RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, April 7, 2011

RPH MINGGU KE 14.( 4.4.HINGGA 8.4.2011)

Hari/Tarikh Isnin/4.4.2011
Tingkatan 6AK5
Mata pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penterjemahan idea;-
a.permasalahan visual.
b.penzahiran idea.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar diharapkan dapat:-
1.memahami penterjemahan idea proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
2.menyedari penzahiran idea melibatkan aktiviti membuat thumbnail,lakaran kasar dan lakaran akhir.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan pelajaran.
2.perbincangan permasalahan rekabentuk
3.menunjukkan contoh-contoh lakaran.
BBM contoh lakaran thumbnail,contoh projek penghasilan karya calon STPM.
Refleksi pelajar memahami tujuan lakaran kasar dilakukan dan pada peringkat ini kekemasan lakaran kurang diutamakan sebaliknya lebih kepada sebanyakmana pelajar dapat menzahirkan idea-idea yang dapat direka.

Hari/Tarikh Isnin /4.4.2011
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penterjemahan idea;-
a.permasalahan visual.
b.penzahiran idea.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar diharapkan dapat:-
1.memahami penterjemahan idea proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
2.menyedari penzahiran idea melibatkan aktiviti membuat thumbnail,lakaran kasar dan lakaran akhir.
Aktiviti Pembelajaran 1.sambungan aktiviti melihat lakaran calon stpm terdahulu.(CD)
2.sambungan membuat lakaran kasar mengikut tema kajian kerja kursus yang telah dipilih.
BBM CD contoh kerja calon STPM terdahulu, merujuk gambar dari majalah dan buku yang berkiatan dengan tema kajian masing-masing.
Refleksi pelajar telah menghasilkan lakaran menggunakan pensil dan pen teknikal. Guru mengingatkan pelajar supaya menambahkan lagi lakaran awal.

Hari/Tarikh Selasa/5.4.2011
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual: Kajian rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011.(Penghasilan Portfolio)
Objektif/Hasil Pembelajaran Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
Aras 3-menyediakan persembahan grafik dan isi kandungan portfolio secara sistematik dan teratur.
Aktiviti Pembelajaran 1.lakaran awal imej.
2.lakaran olahan imej.
BBM gambar foto, buku rujukan, majalah.
Refleksi lakaran awal imej subjek yang dipilih telah pun dibuat oleh semua pelajar.

Hari/Tarikh Rabu/6.4.2011
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penterjemahan idea;-
a.permasalahan visual.
b.penzahiran idea.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar diharapkan dapat:-
1.memahami penterjemahan idea proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
2.menyedari penzahiran idea melibatkan aktiviti membuat thumbnail,lakaran kasar dan lakaran akhir.
Aktiviti Pembelajaran 1.sambungan membuat lakaran awal dengan menggunakan media pen teknikal dan pensil.
2.menunjukkan contoh karya-karya pelukis Malaysia yang menggunakan teknik hardedge .
BBM buku rujukan STPM, gambar foto, CD contoh lakaran pelajar tahun-tahun lepas.
Refleksi lakaran awal semakin bertambah dari segi kuantiti dan kepelbagaian rupa geometrik telah dihasilkan oleh pelajar.

Hari/Tarikh Rabu/6.4.2011
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual.Kajian Rekaan Seni Visual PSV SPM 2011.(Penghasilan Portfolio)
Objektif/Hasil Pembelajaran Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
Aras 3-menyediakan persembahan grafik dan isi kandungan portfolio secara sistematik dan teratur.
Aktiviti pembelajaran 1.lakaran olahan motif yang telah dipilih.
2.penilaian awal
BBM gambar foto, gambar rajah contoh olahan motif
Refleksi selepas penilaian awal para pelajar diminta membuat penambahan untuk olahan. kebanyakan olahan yang dibuat tidak menampakan kepelbagaian mahupun perbezaan (penilaian awal baru siap separuh dari jumlah pelajar)

Hari/Tarikh Khamis/7.4.2011
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penterjemahan idea;-
a.permasalahan visual.
b.penzahiran idea.
Objektif/Hasil Pembelajaran pelajar diharapkan dapat:-
1.memahami penterjemahan idea proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan.
2.menyedari penzahiran idea melibatkan aktiviti membuat thumbnail,lakaran kasar dan lakaran akhir.
Aktiviti Pembelajaran 1.sambungan membuat lukisan realistik subjek matter yang dijadikan imej kajian .
2.tunjuk contoh lukisan realistik calon stpm tahun lepas.
BBM gambar foto, CD karya pelajar STPM tahun lepas, contoh lukisan realistik.
Refleksi pelajar dapat merancang media dan bahagian-bahagian subjek matter yang hendak dilukiskan selepas melihat CD calon stpm tahun lepas.

Hari/tarikh Jumaat/8.4.2011
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan Seni Visual.Kajian Rekaan Seni Visual PSV SPM 2011.(Penghasilan Portfolio)
Objektif/Hasil pembelajaran Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik.
Aras 3-menyediakan persembahan grafik dan isi kandungan portfolio secara sistematik dan teratur.
Aktiviti Pembelajaran 1.sambungan aktiviti membuat lakaran olahan
2.sambungan penilaian awal kepada sebahagian lagi pelajar.
BBM gambar foto, gambar rajah contoh olahan motif.
Refleksi lakaran yang kurang kemas,kurang pengunaan pelbagai jenis garisan diubah dan dipertambahbaikkan. pelajar dicadang menggunakan pensil 5B.7B untuk lakaran olahan.

No comments:

Post a Comment