RPH MINGGU KE 33.
Hari/Tarikh :
11.8.2014/Isnin
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya: lakaran perkembangan idea-kajian warna
Objektif :pelajar
dapat mengaitkan tema kajian dengan imej dan warna.
Prosedur :
1.penerangan guru-kaitan warna dan tema kajian
2.perbincangan dengan guru –kesesuaian tema
dengan pemilihan
Warna.
3.pelajar
mewarna lakaran berdasarkan
kajian warna yang
Telah diperbincangkan.
BBM :
drawing book,internet, buku color harmony,
Refleksi :
9 orang pelajar yang telah menyiapkan kajian warna.masih ada
2 calon yang masih belum cukup jumlah kajian
warna.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
11.8.2014/Isnin
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat apresiasi
Dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Sejarah Seni Visual.
Prosedur :
1.Penerangan oleh guru.
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar baru terdedah dengan sejarah seni terutama zaman pra
Sejarah.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
12.8.2014/Selasa
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya: lakaran perkembangan idea-kajian warna
Objektif :pelajar
dapat mengaitkan tema kajian dengan imej dan warna.
Prosedur :
1.penerangan guru-kaitan warna dan tema kajian
2.perbincangan dengan guru –kesesuaian tema
dengan pemilihan
Warna.
3.pelajar
mewarna lakaran berdasarkan
kajian warna yang
Telah diperbincangkan.
BBM :
drawing book,internet, buku color harmony,
Refleksi :
10 orang pelajar yang telah menyiapkan kajian warna.masih ada
seorang calon yang masih belum cukup jumlah
kajian warna.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
12.8.2014/Selasa
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni
Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat apresiasi
Dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Visual Pra Sejarah
Prosedur :
1.Pembentang oleh pelajar.(Kumpulan)
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
kumpulan pemebentang dapat memberi contoh hasil seni
zaman pra sejarah.
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
12.8.2014/Selasa
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya: lakaran perkembangan idea-kajian warna
Objektif :pelajar
dapat mengaitkan tema kajian dengan imej dan warna.
Prosedur :
1.calon menghasilkan lukisan akhir mengikut saiz sebenar
Cetakan lino di dalam kertas soalan.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan.
Refleksi :
lukisan sebenar pelajar menekankan ketelitian dan kekemasan.
*************************************************************************************
Hari/tarikh :
Selasa/12.8.2014
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Reka Bentuk Persekitaran.
Objektif :
Murid-murid mengetahui dan memahami elemen reka bentuk landskap
seperti
elemen semulajadi dan buatan manusia.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Reka Bentuk Landskap.
Prosedur :
1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.pelajar mencatat isi-isi penting.
BBM :
majalah Laman,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi :
pelajar memahami elemen-elemen reka
bentuk landskap.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
13.8.2014/Rabu
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni
Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan
pendekatan sejarah seni visual untuk membuat apresiasi
Dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Visual Zaman Pertengahan
Prosedur :
1.Pembentang oleh pelajar.(Kumpulan)
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
kumpulan pembentang telah memberi maklumat pengaruh agama
Terhadap seni visual.
*************************************************************************************
Hari/tarikh :
Rabu/13.8.2014
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Reka Bentuk Persekitaran.
Objektif :
Murid-murid mengetahui dan memahami elemen reka bentuk landskap
seperti
elemen semulajadi dan buatan manusia.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Reka Bentuk Landskap-tema reka bentuk taman.
Prosedur :
1.penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.perbincangan berdasarkan contoh reka bentuk
taman.
3.pelajar menyenaraikan cirri-ciri taman
berdasarkan contoh gambar.
BBM :
majalah Laman,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi :
pelajar memahami jenis atau tem ataman
berdasarkan hiasan
Yang terdapat dalam reka bentuk taman.
************************************************************************************
Hari/Tarikh : 14.8.2014/Khamis
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya: lakaran perkembangan idea-kajian warna
Objektif :pelajar
dapat mengaitkan tema kajian dengan imej dan warna.
Prosedur :
1.calon menghasilkan lukisan akhir mengikut saiz sebenar
Cetakan lino di dalam kertas soalan.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan.
Refleksi :
lukisan sebenar pelajar menekankan ketelitian dan kekemasan.
*************************************************************************************
Hari/tarikh :
Khamis/14.8.2014
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Reka Bentuk Persekitaran.
Objektif :
Murid-murid mengetahui dan memahami elemen reka bentuk landskap
seperti
elemen semulajadi dan buatan manusia.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Reka Bentuk Landskap-tema reka bentuk taman.
Prosedur :
1.penerangan menghasilkan lakaran reka bentuk landskap.
2.penerangan simbol di dalam lakaran .
BBM :
majalah Laman,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi :
pelajar dapat membezakan jenis-jenis simbol dan mengaitkan
Jenis tumbuhan.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
14.8.2014/Khamis
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni
Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat
apresiasi dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Zaman Renaisans.
Prosedur :
1.Pembentang oleh pelajar.(Kumpulan)
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar dapat mengetahui cirri-ciri hasil seni visual zaman renaisans.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
15.8.2014/Jumaat
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya: lakaran perkembangan idea-kajian warna
Objektif :pelajar
dapat mengaitkan tema kajian dengan imej dan warna.
Prosedur :
1.calon menghasilkan lukisan akhir mengikut saiz sebenar
Cetakan lino di dalam kertas soalan.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan.
Refleksi :
lukisan sebenar pelajar menekankan ketelitian dan kekemasan.
No comments:
Post a Comment