RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, January 30, 2011

RPH MINGGU KE 4(24.1.HINGGA 28.1.2011)
Hari/Tarikh Isnin(24.1.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Teori Penghasilan:Pembentukan idea.
Objektif/Hasil Pembelajaran Diharap pelajar dapat:
-memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea.
-memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran,keinsafan dan sensitiviti dalam proses penghasilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan pengertian /makna idea.
2.tujuan pembentukan idea(penjelasan dan contoh).
3.pembahagian ahli kumpulan pembentang-setiap kumpulan diberi tajuk untuk diperbentangkan.
4.ahli kumpulan membincangkan isi kumpulan masing-masing.
BBM buku rujukan seni visual STPM
Refleksi pelajaran mendengar dan mencatat penerangan dari guru berkaitan maksud dan tujuan pembentukkan idea dalam karya seni halus.

Hari/Tarikh Isnin(24.1.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Amali: Lukisan penggunaan media ink basah
Objektif/hasil pembelajaran diharap pelajar memahami :-
cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti Pembelajaran 1.penjelasan tajuk pembelajaran
2.pengenalan kpd media pen teknikel atau pen dakwat basah.
3.menunjukkan contoh hasil lukisan menggunakan pen teknikel.
4.perbincangan -mencari kelebihan dan kelemahan pen teknikel
5.latihan amali-daun dan ranting.(penenrangan teknik membuat lakaran kasar dan jenis garisan yang digunakan untuk membezakan sifat kedua-dua objek)
6.pelajar membuat pemerhatian terhadap kedua-dua objek dan mengukur sebelum melakar.
7.latihan melakar.
BBM pen teknikel,contoh lukisan pen,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar dapat mengesan perbezaan kesan penggunaan ballpen dan teknikel pen.


Hari/Tarikh Selasa(25.1.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Seni Halus: Alam Semulajadi.
Objektif/Hasil Pembelajaran Aras 1-aplikasi asas seni reka. membuat karya seni secara kritis dan kreatif.menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja.
aras 2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk seni halus:-catan ,lukisan,arca dan cetakan secara ringkas.
2.contoh-contoh lukisan alam semulajadi.
3.latihan amali ,tema alam semulajadi: Pemandangan di tepi sungai. Penjelasan komposisi objek.
BBM contoh lukisan alam semulajadi, buku rujukan PSV SPM.
Refleksi pelajar dapat merancang kedudukan objek sebelum membuat lakaran.

HariTarikh Rabu(26.1.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Pembentukan Idea: Sumber Idea.
Objektif/Hasil Pembelajaran Diharap pelajar dapat:
-memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea.
-memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran,keinsafan dan sensitiviti dalam proses penghasilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.Pembentangan oleh kumpulan pelajar.
2.Sesi soal jawab dengan kumpulan pembentang.
3.Ulasan oleh guru.
4.mencatat nota yang elah dibentang oleh kumpulan pembentang.
BBM Buku rujukan Seni Visual STPM dan nota bercetak.
Refleksi Isi pembentangan -pelajar kurang memasukkan contoh karya dan artis.

Hari/Tarikh Rabu(26.1.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Seni Halus:Alam Semulajadi.
Objektif/Hasil Pemeblajaran Aras 1-aplikasi asas seni reka. membuat karya seni secara kritis dan kreatif.menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja.
aras 2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti pembelajaran 1.aktiviti membuat lukisan alam smeulajadi.
2.pelajar membuat lakaran pemandangan di tepi sungai dengan menggunakan pensil.
3.guru menunjukkan cara melukis dari satu kumpulan ke satu kumpulan.
BBM contoh lukisan,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi pelajar mengambil masa yang agak lama untuk menyiapkan lakaran awal menggunakan pensil.iaitu kerap memadam gaisan yang diolah.Ini menunjukkan pelajar masih kurang keyakinan dengan hasil kerja sendiri.

Hari/Tarikh Khamis(27.1.2011)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Pembentukan Idea: Penjanaan Idea.
Objektif/Hasil Pembelajaran Diharap pelajar dapat:
-memahami dan mengetahui pengertian konsep pembentukan idea.
-memahami bahawa idea melibatkan keupayaan pemikiran yang membabitkan kesedaran,keinsafan dan sensitiviti dalam proses penghasilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.aktiviti pembentangan oleh kumpulan pelajar.
2.sesi soalan jawab antara pelajar lain dengan ahli kumpulan pembentang.
3.ulasan dari guru.
4.pelajar mencatat nota yg tlh dibentang oleh kumpulan pembentang.
BBM buku rujukan Seni Visual STPM,nota bercetak.
Refleksi setiap ahli pembentang telah membentang tajuk yang diberi dengan lengkap.

Hari/Tarikh Jumaat(28.1.2011)
Tingkatan 5K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 60 minit
Unit Pembelajaran Seni halus: alam semulajadi
Objektif/Hasil pembelajaran Aras 1-aplikasi asas seni reka. membuat karya seni secara kritis dan kreatif.menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja.
aras 2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran sambungan aktiviti memperlengkapkan lakaran lukisan alam semulajadi iaitu pemandangan ditepi sungai.Pelajar diminta menandakan kawasan yang gelap dan cerah dan kawasan yang jauh.
2.mewarna dengan menggunakan media kering.
BBM contoh lukisan pemandangan,oil pastel,pensil warna buku rujukan seni visual SPm
Refleksi Pelajar mewarna imej tidak mengikut urutan yang betul.

No comments:

Post a Comment