajian karya (kerja kursus masing-masing)
BBM buku rujukan seni visual STPM, contoh catan ibrahim hussein,catan nirmala shanmugalingam,
Refleksi pelajar dapat memperjelaskan sensitiviti yang cuba diketengahkan oleh

Hari/Tarikh Isnin(7.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea).
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti.
Aktiviti Pembelajaran 1.latihan bertulis soalan esei :
"Jelaskan bagaimana persekitaran dapat mempengaruhi proses penghasilan karya."
2.perbincangan isi-isi penting.
3.membuat latihan bertulis.
BBM buku rujukan seni visual STPM, soalan kertas teori STPM 2010.
Refleksi pelajardapat memberi isi penting berdasarkan perbincangan yang telah dibuat. esei belum siap dan dijadikan kerja rumah.


Hari/Tarikh Selasa(8.3.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran

1.2 Seni Halus: Arca Kinetik .

Objektif/Hasil Pembelajaran

Memahami proses, gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
a. Idea dan proses

mesej /kandungan.

pengwujudan idea

olahan idea.

Aras 2-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja

Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk -arca kinetik dari segi mesej,kandungan,pengwujudan idea dan olahan idea.
2.memberi nota.
3.perbincangan kumpulan-cara menghasilkan arca kinetik bertemakan bentuk geometri.
4.ketua kumpulan menjelaskan hasil perbincangan ( bahan dan cara membina arca)
BBM buku rujukan PSV SPM. contoh arca mobile.
Refleksi pelajar dapat berkomunikasi dengan kawan-kawan tentang tajuk yang diberi. 2 kumpulan pembentangan memberi idea arca kinetik cara gantungan.


Hari/Tarikh Rabu/9.3.2011
Tingkatan 5K3
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Folio Kajian rekaan seni visual/SPM
Objektif 1.pelajar dapat menganlisis gambar -gambar yang berkaitan dengan tajuk pilihan masing-masing.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tujuan pengumpulan gambar dalam KRSV.
2.pelajar menampal gambar didalam folio masing-masing.
3.Penerangan cara menganalisis gambar -guna prinsip dan asas seni reka.
BBM Buku rujukan SV PSM, kertas soalan KRSV,koleksi gambar arca, pinggan mangkuk,kad 3D,
Refleksi semua pelajar membawa gambar koleksi masing-masing.Pelajar yang belum mencukupi jumlah gambar masih diberi masa untuk mendapatkannya.


Hari/Tarikh Khamis/10.3.2011
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan :Pembentukan Idea(Sumber Idea).
Objektif/hasil pembelajaran pelajar dapat: memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran, keinsafan dan sensitiviti.
Aktiviti Pemeblajaran 1.Kajian karya Mastura Abdul Rahman dari segi sumber idea,interpretasi, analisis dan diskripsi. Pelajar berbincang bersama rakan .
2.hasil perbincangan ditulis dengan lengkap.
BBM contoh gamabr karya Mastura Abdul Rahman,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar diminta merujuk dari internet untuk menambahkan isi dan maklumt berkaitan dengan karya Mastura Abdul Rahman.

Hari/TarikhJumaat/11.3.2011
Tingkatan5K3
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
Masa70 minit
Unit PembelajaranSeni Halus: Arca Kinetik
Objektif/Hasil PembelajaranMemahami proses, gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
a. Idea dan proses

mesej /kandungan.

pengwujudan idea

olahan idea.

Aras 2-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja

Aktiviti Pembelajaran1.sambungan aktiviti hari selasa.
2.setiap kumpulan membuat lakaran 3D dari pelbagai sudut- arca kinetik yang diterangkan sebelum ini.
3.hasil lukisan setiap kumpulan ditunjukkan dihadapan kelas. sesi penilaian dan penghargaan.
BBMcontoh arca mobile. buku rujukan PSV SPM.
Refleksilukisan 3D yg ringkas sahaja dihasilkan.

1 comment: