Hari/Tarikh | Isnin /11.4.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Masa | 1 jam 20 minit. |
Unit Pembelajaran | Bab 3: Lakaran |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian ,keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mengcungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pemeblajaran | 1. Penerangan dari guru lakaran pengolahan perkembangan idea. Penekanan kepada gabungan lakaran awal iaitu rupa, huruf dan komposisi,iaitu susunletak rupa dan huruf. 2.guru menunjuk contoh lakaran perkembangan idea 3.pelajar meneruskan aktiviti membuat lakaran olahan sebanyak yang mungkin dan merujuk buku-buku katalog pameran seni visual. Menggunakan media pensil dan pen teknikal. |
BBM | buku rujukan seni STPM,buku katalog pameran Gerak Rasa, Insyirah dan pameran catan Menerusi Mata Kami. |
Refleksi | lakaran perkembangan idea masih belum mencukupi, pelajar diminta membuat sekurang-kurangnya 20/30 lakaran olahan perkembangan idea. |
Hari/Tarikh | Selasa/12.4.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual: Cetakan |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. Aras 2-Membanding beza jenis komunikasi visual. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Penerangan tajuk pembelajaran. 2.menunjukkan alat bahan dalam cetakan saring sutera. 3. penerangan langkah-langkah membuat cetakan saring sutera. |
BBM | profilem, kain saring sutera,pemidang. |
Refleksi | pelajar telah mengenali alat dan bahan dalam cetakan saring sutera. |
Hari/Tarikh | Rabu/13.4.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Lukisan: Pengunaan Media Oil Pastel. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar diharap dapat :- mengamati bentuk,skala dan kadar banding ,pencahayaan serta struktur. menampakkan semua objek dengan jelas dan mendapat komposisi yang menarik. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.menyediakan set sarapan pagi. 2.menjelaskan langkah-langkah yang perlu dibuat sebelum dan selepas melukis. 3.pelajar membuat aktiviti amali(pemerhatian dan melukis) |
BBM | Roti bantal,jem,sudu, piring,sekotak tisu. |
Refleksi | kadar banding subjek kurang tepat,pelajar diminta memerhati dan mengukur dengan teliti. aktiviti mewarna disambung ke hari berikutnya. |
Hari/Tarikh | Khamis/ 14.4.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Lukisan: Pengunaan Media Oil Pastel. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar diharap dapat :- mengamati bentuk,skala dan kadar banding ,pencahayaan serta struktur. -menampakkan semua objek dengan jelas dan mendapat komposisi yang menarik. -menggunakan 3 tona untuk menimbulkan form. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pengemaskiniaan lakaran subjek. 2.penerangan teknik mewarna subjek dihadapan dan di belakang oleh guru. 3.amali mewarna oleh pelajar. |
BBM | media oil pastel,roti bantal,piring,sudu,kotak tisu,botol jem. |
Refleksi | kerja mewarna belum siap sepenuhnya dan dibawa balik sebagai kerja rumah. |
Hari/Tarikh | Jumaat/15.4.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Masa | 70 minit |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual: Cetakan |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan. Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. Aras 2-memahami cara membuat kemasan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pembahagian kumpulan dan setiap kumpulan disediakan alat bahan cetakan saring sutera yang telah lengkap dengan imej. 2.penerangan dan tunjuk cara kerja mencetak dan proses kemasan selepas mencetak. 3.aktiviti membuat cetakan secara kumpulan. 4.kumpulan yang telah siap mencetak perlu membersihkan peralatan yang telah digunakan. 5.rumusan -guru memberi ulasan terhadap hasil cetakan setiap kumpulan. |
BBM | skrin cetakan saring sutera,sekuji, kertas suratkhabar,pewarna. |
Refleksi | pelajar memahami teknik pengemasan hasil cetakan. |
Sila lengkapkan Refleksi untuk RPH 5K3 pada 15.04.11.
ReplyDeleteSila semak juga perkataan-perkataan berikut:
(i) mengcungkil - RPH 6AK5 pada 11.04.11
(ii) pengunaan - RPH 5K3 pada 08.04.11
Tambahkan lagi usaha cikgu. Terima kasih.
htchong