Tarikh/Minggu | 6.7.2009/26 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5(3&4) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi. |
Objektif | memupuk kesedaran bahawa seni visual dapat menyumbangkan ke arah pembentukan keperibadian dan jati diri. |
Hasil Pembelajaran | 1.memahami maksud psikologi. 2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu. |
Aktiviti | 1.membuat penyelidikan terhadap peranan seni visual dalam pemupukan nilai psikologi. |
ABM | buku rujukan seni visual STPM, contoh catan artis tempatan. |
Refleksi | hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat mengaitkan contoh hasil seni visual dengan psikologi. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni visual. |
Perkara | Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur. |
Objektif | pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul. |
Hasil Pembelajaran | 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek . |
Aktiviti | 1.menganalisis struktur bentuk objek dari segi struktur dan pencahayaan. 2.amali melukis objek. |
ABM | gambar foto objek bangunan dan manusia.Buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | pelajar belum menguasai aspek menimbulkan cahaya pada objek. |
Tingkatan/Masa | 4K4 /5& 6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf Tradisional dan Dimensi Baru-Tembikar(Labu Sayong) |
Objektif | pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar. |
Hasil Pembelajaran | aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar. |
Aktiviti | 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini. 2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong. |
ABM | buku rujukan seni visual SPM |
Refliksi | pelajar memahami fungsi labu sayong dalam kehidupan masyarakat melayu khasnya. |
Tarikh/Hari | 7.7.2009/Selasa. |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4),4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong) |
Objektif | pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar. |
Hasil Pembelajaran | aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar. |
Aktiviti | 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini. 2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong. 3.Tingkatan 4K4-pelajar menyambung aktiviti latihan melebelkan bahagian -bahagian pada badan labu sayong serta menamakan jenis motif pada labu sayong. |
ABM | buku rujukan seni visual SPM |
Refleksi | menamakan motif masih kurang tepat(4K4) |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Reka Bentuk Industri |
Objektif | pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan. Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan. |
Aktiviti | 1.pelajar merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru. 2.perbincangan dengan guru tentang reka corak dan bentuk bekas serba guna. 3.membuat lakaran dengan ukuran sebenar. |
ABM | contoh bekas serbaguna yang ada di pasaran sekarang. |
Refleksi | pelajar berkemampuan membuat rekabentuk bekas yang menarik dan kreatif namun dari segi ukuran masih perlu diperbaiki. |
Tarikh/Hari | 8.7.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur. |
Objektif | pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul. |
Hasil Pembelajaran | 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek . |
Aktiviti | sambungan aktiviti melukis objek bangunan dan manusia dengan memberi tumpuan dari segi struktur dan pencahayaan. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | pelajar perlu menambah jumlah objek kajian sebagai latihan pengukuhan. |
Tingkatan/Masa | 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong) |
Objektif | pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar. |
Hasil Pembelajaran | aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar. |
Aktiviti | latihan bertulis melebel bahagian-bahagian pada labu sayong dan menamakan motif yang digunakan pada kraf tembikar. |
ABM | buku rujukan seni visual SPM.,latihan bercetak. |
Refleksi | pelajar menyiapkan latihan yang diberi oleh guru dan telah melebelkan bahagian labu sayong dengan betul. |
Tingkatan/Masa | 6RK5 (8&9) |
Mata Pelajaran | Seni visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi. |
Objektif | pelajar dapat menjawab soalan struktur dan esei dengan isi yang tepat |
Hasil Pembelajaran | 1.memahami maksud psikologi. 2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu. |
Aktiviti | latihan menjawab soalan struktur dan esei dibawah tajuk perkaitan psikologi dengan seni visual. |
ABM | Buku rujukan seni visual STPM |
Refleksi | ada jawapan pelajar yang kurang isi dan teknik menulis jawapan yang kurang bagus. iaitu jawapan hanya dijawab dalam satu perenggan sahaja bagi beberapa isi penting. |
Tarikh/Hari | 9.7.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan. |
Aktiviti | lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat melukis figuran secara jarak dekat. |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru. |
Objektif | pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan. Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti mengukur "hard board" untuk mereka bentuk bekas serbaguna dengan ukuran tepat.10cm x 8cm x 15cm. |
ABM | pembaris, hard board, lakaran bentuk serbaguna. |
Refleksi | seseorang pelajar masih lemah dari segi mengukur. |
Tarikh/Hari | 10.7.2009/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan. |
Aktiviti | lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | lakaran figura masih kurang memuaskan. |
Tarikh/Minggu | 13.7.2009/27 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5(3&4) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek sosiologi. |
Objektif | pelajar dapat menyediakan kumpulan pembentangan dan berbincang kaedah mendapatkan isi-isi yang berkiatan dengan tajuk pembentangan. |
Hasil Pembelajaran | 1.Menyedari peranan sosiologi dalam perkembangan seni visual. |
Aktiviti | 1.pembahagian kumpulan perbincangan.setiap kumpulan diminta mencari isi-isi penting berdasarkan tajuk yang dah diberi berserta contoh karya seni visual. |
ABM | Buku Rujukan Seni Visual STPM |
Refleksi | pembahagian kumplan telah pun dibuat.semua pelajar mencari isi penting . |
Tingkatan/Masa | 4K4(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti melukis -mengambarkan aktiviti seorang yang sedang menanam bunga. -melengkapkan ruang belakang lukisan dengan imej yang sesuai |
ABM | buku rujukan seni SPM |
Refleksi | lukisan sebahagian pelajar memuaskan. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Penggunaan bahan:- i.pensil ii.pensel warna. |
Objektif | pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti | 1.amali melukis objek alam dengan eksperimentasi pelbagai saiz pensil(2B,4B,6B,10B) |
ABM | pensil pelbagai saiz, gambar foto(gelombang,pokok, dan manusia) |
Refleksi | masih ada pelajar yang hanya bergantung dengan satu jenis saiz pensil dalam membuat lukisan. |
Tarikh/Hari | 14.7.2009/Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) 4K6(5&6) |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | .pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan |
Aktiviti | sambungan aktiviti membuat lakaran wajah. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | pelajar yang telah berjaya melengkapkan wajah figura bergerak keaktiviti mewarna. |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru. |
Objektif | pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan. Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti mengukur dan memotong hard board. -guru meneunjuk cara memeotong dengan cara yang betul. |
ABM | pisau NT.hard board,lakaran bekas serbaguna. |
Refleksi | ada hard board yang tidakkemas pemotongannya.pelajar diminta membaiki semula. |
Tarikh/Hari | 15.7.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Penggunaan bahan:- i.pensil ii.pensel warna. |
Objektif | pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti melukis objek alam dan ekperimen dengan pelbagai saiz mata pensil. 2.bagi pelajar yang telah siap menggunakan media pensil menyambung aktiviti dengan pensil warna. |
ABM | pensil pelbagai saiz,pensil warna. |
Refleksi | teknik menggabungkan warna dengan pensil warna perlu ditambahkan latihannya. |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan |
Aktiviti | menyambung aktiviti membuat lakaran wajah figura dan mewarnanya dengan pensil warna. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | semua pelajar telah menyiapkan lakaran.aktiviti mewarna disambung ke hari berikutnya. |
Tingkatan/Masa | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek sosiologi. |
Objektif | pelajar dapat menjelaskan maksud perkatan sosiologi . |
Hasil Pembelajaran | 1.menyedari peranan sosologi dalam perkembangan seni visual. |
Aktiviti | 1.penjelasan maksud sosiologi dari guru. 2.contoh-contoh karya seni dan kaitan dengan sosiologi penjelasan oleh guru. 3.membincangankan perkembangan isi untuk pembentangan. |
ABM | buku rujukan seni visual STPM dan contoh karya seni yang ada kaitan dengan masyarakat serta persekitaran. |
Refleksi | setiap kumpulan masih belum mempunyai isi yang cukup. |
Tarikh/hari | 16.7.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan |
Aktiviti | sambungan aktiviti mewarna wajah figura |
ABM | pensil warna dan contoh lukisan figura |
Refleksi | pelajar diingatkan untuk menggunakan tona warna semasa melukis . |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru. |
Objektif | pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan. Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara mencantum kepingan hard board untuk menjadi bentuk 3D. 2.pelajar meneruskan aktiviti mencantuk hard board.bagi pelajar yang masih kurang kemas kepingan hard board diberi peluang untuk memperkemaskannya. |
ABM | pisau NT, gam PVA. |
Refleksi | pelajar perlu diingatkan selalu tentang kekemasan kerja. |
Tarikh/Hari | 17.7.2009/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan |
Aktiviti | sambungan aktiviti mewarna figura. |
ABM | pensil warna, contoh lukisan figura. |
Refleksi | pelajar mesti selalu diingatkan tentang teknik mewarna yang betul. |
T.Kasih pn kartini kerana telah menghantar rph untuk disemak. Ianya lengkap dan kemas cuma minggu 26 dan 27 perlu diperbetulkan kepada minggu 28 dan 29.
ReplyDelete"Your past does not need to be your future"
-Jim Dornan
Pn, Maaf kerana nama pn tertingal dalan daftar semak guru yang telah menghantar rph minggu 28 dan 29. Tidak disengajakan.
ReplyDelete