RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, June 21, 2011

RPH MINGGU KE 24(13.6 HINGGA 17.6.2011)

Hari/Tarikh : Isnin/13.6.2011

Tingkatan : 6RK5

M/Pel : Seni visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Aspek Formal:Prinsip Rekaan

Harmoni dan Kontra.

Obj/Hasil Pembelajaran:1.Pelajar dapat mengenal pasti elemen-elemen yang terdapat dalam

prinsip rekaan,

2.Mengenal pasti kesan setiap elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan

Dalam setiap karya.

Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang berdasarkan tajuk yang

diberi.

2.sesi soal jawab dengan rakan-rakan.

3.ulasan dari guru.

4. mencatat nota

BBM : buku art fundamental,buku rujukan seni Visual STPM, gambar contoh karya pelukis.

Refleksi : isi pembentangan lengkap.



Hari/Tarikh : Isnin/13.6.2011

Tingkatan : 6AK5

M/Pel : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Pemulangan Kertas 1(Lukisan)

Obj/Hasil Pembelajaran: pelajar memahami kelemahan yang terdapat pada

Lukisan masing-masing.

Aktiviti Pembelajaran : 1.pemulangan kertas dan markah kepada pelajar.

2.pelajar dan guru berbincangan tentang kelebihan dan kelemahan yang terdapat dalam lukisan semua pelajar.

BBM : kertas lukisan peperiksaan penggal pertama,buku Rujukan seni visual STPM.

Refleksi : Pelajar dapat mengesan kelemahan dan kesilapan yang terdapat pada lukisan masing-masing.


Hari/Tarikh : Isnin /13.6.2011

Tingkatan : 6AK5

M/Pel : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Pemulangan Kertas Teori 970/1

Obj/Hasil Pembelajaran: pelajar dapat mengesan kelemahan dan kesilapan

Dalam jawapan .

Aktiviti Pembelajaran : 1.pemulangan kertas jawapan kepada setiap pelajar.

2.guru menjelaskan kelemahan ketara dalam jawapan pelajar.

3.membincangkan jawapan bagi semua soalan.

BBM : buku Rujukan seni visual STPM,skema jawapan.

Refleksi : pelajar memahami kelemahan yang terdapat dalam jawapan mereka.


Hari/Tarikh : Selasa/14.6.2011

Tingkatan : 5K3

M/Pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011

Penghasilan Portfolio.

Obj/Hasil Pembelajaran: Memahami proses penghasilan KRSV adalah

Berdasarkan arahan ,bukti,kajian yang spesifik.

Aras 2- membuat lakaran dan lukisan berdasarkan arahan kajian yang spesifik.

Aktiviti Pembelajaran : 1.penerangan jenis –jenis warna dan menunjukkan

Roda warna,skema warna .

2.perbinc angan pelajar dan guru-kesesuaian warna dengan motif yang telah direka.

3.pelajar membuat kajian warna pada portfolio masing-masing.

BBM : buku rujukan PSV SPM,buku rujukan Harmoni Color.

Refleksi : pelajar cenderung menggunakan warna monokrom dalam kajian.


Hari/Tarikh : Selasa/14.6.2011

Tingkatan : 6RK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Aspek Formal:Prinsip Rekaan

Penegasan dan Dominan.

Obj/Hasil Pembelajaran:1.Pelajar dapat mengenal pasti elemen

- -elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan.

2.Mengenal pasti kesan setiap elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan

Dalam setiap karya.

Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang berdasarkan tajuk yang

diberi.

2.sesi soal jawab dengan rakan-rakan.

3.ulasan dari guru.

4. mencatat nota

BBM : buku art fundamental,buku rujukan seni Visual STPM, gambar contoh karya pelukis.

Refleksi : bagi tajuk Dominan,isi dan contoh masih tidak mencukupi.


Hari/Tarikh : Rabu/15.6.2011

Tingkatan : 5K3

M/pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011

Penghasilan Portfolio.

Obj/Hasil Pembelajaran: Memahami proses penghasilan KRSV adalah

Berdasarkan arahan ,bukti,kajian yang spesifik.

Aras 2- membuat lakaran dan lukisan berdasarkan arahan kajian yang spesifik.

Aktiviti Pembelajaran :1.perbincangan pelajar dan guru-kesesuaian warna

Dengan motif/perabot yang telah direka.

3.pelajar membuat kajian warna pada portfolio masing-masing.

BBM : buku rujukan PSV SPM,buku rujukan Harmoni Color.

Refleksi : pelajar tajuk hiasan dalaman-memahami jenis warna

Yang sesuai untuk ruang bacaan kanak-kanak.


Hari/Tarikh : Rabu/15.6.2011

Tingkatan : 6AK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit pembelajaran : Perekaan-portfolio:lakaran perkembangan idea

Dari segi komposisi.

Obj/Hasil Pembelajaran: pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan

Berdasarkan disiplin perekaan.

Aktiviti Pembelajaran : 1.perbincangan dengan guru cadangan dari segi rekaletak

Atau komposisi rupa geometri dan muka taip yang dipilih.

2.pelajar membuat lakaran rekaletak/komposisi.

BBM : buku Art Fundemental,katalog pameran Siti Nurbaya.Buku rujukan seni visual STPM.

Refleksi : ada 3 pelajar yang masih belum membuat lakaran kajian rekaletak


Hari/Tarikh : Rabu/15.6.2011

Tingkatan : 6RK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Aspek Formal:Prinsip Rekaan

Imbangan dan ekonomi

Obj/Hasil Pembelajaran:1.Pelajar dapat mengenal pasti elemen

-elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan.

2.Mengenal pasti kesan setiap elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan

Dalam setiap karya.

Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh 2 kumpulan pembentang berdasarkan tajuk yang

diberi.

2.sesi soal jawab dengan rakan-rakan.

3.ulasan dari guru.

4. mencatat nota

BBM : buku art fundamental,buku rujukan seni Visual STPM, gambar contoh karya pelukis.

Refleksi : bagi tajuk ekonomi, contoh karya tidak dikaitkan Fungsi prinsip.


Hari/Tarikh : Khamis/16.6.2011

Tingkatan : 6RK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Aspek Formal:Prinsip Rekaan

Kepelbagaian

Obj/Hasil Pembelajaran:1.Pelajar dapat mengenal pasti elemen

-elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan.

2.Mengenal pasti kesan setiap elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan

Dalam setiap karya.

Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh kumpulan Pembentang berdasarkan tajuk

yang diberi.

2.sesi soal jawab dengan rakan-rakan.

3.ulasan dari guru.

4. mencatat nota

BBM : buku art fundamental,buku rujukan seni Visual STPM, gambar contoh karya pelukis.

Refleksi : pembentangan memuaskan.kumpulan pembentang telah menjelaskan prinsip

Kepelbagaian di dalam catan dan arca.


Hari/Tarikh : Khamis/16.6.2011

Tingkatan : 6AK5

M/Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit pembelajaran : Perekaan-portfolio:lakaran perkembangan idea

Dari segi komposisi.

Obj/Hasil Pembelajaran: pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan

Berdasarkan disiplin perekaan.

Aktiviti Pembelajaran : 1.sambungan aktiviti perbincangan dengan guru cadangan dari

segi rekaletak atau komposisi rupa geometri dan muka taip yang dipilih.

Serta cadangan penggunaan perkataan di dalam bahasa inggeris.

2.pelajar membuat beberapa lakaran rekaletak/komposisi(tambahan).

BBM : buku Art Fundemental,katalog pameran Siti Nurbaya.

Buku rujukan seni visual STPM,Kamus dewan bahasa dan pustaka.

Refleksi : lakaran rekaletak semakin nunjukkan peningkatan dari segi jumlah

Dan pemilihan imej serta komposisi.


Hari/Tarikh : Jumaat/17.6.2011

Tingkatan : 5K3

M/pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011

Penghasilan Portfolio.

Obj/Hasil Pembelajaran: Memahami proses penghasilan KRSV adalah

Berdasarkan arahan ,bukti,kajian yang spesifik.

Aras 2- membuat lakaran dan lukisan berdasarkan

Arahan kajian yang spesifik.

Aktiviti Pembelajaran :1.perbincangan pelajar dan guru-kesesuaian warna

Dengan motif dan mukataip yang telah direka.

3.pelajar membuat kajian warna pada portfolio masing-

Masing.

BBM : buku rujukan PSV SPM,buku rujukan Harmoni Color.

Refleksi : lakaran untuk kajian warna perlu diperkemaskan.

No comments:

Post a Comment