RPH MINGGU KE 27(4.7 HINGGA 8.7.2011)
Hari/Tarikh : Isnin 4.7.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Pengertian seni dan seni visual.
Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memahami maksud seni dan seni visual.
2.pelajar dapat memahami maksud dan aspek keindahan
dalam karya seni.
Aktiviti Pembelajaran : 1.Penjelasan isi pembelajaran.
2.perbincangan bersama guru berkitan dengan tajuk dan
Contoh karya seni.
3.mecatat nota.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.
Refleksi : Pelajar dapat memahami maksud seni dan seni visual.
Hari/Tarikh : Isnin 4.7.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penyediaan Portfolio dan hasil karya-kajian media
Dan warna.
Objektif/Hasil pembj : 1.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian,
Keperluan dan pendekatan penyelidikan yang
Sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-
Penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
2.Pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurang 6 kajian
Warna dan media.
Aktiviti Pembelajaran :1.eksperimentasi serta kajian media dan teknik.
BBM : Buku rujukan “Color harmoni” dan ‘Art Fundemental’
Refleksi : Semua pelajar membuat kajian warna.kebanyakannya
Mencuba dengan media poster color dahulu.
Hari/Tarikh : Isnin 4.7.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : KRSV SPM
Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan
kajian dan portfolio .
2.pelajar dapat menyapu cat asas dengan kemas pada papan lapis
Cawan dan piring.
Aktiviti pembelajaran :1.Pelajar yang membuat soalan rekaan motif cawan membuat
Sapuan/semburan cat asas pada permukaan cawan dan piring
2.pelajar memilih soalan arca –meyapu cat asas pada permukaan
Papan lapis,buluh dan aluminium yang digunapakai.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar koleksi masing-masing.
Cat emulsi,spray.
Refleksi : sapuan dan semburan cat kurang kemas.akan dibuat semula
Pada hari selasa.
Hari/Tarikh : Selasa 5.7.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Sejarah Seni.
Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memahami maksud sejarah seni.
2.pelajar dapat menjelaskan dan menghuraikan tujuan dan
kaedah sejarah seni dilaksanakan.
Aktiviti Pembelajaran : 1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang.
2.ulasan oleh guru terhadap isi pembentangan
3.mecatat nota.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.
Refleksi : isi pembentangan kurang dan perlu penambahan.
Hari/Tarikh : Selasa 5.7.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penyediaan Portfolio dan hasil karya-kajian media
Dan warna.
Objektif/Hasil pembj : 1.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian,
Keperluan dan pendekatan penyelidikan yang
Sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-
Penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
2.Pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurang 6 kajian
Warna dan media.
Aktiviti Pembelajaran :1.eksperimentasi serta kajian media dan teknik.
BBM : Buku rujukan “Color harmoni” dan ‘Art Fundemental’
Refleksi : Pelajar juga mencuba menggunakan media akrilik.
Hari/Tarikh : Selasa 5.7.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : KRSV SPM
Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan
kajian dan portfolio .
2.pelajar dapat menyapu cat asas dengan kemas pada
Cawan dan piring.
3.pelajar soalan hiasan dalaman dapat menyediakan tapak model
Dengan kemas.
Aktiviti pembelajaran :1.Pelajar yang membuat soalan rekaan motif cawan membuat
Sapuan/semburan cat asas pada permukaan cawan dan piring
2.pelajar memilih soalan hiasan dalaman,memotong mounting
Board dan menyapu gam untuk tapak model.
3.pelajar yang memilih soalan seni grafik-membuat kajian warna.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar koleksi masing-masing.
Cat emulsi,spray.
Refleksi : semua pelajar membuat kerja mengikut porsedur yang telah
Telah ditetapkan.
Hari/Tarikh : Rabu 6.7.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Sejarah Seni-Pengolahan karya
Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memahami sejarah seni sebagai suatu komponen
Disiplin seni visual.
2.memahami konsep dan kaedah sejarah seni visual.
3.pelajar dapat menjelaskan dan menghurai cara pengolahan
Karya dipersembahkan.
Aktiviti Pembelajaran : 1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang.
2.ulasan oleh guru terhadap isi pembentangan
3.mecatat nota.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi : pembentangan berjalan lancer.
Hari/Tarikh : Rabu 6.7.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penyediaan Portfolio dan hasil karya-kajian media
Dan warna.
Objektif/Hasil pembj : 1.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian,
Keperluan dan pendekatan penyelidikan yang
Sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-
Penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
2.Pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurang 6 kajian
Warna dan media.
Aktiviti Pembelajaran :1.sambungan membuat eksperimentasi serta kajian media
dan teknik.
BBM : Buku rujukan “Color harmoni” dan ‘Art Fundemental’
Refleksi : kajian warna menunjukkan kepelbagaian jenis dan tona
Warna telah diguna oleh pelajar.
Hari/Tarikh : Khamis 7.7.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Sejarah Seni-Gaya Penampilan.
Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memahami sejarah seni sebagai suatu komponen
Disiplin seni visual.
2.memahami konsep dan kaedah sejarah seni visual.
3.pelajar dapat menjelaskan dan menghurai gaya penampilan
Dalam Sejarah Seni.
Aktiviti Pembelajaran : 1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang.
2.ulasan oleh guru terhadap isi pembentangan
3.mecatat nota.
BBM : Buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi : pembentangan kurang jelas dari segi isi dan gambar rajah.
Hari/Tarikh : Khamis 7.7.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Penyediaan Portfolio dan hasil karya-kajian media
Dan warna.
Objektif/Hasil pembj : 1.Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian,
Keperluan dan pendekatan penyelidikan yang
Sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-
Penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
2.Pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurang 6 kajian
Warna dan media.
Aktiviti Pembelajaran :1.sambungan membuat eksperimentasi serta kajian media
dan teknik.
BBM : Buku rujukan “Color harmoni” dan ‘Art Fundemental’
Refleksi : kajian warna belum mencukupi dari segi jumlah.
seorang pelajar membuat sekurang-kurangnya 6 buah
kajian warna.
Hari/Tarikh : Jumaat 8.7.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : KRSV SPM
Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan
kajian dan portfolio .
2.pelajar dapat menyapu cat asas dengan kemas pada
Cawan dan piring.
3.pelajar soalan hiasan dalaman membuat model kerusi
dengan kemas.
Aktiviti pembelajaran :1.Pelajar yang membuat soalan rekaan motif cawan membuat
Sapuan/semburan cat asas pada permukaan cawan dan piring
2.pelajar memilih soalan hiasan dalaman,memotong mounting
Board dan menyapu gam untuk model perabot.
3.pelajar yang memilih soalan seni grafik-membuat kajian warna.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar koleksi masing-masing.
Cat emulsi,spray.
Refleksi : semburan cat yang dilakukan oleh pelajar kelihatan kemas.Aktiviti
Melukis motif pada cawan akan dilakukan pada minggu hadapan.
RPH minggu 26-27 disemak. Tq
ReplyDelete