Hari/Tarikh | Isnin/4.4.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penterjemahan idea;- a.permasalahan visual. b.penzahiran idea. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar diharapkan dapat:- 1.memahami penterjemahan idea proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan. 2.menyedari penzahiran idea melibatkan aktiviti membuat thumbnail,lakaran kasar dan lakaran akhir. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan pelajaran. 2.perbincangan permasalahan rekabentuk 3.menunjukkan contoh-contoh lakaran. |
BBM | contoh lakaran thumbnail,contoh projek penghasilan karya calon STPM. |
Refleksi | pelajar memahami tujuan lakaran kasar dilakukan dan pada peringkat ini kekemasan lakaran kurang diutamakan sebaliknya lebih kepada sebanyakmana pelajar dapat menzahirkan idea-idea yang dapat direka. |
Hari/Tarikh | Isnin /4.4.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penterjemahan idea;- a.permasalahan visual. b.penzahiran idea. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar diharapkan dapat:- 1.memahami penterjemahan idea proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan. 2.menyedari penzahiran idea melibatkan aktiviti membuat thumbnail,lakaran kasar dan lakaran akhir. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti melihat lakaran calon stpm terdahulu.(CD) 2.sambungan membuat lakaran kasar mengikut tema kajian kerja kursus yang telah dipilih. |
BBM | CD contoh kerja calon STPM terdahulu, merujuk gambar dari majalah dan buku yang berkiatan dengan tema kajian masing-masing. |
Refleksi | pelajar telah menghasilkan lakaran menggunakan pensil dan pen teknikal. Guru mengingatkan pelajar supaya menambahkan lagi lakaran awal. |
Hari/Tarikh | Selasa/5.4.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual: Kajian rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011.(Penghasilan Portfolio) |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik. Aras 3-menyediakan persembahan grafik dan isi kandungan portfolio secara sistematik dan teratur. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.lakaran awal imej. 2.lakaran olahan imej. |
BBM | gambar foto, buku rujukan, majalah. |
Refleksi | lakaran awal imej subjek yang dipilih telah pun dibuat oleh semua pelajar. |
Hari/Tarikh | Rabu/6.4.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penterjemahan idea;- a.permasalahan visual. b.penzahiran idea. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar diharapkan dapat:- 1.memahami penterjemahan idea proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan. 2.menyedari penzahiran idea melibatkan aktiviti membuat thumbnail,lakaran kasar dan lakaran akhir. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan membuat lakaran awal dengan menggunakan media pen teknikal dan pensil. 2.menunjukkan contoh karya-karya pelukis Malaysia yang menggunakan teknik hardedge . |
BBM | buku rujukan STPM, gambar foto, CD contoh lakaran pelajar tahun-tahun lepas. |
Refleksi | lakaran awal semakin bertambah dari segi kuantiti dan kepelbagaian rupa geometrik telah dihasilkan oleh pelajar. |
Hari/Tarikh | Rabu/6.4.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual.Kajian Rekaan Seni Visual PSV SPM 2011.(Penghasilan Portfolio) |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik. Aras 3-menyediakan persembahan grafik dan isi kandungan portfolio secara sistematik dan teratur. |
Aktiviti pembelajaran | 1.lakaran olahan motif yang telah dipilih. 2.penilaian awal |
BBM | gambar foto, gambar rajah contoh olahan motif |
Refleksi | selepas penilaian awal para pelajar diminta membuat penambahan untuk olahan. kebanyakan olahan yang dibuat tidak menampakan kepelbagaian mahupun perbezaan (penilaian awal baru siap separuh dari jumlah pelajar) |
Hari/Tarikh | Khamis/7.4.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penterjemahan idea;- a.permasalahan visual. b.penzahiran idea. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar diharapkan dapat:- 1.memahami penterjemahan idea proses penghasilan dalam pengkaryaan dan perekaan. 2.menyedari penzahiran idea melibatkan aktiviti membuat thumbnail,lakaran kasar dan lakaran akhir. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan membuat lukisan realistik subjek matter yang dijadikan imej kajian . 2.tunjuk contoh lukisan realistik calon stpm tahun lepas. |
BBM | gambar foto, CD karya pelajar STPM tahun lepas, contoh lukisan realistik. |
Refleksi | pelajar dapat merancang media dan bahagian-bahagian subjek matter yang hendak dilukiskan selepas melihat CD calon stpm tahun lepas. |
Hari/tarikh | Jumaat/8.4.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual.Kajian Rekaan Seni Visual PSV SPM 2011.(Penghasilan Portfolio) |
Objektif/Hasil pembelajaran | Memahami proses penghasilan portfolio KRSV adalah berdasarkan arahan bukti kajian yang spesifik. Aras 3-menyediakan persembahan grafik dan isi kandungan portfolio secara sistematik dan teratur. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti membuat lakaran olahan 2.sambungan penilaian awal kepada sebahagian lagi pelajar. |
BBM | gambar foto, gambar rajah contoh olahan motif. |
Refleksi | lakaran yang kurang kemas,kurang pengunaan pelbagai jenis garisan diubah dan dipertambahbaikkan. pelajar dicadang menggunakan pensil 5B.7B untuk lakaran olahan. |
No comments:
Post a Comment