RPH KARTINI SAHAMAT

Friday, June 24, 2011

RPH MINGGU KE 25(20.6. HINGGA 24.6.2011)

Hari/Tarikh : Isnin/20.6.2011

Tingkatan : 6RK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Lukisan secara teori.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.pelajar dapat memahami maksud dan sejarah penghasilan lukisan.

2.pelajar dapat memahami tujuan,jenis ,media lukisan.

Aktiviti : 1.penerangan maksud ,sejarah,tujuan,jenis dan media lukisan.

2.pemberian nota kepada pelajar.

3.contoh-contoh jenis lukisan ditunjukkan kepada pelajar.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM,contoh-contoh lukisan.

Refleksi : pelajar telah mendapat nota yang lengkap.

Hari/Tarikh : Isnin/20.6.2011

Tingkatan : 5K3

M/Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : KRSV SPM

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan kajian

Dan portfolio .

2.pelajar telah menyiapkan cadangan akhir masing-masing.

Aktiviti pembelajaran :1.memperkemaskan lakaran akhir .

2.membuat kajian warna.

3.membuat lukisan 3D bagi setiap idea akhir.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar koleksi masing-masing.

Refleksi : 6 orang calon telah selesai membuat kajian warna dan mereka

Berpindah kepada lukisan 3D.

Hari/Tarikh : Isnin/20.6.2011

Tingkatan : 6AK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran :Komunikasi Visual:Grafik-Tipografi.

Obj/Hasil pembelajaran: Diharapkan pelajar dapat:

1.Menjelaskan maksud seni grafik dengan baik.

2. Menerangkan fungsi grafik dan elemen-elemen yang berkaitan

dengannya.

Aktiviti Pembelajaran :1.Penjelasan isi pembelajaran-seni grafik dan fungsinya.

2.Penjelasan maksud tipografi dan fungsinya.

3.Mencatat nota.

BBM :Buku rujukan seni visual STPM,contoh-contoh poster.

Refleksi :Pelajar memahami fungsi seni tipografi.

Hari/tarikh : Selasa/21.6.2011

Tingkatan : 6RK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Lukisan:Kadar Banding.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.pelajar dapat memahami maksud dan cara mendapatkan

Kadarbanding sesuatu objek.

2.pelajar dapat melukis objek dengan kadarbanding yang tepat.

Aktiviti : 1.penerangan maksud kadar banding.

2.guru menunjuk cara.

3.contoh-contoh jenis lukisan ditunjukkan kepada pelajar.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM,contoh-contoh lukisan.

Refleksi : pelajar telah mendapat nota yang lengkap.

Hari/Tarikh : Selasa/22.6.2011

Tingkatan : 5K3

M/Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : KRSV SPM

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan kajian

Dan portfolio .

2.pelajar telah menyiapkan kajian warna masing-masing.

Aktiviti pembelajaran :1.membuat kajian warna.

2.membuat lukisan 3D bagi setiap idea akhir.

BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar koleksi masing-masing.

Refleksi : 15 orang calon telah selesai membuat kajian warna dan mereka

Berpindah kepada lukisan 3D.

Hari/Tarikh : Selasa/21.6.2011

Tingkatan : 6AK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran :Komunikasi Visual:Grafik-Tipografi.

Obj/Hasil pembelajaran: Diharapkan pelajar dapat:

Membuat penyusunan huruf yang sesuai dengan tajuk kajian

Kerja Kursus masing-masing.

Aktiviti Pembelajaran :1.Penjelasan teknik penulisan dan penyusunan huruf.

2.menunjuk contoh seni tipografi.

3.amali.

BBM :Buku rujukan seni visual STPM,contoh-contoh poster.

Refleksi :Pelajar telah memilih huruf yang sesuai dan membuat

Banyak lakaran cara penyusunan huruf.

RABU 22.6.2011 KURSUS MOTIVASI IBU BAPA CEMERLANG ANAK TERBILANG.

Hari/tarikh : Khamis/23.6.2011

Tingkatan : 6RK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Lukisan:Kadar Banding.

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.pelajar dapat memahami maksud dan cara mendapatkan

Kadarbanding sesuatu objek.

2.pelajar dapat melukis objek dengan kadarbanding yang tepat.

Aktiviti : 1.sambungan aktiviti membuat lukisan dengan mengukur

Objek berbentuk kiub untuk mendapat kadar banding

Yang tepat.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM,contoh-contoh lukisan.

Refleksi : pelajar telah mengetahui cara mengukur untuk mendapatkadar

Banding yang tepat.

Hari/Tarikh : Khamis/23.6.2011

Tingkatan : 6AK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran :Komunikasi Visual:Grafik-Tipografi.

Obj/Hasil pembelajaran: Diharapkan pelajar dapat:

Membuat penyusunan huruf yang sesuai dengan tajuk kajian

Kerja Kursus masing-masing.

Aktiviti Pembelajaran :1.sambungan aktiviti membuat lakaran huruf yang sesuai

Dengan kajian kerjakursus masing-masing.

BBM :Buku rujukan seni visual STPM,contoh-contoh poster.

Refleksi :Pelajar telah menghasilkan 6/7 lakaran tipografi.

Hari/Tarikh : Jumaat/24.6.2011

Tingkatan : 5K3

M/Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : KRSV SPM

Obj/Hasil Pembelajaran: 1.Mengetahui bahawa proses penghasilan artifak KRSV berdasarkan kajian

Dan portfolio .

2.pelajar dapat membuat lukisan 3D dan lukisan pada situasi

Sebenar hasil karya itu ditempatkan.

Aktiviti pembelajaran :1.membuat lukisan 3D bagi setiap idea akhir.

2.membuat lukisan pada situasi sebenar;

BBM : Buku rujukan PSV SPM,gambar koleksi masing-masing.

Refleksi : beberapa orang calon telah berpindah kepada lukisan pada

Situasi sebenar karya.

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH anda lengkap dan kemaskini.
    Teruskan usaha gigih anda.

    Happy teaching and have a nice day

    ReplyDelete