RPH KARTINI SAHAMAT

Saturday, July 18, 2009

RPH 26/27-julai09

Tarikh/Minggu 6.7.2009/26
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi.
Objektif memupuk kesedaran bahawa seni visual dapat menyumbangkan ke arah pembentukan keperibadian dan jati diri.
Hasil Pembelajaran 1.memahami maksud psikologi.
2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu.
Aktiviti 1.membuat penyelidikan terhadap peranan seni visual dalam pemupukan nilai psikologi.
ABM buku rujukan seni visual STPM, contoh catan artis tempatan.
Refleksi hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat mengaitkan contoh hasil seni visual dengan psikologi.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni visual.
Perkara Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur.
Objektif pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul.
Hasil Pembelajaran 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek .
Aktiviti 1.menganalisis struktur bentuk objek dari segi struktur dan pencahayaan.
2.amali melukis objek.
ABM gambar foto objek bangunan dan manusia.Buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar belum menguasai aspek menimbulkan cahaya pada objek.

Tingkatan/Masa 4K4 /5& 6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kraf Tradisional dan Dimensi Baru-Tembikar(Labu Sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini.
2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong.
ABM buku rujukan seni visual SPM
Refliksi pelajar memahami fungsi labu sayong dalam kehidupan masyarakat melayu khasnya.

Tarikh/Hari 7.7.2009/Selasa.
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4),4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini.
2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong.
3.Tingkatan 4K4-pelajar menyambung aktiviti latihan melebelkan bahagian -bahagian pada badan labu sayong serta menamakan jenis motif pada labu sayong.
ABM buku rujukan seni visual SPM
Refleksi menamakan motif masih kurang tepat(4K4)

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti 1.pelajar merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
2.perbincangan dengan guru tentang reka corak dan bentuk bekas serba guna.
3.membuat lakaran dengan ukuran sebenar.
ABM contoh bekas serbaguna yang ada di pasaran sekarang.
Refleksi pelajar berkemampuan membuat rekabentuk bekas yang menarik dan kreatif namun dari segi ukuran masih perlu diperbaiki.

Tarikh/Hari 8.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur.
Objektif pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul.
Hasil Pembelajaran 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek .
Aktiviti sambungan aktiviti melukis objek bangunan dan manusia dengan memberi tumpuan dari segi struktur dan pencahayaan.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar perlu menambah jumlah objek kajian sebagai latihan pengukuhan.

Tingkatan/Masa 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong)
Objektif pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar.
Hasil Pembelajaran aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar.
Aktiviti latihan bertulis melebel bahagian-bahagian pada labu sayong dan menamakan motif yang digunakan pada kraf tembikar.
ABM buku rujukan seni visual SPM.,latihan bercetak.
Refleksi pelajar menyiapkan latihan yang diberi oleh guru dan telah melebelkan bahagian labu sayong dengan betul.

Tingkatan/Masa 6RK5 (8&9)
Mata Pelajaran Seni visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi.
Objektif pelajar dapat menjawab soalan struktur dan esei dengan isi yang tepat
Hasil Pembelajaran 1.memahami maksud psikologi.
2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu.
Aktiviti latihan menjawab soalan struktur dan esei dibawah tajuk perkaitan psikologi dengan seni visual.
ABM Buku rujukan seni visual STPM
Refleksi ada jawapan pelajar yang kurang isi dan teknik menulis jawapan yang kurang bagus. iaitu jawapan hanya dijawab dalam satu perenggan sahaja bagi beberapa isi penting.

Tarikh/Hari 9.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat melukis figuran secara jarak dekat.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti sambungan aktiviti mengukur "hard board" untuk mereka bentuk bekas serbaguna dengan ukuran tepat.10cm x 8cm x 15cm.
ABM pembaris, hard board, lakaran bentuk serbaguna.
Refleksi seseorang pelajar masih lemah dari segi mengukur.

Tarikh/Hari 10.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi lakaran figura masih kurang memuaskan.

Tarikh/Minggu 13.7.2009/27
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5(3&4)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi.
Objektif pelajar dapat menyediakan kumpulan pembentangan dan berbincang kaedah mendapatkan isi-isi yang berkiatan dengan tajuk pembentangan.
Hasil Pembelajaran 1.Menyedari peranan sosiologi dalam perkembangan seni visual.
Aktiviti
1.pembahagian kumpulan perbincangan.setiap kumpulan diminta mencari isi-isi penting berdasarkan tajuk yang dah diberi berserta contoh karya seni visual.
ABM Buku Rujukan Seni Visual STPM
Refleksi pembahagian kumplan telah pun dibuat.semua pelajar mencari isi penting .

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan.
Aktiviti sambungan aktiviti melukis -mengambarkan aktiviti seorang yang sedang menanam bunga.
-melengkapkan ruang belakang lukisan dengan imej yang sesuai
ABM buku rujukan seni SPM
Refleksi lukisan sebahagian pelajar memuaskan.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Penggunaan bahan:-
i.pensil
ii.pensel warna.
Objektif pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti 1.amali melukis objek alam dengan eksperimentasi pelbagai saiz pensil(2B,4B,6B,10B)
ABM pensil pelbagai saiz, gambar foto(gelombang,pokok, dan manusia)
Refleksi masih ada pelajar yang hanya bergantung dengan satu jenis saiz pensil dalam membuat lukisan.

Tarikh/Hari 14.7.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4) 4K6(5&6)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif .pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti membuat lakaran wajah.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi pelajar yang telah berjaya melengkapkan wajah figura bergerak keaktiviti mewarna.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti sambungan aktiviti mengukur dan memotong hard board.
-guru meneunjuk cara memeotong dengan cara yang betul.
ABM pisau NT.hard board,lakaran bekas serbaguna.
Refleksi ada hard board yang tidakkemas pemotongannya.pelajar diminta membaiki semula.

Tarikh/Hari 15.7.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan-Penggunaan bahan:-
i.pensil
ii.pensel warna.
Objektif pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan.
Hasil Pembelajaran Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti sambungan aktiviti melukis objek alam dan ekperimen dengan pelbagai saiz mata pensil.
2.bagi pelajar yang telah siap menggunakan media pensil menyambung aktiviti dengan pensil warna.
ABM pensil pelbagai saiz,pensil warna.
Refleksi teknik menggabungkan warna dengan pensil warna perlu ditambahkan latihannya.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti menyambung aktiviti membuat lakaran wajah figura dan mewarnanya dengan pensil warna.
ABM buku rujukan lukisan figura.
Refleksi semua pelajar telah menyiapkan lakaran.aktiviti mewarna disambung ke hari berikutnya.

Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Peranan seni visual dari aspek sosiologi.
Objektif pelajar dapat menjelaskan maksud perkatan sosiologi .
Hasil Pembelajaran 1.menyedari peranan sosologi dalam perkembangan seni visual.
Aktiviti 1.penjelasan maksud sosiologi dari guru.
2.contoh-contoh karya seni dan kaitan dengan sosiologi penjelasan oleh guru.
3.membincangankan perkembangan isi untuk pembentangan.
ABM buku rujukan seni visual STPM dan contoh karya seni yang ada kaitan dengan masyarakat serta persekitaran.
Refleksi setiap kumpulan masih belum mempunyai isi yang cukup.

Tarikh/hari 16.7.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti mewarna wajah figura
ABM pensil warna dan contoh lukisan figura
Refleksi pelajar diingatkan untuk menggunakan tona warna semasa melukis .

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru.
Objektif pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya.
Hasil Pembelajaran Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mencantum kepingan hard board untuk menjadi bentuk 3D.
2.pelajar meneruskan aktiviti mencantuk hard board.bagi pelajar yang masih kurang kemas kepingan hard board diberi peluang untuk memperkemaskannya.
ABM pisau NT, gam PVA.
Refleksi pelajar perlu diingatkan selalu tentang kekemasan kerja.

Tarikh/Hari 17.7.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara latihan kertas 2 seni visual:menggambar.
Objektif pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul.
hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan.
-proses menghasilkan gubahan lukisan
Aktiviti sambungan aktiviti mewarna figura.
ABM pensil warna, contoh lukisan figura.
Refleksi pelajar mesti selalu diingatkan tentang teknik mewarna yang betul.

2 comments:

  1. T.Kasih pn kartini kerana telah menghantar rph untuk disemak. Ianya lengkap dan kemas cuma minggu 26 dan 27 perlu diperbetulkan kepada minggu 28 dan 29.
    "Your past does not need to be your future"
    -Jim Dornan

    ReplyDelete
  2. Pn, Maaf kerana nama pn tertingal dalan daftar semak guru yang telah menghantar rph minggu 28 dan 29. Tidak disengajakan.

    ReplyDelete