RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, July 5, 2011

RPH MINGGU KE 26(27.6 HINGGA 1.7.2011)

Hari/Tarikh : Isnin 27.6.2011

Tingkatan : 6AK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran :Komunikasi Visual:Grafik-identiti korporat dan pembungkusan.

Obj/Hasil pembelajaran: Diharapkan pelajar dapat:

1.memahami fungsi identity korporat.

2.pelajar dapat menerangkan langkah-langkah dalam

mereka bentuk identity korporat.

Aktiviti Pembelajaran :1.penerangan isi pembelajaran.

2.contoh-contoh identity korporat.

3.perbincangan-langkah-langkah merekabentuk identity korporat.

4. sesi soal jawab bersama pelajar.

BBM :Buku rujukan seni visual STPM,contoh set identity korporat.

Refleksi :Pelajar telah memahami tujuan identity korporat khususnya

dalam bidang perdagangan .

Hari/Tarikh : Isnin 27.6.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Lukisan(Elemen asas lukisan-kesan cahaya)

Obj/Hasil Pembelajaran:1.pelajar dapat menghasilkan kesan cahaya dan bayang pada

Objek untuk menimbulkan bentuk 3D.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Penerangan tajuk pembelajaran.

2.tunjuk cara oleh guru.

3.pelajar melakar objek yang disediakan dihadapan kelas.

4.memasukkan kesan cahaya dan bayang dengan menggunakan

Pensel .

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan “Basic Rendering”,

Contoh lukisan.

Refleksi : kesan cahaya dan bayang belum sempat disiapkan dan disambung

Pada hari Selasa.

Hari/Tarikh : Isnin 27.6.2011

Tingkatan : 5K3

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : KRSV SPM

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan kajian

Dan portfolio .

2.pelajar dapat membuat lukisan 3D dan lukisan pada situasi

Sebenar hasil karya itu ditempatkan.

Aktiviti pembelajaran :1.membuat lukisan 3D bagi setiap idea akhir. Guru menunjuk

Cara mewarna untuk menimbulkan bentuk 3D.

2.membuat lukisan pada situasi sebenar;

3.pelajar memilih soalan arca –aktiviti memotong papan lapis

Untuk tapak arca.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar koleksi masing-masing.

Refleksi : pelajar boleh melakar bentuk 3D namun masih lemah dari

Aspek mewarna.

Hari/Tarikh : Selasa 28.6.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Lukisan(Elemen asas lukisan-kesan cahaya)

Obj/Hasil Pembelajaran:1.pelajar dapat menghasilkan kesan cahaya dan bayang pada

Objek untuk menimbulkan bentuk 3D.

Aktiviti Pembelajaran :1.pelajar melakar objek yang disediakan dihadapan kelas.

2.memasukkan kesan cahaya dan bayang dengan menggunakan

Pensel .

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan “Basic Rendering”,

Contoh lukisan.

Refleksi : sebahagian pelajar berjaya menimbulkan tona terang,sederhana.gelap

Dan terbayang pada objek yang dilukis.Sebahagian lagi masih lemah.

Hari/Tarikh : Selasa 28.6.2011

Tingkatan : 6AK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran :Komunikasi Visual:Grafik-identiti korporat dan pembungkusan.

Obj/Hasil pembelajaran: Diharapkan pelajar dapat:

1.memahami fungsi identity korporat.

2.pelajar dapat melengkapkan nota dan menjawab soalan

Latihan bertulis.

Aktiviti Pembelajaran :1.mencatat nota.

2.latihan bertulis soalan struktur.

BBM :Buku rujukan seni visual STPM,contoh set identity korporat.

Refleksi :Pelajar yang belum melengkapkan nota diberi masa untuk

menyiapkannya.

Hari/Tarikh : Selasa 28.6.2011

Tingkatan : 5K3

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : KRSV SPM

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan kajian

Dan portfolio .

2.pelajar dapat membuat lukisan 3D dan lukisan pada situasi

Sebenar hasil karya itu ditempatkan.

Aktiviti pembelajaran :1.membuat lukisan pada situasi sebenar;

2.pelajar memilih soalan arca –melicinkan permukaan papan lapis

Dengan kertas pasir.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar koleksi masing-masing.

Refleksi : pelajar telah memotong papan lapis dengan kemas.

Hari/Tarikh : Rabu 29.6.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Lukisan(Elemen asas lukisan-kesan cahaya)Objek Kotak.

Obj/Hasil Pembelajaran:1.pelajar dapat menghasilkan kesan cahaya dan bayang pada

Objek untuk menimbulkan bentuk 3D.

Aktiviti Pembelajaran :1.pelajar melakar objek yang disediakan dihadapan kelas.

2.memasukkan kesan cahaya dan bayang dengan menggunakan

Pensel .

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan “Basic Rendering”,

Contoh lukisan.

Refleksi : pemahaman dan kemahiran tentang aspek cahaya dan baying

Para pelajar semakin meningkat.

Hari/Tarikh : Rabu 29.6.2011

Tingkatan : 6AK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran :Komunikasi Visual:Grafik-identiti korporat dan pembungkusan.

Obj/Hasil pembelajaran: Diharapkan pelajar dapat:

1.memahami fungsi identity korporat.

2.pelajar dapat melengkapkan nota dan menjawab soalan

Latihan bertulis.

Aktiviti Pembelajaran :1.latihan bertulis soalan struktur.

2.perbincangan bersama guru ketepatan jawapan.

BBM :Buku rujukan seni visual STPM,contoh set identity korporat.

Refleksi :pelajar telah melengkapkan nota.

Hari/Tarikh : Khamis 30.6.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Lukisan(Elemen asas lukisan-kesan cahaya )Menggunakan

Media oil Pastel .

Obj/Hasil Pembelajaran:1.pelajar dapat memilih tona warna yang tepat untuk menimbulkan

Kesan cahaya dan bayang.

Aktiviti Pembelajaran :1.pelajar melakar objek yang disediakan dihadapan kelas.

2.perbincangan dan tunjukcara pemilihan tona warna untuk

Menimbulkan kesan cahaya dan bayang.

2.memasukkan kesan cahaya dan bayang dengan menggunakan

Media oil pastel.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, buku rujukan “Basic Rendering”,

Contoh lukisan.

Refleksi : pemahaman dan kemahiran tentang aspek cahaya dan bayang

Serta pemilihan yang sesuai telah dicapai oleh segelintir pelajar.

Hari/Tarikh : Khamis 30.6.2011

Tingkatan : 6AK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran :Komunikasi Visual:Grafik-Poster dan Ilustrasi.

Obj/Hasil pembelajaran: Diharapkan pelajar dapat:

1.memahami maksud dan fungsi poster .

2.pelajar dapat menjelaskan peranan ilustrasi dalam

Kehidupan manusia.

Aktiviti Pembelajaran :1.penjelasan isi pelajaran.

2.mencatat nota.

3.menjawab soalan bertulis.

BBM :Buku rujukan seni visual STPM

Refleksi :latihan yang belum siap dijadikan sebagai kerjarumah.

JUMAAT 1/7/2011-CERAMAH PSV UNTUK PELAJAR TINGKATAN 5 .

MENGHADIRI MAJLIS APC DI KUCHING.

No comments:

Post a Comment