RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, April 7, 2013

RPH MINGGU KE 14


Hari/Tarikh                          : Isnin/1.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : 1.pelajar dapat menghasil lukisan realistik buah-buahan dengan

                                                  betul.

Aktiviti                                 : Menggambar Lukisan Realistik Buah-Buahan.

Prosedur                             : 1.Pelajar menyambung membuat lakaran buah-buahan tempatan.

                                                2.Guru menunjuk contoh mewarna buah-buahan dengan betul

                                                   Menggunakan pensel warna.

                                               3.pelajar cuba mewarna lakaran yang telah siap.

BBM                                    : gambar foto buah-buahan tempatan,gam, gunting.

Refleksi                               : masih ramai pelajar yang belum siap melukis dan mewarna

                                               Aktiviti akan disambung pada hari rabu.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Selasa.2.4.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Masa                                     : 70 minit

Mata Pelajaran                   :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran             : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran    : calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan yang berasaskan

                                                aspek teknikal dan ketepatan.

Aktiviti                                  :3.2) Lukisan Teknikal: Rekaan Industri Tong Sampah beroda.

Prosedur                              :1.sambungan mewarna lukisan 3D-tong sampah beroda.

                                               2.ulasan oleh guru terhadap hasil lukisan pelajar.

.

BBM                                     : Contoh lukisan Teknikal,pensel teknikal,jangka sudut,jangka lukis,

                                                Pembaris.

Refleksi                                : lukisan teknikal mengikut skala,kemas dan tepat. Lukisan 3D kurang
                                                Kemas dari segi warna.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

                                                 

Hari/Tarikh                          : Rabu/3.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : 1.pelajar dapat melukis bentuk 3D papan peraga dengan menggunakan

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                 : Lukisan Perspektif.

Prosedur                             : 1.Penerangan lukisan perspektif

                                               2.Tunjuk cara oleh guru.

                                               3. Pelajar membuat lukisan bentuk papan peraga mengikut

                                                   Perspektif yang betul.

BBM                                      : gambar papan peraga barang.

Refleksi                                 : perspektif masih kurang tepat. Pelajar diminta membuat pembetulan

                                                  pada hari Jumaat.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Khamis/4.4.2013

Tingkatan                             : 6AK5

Masa                                     : 1 jam 45 minit

Mata Pelajaran                   :Seni Visual 2

Unit Pembelajaran             : 3)Penggubahan Lukisan.

Obj/Hasil Pembelajaran    : 1)calon seharusnya dapat mengaplikasi teknik lukisan ilustrasi bagi

                                                    Penghasilan rekaan industri.

                                                2)calon dapat menyusun huruf, perkataan dan gambar dengan betul

                                                   dan tepat.

                                                 

Aktiviti                                  :3.3) Lukisan Penerbitan dan Industri: Pembungkusan dan pelabelan

                                                       Minuman Jus buah tempatan.

Prosedur                             :1.Menunjukkan contoh pembungkusan dan pelabelan minuman sebenar.

                                              2.Penerangan oleh guru jenis font,jarak susunan huruf dan perkataan.

                                              3.Penerangan ilustrasi/gambar dari segi olahan.

                                              4.Penerangan susun letak/layout.

                                              5.Pelajar mereka bentuk ilustrasi jus buah mangga sebagai latihan.

                                                  .

BBM                                    : Minuman jus di dalam kotak dan tin, buku rujukan seni grafik, nota dan

                                               gambar bercetak.

Refleksi                               : pelajar telah membuat lakaran kotak pembungkusan jus buah mangga

                                               dengan menarik dan kreatif. Hasil lakaran belum sempat diwarna.aktiviti
                                               disambung ke hari Jumaat.

                                                 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/5.4.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata Pelajaran                  : Pendidikan Seni Visual

Masa                                    : 70 minit

Unit Pembelajaran            : Kajian Rekaan Seni Visual SPM

Objektif                               : 1.pelajar dapat melukis bentuk 3D papan peraga dengan menggunakan

                                                   Garisan Perspektif yang betul.

Aktiviti                                  : Lukisan Perspektif.

Prosedur                             : 1.Tunjuk cara oleh guru membuat lakaran papan peraga

                                                      Dengan menggunakan perspektif yang betul kepada

                                                      Kumpulan pelajar lemah.

                                                  2. Pelajar membuat lukisan bentuk papan peraga mengikut

                                                     Perspektif yang betul.

BBM                                      : gambar papan peraga barang.

Refleksi                                 : pelajar telah memahami melukis bentuk papan peraga

                                                  Mengikut perspektif yang betul.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/5.4.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Mata Pelajaran                  :  Seni Visual

Perkara                                : Perjumpaan dan Taklimat PBS bersama guru-guru PBS.

 

No comments:

Post a Comment