RPH KARTINI SAHAMAT

Monday, July 29, 2013

RPH MINGGU KE 30
Hari/Tarikh                          : Isnin/ 22.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual
Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat menerangkan pengertian kritikan seni
                                                 Sebagai alat memahami dan menilai karya seni.
                                                 
Aktiviti                                  : Kritikan Seni Visual
Prosedur                             : 1.penerangan tajuk oleh guru.
                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
  3.mencatat nota
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                                : penerangan berjalan dengan lancar.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Isnin/22.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                 : PSV
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Latihan Ulangkaji
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.pelajar dapat menjawab 50 soalan objektif.
Aktiviti Pembelajaran     : Latihan Objektif: Komunikasi Visual
Prosedur                             : 1.pelajar menjawab soalan yang diedarkan
                                                  2.perbincangan jawapan bersama guru.
BBM                                      : buku kerja PSV SPM
Refleksi                                                : perbincangan jawapan tidak dapat dilakukan kerana pelajar
                                                  Masih ramai yang belum siap menjawab kesemua soalan.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Selasa/23.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                      sendiri.
Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual dan lakaran-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                             :1.pelajar membuat lakaran subjek mengikut tema masing-masing.
                                                  2.pelajar berbincang dengan guru lakaran yang dihasilkan.
BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-
                                                  Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.
                                                   Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                                : lakaran kedai,dan gazebo perlu diperkemaskan dan buat catatan
                                                   Ukuran.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Selasa/ 23.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat:-
                                              1.menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat
                                                   Apresiasi dan kritikan.                                
Aktiviti                                  : Tujuan Kritikan Seni.
Prosedur                             : 1.penerangan oleh guru.
                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
  3.mencatat nota
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                                : pelajar boleh memberi pandangan berkiatan dengan
                                                  Tujuan kritikan seni.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/24.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                 : PSV
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Latihan Ulangkaji.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.pelajar dapat menjawab 50 soalan objektif dengan
                                                   Tepat.
Aktiviti Pembelajaran     : Latihan objektif-Komunikasi Visual.
Prosedur                             : 1.guru membincangkan jawapan bersama-sama pelajar.
                                                  2.pelajar membuat pembetulan bagi kesilapan yang telah
                                                    Dilakukan.
BBM                                      : buku rujukan PSV SPM.
Refleksi                                                : tiada pelajar yang dapat menjawab dengan tepat 50 soalan
                                                  Yang diberi.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Rabu/24.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                      sendiri.
Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                             :1.calon soalan pengkaryaan membuat lakaran perkembangan idea.
                                                  2.calon soalan perekaan mula membina model rumah dan bangunan
BBM                                      : Lattop(power point) mounting board,gam PVA,pisau NT.
Refleksi                                                : potongan mounting board perlu lebih kemas.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/25.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                      sendiri.
Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                             :1.calon pengkaryaan masih membuat lakaran perkembangan idea.
                                                  2.calon soalan perekaan menyambung membina model rumah dan
                                                  Bangunan kedai.
BBM                                      : Lattop(power point) mounting board,gam PVA ,pisau NT
                                                   Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                                : calon masih dalam proses memotong bahagian-bahagian kecil rumah
                                                  Dan bangunan.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/ 25.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni
Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat:-
                                              Menganalisis subjek, aspek aspek formal,
                                              Kandungan dan konteks yang membentuk kesatuan dalam
                                              sesebuah karya atau rekaan.                                       
Aktiviti                                  : Jenis Kritikan dan Strategi Kritikan Seni
Prosedur                             : 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar
                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
  3.mencatat nota
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                                : contoh-contoh karya dan strategi kritikan yang digunakan telah
                                                  Difahami oleh pelajar.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/26.7.2013
Tingkatan                            : 5K8
Mata Pelajaran                 : PSV
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Latihan Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.pelajar dapat membuat lakaran mengikut kehendak soalan
                                                  Dengan betul dan tepat.
Aktiviti Pembelajaran     : Soalan SPM Kertas 2,2010
Prosedur                             : 1.penerangan dari guru kehendak soalan.
                                                   2.tunjuk cara melukis objek-itik dan anak itik oleh guru.
                                                   3.pelajar cuba membuat lakaran dengan pensel
BBM                                      : kertas soalan PSV SPM.
Refleksi                                                : pelajar tidak sempat membuat lakaran.aktiviti akan
                                                  Disambung pada hari Isnin.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh                          : Jumaat/ 26.7.2013
Tingkatan                            : 6RK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Pendekatan Sejarah dan Kritikan Seni Visual.
Obj/Hasil Pembelajaran                : Calon seharusnya dapat:
                                                  1.menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat
                                                   Apresiasi dan kritikan.
Aktiviti                                  : Pendekatan Sejarah Seni
Prosedur                             : 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar
                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
  3.mencatat nota
BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi                                                : pelajar telah memahami pendekatan untuk mengkaji
  Sejarah seni visual.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/26.7.2013
Tingkatan                            : 6AK5
Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3
Masa                                     : 70 minit
Unit Pembelajaran          : Penghasilan Karya.
Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran
                                                      sendiri.
Aktiviti Pembelajaran     : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.
Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.
                                                2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.
BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-
                                                  Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.
                                                   Majalah rekabentuk Laman.
Refleksi                                                : calon pengkaryaan membuat lakaran perkembangan idea.
                                                  Calon perekaan membuat model rumah dan gazebo.


No comments:

Post a Comment