RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, July 14, 2013

RPH MINGGU KE 28


RPH Minggu Ke 28

Hari/Tarikh                          : Isnin/8.7.2013

Tingkatan                             : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Peranan Sosiologi

Obj/Hasil Pembelajaran    :1)menganalisis dan menjelaskan potensi pengkaryaan

                                                   Dan perekaan dalam aspek komersial.
Aktiviti                                  :Pengeluaran dan Komersial.

Prosedur                              : 1.perbincangan bersama guru dan pelajar.

                                                2. sesi soal jawab bersama pelajar

                                                3.perbincangan contoh soalan secara lisan.

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi                                : pelajar kurang memberi contoh yang terperinci ,jawapan

                                                Terlalu umum.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Isnin/8.7.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : PSV

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran   : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                   Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                    Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran      : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                            : 1.pelajar mengukur lakaran pada strawboard masing-

                                                  masing.

                                               2.pelajar melakar imej pada strawboard.

                                               3.pelajar memotong dan mewarna strawboard.

BBM                                      : pembaris,strawboard,pisau NT.

Refleksi                                 : 8 orang pelajar mula mewarna strawboard manakala yang

                                                  lain masih memotong dan melukis pada papan strawboard.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Selasa/9.7.2013

Tingkatan                             : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Peranan Sosiologi

Obj/Hasil Pembelajaran    :1)mengenalpasti peranan pengkarya terhadap pembangunan

                                                   Budaya,warinsan dan kemasyarakatan.                                           

Aktiviti                                  : Budaya ,Kebudayaan dan seni Visual

Prosedur                               : 1.perbincangan bersama guru dan pelajar.

                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar
                                                  3.mencatat nota

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi                                 : definisi budaya yang pelajar berikan kurang tepat.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Selasa/9.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                    sendiri.

Aktiviti Pembelajaran       : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                               2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                     : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.

                                                Majalah rekabentuk Laman.

Refleksi                                 : lakaran plan calon mengikut skala yang telah diperbincangkan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/tarikh                          : Rabu/10.7.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                     Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                  2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                     Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran     : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                           : 1.pelajar mengukur lakaran pada strawboard masing-
                                                 masing.

                                             2.pelajar melakar imej pada strawboard.

                                             3.pelajar memotong dan mewarna strawboard.

BBM                                      : pembaris,strawboard,pisau NT,warna PELAKA,warna

                                                  Akrilik.

Refleksi                                 : ada calon yang tidak tepat ukuran dan menjejaskan bentuk

                                                  Rekabentuk papan peraga. Ada calon yang kurang kemas

                                                  sapuan warna .

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/10.7.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran        : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                              :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                                2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                 Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.

                                                 Majalah rekabentuk Laman.

Refleksi                               : lakaran memuaskan,calon masih memperbanyakkan jumlah

                                               Lakaran.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Khamis/ 11.7.2013

Tingkatan                             : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Peranan Sosiologi

Obj/Hasil Pembelajaran    :1)mengenalpasti peranan pengkarya terhadap pembangunan

                                                   Budaya,warisan dan kemasyarakatan.                                              

Aktiviti                                  : Warisan,warisan ketara,tidak ketara dan warisan Seni

                                                  Visual.

Prosedur                               : 1.perbincangan bersama guru dan pelajar.

                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar

                                                  3.mencatat nota

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi                                : pelajar memahami contoh jenis-jenis warisan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/11.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran        : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                              :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                                2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                 Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.

                                                 Majalah rekabentuk Laman.

Refleksi                               : calon masih lagi membuat lukisan plan yang mengikut skala yg

                                               Telah diperbincangkan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari /Tarikh                         : Jumaat/12.7.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : PSV

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran   : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                   Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                   Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran       : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                             : 1.pelajar mewarna papan peraga dengan warna putih sebagai

                                                    Warna dasar/lapisan pertama.

                                                2.pelajar melukis ilustrasi pada papan peraga.

                                                3.pelajar mewarna menggunakan warna akrilik.

BBM                                      : pembaris,strawboard,pisau NT,warna PELAKA,warna

                                                  Akrilik.

Refleksi                                : ramai pelajar yang masih belum mewarna dan menampal

                                                Gam pada papan peraga yang di reka bentuk.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/12.7.2013                                           

Tingkatan                             : 6AK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran        : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                              :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                                2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                 Jenis pokok,gambar figura.contoh-contoh symbol lakaran landskap.

                                                  Majalah rekabentuk Laman.

Refleksi                                  : calon masih membuat lakaran tumbuhan dan gazebo

                                                  Mengikut kajian yang telah dibuat.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/12.7.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Peranan Sosiologi

Obj/Hasil Pembelajaran    :1)mengenalpasti peranan pengkarya terhadap pembangunan

                                                   Budaya,warisan dan kemasyarakatan.                                              

Aktiviti                                  : Warisan,warisan ketara,tidak ketara dan warisan Seni

                                                  Visual.

Prosedur                             : 1.perbincangan bersama guru dan pelajar.

                                                  2. sesi soal jawab bersama pelajar

                                                  3.mencatat nota

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi                                 : semua pelajar telah mencatat nota dengan lengkap.

 

No comments:

Post a Comment