RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, April 23, 2013

RPH MINGGU KE 16


Hari/Tarikh                          : Isnin/15.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                             : 1.pelajar dapat melukis muka taip dengan kemas dan tepat.

                                              2.pelajar dapat membuat olahan muka taip sekurang-kurangnya 4
                                                 
Aktiviti                               : Lukisan Perspektif-lakaran muka taip

Prosedur                           :1.guru menyemak lakaran kajian muka taip setiap pelajar.

                                            2.guru tunjuk cara membuat lakaran muka taip dengan kemas

       dan tepat.

   3.pelajar membaiki lakaran muka taip yang telah ditegur oleh

      guru.

BBM                                  : contoh muka taip bercetak.

Refleksi                            : pelajar diminta menggunakan pembaris dan jangka lukis

                                           dalam menghasilkan muka taip ,memandangkan masih ramai

                                           yang melukis secara manual.

                                                  

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa/16.4.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                    :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran              : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran     : 1)calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan ilustrasi bagi

                                                    Penghasilan rekaan ilustrasi penerbitan.

                                                  2)calon dapat membuat lakaran dengan kemas dan tepat.

Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.

Prosedur                              : 1.Penerangan tajuk pembelajaran.

                                                2.Elemen-elemen grafik dalam penghasilan poster kepengunaan.

        3.pelajar membuat lakaran poster kepenggunaan.

BBM                                     : contoh poster dan buku seni muka taip.

Refleksi                                : pelajar menunjukkan minat dalam penghasilan poster. Ada yang

                                                Memberi cadangan menggunakan kartun sebagai ilustrasi.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/17.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                    : 70 minit

Mata Pelajaran                  :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran            : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran   : Pelajar dapat menghasilkan lukisan kartun yang bersesuaian

                                                Dengan tema poster.

Aktiviti                                 :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.

Prosedur                             : 1. Tunjuk contoh jenis-jenis kartun dan belon dialog.

                                               2. pelajar membuat lakaran kartun.

                                               3. perbincangan secara pasangan untuk mencipta dialog,

                                                   untuk ilustrasi poster.

BBM                                      : contoh poster dan buku seni muka taip.

Refleksi                                 : pelajar memahami situasi yang bersesuaian dengan tema

                                                 Poster dan masih dalam proses membuat lakaran kartun.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/17.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : 1.pelajar dapat melukis muka taip dengan kemas dan tepat.

                                                2.pelajar dapat membuat olahan muka taip sekurang-kurangnya 4.

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                : Lukisan Perspektif-lakaran muka taip

Prosedur                            : 1.guru menyemak lakaran kajian muka taip setiap

                                                  Pelajar.

       2.guru tunjuk cara membuat lakaran muka taip dengan kemas

         dan tepat.

      3.pelajar membaiki lakaran muka taip yang telah ditegur oleh

         guru.

BBM                                      : contoh muka taip bercetak.

Refleksi                                 : ramai pelajar telah membuat sekurangkurangnya 3 olahan mukataip.

                                                  Pelajar diberi masa untuk menyiapkan sehingga hari jumaat.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Khamis/18.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                    :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran             : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1) pelajar dapat memahami watak kartun yang sesuai dengan tema
                                                 poster.
                                                 2) pelajar dapat mereka letak font untuk poster dengan tepat dan
                                                      seimbang.

Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.

Prosedur                             : 1. Tunjuk contoh jenis-jenis kartun dan belon dialog.

                                               2. pelajar membuat lakaran kartun.

                                               3. perbincangan secara pasangan untuk mencipta dialog,

                                                   untuk ilustrasi poster.

BBM                                      : contoh poster dan buku seni muka taip.

Refleksi                                : perbincangan berjalan lancar, pelajar telah memilih jenis font

                                                 yang sesuai dengan poster masing-masing.

                                                 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/19.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : 1.pelajar dapat melukis muka taip dengan kemas dan tepat.

                                                2.pelajar dapat membuat olahan muka taip sekurang-kurangnya 4

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                  : Lukisan Perspektif-lakaran muka taip

Prosedur                               :1.guru menyemak lakaran kajian muka taip setiap

                                                    Pelajar.

                                                2.pelajar menyambung membuat lakaran muka taip.

BBM                                      : contoh muka taip bercetak.

Refleksi                                : muka taip yang kurang kemas diperbaiki dan diperkemaskan semula.

                                                 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/19.4.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                   :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran             : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1) pelajar dapat memahami watak kartun yang sesuai dengan tema
                                                poster
                                                 2) pelajar dapat mereka letak font untuk poster dengan tepat dan
                                                 seimbang.
Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri-Poster Kepenggunaan.

Prosedur                             : 1. Pelajar mereka watak kartun yang sesuai dengan tema poster.

                                                  2. pelajar membuat lakaran kartun dan menggabungkan dengan

                                                      muka taip yang dipilih.

BBM                                      : contoh poster dan buku seni muka taip.

Refleksi                                                : pelajar semua telah menyiapkan lakaran,namun belum diwarna.

                                               

                                                 

 

 

1 comment:

  1. RPH Minggu 14-15 telah disemak. Dikemas kini. Penulisan Refleksi - jika ada kelemahan P&P sila tulis punca dan juga bayangan tindakan yang akan diambil. Tulis dengan objektif dan telus. TQ.

    ReplyDelete