RPH MINGGU KE 24(13.6 HINGGA 17.6.2011)
Hari/Tarikh : Isnin/13.6.2011
Tingkatan : 6RK5
M/Pel : Seni visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Aspek Formal:Prinsip Rekaan
Harmoni dan Kontra.
Obj/Hasil Pembelajaran:1.Pelajar dapat mengenal pasti elemen-elemen yang terdapat dalam
prinsip rekaan,
2.Mengenal pasti kesan setiap elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan
Dalam setiap karya.
Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang berdasarkan tajuk yang
diberi.
2.sesi soal jawab dengan rakan-rakan.
3.ulasan dari guru.
4. mencatat nota
BBM : buku art fundamental,buku rujukan seni Visual STPM, gambar contoh karya pelukis.
Refleksi : isi pembentangan lengkap.
Hari/Tarikh : Isnin/13.6.2011
Tingkatan : 6AK5
M/Pel : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Pemulangan Kertas 1(Lukisan)
Obj/Hasil Pembelajaran: pelajar memahami kelemahan yang terdapat pada
Lukisan masing-masing.
Aktiviti Pembelajaran : 1.pemulangan kertas dan markah kepada pelajar.
2.pelajar dan guru berbincangan tentang kelebihan dan kelemahan yang terdapat dalam lukisan semua pelajar.
BBM : kertas lukisan peperiksaan penggal pertama,buku Rujukan seni visual STPM.
Refleksi : Pelajar dapat mengesan kelemahan dan kesilapan yang terdapat pada lukisan masing-masing.
Hari/Tarikh : Isnin /13.6.2011
Tingkatan : 6AK5
M/Pel : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Pemulangan Kertas Teori 970/1
Obj/Hasil Pembelajaran: pelajar dapat mengesan kelemahan dan kesilapan
Dalam jawapan .
Aktiviti Pembelajaran : 1.pemulangan kertas jawapan kepada setiap pelajar.
2.guru menjelaskan kelemahan ketara dalam jawapan pelajar.
3.membincangkan jawapan bagi semua soalan.
BBM : buku Rujukan seni visual STPM,skema jawapan.
Refleksi : pelajar memahami kelemahan yang terdapat dalam jawapan mereka.
Hari/Tarikh : Selasa/14.6.2011
Tingkatan : 5K3
M/Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011
Penghasilan Portfolio.
Obj/Hasil Pembelajaran: Memahami proses penghasilan KRSV adalah
Berdasarkan arahan ,bukti,kajian yang spesifik.
Aras 2- membuat lakaran dan lukisan berdasarkan arahan kajian yang spesifik.
Aktiviti Pembelajaran : 1.penerangan jenis –jenis warna dan menunjukkan
Roda warna,skema warna .
2.perbinc angan pelajar dan guru-kesesuaian warna dengan motif yang telah direka.
3.pelajar membuat kajian warna pada portfolio masing-masing.
BBM : buku rujukan PSV SPM,buku rujukan Harmoni Color.
Refleksi : pelajar cenderung menggunakan warna monokrom dalam kajian.
Hari/Tarikh : Selasa/14.6.2011
Tingkatan : 6RK5
M/Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Aspek Formal:Prinsip Rekaan
Penegasan dan Dominan.
Obj/Hasil Pembelajaran:1.Pelajar dapat mengenal pasti elemen
- -elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan.
2.Mengenal pasti kesan setiap elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan
Dalam setiap karya.
Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh kumpulan pembentang berdasarkan tajuk yang
diberi.
2.sesi soal jawab dengan rakan-rakan.
3.ulasan dari guru.
4. mencatat nota
BBM : buku art fundamental,buku rujukan seni Visual STPM, gambar contoh karya pelukis.
Refleksi : bagi tajuk Dominan,isi dan contoh masih tidak mencukupi.
Hari/Tarikh : Rabu/15.6.2011
Tingkatan : 5K3
M/pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011
Penghasilan Portfolio.
Obj/Hasil Pembelajaran: Memahami proses penghasilan KRSV adalah
Berdasarkan arahan ,bukti,kajian yang spesifik.
Aras 2- membuat lakaran dan lukisan berdasarkan arahan kajian yang spesifik.
Aktiviti Pembelajaran :1.perbincangan pelajar dan guru-kesesuaian warna
Dengan motif/perabot yang telah direka.
3.pelajar membuat kajian warna pada portfolio masing-masing.
BBM : buku rujukan PSV SPM,buku rujukan Harmoni Color.
Refleksi : pelajar tajuk hiasan dalaman-memahami jenis warna
Yang sesuai untuk ruang bacaan kanak-kanak.
Hari/Tarikh : Rabu/15.6.2011
Tingkatan : 6AK5
M/Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit pembelajaran : Perekaan-portfolio:lakaran perkembangan idea
Dari segi komposisi.
Obj/Hasil Pembelajaran: pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan
Berdasarkan disiplin perekaan.
Aktiviti Pembelajaran : 1.perbincangan dengan guru cadangan dari segi rekaletak
Atau komposisi rupa geometri dan muka taip yang dipilih.
2.pelajar membuat lakaran rekaletak/komposisi.
BBM : buku Art Fundemental,katalog pameran Siti Nurbaya.Buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi : ada 3 pelajar yang masih belum membuat lakaran kajian rekaletak
Hari/Tarikh : Rabu/15.6.2011
Tingkatan : 6RK5
M/Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Aspek Formal:Prinsip Rekaan
Imbangan dan ekonomi
Obj/Hasil Pembelajaran:1.Pelajar dapat mengenal pasti elemen
-elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan.
2.Mengenal pasti kesan setiap elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan
Dalam setiap karya.
Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh 2 kumpulan pembentang berdasarkan tajuk yang
diberi.
2.sesi soal jawab dengan rakan-rakan.
3.ulasan dari guru.
4. mencatat nota
BBM : buku art fundamental,buku rujukan seni Visual STPM, gambar contoh karya pelukis.
Refleksi : bagi tajuk ekonomi, contoh karya tidak dikaitkan Fungsi prinsip.
Hari/Tarikh : Khamis/16.6.2011
Tingkatan : 6RK5
M/Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Aspek Formal:Prinsip Rekaan
Kepelbagaian
Obj/Hasil Pembelajaran:1.Pelajar dapat mengenal pasti elemen
-elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan.
2.Mengenal pasti kesan setiap elemen yang terdapat dalam prinsip rekaan
Dalam setiap karya.
Aktiviti Pembelajaran :1.Pembentangan oleh kumpulan Pembentang berdasarkan tajuk
yang diberi.
2.sesi soal jawab dengan rakan-rakan.
3.ulasan dari guru.
4. mencatat nota
BBM : buku art fundamental,buku rujukan seni Visual STPM, gambar contoh karya pelukis.
Refleksi : pembentangan memuaskan.kumpulan pembentang telah menjelaskan prinsip
Kepelbagaian di dalam catan dan arca.
Hari/Tarikh : Khamis/16.6.2011
Tingkatan : 6AK5
M/Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit pembelajaran : Perekaan-portfolio:lakaran perkembangan idea
Dari segi komposisi.
Obj/Hasil Pembelajaran: pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan
Berdasarkan disiplin perekaan.
Aktiviti Pembelajaran : 1.sambungan aktiviti perbincangan dengan guru cadangan dari
segi rekaletak atau komposisi rupa geometri dan muka taip yang dipilih.
Serta cadangan penggunaan perkataan di dalam bahasa inggeris.
2.pelajar membuat beberapa lakaran rekaletak/komposisi(tambahan).
BBM : buku Art Fundemental,katalog pameran Siti Nurbaya.
Buku rujukan seni visual STPM,Kamus dewan bahasa dan pustaka.
Refleksi : lakaran rekaletak semakin nunjukkan peningkatan dari segi jumlah
Dan pemilihan imej serta komposisi.
Hari/Tarikh : Jumaat/17.6.2011
Tingkatan : 5K3
M/pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Kajian Rekaan Seni Visual-PSV SPM 2011
Penghasilan Portfolio.
Obj/Hasil Pembelajaran: Memahami proses penghasilan KRSV adalah
Berdasarkan arahan ,bukti,kajian yang spesifik.
Aras 2- membuat lakaran dan lukisan berdasarkan
Arahan kajian yang spesifik.
Aktiviti Pembelajaran :1.perbincangan pelajar dan guru-kesesuaian warna
Dengan motif dan mukataip yang telah direka.
3.pelajar membuat kajian warna pada portfolio masing-
Masing.
BBM : buku rujukan PSV SPM,buku rujukan Harmoni Color.
Refleksi : lakaran untuk kajian warna perlu diperkemaskan.
No comments:
Post a Comment