Hari/Tarikh | Isnin/14.2.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Masa | 4 Waktu. |
Unit Pembelajaran | 2.4) Penyediaan portfolio dan hasil karya:i)Portfolio-Kajian dan Penyelidikan. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Penerangan format penulisan kajian dan penyelidikan tema keharmonian untuk portfolio. 2.menunjuk contoh penulisan portfolio hasil karya pelajar universiti. 3.menjelaskan secara terperinci menulis bahagian Bibliografi . 4.Sesi penyemakan dan perbincangan hasil maklumat yang telah dikumpul dan pelajar mengisi borang proses kajian. |
BBM | kertas soalan kerja kursus seni visual STPM 970/3,contoh hasil penulisan kerja kursus pelajar peringkat Universiti. |
Refleksi | pelajar telah memahami bahawa portfolio perlu dibuat secara berperingkat-peringkat.Pelajar telah memulakan kajian bagi Bab 1 iaitu maksud dan sejarah catan serta aliran catan.Pelajar juga telah mendapatkan maksud /definisi bagi tema Keharmonian. |
CUTI UMUM SEMPENA MAULIDUR RASUL 15.2.2011
Hari/Tarikh | Rabu/16.2.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | Penghasilan Seni Visual; Seni Halus - a.idea dan proses. b.olahan karya |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat :- Aras 1-Menjalankan aktiviti secara terancang. -Membanding beza jenis komunikasi visual. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti melakar motif pada garisan grid yang telah dibuat. 2.mengkaji jenis warna yang sesuai untuk membuat corak. 3.mewarna corak yang telah siap dilakar. |
BBM | contoh kertas pembalut hadiah,warna poster,pensil warna. |
Refleksi | ada lakaran yang kurang tepat dan kurang kemas,pelajar diminta memperbaiki semula. mewarna menggunakan warna poster pelajar masih kurang cekap dalam mengawal berus. |
Hari/Tarikh | Rabu/16.2.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran | 2.4) Penyediaan portfolio dan hasil karya:i)Portfolio-Kajian dan Penyelidikan. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual |
Aktiviti Pembelajaran | 1.perbincangan tema keharmonian secara terperinci dari pelbagai aspek. -Keharmonian Dalam Rumahtangga. -Keharmonian Alam Semulajadi -Keharmonian Alam Sekitar. -Keharmonian Hidup Masyarakat Malaysia. -Keharmonian dalam seni visual/seni halus. |
BBM | Artikel dari internet, petikan akhbar, majalah dan buku seni visual. |
Refleksi | Setiap pelajar telah memilih tema keharmonian masing-masing. Pelajar mencari maksud dan maklumat berkaitan keharmonian dari aspek yang mereka telah pilih. |
Hari/Tarikh | Khamis/ 17.2.2011 |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Unit pembelajaran | 2.4) Penyediaan portfolio dan hasil karya:i)Portfolio-Kajian dan Penyelidikan. |
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. Pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual |
Aktiviti Pembelajaran | 1.penerangan kaedah kajian(metodologi kajian) a-Kajian Teori-metodologi perpustakaan,metodologi media massa ,metodologi pemerhatian,temu bual,lawatan. b-Kajian praktikal-metodologi kajian warna dan media serta teknik yang digunakan. 2.pelajar merancang kaedah kajian yang akan digunakan dalam kajian. |
BBM | contoh jurnal dan hasil kajian pelajar seni halus dari intitusi pengajian tinggi. |
Refleksi | pelajar telah memahami maksud kaedah kajian(metodologi kajian) pelajar mula merancang jenis kajian yg akan digunakan . |
Hari/Tarikh | Jumaat/18.2.2011 |
Tingkatan | 5K3 |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Unit Pembelajaran/perkara | mengedar kertas soalan kerja kursus seni visual tingkatan 5 |
Objektif/Hasil Pembelajaran | pelajar dapat memahami dan memilih soalan yang sesuai dengan kemahiran dan kemampuan masing-masing. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.mengedar kertas soalan kepada setiap calon. 2.membaca dan memahami kehendak lembaga peperiksaan. 3.membaca dan memahami kehendaki setiap soalan. 4.pelajar memilih salah satu dari tajuk yang diberi. |
BBM | kertas soalan kerja kursus seni visual peringkatan SPM bercetak. |
Refleksi | pelajar telah memahami kehendak soalan dan arahan pihak Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia. |
No comments:
Post a Comment