RPH MINGGU KE 32( 8.8 HINGGA 12.8.2011)
Hari/Tarikh : Isnin 8.8.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Lukisan:kesan jalinan
Objektif/Hasil Pembelj : Pelajar memahami teknik lukisan dan jenis media yang
digunakan yang dapat menghasilkan kesan jalinan yang
berbeza.
Aktiviti Pemeblajaran :1.Penjelasan tajuk pembelajaran.
2.tunjuk cara menggunakan media pensil warna dengan
Pelbagai jenis garisan.
3.pelajar mencuba menghasilkan pelbagai jenis garisan
spt garisan satu arah,cross hatching,garisan pelbagai
arah.
BBM : contoh lukisan lukisan yang mengguna garisan sahaja
Pensil warna.
Oil pastel.
Refleksi :pelajar melatihkan tangan untuk menghasilkan jenis garisan
yang diingini. Aplikasi pada objek akan dibuat pada hari
berikutnya.
Hari/Tarikh : Isnin 8.8.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran :Seni Halus-alam semulajadi.(Soalan SPM kertas 2,2008)
Objektif/Hasil pembj : Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan
dalam penghasilan karya.
Aras 2-menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran : 1.penjelasan tajuk soalan-lukiskan suasana ditepi tasik,
seekor rusa sedang minum air dan kelihatan pohon-
pohon renek ditepi tasik tersebut.
2.latihan membuat rumput dan pohon-pohon renek
menggunakan oil pastel dan pensil warna.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,Kertas PSV SPM 2008,contoh lukisan
Pensil warna dan oil pastel.
Refleksi : aktiviti melukis pokok tidak sempat dijalankan disambung
pada hari berikutnya.
Hari/Tarikh : Isnin 8.8.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Rekabentuk persekitaran.landskap.
Objektif/Hasil Pembelj :1. Pelajar memahami fungsi landskap dan penggunaannya.
2. Pelajar dapat mengenal pasti peranan landskap dalam reka
bentuk persekitaran.
Aktiviti Pembelajaran :1.Penjelasan tajuk/maksud seni landskap oleh guru.
2.Perbincangan fungsi dan peranan landskap dalam
perseitaran hidup .
3.sesi soal jawab berkaitan dengan seni landskap yang
Terdapat dikawasan sekolah.
BBM : buku rujukan seni visual STPM,majalah Laman.
Refleksi : perbincangan mendapat perhatian pelajar.Pelajar
dapat memberi pendapat berkaiatan dengan landskap
sekolah.
ADA PERHIMPUNAN UNTUK SEMUA TINGKATAN DARI JAM 7.10 HINGGA 8.20 AM
Hari/Tarikh : Selasa 9.8.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran :Seni Halus-alam semulajadi.(Soalan SPM kertas 2,2008)
Objektif/Hasil pembj : Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan
dalam penghasilan karya.
Aras 2-menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran : 1.menunjukkan contoh lukisan pemandangan.
2.tunjukcara melukis dan mewarna pokok.
3.latihan membuat pohon-pohon renek
menggunakan oil pastel dan pensil warna.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,Kertas PSV SPM 2008,contoh lukisan
Pensil warna dan oil pastel.
Refleksi : pelajar sudah dapat menggabungkan warna yang betul untuk
mewarna daun-daun pokok.
Hari/Tarikh : Selasa 9.8.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Rekabentuk persekitaran.landskap.
Objektif/Hasil Pembelj :1. Pelajar memahami fungsi landskap dan penggunaannya.
2. Pelajar dapat mengenal pasti peranan landskap dalam reka
bentuk persekitaran.
3.Pelajar dapat mengenali elemen-elemen penting dalam
Rekaan seni landskap.
Aktiviti Pembelajaran :1.Penjelasan dalam Rekabentuk landskap oleh guru
Jenis landskap-softscape dan hardscape.
2.Perbincangan elemen-elemen dalam rekabentuk
landskap.
3.sesi soal jawab berkaitan dengan jenis seni landskap yang
Terdapat dikawasan Bandar Serian.
BBM : buku rujukan seni visual STPM,majalah Laman.
Refleksi :pelajar dapat memberi jenis-jenis seni landskap yang terdapat
Di persekitaran khususnya di Bandar Serian.
Hari/Tarikh : Rabu 10.8.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Lukisan:kesan jalinan
Objektif/Hasil Pembelj : Pelajar memahami teknik lukisan dan jenis media yang
digunakan yang dapat menghasilkan kesan jalinan yang
berbeza.
Aktiviti Pemeblajaran :1.pelajar menyambung aktiviti mewarna objek menggunakan
jenis jalinan cross hatching dengan warna yang pelbagai tona.
BBM : contoh lukisan yang mengguna garisan sahaja
Pensil warna dan oil pastel.
Refleksi : pelajar dapat mengaplikasi jalinan crosshatching dalam
lukisan mereka dengan menggunakan warna pensil yang
berbeza tonanya.
Hari/Tarikh : Rabu 10.8.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Rekabentuk persekitaran.landskap.
Objektif/Hasil Pembelj :1. Pelajar memahami fungsi landskap dan penggunaannya.
2. Pelajar dapat mengenal pasti peranan landskap dalam reka
bentuk persekitaran.
3.Pelajar dapat mengenali elemen-elemen penting dalam
Rekaan seni landskap.
Aktiviti Pembelajaran :1.mencatat semua nota berkaitan dengan sejarah dan maksud
Seni landskap serta elemen-elemen dalam mereka bentuk
Seni landskap.
BBM : buku rujukan seni visual STPM,majalah Laman.
Refleksi : catatan tidak lengkap akan disambung pada hari berikutnya.
Hari/Tarikh : Khamis 11.8.2011
Tingkatan : 6RK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Lukisan:kesan jalinan
Objektif/Hasil Pembelj : Pelajar memahami teknik lukisan dan jenis media yang
digunakan yang dapat menghasilkan kesan jalinan yang
berbeza.
Pelajar dapat memilih warna yang sesuai untuk menimbulkan
Bentuk dan kesan cahaya dan bayang pada objek.
Aktiviti Pemeblajaran :1.pelajar menyambung aktiviti mewarna objek menggunakan
jenis jalinan cross hatching dengan warna yang pelbagai tona.
BBM : contoh lukisan yang mengguna garisan sahaja
Pensil warna dan oil pastel.
Refleksi : masih ada beberapa pelajar yang kurang mahir memasukkan
Kesan jalinan crosshatching didalam lukisan mereka.perlu banyak
Latihan.
Hari/Tarikh : Khamis 11.8.2011
Tingkatan : 6AK5
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran : Rekabentuk persekitaran.landskap.
Objektif/Hasil Pembelj :1. Pelajar memahami fungsi landskap dan penggunaannya.
2. Pelajar dapat mengenal pasti peranan landskap dalam reka
bentuk persekitaran.
3.Pelajar dapat mengenali elemen-elemen penting dalam
Rekaan seni landskap.
Aktiviti Pembelajaran :1.mencatat semua nota berkaitan dengan sejarah dan maksud
Seni landskap serta elemen-elemen dalam mereka bentuk
Seni landskap.
BBM : buku rujukan seni visual STPM,majalah Laman.
Refleksi : semua pelajar melengkapkan nota mereka.
Hari/Tarikh : Jumaat 12.8.2011
Tingkatan : 5K3
Mata Pelajaran : Seni Visual
Masa : 70 minit
Unit Pembelajaran :Seni Halus-alam semulajadi.(Soalan SPM kertas 2,2008)
Objektif/Hasil pembj : Aras 1-Menginterpretasi maklumat yang akan digunakan
dalam penghasilan karya.
Aras 2-menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pengajaran : 1.sambungan aktiviti melukis pokok.guru menunjuk cara
Mewarna pokok dan membuat jalinan padanya menggunakan
Oil pastel.
2.pelajar mencuba melukis dan mewarna bentuk pokok.
3.perbincangan soalan ujian bulanan Kertas 2 –tajuk,media.
BBM : Buku rujukan PSV SPM,Kertas PSV SPM 2008,contoh lukisan
Pensil warna dan oil pastel.
Refleksi : pelajar sudah dapat mewarna pokok dengan pemilihan warna
Yang betul.
Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph yang lengkap dan menepati masa.
ReplyDeletekekalkan usaha ini.
"Kejayaan dunia( sementara) hanyalah kejayaan ilmu, harta, pangkat dan rumahtangga manakala kejayaan akhirat(kekal) adalah terlepas daripada siksa kubur, mendapat syafaat Rasullulah, melepasi sirat dan menjadi penghuni syurga."