Hari/ Tarikh | Isnin( 21.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 2.4) Penyediaan portfolio-penulisan |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pelajar menunjukkan hasil kajian dan penyelidikan berdasarkan tema masing-masing kepada guru. 2.guru memberi bimbingan dan teguran keatas setiap pelajar. |
BBM | hasil kajian pelajar (dalam bentuk tulisan tangan), contoh penulisan esei seni bekas pelajar UPSI |
Refleksi | beberapa penambah dan pembetulan dilakukan oleh pelajar terhadap esei hasil kajian selepas melalui proses bimbingan dari guru. |
Hari/Tarikh | Isnin(21.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 2.4) Penyediaan portfolio-penulisan |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.. |
Aktiviti | 1.pelajar yang telah membuat penambahan kepada esei mereka dan meneruskan dengan aktiviti menaip esei menggunakan komputer di dalam bilik seni dan juga menggunakan komputer riba guru mengikut format yang telah ditetapkan.. 2.pelajar mencetak esei . |
BBM | PC, komputer riba dan mesin pencetak. |
Refleksi | pelajar diminta menyambung kerja menaip dan mencetak pada sebelah petang. Memandangkan jumlah komputer yang amat terhad maka pelajar terpaksa menggunakannya secara bergilir-gilir ikut jadual yg telah dibuat. |
Hari/Tarikh | Selasa(22.3.2011) |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit. |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual: Kajian Rekaan Seni Visual PSV SPM 2011. |
Objektif/Hasil pembelajaran | -memahami kehendak tugasan Kajian Rekaan Seni Visual. Aras 1-mengumpul maklumat dan membuat interpretasi bagi melaksanakan tugasan portfolio. Aras 2-mengetahui kehendak soalan membincang secara terperinci spesifikasi tajuk-tajuk tugasan. |
Aktiviti | 1.penjelasan aspek lakaran idea. -media, teknik, tujuan membuat lakaran idea dan langkah-langkah membuat lakaran. |
BBM | gambar kapal layar, gambar cawan dan piring, contoh kad 3D. |
Refleksi | pelajar dapat melukis lakaran seperti yang diterangkan. Kebanyakan pelajar menggunakan pensil 2B. Guru menggalakan pelajar menggunakan pensil 4B/7B. Jumlah lakaran masih kurang perlu ditambah lagi. |
Hari/Tarikh | Rabu(23.3.2011) |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit. |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual. kajian rekaan seni visual PSV SPM 2011. |
Objektif/hasil pembelajaran | Memahami kehendak tugasan kajian rekaan seni visual. Aras 1- mengumpul maklumat dan membuat interpretasi bagi melaksanakan tugasan portfolio. Aras 2-mengetahui kehendak soalan membincangkan secara terperinci spesifikasi tajuk-tajuk tugasan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1. pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran mengikut soalan tugasan pilihan masing-masing. 2.guru memberi penerangan kepada kumpulan pelajar yang memilih tugasan 1-reka bentuk hiasan dalaman. Menjelaskan lukisan pelan lantai, fungsi, cara menghasilkan lukisan menggunakan skala. |
BBM | buku rujukan PSV SPM,contoh lukisan pelan lantai. |
Refleksi | memahami cara membuat lukisan pelan lantai. aktiviti membuat lukisan pelan lantai akan disambung pada hari Jumaat 25.3.2011 |
Hari/Tarikh | Rabu (23.3.2011) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan:lakaran kenit/sketch menggunakan media pen teknikal dan pensil |
Objektif/Hasil Pembelajaran | 1.pelajar dapat membuat lakaran kenit dengan cepat dan ringkas. 2.pelajar dapat meningkatkan kemahiran dalam mengawal media seperti pen teknikal.. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penjelasan tajuk pembelajaran-maksud,fungsi ,media. 2.pelajar dibawa keluar bilik seni dan membuat pemerhatian terhadap objek yang terdapat dipersekitaran. 3.pelajar membuat lakaran /sketch. |
BBM | pen teknikal,pensil,blok lukisan,buku rujukan seni visual stpm.. |
Refleksi | pelajar kurang keyakinan untuk menggunakan pen dalam membuat lakaran. Aktiviti disambung ke hari berikutnya. Jumlah lakaran masih tidak mencukupi. |
Hari/Tarikh | Khamis/24.3.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan: lakaran kenit/sketch menggunakan media pen teknikal |
Objektif/hasil pembelajaran | 1.pelajar dapat membuat lakaran kenit sekurang-kurangnya 30 objek dengan menggunakan pen teknikal. |
aktiviti pembelajaran | 1.sambungan aktiviti membuat lakaran kenit dengan menggunakan pen teknikal. |
BBM | pen teknikal, blok lukisan, buku rujukan seni visual stpm. |
Refleksi | pelajar lebih mahir menggunakan media pensil berbanding dengan media pen teknikal. pelajar begitu berhati-hati ketika menggunakan pen teknikal menjadi kerja lakaran amat perlahan. |
Hari/Tarikh | Jumaat/25.3.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual. kajian rekaan seni visual PSV SPM 2011. |
Objektif/hasil pemeblajaran | Memahami kehendak tugasan kajian rekaan seni visual. Aras 1- mengumpul maklumat dan membuat interpretasi bagi melaksanakan tugasan portfolio. Aras 2-mengetahui kehendak soalan membincangkan secara terperinci spesifikasi tajuk-tajuk tugasan. |
aktiviti pembelajaran | 1.sambungan membuat lakaran mengikut soalan yang telah dipilih. 2.pelajar-pelajar yang memilih soalan hiasan dalaman. Membincangkan reka letak,pencahayaan dan pengudaraan sebelum membuat lukisan pelan lantai bersama guru. |
BBM | majalah hiasan dalaman, buku rujukan PSV SPM, |
refleksi |
Terima kasih kerana telah melengkapkan blog rph untuk disemak.
ReplyDeleteBlog puan kemas dan lengkap.
Sila kekalkan usaha murni ini untuk kemajuan bangsa Malaysia.