Hari/tarikh | isnin/10.1.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata pelajaran | seni visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Pendekatan sejarah dan kritikan seni visual a)Konsep dan sejarah seni. |
Objektif/hasil pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat: i.satu cara untuk memahami dan menikmati karya seni serta membantu proses pengkaryaan dan perekaan. ii. system yang teratur dalam menghayati dan mengkritik sesuatu karya seni visual. |
Aktiviti pembelajaran | 1.latihan bertulis(pengukuhan) -menganalisis hasil karya mazli mat som dan cetakan karya Lynn Shepperd. |
BBM | latihan bercetak karya Mazli Mat Som dan Lynn Sherpperd. |
Refleksi | teknik menjawab soalan esei diperjelaskan dengan lebih teliti kerana pelajar masih lemah dalam menjawab soalan esei. |
hari/tarikh | Isnin/10.1.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Seni Halus: Lukisan. |
Objektif/hasil pembelajaran | Pelajar diharapkan dapat: |
Aktiviti Pembelajaran | 1.latihan amali.Menggunakan warna untuk menimbulkan kesan cahaya dan bayang pada objek. |
BBM | oil pastel,lakaran pensil,contoh lukisan,buku rujukan seni visual. |
Refleksi | pelajar memahami penggunaan pelbagai tona warna untuk menimbulkan fom,kesan cahaya dan bayang.Lukisan belum siap sepenuhnya dan disambung pada hari rabu. |
Hari/Tarikh | Selasa/ 11.1.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan seni visual: Prinsip rekaan. penegasan.harmoni,kontra,kesatuan,imbangan,pergerakan dan kepelbagaian. |
Objektif/hasil pembelajaran | Memahami proses gubahan dan fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan: b.olahan karya:- i.asas seni reka. ii.media iii.teknik penghasilan. Aras 2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan. |
aktiviti pembelajaran | 1.penjelasan isi pembelajaran 2.latihan soalan teori, pelajar berbincang secara berpasangan. 3.guru mengulas jawapan pelajar |
BBM | buku rujukan seni visual SPM,lembaran kerja. |
Refleksi | pelajar melaksanakan latihan seperti yang diarahkan oleh guru. |
Hari/Tarikh | Rabu/12.1.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 70 minit |
unit pembelajaran | Seni halus-lukisan |
objektif/hasil pembelajaran. | Pelajar diharapkan dapat: -mengamati cahaya ,bayang,bentuk dan skala objek. |
aktiviti pembelajaran | 1.sambungan latihan amali.Menggunakan warna untuk menimbulkan kesan cahaya dan bayang pada objek. |
BBM | oil pastel,contoh lukisan,buku rujukan seni visual. |
Refleksi | pelajar telah memahami kedudukan yang sesuai untuk pencahayaan dan bayang pada imej yang diwarna. |
Hari/Tarikh | Rabu/12.1.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual: Alam Semulajadi |
Objektif/hasil pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan
|
aktiviti pembelajaran | 1.Penjelasan tajuk pembelajaran. 2.Guru menunjuk cara melakar objek/imej hiduapan di dalam air, 2..murid menghasilkan kerja seni berdasarkan idea dan proses melalui :-mesej kandungan,pengujudan idea dan pengolahan idea |
BBM | contoh gambar foto hidupan dalam air,buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | ramai pelajar tidak membawa gambar foto seperti yang diarahkan. Latihan amali akan dibuat pada hari Jumaat. |
Hari Khamis: 13.1.2011 Mesyuarat Semua Rumah Sukan SMK Serian.
Pendaftaran ahli-ahli setiap rumah.
Hari/Tarikh | Jumaat 14.1.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 60 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual: Alam Semulajadi |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan Aplikasi asas seni reka dalam aktiviti seni halus. Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan kerja |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti membuat lakaran hidupan dalam air dengan merujuk gambar foto yang dibawa. |
BBM | pensil pelbagai saiz,gambar foto hidupan dalam air,buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | aktiviti melakar imej-hanya beberapa orang yang membuat kesalahan dari segi perspektif dan bentuk objek yang sedikit kurang tepat.guru memberi bimbingan seorang demi seorang. |
RPH kemas dan lengkap.
ReplyDeleteKeep up the good work!
Have a nice day!