RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, September 6, 2012

RPH MINGGU KE 36


Hari/Tarikh                          : Isnin 3.9.2012

Tingkatan                            : 6AK5

Perkara                                : Peperiksaan Percubaan STPM: Pengajian Am Kertas 2.



Hari/Tarikh                          : Isnin 3.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual

Masa                                  : 70 minit

Unit Pembelajaran             : Makna/Fungsi/Konteks

Obj/Hasil Pembelajaran    :1.memahami maksud makna,fungsi dan konteks. 
                                           2.mengetahui makna dan fungsi aliran dalam penghasilan karya seni 
                                              visual.
Aktiviti                                : Definisi makna,fungsi dan aliran.

Prosedur                             :1.Penjelasan maksud makna, fungsi dan aliran dalam seni  visual.    
                                            2.mencatat nota .

BBM                                    : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                               : Pelajar dapat memahami maksud makna,fungsi dan aliran dalam seni 


                                              visual.
*************************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Selasa 4.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran              : Makna/Fungsi/Konteks

Obj/Hasil Pembelajaran     :1.memahami  ciri-ciri penting  dalam setiap aliran.
                                             2.mengenal pasti nilai-nilai yang wujud/diberi penekanan dalam aliran
                                                Tradisional.

Aktiviti                                  : Aliran Tradisional.

Prosedur                             :1.Penjelasan definisi aliran dan aliran tradisional. 
                                            2.mencatat nota .

BBM                                      : Buku Rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi                                 : Pelajar dapat memahami maksud dan cirri-ciri aliran tradisional.


Hari/Tarikh                          : Selasa  4.9.2012

Tingkatan                            : 6AK5

Perkara                                : Peperiksaan Percubaan STPM: Sejarah 1


*************************************************************************************


Hari/Tarikh                          : Rabu  5.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                   : Seni Visual

Masa                                   : 70 minit

Unit Pembelajaran              : Makna/Fungsi/Konteks

Obj/Hasil Pembelajaran     :1.memahami  ciri-ciri penting  dalam setiap aliran. 
                                             2.mengenal pasti nilai-nilai yang wujud/diberi penekanan dalam aliran                                                  Moden
Aktiviti                                  : Aliran Moden.

Prosedur                               :1.Penjelasan definisi aliran dan aliran moden
                                              2.mencatat nota .

BBM                                      : Buku Rujukan Seni Visual STPM.

Refleksi                                 : Pelajar dapat memahami maksud dan cirri-ciri aliran moden.


Hari/Tarikh                          : Rabu   5.9.2012

Tingkatan                            : 4K8

Masa                                   : 70 minit

Mata Pelajaran                   : Pendidikan Seni Visual

Unit Pembelajaran              : Seni Kraf Tradisional dan Dimensi Baru.

Obj/Hasil Pelajaran            : 1.Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan  barang   
                                                 produk
                                              2.mengetahui reka corak kraf dengan memberi  perhatian kepada       
                                                 fungsi, nilai budaya dan kemasan.

Aktiviti                                  : Seni Kraf Ukiran Kayu.

Prosedur                               : 1.Penerangan jenis motif kraf ukiran kayu. 
                                               2.Melukis motif ukiran kayu untuk hiasan dinding.

BBM                                     :Buku Rujukan PSV SPM,pensel warna dan gambar contoh 
                                              Motif ukurankayu.

Refleksi                                : aktiviti mewarna akan disambung ke hari berikutnya.


*************************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Khamis  6.9.2012

Tingkatan                            : 6AK5

Perkara                                : Peperiksaan Percubaan STPM: Sejarah 2



Hari/Tarikh                          : Khamis   6.9.2012

Tingkatan                            : 4K8

Masa                                    : 70 minit

Mata Pelajaran                    : Pendidikan Seni Visual

Unit Pembelajaran               : Seni Kraf Tradisional dan Dimensi Baru.

Obj/Hasil Pelajaran             : 1.Mempelajari proses penghasilan kraf untuk menjadikan  barang 
                                                  produk.

                                               2.mengetahui reka corak kraf dengan memberi  perhatian kepada                                                       fungsi nilai budaya dan kemasan.

Aktiviti                                  : Seni Kraf Ukiran Kayu.

Prosedur                               : 1.melukis motif ukiran kayu sebagai hiasan dinding. 
                                              2.Mewarna motif ukiran kayu untuk hiasan dinding.

BBM                                      :Buku Rujukan PSV SPM,pensel warna dan gambar contoh 
                                               Motif ukurankayu.

Refleksi                                 : ramai pelajar masih tidak siap mewarna lukisan dengan lengkap, 
                                                dijadikan sebagai kerja rumah.


*************************************************************************************

Hari/Tarikh                          : Jumaat  7.9.2012

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Makna/Fungsi/Konteks

Obj/Hasil Pembelajaran:1.memahami  ciri-ciri penting  dalam setiap aliran.

                                                2.mengenal pasti nilai-nilai yang wujud/diberi penekanan dalam aliran

                                                   Moden

Aktiviti                                  : Aliran Moden:Era Rainassance.

Prosedur                             :1.Penjelasan definisi era rainaisance.

                                                 2.penjelasan cirri-ciri hasil karya seni visual era rainaisance.

BBM                                      : Buku Rujukan Seni Visual STPM.

Refleksi                                                : Pelajar dapat membezakan cirri karya seni visual zaman tradisional

                                                 Dengan era zaman moden.







1 comment: