Tarikh/Minggu | 6.7.2009/26 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5(3&4) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi. |
Objektif | memupuk kesedaran bahawa seni visual dapat menyumbangkan ke arah pembentukan keperibadian dan jati diri. |
Hasil Pembelajaran | 1.memahami maksud psikologi. 2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu. |
Aktiviti | 1.membuat penyelidikan terhadap peranan seni visual dalam pemupukan nilai psikologi. |
ABM | buku rujukan seni visual STPM, contoh catan artis tempatan. |
Refleksi | hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat mengaitkan contoh hasil seni visual dengan psikologi. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni visual. |
Perkara | Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur. |
Objektif | pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul. |
Hasil Pembelajaran | 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek . |
Aktiviti | 1.menganalisis struktur bentuk objek dari segi struktur dan pencahayaan. 2.amali melukis objek. |
ABM | gambar foto objek bangunan dan manusia.Buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | pelajar belum menguasai aspek menimbulkan cahaya pada objek. |
Tingkatan/Masa | 4K4 /5& 6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf Tradisional dan Dimensi Baru-Tembikar(Labu Sayong) |
Objektif | pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar. |
Hasil Pembelajaran | aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar. |
Aktiviti | 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini. 2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong. |
ABM | buku rujukan seni visual SPM |
Refliksi | pelajar memahami fungsi labu sayong dalam kehidupan masyarakat melayu khasnya. |
Tarikh/Hari | 7.7.2009/Selasa. |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4),4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong) |
Objektif | pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar. |
Hasil Pembelajaran | aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar. |
Aktiviti | 1.perbincangan bersama guru fungsi tembikar zaman dahulu dan masa kini. 2.memperkenalkan alat dan bahan dalam penghasilan tembikar labu sayong. 3.Tingkatan 4K4-pelajar menyambung aktiviti latihan melebelkan bahagian -bahagian pada badan labu sayong serta menamakan jenis motif pada labu sayong. |
ABM | buku rujukan seni visual SPM |
Refleksi | menamakan motif masih kurang tepat(4K4) |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Reka Bentuk Industri |
Objektif | pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan. Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan. |
Aktiviti | 1.pelajar merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru. 2.perbincangan dengan guru tentang reka corak dan bentuk bekas serba guna. 3.membuat lakaran dengan ukuran sebenar. |
ABM | contoh bekas serbaguna yang ada di pasaran sekarang. |
Refleksi | pelajar berkemampuan membuat rekabentuk bekas yang menarik dan kreatif namun dari segi ukuran masih perlu diperbaiki. |
Tarikh/Hari | 8.7.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Pengamatan Terhadap Pencahayaan dan Struktur. |
Objektif | pelajar dapat melukis objek kajian-manusia ,bangunan dengan menggunakan struktur dan aspek pencahayaan yang betul. |
Hasil Pembelajaran | 1-Pelajar diharap dapat mengamati pencahayaan dan struktur objek . |
Aktiviti | sambungan aktiviti melukis objek bangunan dan manusia dengan memberi tumpuan dari segi struktur dan pencahayaan. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | pelajar perlu menambah jumlah objek kajian sebagai latihan pengukuhan. |
Tingkatan/Masa | 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Seni Kraf Tradisional Dimensi Baru.-Tembikar(Labu sayong) |
Objektif | pelajar dapat mengenali fungsi tembikar dan alat bahan dalam menghasilkan tembikar. |
Hasil Pembelajaran | aras 1-dapat mengenalpasti, memilih dan menghasilkan corak motif dan mereka corak hiasan untuk tembikar. |
Aktiviti | latihan bertulis melebel bahagian-bahagian pada labu sayong dan menamakan motif yang digunakan pada kraf tembikar. |
ABM | buku rujukan seni visual SPM.,latihan bercetak. |
Refleksi | pelajar menyiapkan latihan yang diberi oleh guru dan telah melebelkan bahagian labu sayong dengan betul. |
Tingkatan/Masa | 6RK5 (8&9) |
Mata Pelajaran | Seni visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek psikologi sebagai alat komunikasi. |
Objektif | pelajar dapat menjawab soalan struktur dan esei dengan isi yang tepat |
Hasil Pembelajaran | 1.memahami maksud psikologi. 2.memahami peranan seni visual dalam pembangunan potensi individu. |
Aktiviti | latihan menjawab soalan struktur dan esei dibawah tajuk perkaitan psikologi dengan seni visual. |
ABM | Buku rujukan seni visual STPM |
Refleksi | ada jawapan pelajar yang kurang isi dan teknik menulis jawapan yang kurang bagus. iaitu jawapan hanya dijawab dalam satu perenggan sahaja bagi beberapa isi penting. |
Tarikh/Hari | 9.7.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan. |
Aktiviti | lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | hanya sebahagian kecil sahaja pelajar yang dapat melukis figuran secara jarak dekat. |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru. |
Objektif | pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan. Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti mengukur "hard board" untuk mereka bentuk bekas serbaguna dengan ukuran tepat.10cm x 8cm x 15cm. |
ABM | pembaris, hard board, lakaran bentuk serbaguna. |
Refleksi | seseorang pelajar masih lemah dari segi mengukur. |
Tarikh/Hari | 10.7.2009/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat mengambar aktiviti bekebun secara jarak dekat .penekanan kepada wajah figura. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan. |
Aktiviti | lakaran imej wajah figura secara jarak dekat.dengan menekankan kadar banding wajah dengan tepat. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | lakaran figura masih kurang memuaskan. |
Tarikh/Minggu | 13.7.2009/27 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5(3&4) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek sosiologi. |
Objektif | pelajar dapat menyediakan kumpulan pembentangan dan berbincang kaedah mendapatkan isi-isi yang berkiatan dengan tajuk pembentangan. |
Hasil Pembelajaran | 1.Menyedari peranan sosiologi dalam perkembangan seni visual. |
Aktiviti | 1.pembahagian kumpulan perbincangan.setiap kumpulan diminta mencari isi-isi penting berdasarkan tajuk yang dah diberi berserta contoh karya seni visual. |
ABM | Buku Rujukan Seni Visual STPM |
Refleksi | pembahagian kumplan telah pun dibuat.semua pelajar mencari isi penting . |
Tingkatan/Masa | 4K4(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti melukis -mengambarkan aktiviti seorang yang sedang menanam bunga. -melengkapkan ruang belakang lukisan dengan imej yang sesuai |
ABM | buku rujukan seni SPM |
Refleksi | lukisan sebahagian pelajar memuaskan. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Penggunaan bahan:- i.pensil ii.pensel warna. |
Objektif | pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti | 1.amali melukis objek alam dengan eksperimentasi pelbagai saiz pensil(2B,4B,6B,10B) |
ABM | pensil pelbagai saiz, gambar foto(gelombang,pokok, dan manusia) |
Refleksi | masih ada pelajar yang hanya bergantung dengan satu jenis saiz pensil dalam membuat lukisan. |
Tarikh/Hari | 14.7.2009/Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) 4K6(5&6) |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | .pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan |
Aktiviti | sambungan aktiviti membuat lakaran wajah. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | pelajar yang telah berjaya melengkapkan wajah figura bergerak keaktiviti mewarna. |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru. |
Objektif | pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan. Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti mengukur dan memotong hard board. -guru meneunjuk cara memeotong dengan cara yang betul. |
ABM | pisau NT.hard board,lakaran bekas serbaguna. |
Refleksi | ada hard board yang tidakkemas pemotongannya.pelajar diminta membaiki semula. |
Tarikh/Hari | 15.7.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Lukisan-Penggunaan bahan:- i.pensil ii.pensel warna. |
Objektif | pelajar dapat mengunakan saiz mata pensil yang bersesuaian dengan ketebalan garisan dan jenis objek yang hendak dilukiskan. |
Hasil Pembelajaran | Pelajar diharap dapat memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti | sambungan aktiviti melukis objek alam dan ekperimen dengan pelbagai saiz mata pensil. 2.bagi pelajar yang telah siap menggunakan media pensil menyambung aktiviti dengan pensil warna. |
ABM | pensil pelbagai saiz,pensil warna. |
Refleksi | teknik menggabungkan warna dengan pensil warna perlu ditambahkan latihannya. |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan |
Aktiviti | menyambung aktiviti membuat lakaran wajah figura dan mewarnanya dengan pensil warna. |
ABM | buku rujukan lukisan figura. |
Refleksi | semua pelajar telah menyiapkan lakaran.aktiviti mewarna disambung ke hari berikutnya. |
Tingkatan/Masa | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Peranan seni visual dari aspek sosiologi. |
Objektif | pelajar dapat menjelaskan maksud perkatan sosiologi . |
Hasil Pembelajaran | 1.menyedari peranan sosologi dalam perkembangan seni visual. |
Aktiviti | 1.penjelasan maksud sosiologi dari guru. 2.contoh-contoh karya seni dan kaitan dengan sosiologi penjelasan oleh guru. 3.membincangankan perkembangan isi untuk pembentangan. |
ABM | buku rujukan seni visual STPM dan contoh karya seni yang ada kaitan dengan masyarakat serta persekitaran. |
Refleksi | setiap kumpulan masih belum mempunyai isi yang cukup. |
Tarikh/hari | 16.7.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan |
Aktiviti | sambungan aktiviti mewarna wajah figura |
ABM | pensil warna dan contoh lukisan figura |
Refleksi | pelajar diingatkan untuk menggunakan tona warna semasa melukis . |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Reka Bentuk Industri-merekabentuk bekas serbaguna dimensi baru. |
Objektif | pelajar dapat merekabentuk bekas alat serbaguna dengan kreatif dan sesuai dengan fungsinya. |
Hasil Pembelajaran | Aras2-membuat reka bentuk 2D berdasarkan trend semasa/masa depan. Aras 3-membuat reka bentuk 3D berdasarkan trend semasa/masa depan. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara mencantum kepingan hard board untuk menjadi bentuk 3D. 2.pelajar meneruskan aktiviti mencantuk hard board.bagi pelajar yang masih kurang kemas kepingan hard board diberi peluang untuk memperkemaskannya. |
ABM | pisau NT, gam PVA. |
Refleksi | pelajar perlu diingatkan selalu tentang kekemasan kerja. |
Tarikh/Hari | 17.7.2009/Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | latihan kertas 2 seni visual:menggambar. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran wajah figura secara dekat dengan struktur yang betul. |
hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan lukisan secara terancang:-idea pengwujudan dan pengolahan. -proses menghasilkan gubahan lukisan |
Aktiviti | sambungan aktiviti mewarna figura. |
ABM | pensil warna, contoh lukisan figura. |
Refleksi | pelajar mesti selalu diingatkan tentang teknik mewarna yang betul. |
No comments:
Post a Comment