RPH MINGGU KE 36
Isnin 1/9/2014
Cuti umum
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
2/9/2014. Selasa.
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya Akhir(Cetakan Lino di atas kertas.)
Objektif :pelajar
dapat melakukan aktiviti mencetak dengan
Menekan
aspek ketepatan dan kekemasan.
Prosedur :
1.calon yang telah siap mengukir menyambung mencetak
Warna ke 3.
2.pelajar yang siap mencetak warna terakhir menyambung
Aktiviti membingkai karya cetakan.
3.guru menunjuk cara membingkai.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan,pisau ukir dan NT Cutter,kepingan
Mounting board.
Refleksi :
3 orang calon telah siap mencetak warna ke3(warna terakhir)
Calon memahami teknik membingkai karya
cetakan.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
2/9/2014/Selasa
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.1) Pendekatan Sejarah Seni
Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menggunakan pendekatan sejarah seni visual untuk membuat apresiasi
Dan kritikan.
Aktiviti Pembelajaran :
Seni Gerakan Abstrak Ekspresionisme, Pop Art dan Op Art.
Prosedur :
1.Pembentang oleh pelajar.(Kumpulan)
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar dapat mengenali tokoh seniman
pelopor gerakan
Tersebut serta telah memberi contoh karya
gerakan tersebut.
*************************************************************************************
Hari/tarikh : 2/9/2014 Selasa
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Kraf Tradisional dan Dimensi Baru.
Objektif :
Murid-murid dapat Mempelajari
proses penghasilan kraf untuk menjadikan
End product
Aktiviti Pembelajaran :
Tenunan.
Prosedur :
1.penerangan tajuk oleh guru.
2.perbincangan isi-isi penting dan membuat
catatan.
3.perbincangan aktiviti berkumpulan.
BBM :
contoh kain tenunan,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi :
pelajar mengetahui kain tenunan tempatan seperti Pua Kumbu.
Pelajar membentuk kumpulan untuk
aktiviti pada hari berikutnya.
************************************************************************************
Hari/tarikh :
3/9/2014 Rabu
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Kraf Tradisional dan Dimensi Baru.
Objektif :
Murid-murid dapat Mempelajari
proses penghasilan kraf untuk menjadikan
End product
Aktiviti Pembelajaran :
Tenunan Moden-di atas CD
Prosedur :
1.penerangan tajuk oleh guru.
2.penyediaan alat bahan untuk tenunan moden.
3.tunjuk cara oleh guru.
BBM :
contoh motif tenunan,kepingan CD,benang bulu.
Refleksi :
pelajar berjaya membuat langkah pertama tenunan moden.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
3/9/2014/Rabu
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.2) Kritikan Seni Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menerangkan pengertian kritikan seni sebagai alat memahami dan menilai
Menilai karya seni visual.
Aktiviti Pembelajaran :
Pengertian Kritikan Seni Seni Visual dan
tujuan kritikan seni visual.
Prosedur : 1.Penerangan tajuk
pembelajaran oleh guru.
2.sesi soal jawab.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,buku rujukan Seni Visual STPM.
Refleksi :
pelajar memahami tujuan kritikan dan dapat menjelaskan kesan
Kritikan kepada perkembangan seni visual
Malaysia.
*************************************************************************************
Hari/tarikh :
4/9/2014 Khamis
Tingkatan :
4K6
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
PSV
Unit Pembelajaran :
Kraf Tradisional dan Dimensi Baru.
Objektif :
Murid-murid dapat Mempelajari
proses penghasilan kraf untuk menjadikan
End product
Aktiviti Pembelajaran :
Tenunan Moden-di atas CD
Prosedur :
3.tunjuk cara oleh guru cara menenun di atas CD menggunakan
3
warna dari benang bulu.
BBM :
contoh motif tenunan,kepingan CD,benang bulu.
Refleksi :
pelajar bekerjasama dan menunjukkan kesungguhan melakukan
Aktiviti menenun.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
4/9/2014/Khamis.
Tingkatan :
6RK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 1
Unit Pembelajaran :
3.PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL.
3.2)
Kritikan Seni Visual.
Objektif :
Calon seharusnya dapat:-
Menerangkan pengertian kritikan seni sebagai alat memahami dan menilai
Menilai karya seni visual.
Aktiviti Pembelajaran :
Latihan membuat kritikan karya artis tempatan.
Prosedur :
1.Penerangan tajuk pembelajaran oleh guru.
2.Latihan-kritikan karya Datuk Syed Ahmad
jamal.
3.mencatat isi-isi penting.
BBM :
Contoh catan Datuk Syed Ahmad Jamal,buku rujukan
Seni
Visual STPM.
Refleksi :
pelajar menggunakan 4 strategi kritikan seni karya
Datuk Syed Ahmad Jamal” Gunung Ledang”
*************************************************************************************
Hari/Tarikh :
4/9/2014. /Khamis
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya Akhir(Cetakan Lino di atas kertas.)
Objektif :pelajar
dapat melakukan aktiviti mencetak dengan
Menekan
aspek ketepatan dan kekemasan.
Prosedur :
1.calon yang telah siap mengukir menyambung mencetak
Warna ke 3.
2.pelajar yang siap mencetak warna terakhir menyambung
Aktiviti membingkai karya cetakan.
3.guru menunjuk cara membingkai.
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan,pisau ukir dan NT Cutter,kepingan
Mounting board.
Refleksi :
3 orang calon telah berjaya membuat bingkai karya dengan
Betul dan kemas.
************************************************************************************
Hari/Tarikh :
5/9/2014. /Jumaat
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :
Seni Visual 3
Unit Pembelajaran :
Projek Kajian Seni Visual 970/3.
Aktiviti :
Penghasilan Karya Akhir(Cetakan Lino di atas kertas.)
Objektif :pelajar
dapat melakukan aktiviti mencetak dengan
Menekan
aspek ketepatan dan kekemasan.
Prosedur :
1.calon yang telah siap mengukir menyambung mencetak
Warna ke 3.
2.pelajar yang siap mencetak warna terakhir menyambung
Aktiviti membingkai karya cetakan.
3.pelajar yang siap membingkai menyambung
memperkemaskan
Folio .
BBM :
kepingan lino,kertas lukisan,pisau ukir dan NT Cutter,kepingan
Mounting board.
Refleksi :
semua calon menunjukkan kesungguhan untuk menyiapkan
Folio dan karya masing-masing.
************************************************************************************
No comments:
Post a Comment