RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, August 2, 2011

RPH MINGGU KE 30(25.7.HINGGA 29.7.2011)

Hari/Tarikh : Isnin 25.7.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Kritikan Seni: Pendekatan dan Strategi

Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memberi diskripsi,analisis,dan interpretasi

Karya seni visual yang diedarkan oleh guru.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Mengedar 3 contoh karya catan Abdullah Arif,Yong Mun Sen

Dan Ibrahim Hussein.

2.Penjelasan oleh guru bentuk latihan yang diberi.

3.Pelajar menjawab soalan latihan.

4.Perbincangan jawapan bersama guru..

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.

Refleksi : pelajar dapat memberi diskripsi dan analisis namun interpretasi

perlukan sedikit penambahan.

Hari/Tarikh : Isnin/25.7.2011

Tingkatan : 6AK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Reka bentuk teknologi: Industri

Obj/Hasil Pembelajaran : 1. Memahami fungsi reka bentuk teknologi dalam bidang

perekaan.

2. Memahami hubungkait peranan reka bentuk perindustrian

Dengan kehidupan.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Penerangan isi pelajaran.

2.Perbincangan isi dan jawapan soalan struktur dan soalan esei,

bersama pelajar.

BBM : Buku rujukan Seni Visual STPM,buku Nota Bimbingan Seni Visual STPM

2010.

Refleksi : semasa sesi perbincangan,ada pelajar yang berusaha memberi pendapat

dan jawapan kepada guru.

Hari/Tarikh : Isnin/25.7.2011

Tingkatan : 5K3.

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual.

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : KRSV SPM:Menghasilkan dan memperkemaskan artifak.

Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan artifak berdasarkan kajian

di dalam folio.

2.Pelajar dapat menghasilkan artifak yang kemas

Aktiviti Pembelajaran : 1.Semua pelajar menyiapkan kerja penghasilan artifak

masing-masing mengikut kajian yang telah dibuat di dalam

folio.

BBM : Portfolio KRSV SPM 2011.

Refleksi : masih ada pelajar yang belum siap sepenuhnya artifak.

Terutama yang membuat hiasan bilik bacaan.

Hari/Tarikh : Selasa 26.7.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Kritikan Seni: Pendekatan dan Strategi

Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memberi diskripsi,analisis,dan interpretasi

Karya seni visual yang diedarkan oleh guru.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Mengedar 3 contoh karya catan Ibrahim Hussein,Nik Zainal

Abidin dan Patrick Ng kah Onn .

2.Sesi perbincangan dan soal jawab dengan pelajar terhadap

Karya yang ditunjukkan.

3.Pelajar menjawab soalan latihan.

4.Perbincangan jawapan bersama guru..

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.

Refleksi : pelajar dapat memberi diskripsi dan analisis namun interpretasi

perlukan sedikit penambahan.

Hari/Tarikh : Selasa 26.7.2011

Tingkatan : 6AK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Reka bentuk teknologi: Automobile

Obj/Hasil Pembelajaran : 1. Memahami fungsi reka bentuk teknologi dalam bidang

perekaan.

2. Memahami hubungkait peranan reka bentuk perindustrian

Dengan kehidupan.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Penerangan isi pelajaran.

2.Perbincangan isi dan jawapan soalan struktur

bersama pelajar.

BBM : Buku rujukan Seni Visual STPM,buku Nota Bimbingan Seni Visual STPM

2010.

Refleksi : pelajar dapat berbincangan dan membuat rujukan ketika

menjawab latihan soalan struktur.

Hari/Tarikh : Selasa 27.2011

Tingkatan : 5K3.

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual.

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : KRSV SPM:Menghasilkan dan memperkemaskan artifak.

Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan artifak berdasarkan kajian

di dalam folio.

2.Pelajar dapat menghasilkan artifak yang kemas .

Aktiviti Pembelajaran : 1.Semua pelajar menyiapkan kerja penghasilan artifak

masing-masing mengikut kajian yang telah dibuat di dalam

folio.

2. Calon yang membuat soalan rekabentuk cawan-membuat

Kemasan iaitu-semburan dengan clear spray.

BBM : Portfolio KRSV SPM 2011.

Refleksi : masih ada pelajar yang belum siap sepenuhnya artifak.

Terutama yang membuat hiasan bilik bacaan, dan kad ucapan 3D.

Hari/Tarikh : Rabu 27.7.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Kritikan Seni: Pendekatan dan Strategi

Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memberi diskripsi,analisis,dan interpretasi

Karya seni visual yang diedarkan oleh guru.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Mengedar 3 contoh karya catan Zulkifli Dahlan, Dzulkifli

Buyong dan Anthony Lau .

2.Sesi perbincangan dan soal jawab dengan pelajar terhadap

Karya yang ditunjukkan.

3.Pelajar mencatat isi penting hasil dari perbincangan.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.

Refleksi : pelajar focus kepada perbincangan dan mencatat segala isi

Penting yang diperbincangkan.

Hari/Tarikh : Rabu 27.7.2011

Tingkatan : 6AK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Reka bentuk teknologi:Seramik

Obj/Hasil Pembelajaran : 1. Memahami fungsi reka bentuk teknologi dalam bidang

perekaan.

2. Memahami hubungkait peranan reka bentuk perindustrian

Dengan kehidupan.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Penerangan isi pelajaran.

2.Mencatat isi-isi penting hasil dari perbincangan.

3.sesi soal jawab secara lisan-fungsi seni seramik pada zaman ini.

BBM : Buku rujukan Seni Visual STPM,buku Nota Bimbingan Seni Visual STPM

2010.

Refleksi : sesi soal jawab secara lisan –jawapan pelajar banyak tertumpu

Kepada fungsi seramik dalam seni hiasan dalaman.

Hari/Tarikh : Rabu 27.7.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Kritikan Seni: Pendekatan dan Strategi

Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memberi diskripsi,analisis,dan interpretasi

Karya seni visual yang diedarkan oleh guru.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Mengedar 3 contoh karya catan Zulkifli Dahlan, Dzulkifli

Buyong dan Anthony Lau .

2.Sesi perbincangan dan soal jawab dengan pelajar terhadap

Karya yang ditunjukkan.

3.Pelajar mencatat isi penting hasil dari perbincangan.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.

Refleksi : pelajar focus kepada perbincangan dan mencatat segala isi

Penting yang diperbincangkan.

Hari/Tarikh : Khamis 28.7.2011

Tingkatan : 6AK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Reka bentuk teknologi:Tekstile

Obj/Hasil Pembelajaran : 1. Memahami fungsi reka bentuk teknologi dalam bidang

perekaan.

2. Memahami hubungkait peranan reka bentuk perindustrian

Dengan kehidupan.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Penerangan isi pelajaran.

2.Mencatat isi-isi penting hasil dari perbincangan.

3.sesi soal jawab secara lisan-pengaruh budaya dalam rekaan

tekstile.

BBM : Buku rujukan Seni Visual STPM,buku Nota Bimbingan Seni Visual STPM

2010.

Refleksi : sesi soal jawab secara lisan –jawapan lebih tertumpu kepada tekstile

Seperti songket dan batik.

Hari/Tarikh : Khamis 28.7.2011

Tingkatan : 6RK5

Mata Pelajaran : Seni Visual

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : Kritikan Seni: Pendekatan dan Strategi

Objektif/Hasil pembj : 1.Pelajar memberi diskripsi,analisis,dan interpretasi

Karya seni visual yang diedarkan oleh guru.

Aktiviti Pembelajaran : 1.Mengedar 2 contoh arca karya Syed Ahmas Jamal dan

Anthony Lau.

2.Sesi perbincangan dan soal jawab dengan pelajar terhadap

Karya yang ditunjukkan.

3.Pelajar mencatat isi penting hasil dari perbincangan.

BBM : Buku rujukan seni visual STPM, kertas kerja Mulyadi Mahamood.

Refleksi : pelajar focus kepada perbincangan dan mencatat segala isi

Penting yang diperbincangkan.

Hari/Tarikh : Jumaat 29.2011

Tingkatan : 5K3.

Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual.

Masa : 70 minit

Unit Pembelajaran : KRSV SPM:Menghasilkan dan memperkemaskan artifak.

Obj/Hasil Pembelajaran : 1.Pelajar dapat menghasilkan artifak berdasarkan kajian

di dalam folio.

2.Pelajar dapat menghasilkan artifak yang kemas .

Aktiviti Pembelajaran : 1.Semua pelajar menyiapkan kerja penghasilan artifak

masing-masing mengikut kajian yang telah dibuat di dalam

folio.

2. semua calon menghantar artifak masing-masing.

3.penyemakan maklumat setiap calon pada folio dan artifak.

BBM : Portfolio KRSV SPM 2011 dan artifak.

Refleksi : seorang calon tidak menghantar artifak(dihukum gantung)

No comments:

Post a Comment