RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, March 31, 2011

RPH MINGGU KE 13(28 .3 HINGGA 1.4.2011)
Hari/Tarikh Isnin(28.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pemeblajaran Pemulangan markah ujian bulanan 1 dan perbincangan skema jawapan.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar dapat memahami kelemahan jawapan masing-masing dan membuat pembetulan semula.
Aktiviti Pemeblajaran 1.penyerahan kertas jawapan ujian (kertas teori)
2.perbincangan kelemahan dalam jawapan pelajar.
3.membuat pembetulan.
BBM kertas ujian(teori)
Refleksi hanya 2 pelajar yang menjawab mengikut skema sebenar dan menepati kehendak soalan.

Hari/Tarikh Isnin (28.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pemeblajaran 2.2)Pendekatan Penjanaan idea:
a-peniruan
b-penerokaan
Objektif/Hasil Pemeblajaran pelajar dapat;-
1.memahami maksud penjanaan idea.
2.mengenali pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan pelajaran.
2.perbincangan isi pelajaran
3.menunjukan contoh-contoh karya.
BBM buku rujukan seni visual STPM,buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice
Refleksi pelajar memahami maksud penjanaan idea.

PERHIMPUNAN UNTUK PELAJAR TINGKATAN 5.
SELASA 29.3.2011.

Hari /Tarikh Rabu(30.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran 2.2) Pendekatan Penjanaan Idea:-
c-temu bual
d-pembacaan
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar diharap dapat:-
-mengenal pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea.
-menyedari penjanaan idea dibuat bagi memperkukuhkan sumber idea yang didapati sama ada dari sumber alam, sumber buatan manusia, peristiwa, eksperimentasi bahan dan teknik serta cara penampilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan isi pelajaran.
2.menunjukkan contoh-contoh karya.
BBM buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice.
Refleksi pelajar mengaitkan tajuk P&P dengan kerja amali (kajian kerja kursus) yang sedang dalam proses.

Hari/Tarikh Rabu(30.3.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual: Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011. Penghasilan Portfolio.
Objektif/Hasil pembelajaran Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
Aras 1-memahami dan mengetahui kehendak tugasan dan mengapliksikan asas seni reka secara kritis dan kreatif.
Aras 2-memilih,mengumpul,menyusun dan mempersembahkan maklumat dalam portfolio.
Aktiviti Pembelajaran proses penghasilan portfolio berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
1.mengumpul gambar koleksi.
2.menganalisa gambar menecatat hasil analisa didalam portfolio.
BBM gambar foto, buku rujukan PSV SPM.
Refleksi semua pelajar telah mengumpul dan menganalisa koleksi gambar masing-masing.

Hari/Tarikh Khamis(31.3.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran 2.2) Pendekatan penjanaan idea:-
e-pemerhatian
f-eksperimentasi.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar diharap dapat:-
-mengenal pasti pendekatan yang digunakan untuk memahami penjanaan idea.
-menyedari penjanaan idea dibuat bagi memperkukuhkan sumber idea yang didapati sama ada dari sumber alam, sumber buatan manusia, peristiwa, eksperimentasi bahan dan teknik serta cara penampilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.Perbincangan isi pelajaran berdasarkan contoh idea.
2.menunjukkan contoh-contoh karya.
BBM buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan Art Fundamentals:Theory and Practice.
Refleksi pelajar yang masih kurang jelas dengan penjaan idea pemerhatian dibawa berbincang secara lebih teliti lagi oleh guru.

Hari/Tarikh Jumaat(1.4.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual: Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011. Penghasilan Portfolio.
Objektif/Hasil Pembelajaran Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
Aras 1-memahami dan mengetahui kehendak tugasan dan mengapliksikan asas seni reka secara kritis dan kreatif.
Aras 2-memilih,mengumpul,menyusun dan mempersembahkan maklumat dalam portfolio.
Aktiviti Pembelajaran proses penghasilan portfolio KRSV berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.-
1.lakaran awal.
2.lukisan realistik
BBM gambar foto, buku rujukan PSV SPM.
Refleksi lukisan realistik belum menampakkan bentuk 3D.Pelajar diminta memasukan jalinan dan tona warna bagi menampakkan bahagian dalam dan seterusnya bentuk 3D

No comments:

Post a Comment