RPH KARTINI SAHAMAT

Friday, September 28, 2012

RPH Minggu Ke 39


Hari/Tarikh                          : Isnin/24.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kritikan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran : 1)Pelajar dapat memberi  definisi  kritikan seni  dengan  tepat.

Aktiviti                               : Ulangkaji tajuk kritikan seni visual: pengertian dan strategi.

Prosedur                           :1.perbincangan bersama guru definisi  kritikan berdasarkan

                                                Pendapat ahli falsafah atau pakar dalam kritikan seni visual.

                                             2. pelajar menambah nota.

BBM                                   : Buku Rujukan Seni  Visual STPM.

Refleksi                              : Pelajar dapat membuat kritikan secara lisan terhadap karya

                                              “Gunung Ledang “.

 

************************************************************************************

Hari/Tarikh                          :  Isnin/24.9.2012

Tingkatan                            : 6AK5

Perkara                                : Pemulangan kertas 1 seni visual.

Prosedur                             :1.pemulangan kertas 1 kepada pelajar.

                                              2.penjelasan markah kepada pelajar

                                              3.perbincangan untuk mencari kelemahan dan kekuatan dalam kertas 1

Refleksi                             : Pelajar memahami dan dapat mengesan kelemahan dalam kertas 1.

 

************************************************************************************

                               

Hari/Tarikh                          : Selasa/25.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                  : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Kritikan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1)Pelajar dapat memberi  pendapat tujuan kritikan seni kepada                                                    pengkarya Dan khlayak.

Aktiviti                                  : Ulangkaji tajuk kritikan seni visual: Tujuan Kritikan Seni.

Prosedur                             :1.perbincangan bersama guru tujuan kritikan seni kepada pengkarya,

                                                  Khalayak, penaung dan pemilik karya seni visual.

                                               2. pelajar menambah nota.

BBM                                      : Buku Rujukan Seni  Visual STPM.

Refleksi                                 : Pelajar dapat mengulas semula pendapat yang diberikan oleh guru

                                                  Berkenaan tujuan  kritikan seni kepada para pengkarya.

 

************************************************************************************

Hari/Tarikh                          :  Selasa/25.9.2012

Tingkatan                            : 6AK5

Perkara                                : Perbincangan  kertas  1 seni visual: Bahagian A Soalan Struktur.

Prosedur                             :1.penjelasan maksud dan kehendak soalan di bahagian A

                                               2.perbincangan bersama pelajar skema jawapan bagi semua soalan

                                                 Di Bahagian  A.

Refleksi                                : Pelajar memahami dan dapat mengesan kelemahan jawapan masing-

                                                  Masing.

 

************************************************************************************

                               

Hari/Tarikh                          : Rabu/26.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Peranan Seni Visual dari segi Psikologi.

Obj/Hasil Pembelajaran  : 1)Pelajar dapat memberi  pendapat tujuan kritikan seni kepada pengkarya

                                                  Dan khlayak.

Aktiviti                                  : Ulangkaji tajuk Seni Dari segi Psikologi: Emosi.

Prosedur                             :1.perbincangan bersama pelajar-contoh karya yang menyentuh                                                       soal emosi.
                                               2. pelajar menambah nota.

BBM                                      : Buku Rujukan Seni  Visual STPM.

Refleksi                                 : Guru membantu pelajar  untuk lebih memahami tajuk ini dengan

                                                  Menggunakan karya Pablo Picasso sebagai bahan perbincangan.

 

************************************************************************************

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/   26.9.2012

Tingkatan                            : 4K8

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                 : Pendidikan Seni Visual

Unit Pembelajaran          : Seni Kraf Tradisional dan Dimensi Baru.

Obj/Hasil Pelajaran         : 1.Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan  barang produk.

                                              2.mengetahui reka corak kraf dengan memberi  perhatian kepada fungsi,

                                                  nilai budaya dan kemasan.

Aktiviti                                  : Seni Tekat: Alat ,bahan  dan motif.

Prosedur                             : 1.Penjelasan tajuk pembelajaran kepada pelajar.

                                                2.Mencatat  nota

BBM                                      :Buku Rujukan PSV SPM.                                             

Refleksi                                 : pelajar mengenali alat seperti Cuban,benang tekat,kain dasar dan 
                                                 mempulur  Yang diguna dalam proses membuat tekat.

 

 

*************************************************************************************

 

Hari/Tarikh                          : Khamis/   27.9.2012

Tingkatan                            : 4K8

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                   : Pendidikan Seni Visual

Perkara                                 : Latihan Ulangkaji.

Obj/Hasil Pelajaran         : 1.Pelajar dapat menjawab 40 soalan objektif dalam tempoh yang
                                                 ditetapkan.

                                               

Aktiviti                                  : Menjawab soalan aneka pilihan(40 soalan)

Prosedur                             : 1.Pelajar menjawab soalan aneka pilihan yang diedar oleh guru.

                                                2.Perbincangan jawapan.

BBM                                      :Buku Rujukan PSV SPM.                                             

Refleksi                                 : jumlah jawapan yang betul masih kurang memuaskan.

 

 

*************************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Khamis/27.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Peranan Seni Visual dari segi Psikologi.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1)Pelajar dapat memberi  pendapat tujuan sesitiviti dalam pengkaryaan.

Aktiviti                                  : Ulangkaji tajuk Seni Dari segi Psikologi: sensitivity.

Prosedur                             :1.perbincangan bersama pelajar-faedah sesitiviti kepada para pengkarya                                                    dan Pereka.
                                               2. pelajar menambah nota.

BBM                                      : Buku Rujukan Seni  Visual STPM.

Refleksi                                : pelajar banyak memberi pendapat berkaitan dengan pengkarya tetapi

                                                  Kurang menyentuh kepada para pereka.

 

************************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Jumaat/28.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Peranan Seni Visual dari segi Psikologi.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1)Pelajar dapat memberi  pendapat tujuan sesitiviti dalam pengkaryaan.

Aktiviti                                  : Ulangkaji tajuk Seni Dari segi Psikologi: sensitivity.

Prosedur                             :1.Latihan bertulis-nyatakan nama pengkarya dan karya beliau yang

                                                 Dapat dikaitkan dengan sensitivity.

                                                 2.ulasan dari guru.

BBM                                      : Buku Rujukan Seni  Visual STPM.

Refleksi                                 : pelajar telah memberi  contoh karya Pablo Picasso “ Guernica”,Karya Bayu

                                                  Utomo “Between Malaysia and Somalia”.

 

************************************************************************************

 

No comments:

Post a Comment