RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, July 30, 2009

rph30&31?julai 2009

Tarikh/Minggu 20.7.2009/30
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi
Objektif pelajar dapat memahami maksud sosiologi dan kaitannya dengan seni visual.
hasil Pembelajaran menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat.
Aktiviti perbincangan bersama pelajar maksud sosiologi dan peranan seni visual di dalam bidang tersebut.
-pelajar diminta memberi contoh seni visual yang berkaitan dengan aspek ritual dan nasionalisme.
ABM bahan bercetak dari internet,buku rujukan stpm
Refleksi jawapan pelajar contoh seni visual dalam aspek ritual dan nasionalisme kurang tepat.

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Apresiasi Seni:Hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa.
Objektif pelajar mengetahui tokoh pencatan awal negara Malaysia.
Hasil Pembelajaran Aras1-Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras2-Membincangkan sumbangan individu,institusi dan organisasi terhadap seni visual.
Aktiviti 1.membincangan sejarah awal tokoh seni catan Malaysia dan sumbangan mereka.
2.memberi nota bertulis.
ABM buku rujukan seni visual spm.
Refleksi pelajar baru mengenali kedua tokoh ini.pendedahan ini dapat dijadikan contoh kepada mereka tentang individu yang berjaya dalam seni halus.

Tingkatan/Masa 6Ak5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan:Penggunaan soft pastel-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam
Objektif pelajar memahami dan mengetahui teknik menggunakan media soft pastel.
Hasil Pembelajaran Memahami cara dan teknik mengguna bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti pelajar mewarna lukisan cadangan untuk kerja kursus STPM dengan menggunakan media softpastel.
ABM lakaran-lakaran cadangan,soft pastel.
Refleksi kerja mewarna belum siap keseluruhannya pada satu lakaran cadangan.aktiviti perlu disambung pada hari rabu.

Tarikh/Hari 21.7.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4) 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Apresiasi Seni:Hubungkait karya seni visual dengan pembinaan budaya bangsa.
Objektif pelajar mengetahui tokoh pencatan awal negara Malaysia.
Hasil Pembelajaran Aras1-Mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras2-Membincangkan sumbangan individu,institusi dan organisasi terhadap seni visual.
Aktiviti 1.membincangan sejarah awal tokoh seni catan Malaysia dan sumbangan mereka.
2.memberi nota bertulis.
ABM Buku rujukan seni visual SPM
Refleksi pelajar baru mengenali kedua tokoh ini.pendedahan ini dapat dijadikan contoh kepada mereka tentang individu yang berjaya dalam seni halus.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Penghantaran Kerja Kursus Seni Visual SPM
Objektif pelajar telah melengkapkan folio dan artifak kepada guru pembimbing.
Aktiviti 1.semua pelajar menghantar artifak dan folio yang telah lengkap kepada guru pembimbing.
2.pelajar diminta menyemak maklumat diri pada folio dan artifak.
3.pelajar diberi masa untuk mnyemak folio buat kali yang terakhir.
ABM folio dan artifak(reka bnetuk bekas serbaguna)
Refleksi kesemua calon telah menyiapkan folio namun 2 orang calon tidak mahu menghantar artifak.

Tarikh/Hari 22.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan:Penggunaan soft pastel-memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam
Objektif pelajar memahami dan mengetahui teknik menggunakan media soft pastel.
Hasil Pemeblajaran Memahami cara dan teknik mengguna bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti sambungan aktiviti ekperimen menggunakan softpastel pada lakaran cadangan.
ABM soft pastel,lakaran cadangan
Refleksi 3 orang pelajar yang menampakkan penguasaan penggunaan alat bahan yang diberi.(soft pastel)

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Sejarah dan apresiasi seni visual:sumangan institusi dan organisasi di malaysia.
Objektif pelajar mengetahui insititusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia.
Hasil Pembelajaran Aras1-mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras2-Membincangkan sumbangan institusi dan organisasi terhadap seni visual.
Aktiviti 1.memperkenalkan institusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia.
2.membincangkan sumbangan institusi dan organisasi seni kepada perkembangan seni halus di Malaysia.
ABM buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar telah mengetahui nama institusi dan organisasi seni serta peranannya .

Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi;ritual,nasionalisme,persekitaran,propaganda, pengeluaran.
Objektif pelajar dapat membahagikan tugasan antara ahli.
pelajar dapat mencari isi-isi penting berkaitan dengan tajuk pemebntangan masing-masing.
Hasil Pembelajaran menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat.
Aktiviti 1.pembahagian kumpulan perbincangan .setiap kumpulan diminta mencari isi bagi tajuk yang telah disediakan oleh guru berkaitan dengan aspek sosiologi.
2.setiap kumpulan diminta mencari contoh seni visual yang berkaian dengan tajuk pembentangan.Contoh aspek ritual.Contoh seni halusnya ialah patung ukiran kayu yang dipuja oleh orang asli.
ABM contoh gambar patung orang asli, buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar menunjukkan sikap yang tidak serius ketika sesi perbincangan.

Tarikh/Hari 23.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Sejarah dan apresiasi seni visual:sumangan institusi dan organisasi di malaysia.
Objektif pelajar mengetahui insititusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia.
Hasil Pembelajaran Aras1-mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, ritual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras2-Membincangkan sumbangan institusi dan organisasi terhadap seni visual.
Aktiviti 1.memperkenalkan institusi dan organisasi seni yang terdapat di Malaysia.
2.membincangkan sumbangan institusi dan organisasi seni kepada perkembangan seni halus di Malaysia.
ABM buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang institusi pengajian tinggi yang ada menawarkan kursus seni halus pada masa kini.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Perlajaran Pendidikan seni Visual
Perkara kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah.
Objektif pelajar dapat melakarkan objek dan ruang persekitaran yang berkaitan dengan tajuk .
Hasil Pemeblajaran Aras2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya.
Aktiviti 1.menjelaskan kehendak soalan kepada pelajar.
2.membincangkan imej-imej yang sesuai untuk dilakarkan berdasarkan kehendak soalan.
ABM contoh catan mengambar dari kertas 2.
Refleksi aktiviti membuat lakaran tidak sempat dilakukan dan disambung pada hari berikutnya.

Tarikh/Hari 24.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat memberi jenis-jenis garisan yang sesuai untuk membuat lakaran awal.
hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti 1.guru memperkenalkan lukisan alam semulajadi kepada pelajar dan membincanghkan aspek keindahan yang terdapat pada lukisan tersebut.
2.guru meminta pelajar memberi jenis-jenis garisan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan lakaran.
3.membuat lakaran awal alam semulajadi dengan menggunakan pensil.
ABM contoh lukisan,buku rujukan seni visual..
Refleksi pelajar hanya dapat memberi 1 atau 2 jenis garisan sahaja.

Tarikh/Hari 27.7.2009/Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara peranan seni visual dari aspek sosiologi;-nasionalisme,budaya,bangsa dan propaganda.
Objektif pelajar dapat memberi isi penting dan menunjukkan hasil karya seni visual yang berkaitan dengan nasionalisme,persekitaran dan propaganda.
Hasil Pembelajaran menyedari bahawa seni visual memainkan pelbagai peranan dalam budaya setempat dan sejagat.
Aktiviti 1.sesi pembentangan secara berkumpulan.
2.guru memberi ulasan berhubung dengan hasil perbincangan.
ABM buku rujukan stpm,maklumat dari internet.
Refleksi contoh hasil seni visual terlalu sedikit,pelajar diminta menambahkannya.

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat memberi jenis-jenis garisan yang sesuai untuk membuat lakaran awal.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti 1.guru memperkenalkan lukisan alam semulajadi kepada pelajar dan membincanghkan aspek keindahan yang terdapat pada lukisan tersebut.
2.guru meminta pelajar memberi jenis-jenis garisan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan lakaran.
3.membuat lakaran awal alam semulajadi dengan menggunakan pensil.
ABM contoh lukisan alam semulajadi,buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar tidak dapat memberi kesemua jenis garisan dan hanya menyebut 2 atau 3 jenis garisan sahaja.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Penggubahan mewujudkan kesan:Ruang rata,ruang cetek,ruang dalam.
Objektif pelajar dapat menimbulkan kesan ruang dengan menggunakan warna.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharapkan dapat memahami ruang ilusi dibentuk menerusi ton, warna dan perspektif.
Aktiviti 1.penjelasan maksud jenis ruang dan disertai contoh.
2.pelajar diminta membuat lakaran ringkas yang menunjukkan pengwujudan 3 jenis ruang secara berkumpulan.
3.setiap kumpulan diminta menjelaskan hasil kerja dihadapan kelas.
ABM warna pensil,kertas A3
Refleksi dari segi kedudukan telah menampakkan kewujudan ruang,tetapi dari segi tona warna belum jelas kewujudan ruang tersebut.

Tarikh/Hari 28.7.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4(3&4),4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti 1.guru menunjukkan contoh lukisan buah-buahan kepada pelajar.
2.pelajar membuat lakaran lukisan buah-buahan tempatan dengan menggunakan pensil dan dengan teknik garisan .
ABM contoh lukisan dan buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi lakaran belum siap sepenuhnya dan sebahagian besar pelajar diminta mengubahsuai lakaran yang kurang tepat dari segi bentuk.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah.
Objektif pelajar dapat melakarkan objek dan ruang persekitaran yang berkaitan dengan tajuk .
Hasil Pembelajaran Aras2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan.
Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya.
Aktiviti menyambung aktiviti melakar situasi bekebun dihalaman rumah dengan menekankan aksi figura dan persekitarannya.
ABM contoh catan kertas 2,warna air dan pensil warna.
Refleksi banyak lukisan pelajar yang perlu diubah dan memerlukan penambahan.

Tarikh/Hari 29.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Penggubahan mewujudkan kesan:Ruang rata,ruang cetek,ruang dalam.
Objektif pelajar dapat menimbulkan kesan ruang dengan menggunakan warna.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharapkan dapat memahami ruang ilusi dibentuk menerusi ton, warna dan perspektif.
Aktiviti sambungan aktiviti penggubahan untuk menimbulkan kesan ruang rata,cetek dan dalam dengan menggunakan media kering dan basah.
ABM pensil warna,warna air.
Refleksi kemahiran menggunakan media basah masih ditahap sederhana.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti sambungan menyaipkan lakaran buah-buahan tempatan dengan menggunakan pensil.
guru menunjuk cara lakaran dari satu kumpulan ke satu kumpulan.
ABM contoh gambar buah-buahan tempatan, buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi punca kegagalan pelajar melakar bentuk dengan tepat kerana pemerhatian yang tidak teliti dan tidak menggunakan garisan perspektif.

Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi:-ritual,pengeluaran dan trend semasa.
Objektif pelajar dapat membentangkan tajuk yang diberi dengan maklumat yang lengkap,padat dan disertai contoh hasil seni visual .
Hasil Pembelajaran menyedari bahawa seni visual berupaya menyampaikan hasrat diri dalam bentuk konsep atau barangan.
Aktiviti 1.sesi pembentangan secara berkumpulan.
2.guru memberi ulasan berhubung dengan hasil perbincangan.
ABM buku rujukan stpm,bahan yang diperolehi dari internet.
Refleksi isi yang dibentangkan tidak lengkap menunjukkan ahli kumpulan diberi masa untuk menambah isi dan menyiapkan folio.

Tarikh/Hari 30.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran alam semulajadi dengan menggunakan garisan dan pensil sahaja.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti pelajar menyambung membuat lakaran dengan pensil bagi yang lemah guru menunjuk cara dari satu kumpulan ke satu kumpulan.
kumpulan yang telah siap lakaran dibenarkan merujuk contoh catan dan lukisan yang terdapat dalam latop cikgu.
ABM contoh gambar buah-buahan tempatan, buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar yang dapat mengesan kesilapan pada lakaran telah berusaha memperbaiki lakaran dengan meminta tunjuk ajar guru dan rakan-rakan yang telah berjaya menyiapkan lakaran dengan tepat.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelalajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara kertas 2:mengambarkan suasana bekebun di halaman rumah.
Objektif pelajar dapat mewarna dengan betul serta dapat menimbulkan kesan ruang dari segi warna.
Hasil Pembelajaran Aras2-berkomunikasi melalui aktiviti yang dihasilkan.
Aras3-menyedari keharmonian dan keindahan alam dan memeliharanya.
Aktiviti menyambung dengan aktiviti mewarna.
tunjuk cara mewarna dari guru kepada pelajar kumpulan demi kumpulan.
ABM contoh catan kertas 2, warna pensil dan warna air.
Refleksi penguasaan kemahiran mewarna masih kurang memuaskan.

Tarikh/Hari 31.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Halus:Lukisan-asas seni reka dan teknik penghasilan.
Objektif pelajar dapat mewarna lakaran dengan teknik yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras1-menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras3-Menyatakan keindahan, keharmonian alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memelihara.
Aktiviti pelajar yang telah siap lakaran menyambung aktiviti mewarna lukisan dengan menggunakan pensil warna dan digabung dengan media lain seperti pen dan warna air.
ABM contoh gambar buah-buahan tempatan, warna pensil,warna air,.C
Refleksi

1 comment:

  1. Terima kasih atas hantaran. RPH yang cukup kemas dan lengkap telah dipersembahkan. Tahniah! Semoga dapat diteruskan untuk memajukan anak bangsa kita

    ReplyDelete