RPH MINGGU KE 28 (11.7. HINGGA 15.7.2011)
Hari/Tarikh : Isnin 11.7.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Kritikan Seni:Pengertian dan tujuan.
Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memahami maksud kritikan seni dan tujuan
dalam membuat kritikan.
2.pelajar dapat membentang tajuk yang diberi dengan jelas.
Aktiviti Pembelajaran : 1.Pembentangan oleh kumpulan yang telah dipilih.
2.perbincangan dan ulasan bersama guru berkaitan dengan tajuk
yang telah dibentangkan.
3.mecatat nota.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.
Refleksi : Pelajar dapat memahami maksud kritikan seni dan juga
tujuan yang digunakan.
Hari/Tarikh : Isnin 11.7.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Multimedia.
Objektif/Hasil pembj : 1.Diharap pelajar dapat memahami maksud multimedia
Dengan lebih terperinci.
2.pelajar dapat mengenali komponen dan elemen multimedia.
Aktiviti Pembelajaran :1.Penerangan dan perbincangan bersama guru
Guru dan pelajar.Menunjukkan komponen multimedia.
2.pelajar membuat nota sendiri dengan merujuk
Buku rujukan.
BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM
Refleksi : pelajar memahami maksud multimedia dan mengenali
Komponen multimedia.
Hari/Tarikh : Isnin 11.7.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : KRSV SPM
Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan
kajian dan portfolio .
2.pelajar dapat menyapu cat asas dengan kemas pada papan lapis
Cawan dan piring.
Aktiviti pembelajaran :1.Pelajar yang membuat soalan rekaan motif cawan-melukis motif
Flora dan fauna keatas cawan dan piring menggunakan pensel
2.pelajar memilih soalan hiasan dalaman –memotong mountingboard
dan menghasilkan model perabot.
3.pelajar yang memilih soalan kad ucapan-mengukur dan memotong
Kertas warna.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar lakaran yang telah masing-masing buat.
Refleksi : lakaran motif pada mulanya kurang bersih dan pelajar diajar teknik
Melukis dengan betul dan dapat meminimumkan penggunaan
pemadam.
Hari/Tarikh : Selasa 12.7.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Kritikan Seni: Pendekatan dan Strategi
Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memahami pendekatan dan strategi yang
digunakan dalam kritikan seni.
2.pelajar dapat menjelaskan perbezaan antara pendekatan
Jurnalistik dan ilmiah.
Aktiviti Pembelajaran : 1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang.
2.ulasan oleh guru terhadap isi pembentangan
3.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
4.mencatat nota.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.
Refleksi : pelajar boleh menjelaskan semula maksud dan cirri-ciri
Strategi kritikan seni.
Hari/Tarikh : Selasa 12.7.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : rekabentuk teknologi:industry dan automobile
Objektif/Hasil pembj : 1.Diharap pelajar dapat memahami fungsi reka bentuk
teknologi dalam bidang perekaan.
2.pelajar dapat mengaitkan peranan reka bentuk perindustrian
dengan kehidupan.
Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang.
2.perbincangan bersama guru dan rakan pelajar.
3.mencatat nota.
BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM
Refleksi : pelajar dapat mengaitkan keperluan kehidupan seharian
Dengan barangan rekabentuk industri.
Hari/Tarikh : Selasa 12.7.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : KRSV SPM
Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan
kajian dan portfolio .
2.pelajar dapat membina model perabot dengan skala yang betul
dan kemas.
3.pelajar dapat mencantum bahan untuk arca dengan kemas.
Aktiviti pembelajaran :1.Pelajar yang membuat soalan arca-dapat mencantum bahan
Menggunakan gam PVA dengan kemas.
2.pelajar memilih soalan hiasan dalaman –membina model
Perabot dengan skala yang betul dan tepat.
3.pelajar yang memilih soalan kad ucapan-menyambung kerja
Memotong kertas warna mengikut imej yang telah dilakar.
4.pelajar yang memilih soalan rekabentuk motif cawan-menyambung
Kerja melukis dan mewarna motif pada cawan dan piring.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar lakaran yang telah masing-masing buat, Gam PVA, akrilik.
Refleksi : pada mulanya pelajar sukar mengawal berus dan menyapu warna
Akrilik.tunjukajar dari guru menampakkan perubahan.
Hari/Tarikh : Rabu 13.7.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Kritikan Seni: Pendekatan dan Strategi
Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memahami pendekatan dan strategi yang
digunakan dalam kritikan seni.
Aktiviti Pembelajaran : 1.Mengedar 2 contoh karya catan Syed Ahmad Jamal dan
Amron Omar.
2.Penjelasan dari guru cara membuatjawapan kritikan karya.
3.sesi soal jawab dengan rakan pelajar.
4.mencatat isi-isi penting jawapan.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.
Refleksi : pelajar memahami cara menjawab soalan esei kritikan karya.
Hari/Tarikh : Rabu 13.7.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : rekabentuk teknologi: tekstile dan fesyen.
Objektif/Hasil pembj : 1.Diharap pelajar dapat memahami fungsi reka bentuk
teknologi dalam bidang perekaan.
2.pelajar dapat menjelaskan perkembangan fesyen
Dengan pengaruh media.
Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang.
2.perbincangan bersama guru dan rakan pelajar.
3.mencatat nota.
BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM
Refleksi : pelajar dapat member respon yang baik berhubung dengan
Perkembangan fesyen semasa.
Hari/Tarikh : Khamis 14.7.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Kritikan Seni: Pendekatan dan Strategi
Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memahami pendekatan dan strategi yang
digunakan dalam kritikan seni.
Aktiviti Pembelajaran : 1.Mengedar 2 contoh karya catan Nirmala Shanmungalingam
Dan catan Syed Ahmad Jamal(Umpan)
2.Latihan bertulis-pelajar membuat kritikan seni pada kedua-dua
karya tersebut.
3.ulasan dari guru.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.
Refleksi : pelajar menggunakan strategi yang telah dipelajari untuk
Membuat kritikan karya catan.
Hari/Tarikh : Khamis 14.7.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : rekabentuk teknologi: seramik.
Objektif/Hasil pembj : 1.Diharap pelajar dapat memahami fungsi reka bentuk
Seramik dalam kehidupan seharian.
Aktiviti Pembelajaran :1.Penjelasan isi pelajaran oleh guru.
2.perbincangan bersama guru dan rakan pelajar.
3.mencatat nota.
BBM : Buku Rujukan Seni Visual STPM,contoh gambar produk seramik.
Refleksi : pelajar memahami fungsi seramik dalam kehidupan seharian pada
masa kini.
Hari/Tarikh : Jumaat 15.7.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : KRSV SPM
Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan
kajian dan portfolio .
2.pelajar dapat membina model perabot dengan skala yang betul
dan kemas.
3.pelajar dapat mencantum bahan untuk arca dengan kemas.
4.pelajar dapat mewarna lakaran imej dengan kemas dan
Kreatif untuk kad ucapan.
Aktiviti pembelajaran :1.Pelajar yang membuat soalan arca-dapat mencantum bahan
Menggunakan gam PVA dengan kemas.
2.pelajar memilih soalan hiasan dalaman –membina model
Perabot dengan skala yang betul dan tepat.
3.pelajar yang memilih soalan kad ucapan-menyambung kerja
Mewarna imej sebelum dilekat pada kad berwarna.
4.pelajar yang memilih soalan rekabentuk motif cawan-menyambung
Kerja melukis dan mewarna motif pada cawan dan piring.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar lakaran yang telah masing-masing buat, Gam PVA, akrilik,gunting.
Refleksi : semua kerja membuat artifak kerja kursus belum siap sepenuhnya.
Hampir 60%.
No comments:
Post a Comment