RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, July 9, 2013

RPH MINGGU KE 27


RPH MINGGU KE 27

Hari/Tarikh                          : Isnin/1.7.2013

Tingkatan                             : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Peranan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.menjelaskan peranan seni visual dari sudut sosiologi.

                                                 2.menganalisis dan menjelaskan potensi pengkaryaan dan perekaan

                                                     Dalam aspek komersial.

Aktiviti                                  : 1) Peranan sosiologi-nasionalisme dan Propaganda.

Prosedur                              : 1.penjelasan tajuk oleh guru.

                                                 2.perbincangan bersama pelajar.

                                                 3.mencatat nota.

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM

Refleksi                                 : pelajar memahami maksud seni dalam sosiologi khususnya

                                                  Semangat nasionallisme dalam karya.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/tarikh                          : Isnin/1.7.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : PSV

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran   : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                   Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                   Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran     : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                           : 1.Proses pembuatan papan peraga-penerangan

                                                 Dari guru.

                                              2.memperkenalkan alat dan bahan.

                                              3.menunjuk cara mengukur pada strawboard.

                                              4.pelajar mengukur lakaran pada strawboard masing-

                                                 masing.

BBM                                      : pembaris,strawboard,pisau NT.

Refleksi                                : hanya 4 orang pelajar telah membuat ukuran pada

                                                  Strawboard .

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/tarikh                          : Selasa/2.7.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual 970/1

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Peranan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.menjelaskan peranan seni visual dari sudut sosiologi.

                                                 2.menganalisis dan menjelaskan potensi pengkaryaan dan perekaan

                                                    Dalam aspek komersial.

Aktiviti                                  : 1) Peranan sosiologi-Persekitaran social dan ritual.

Prosedur                              : 1.penjelasan tajuk oleh guru.

                                                2.perbincangan bersama pelajar.

                                                3.mencatat nota.

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM

Refleksi                                : pelajar dapat memberi contoh upacara ritual dan kaitan

                                                Dengan seni visual.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/2.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual 970/3

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran   : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                   sendiri.

Aktiviti Pembelajaran       : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                              : 1.penerangan subjek kajian dari guru.

                                                 2.tayangan power point-contoh subjek

                                                 3.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                  Jenis pokok,gambar figura.

Refleksi                                 : semua pelajar telah dapat mengumpul imej kajian masing-

                                                  Masing.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/3.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                    sendiri.

Aktiviti Pembelajaran        : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                               :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                                 2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                      : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                  Jenis pokok,gambar figura.

Refleksi                                 : calon soalan perekaan mula membuat lakaran rumah.calon soalan

                                                  Pengkaryaan mula melakar imej alam semulajadi.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Rabu/3.7.2013                                

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                     Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                  2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                     Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran     : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                           : 1.Proses pembuatan papan peraga-penerangan

                                                 Dari guru.

                                              2.memperkenalkan alat dan bahan.

                                              3.menunjuk cara mengukur pada strawboard.

                                              4.pelajar mengukur lakaran pada strawboard masing-

                                                 masing.

BBM                                      : pembaris,strawboard,pisau NT.

Refleksi                                : ramai pelajar masih membuat ukuran dan memotong

                                                  Strawboard.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/4.7.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Peranan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.menjelaskan peranan seni visual dari sudut sosiologi.

                                                  2.menganalisis dan menjelaskan potensi pengkaryaan dan perekaan

                                                     Dalam aspek komersial.

Aktiviti                                  : 1) Peranan sosiologi-Propaganda dan Pemujukkan.

Prosedur                              : 1.penjelasan tajuk oleh guru.

                                                  2.perbincangan bersama pelajar.

                                                  3.mencatat nota.

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM

Refleksi                                 : pelajar dapat memberi contoh karya yang berkaitan

                                                  Propaganda dan pemujukkan.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/4.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran   : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran       : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                               2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                     : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                Jenis pokok,gambar figura.

Refleksi                            : semua calon masih menambah jumlah lakaran masing-masing.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/5.7.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual 970/1

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Peranan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran     : 1.menjelaskan peranan seni visual dari sudut sosiologi.

                                                  2.menganalisis dan menjelaskan potensi pengkaryaan dan perekaan

                                                     Dalam aspek komersial.

Aktiviti                                  : 1) Peranan sosiologi-Pemujukkan dan seni visual.

Prosedur                              : 1.penjelasan tajuk oleh guru.

                                                 2.perbincangan bersama pelajar.

                                                 3.mencatat nota.

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM

Refleksi                                : pelajar memahami cirri-ciri pemujukan yang berjaya kepada

                                                  Sasaran.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/5.7.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual 970/3

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Karya.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.Calon dapat menghasilkan karya berdasarkan idea/kemahiran

                                                      sendiri.

Aktiviti Pembelajaran       : Kajian Visual-subjek untuk pengkaryaan dan perekaan.

Prosedur                             :1.pelajar membuat kajian subjek mengikut tema masing-masing.

                                               2. pelajar membuat lakaran imej dengan menggunakan pensel.

BBM                                    : Lattop(power point) contoh-contoh gambar rumah tradisi,jenis-

                                                  Jenis pokok,gambar figura.

Refleksi                              : lakaran menepati tajuk/tema yang dipilih setiap calon.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/5.7.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Penghasilan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1.menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan

                                                     Daya imaginasi melalui eksprimentasi gayaan.

                                                  2.menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan

                                                     Alat, bahan yang sesuai.

Aktiviti Pembelajaran     : Rekabentuk Grafik.

Prosedur                            : 1.pelajar mengukur lakaran pada strawboard masing-

                                                  masing.

                                                  2.pelajar melakar imej pada strawboard.

                                                  3.pelajar memotong dan mewarna strawboard.

BBM                                      : pembaris,strawboard,pisau NT.

Refleksi                             : ramai pelajar masih membuat ukuran dan memotong

                                                  Strawboard.

 

 

No comments:

Post a Comment