Hari/Tarikh :
Isnin/15.4.2013
Tingkatan :
5K8
Mata Pelajaran :
Pendidikan Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Kajian Rekaan Seni Visual SPM
Objektif :
1.pelajar dapat melukis muka taip dengan kemas dan tepat.
2.pelajar dapat membuat olahan muka taip
sekurang-kurangnya 4
Aktiviti :
Lukisan Perspektif-lakaran muka taip
Prosedur :1.guru
menyemak lakaran kajian muka taip setiap pelajar.
2.guru tunjuk cara membuat lakaran muka taip
dengan kemas
dan tepat.
3.pelajar membaiki lakaran muka taip yang
telah ditegur oleh
guru.
BBM :
contoh muka taip bercetak.
Refleksi :
pelajar diminta menggunakan pembaris dan jangka lukis
dalam menghasilkan muka taip ,memandangkan
masih ramai
yang melukis secara manual.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Selasa/16.4.2013
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :Seni
Visual 2
Unit Pembelajaran :
3)Penggubahan Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : 1)calon seharusnya dapat
mengaplikasi teknik lukisan ilustrasi bagi
Penghasilan rekaan ilustrasi penerbitan.
2)calon dapat membuat lakaran dengan kemas
dan tepat.
Aktiviti :3.3)
Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.
Prosedur :
1.Penerangan tajuk pembelajaran.
2.Elemen-elemen grafik dalam penghasilan
poster kepengunaan.
3.pelajar membuat lakaran poster
kepenggunaan.
BBM :
contoh poster dan buku seni muka taip.
Refleksi :
pelajar menunjukkan minat dalam penghasilan poster. Ada yang
Memberi cadangan menggunakan kartun sebagai
ilustrasi.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Rabu/17.4.2013
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :Seni
Visual 2
Unit Pembelajaran :
3)Penggubahan Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : Pelajar dapat menghasilkan
lukisan kartun yang bersesuaian
Dengan tema poster.
Aktiviti :3.3)
Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.
Prosedur :
1. Tunjuk contoh jenis-jenis kartun dan belon dialog.
2. pelajar membuat lakaran kartun.
3. perbincangan secara pasangan untuk
mencipta dialog,
untuk ilustrasi poster.
BBM :
contoh poster dan buku seni muka taip.
Refleksi :
pelajar memahami situasi yang bersesuaian dengan tema
Poster dan masih dalam proses membuat lakaran
kartun.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Rabu/17.4.2013
Tingkatan :
5K8
Mata Pelajaran :
Pendidikan Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Kajian Rekaan Seni Visual SPM
Objektif : 1.pelajar dapat melukis muka taip dengan
kemas dan tepat.
2.pelajar dapat membuat olahan muka taip
sekurang-kurangnya 4.
Garisan Perspektif yang betul.
Aktiviti : Lukisan Perspektif-lakaran
muka taip
Prosedur : 1.guru
menyemak lakaran kajian muka taip setiap
Pelajar.
2.guru tunjuk cara membuat lakaran muka taip
dengan kemas
dan tepat.
3.pelajar membaiki lakaran muka taip yang
telah ditegur oleh
guru.
BBM :
contoh muka taip bercetak.
Refleksi :
ramai pelajar telah membuat sekurangkurangnya 3 olahan mukataip.
Pelajar diberi masa untuk menyiapkan sehingga
hari jumaat.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Khamis/18.4.2013
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :Seni
Visual 2
Unit Pembelajaran :
3)Penggubahan Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : 1) pelajar dapat memahami watak
kartun yang sesuai dengan tema
poster.
2) pelajar dapat mereka letak font untuk
poster dengan tepat dan
seimbang.
Aktiviti :3.3)
Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.
Prosedur :
1. Tunjuk contoh jenis-jenis kartun dan belon dialog.
2. pelajar membuat lakaran kartun.
3. perbincangan secara pasangan untuk
mencipta dialog,
untuk ilustrasi poster.
BBM :
contoh poster dan buku seni muka taip.
Refleksi :
perbincangan berjalan lancar, pelajar telah memilih jenis font
yang sesuai dengan poster masing-masing.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Jumaat/19.4.2013
Tingkatan :
5K8
Mata Pelajaran :
Pendidikan Seni Visual
Masa :
70 minit
Unit Pembelajaran :
Kajian Rekaan Seni Visual SPM
Objektif : 1.pelajar dapat melukis muka taip dengan
kemas dan tepat.
2.pelajar dapat membuat olahan muka taip
sekurang-kurangnya 4
Garisan Perspektif yang betul.
Aktiviti :
Lukisan Perspektif-lakaran muka taip
Prosedur :1.guru
menyemak lakaran kajian muka taip setiap
Pelajar.
2.pelajar menyambung membuat lakaran muka
taip.
BBM :
contoh muka taip bercetak.
Refleksi :
muka taip yang kurang kemas diperbaiki dan diperkemaskan semula.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hari/Tarikh :
Jumaat/19.4.2013
Tingkatan :
6AK5
Masa :
70 minit
Mata Pelajaran :Seni
Visual 2
Unit Pembelajaran :
3)Penggubahan Lukisan.
Obj/Hasil Pembelajaran : 1) pelajar dapat memahami watak
kartun yang sesuai dengan tema
poster
2) pelajar dapat mereka letak font untuk
poster dengan tepat dan
seimbang.
Aktiviti :3.3)
Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.
Prosedur :
1. Pelajar mereka watak kartun yang sesuai dengan tema poster.
2. pelajar membuat lakaran kartun dan menggabungkan
dengan
muka taip yang dipilih.
BBM :
contoh poster dan buku seni muka taip.
Refleksi :
pelajar semua telah menyiapkan lakaran,namun belum diwarna.
RPH Minggu 14-15 telah disemak. Dikemas kini. Penulisan Refleksi - jika ada kelemahan P&P sila tulis punca dan juga bayangan tindakan yang akan diambil. Tulis dengan objektif dan telus. TQ.
ReplyDelete