RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, April 21, 2009

RPH Minggu ke 16 dan 17(April)

Tarikh/Minggu 14.4.2009(17)
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar
Objektif pelajar dapat memahami fungsi dan alat bahan dalam menghasilkan kraf tembikar.
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar.
Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf.
Aktiviti 1.pelajar diperkenalkan kepada jenis tembikar,alat,bahan dan teknik membuatnya.
2.menunjukkan contoh hasil tembikar.
3.pelajar diminta menjelaskan fungsi setiap contoh kraf tembikar
ABM contoh bekas tembikar, buku rujuak spm seni visual
Refleksi pelajar memahami fungsi kraf tembikar yang ditunjukkan.

Tarikh/Minggu 14.4.2009(17)
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 4K6(5&6), 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Seni Hiasan Dalaman
Objektif Pelajar dapat memahami fungsi dan elemen-elemen seni rekaan hiasan dalaman.
Hasil Pembelajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.memperkenalkan maksud senim hiasan dalaman dan tujuannya.
2.menjelaskan prinsip rekaan hiasan dalaman.
3.mencatat nota
ABM Buku rujukan seni visual SPM,majalah hiasan dalaman.
Refleksi pelajart dapat menghuraikan prinsip-prinsip yang diberi oleh guru.

Tarikh/Minggu 15.4.2009(17)
Hari Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Halus
Perkara Penyediaan portfolio dan hasil karya:-lakaran .
Objektif pelajar dapat membuat lakaran objek dari pelbagai sudut.
Hasil Pembelajaran 1.pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan.
2.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemua-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti pelajar membuat lakaran-lakaran objek yang berkaitan dengan tema kajian dari pelbagai sudut.
ABM majalah alam sekitar,buku sejarah ,kamus dewan.
Refleksi masih ada pelajar yang melukis objek yang tidak sesuai dengan tema kajian .lakaran perlu diubah.

Tarikh/Minggu 15.5.2009(17)
Hari Rabu
Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Halus
Perkara Seni Hiasan Dalaman
Objektif pelajar dapat mengcipta konsep rekaan seni hiadan dalaman untuk bilik tidur impian mereka
Hasil Pembelajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.pelajar dibahagi kepada 8 kumpulan.
2.setiap kumpulan diminta mencari konsep rekaan hiasan dalam untuk bilik tidur impian mmereka.
3.membuat lakaran.
ABM majalah hiasan dalaman
Refleksi konsep hiasan yang difikirkan agak
sedikit dan tidak sempat membuat lakaran.

Tarikh/Minggu 16.4.2009/17
Hari Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Halus
Perkara Seni Hiasan Dalaman
Objektif pelajar dapat mengcipta konsep rekaan seni hiadan dalaman untuk bilik tidur impian mereka
Hasil Pembelajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.pelajar dibahagi kepada 8 kumpulan.
2.setiap kumpulan diminta mencari konsep rekaan hiasan dalam untuk bilik tidur impian mmereka.
3.membuat lakaran.
ABM majalah hiasan dalaman
Refleksi lakaran masih belum sempurna.

Tarikh/Minggu 16.4.2009/17
Hari Khamis
Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar
Objektif pelajar dapat mereka bentuk tembikar dimensi baru
Hasil Pemebelajaran Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar.
Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf.
Aktiviti 1.mereka bentuk tembikar untuk disesuaikan dengan fungsi dan suasana zaman moden.
2.pelajar merujuk majalah dan membuat lakaran.
ABM majalah seni hiasan dalaman dan buku rujukan spm pendidikan seni visual.
Refleksi pelajar boleh merekabentuk bekas tembikar untuk meletak alat tulis.sebahagian pelajar belum sempurna lakaranya.

Tarikh/Minggu 17.4.2009/17
Hari Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Seni Hiasan Dalaman
Objektif pelajar dapat membuat lukisan lakaran ruang bilik tidur berserta perabot dengan perspektif yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara melukis menggunakan satu titik tumpu untuk menghasilkan lukisan perspektif.
2.pelajar membuat lakaran berdasarkan konsep yang telah dibincangkan.
ABM majalah hiasan dalaman.
Refleksi lukisan perspektif kurang tepat perlu diperbaiki.

Tarikh/Minggu 18.4.2009/17
Hari Sabtu
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Hiasan Dalaman
Objektif pelajar dapat melukis lukisan perspektif untuk ruang bilik tidur dan perabot dengan betul
Hasil Pembelajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara melukis menggunakan satu titik tumpu untuk menghasilkan lukisan perspektif.
2.pelajar membuat lakaran berdasarkan konsep yang telah dibincangkan.
ABM majalah hiasan dalaman
Refleksi lukisan perspektif masih kurang tepat dan perlu diperbaiki.

Tarikh/Minggu 18.4.2009/17
Hari Sabtu
Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar
Objektif pelajar dapat mereka bentuk tembikar dimensi baru
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar.
Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf.
Aktiviti sambungan aktiviti membuat lakaran mereka bentuk kraf tembikar.
ABm majalah hiasan dalaman,buku rujukan spm seni visual.
Refleksi kehadiran kurang memuaskan aktiviti tidak berjalan dengan lancar.

Tarikh/Minggu 20.4.2009/18
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 4k4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Reka Hiasan Dalaman
Objektif pelajar dapat melukis lukisan perspektif untuk ruang bilik tidur dan perabot dengan betul
Hasil Pembelajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti melukis lukisan perspektif untuk ruang bilik tidur
ABM majalah hiasan dalaman dan contoh lukisan perspektif untuk ruang dalaman.
Refleksi hanya sebilangan kecil sahaja pelajar yang dapat menguasai kemahiran melukis dengan tepat,pelajar lain masih belum lukisan masih belum memuaskan.

Tarikh/Minggu 20.4.2009/18
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Penyediaan portfolio dan hasil karya:-lakaran .
Objektif pelajar dapat membuat lakaran objek dari pelbagai sudut.
Hasil Pembelajaran 1.pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan.
2.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemua-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti menambahkan lagi lakaran objek kajian dengan bimbingan guru.
ABM buku rujukan seni visual,majalah,buku sejarah,surat khabar.
Refleksi jumlah lakaran semakin bertambah dan menunjukkan peningkatan kualiti lukisan.

Tarikh/Minggu 21.4.2009/18
Hari Selasa
Tingkatan/masa 4K4(3&4) 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Hiasan dalaman
Objektif Pelajar dapat mewarna lukisan perspektif dengan betul dan kemas.
Hasil Pemeblajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.pelajar yang telah lengkap lukisan perspektif menyambung aktiviti mewarna.
2.kumpulan yang belum lengkap lukisan perspektif diarahkan untuk meneruskan kerja mereka.
ABm majalah hiasan dalaman,warna pensil dan contoh lukisan hiasan dalaman.
Refleksi

Tarikh/Minggu 21.4.2009/18
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar
Objektif pelajar dapat mereka bentuk tembikar dimensi baru
hasil pemeblajaran Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar.
Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf.
Aktiviti sambungan aktiviti mereka bentuk kraf tembikar demensi baru bekas menyimpan alat tulis.
ABM buku rujukan spm seni visual, majalah seni hiasan dalaman.
Refleksi

Tarikh/Minggu 22.4.2009/18
Hari Rabu
Tingkatan/masa 6AK5 (1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Penyediaan portfolio dan hasil karya:-lakaran .
Objektif pelajar dapat menghasilkan sekurang-kurangnya 15 mukasurat lakaran objek berkaitan dengan tema kajian.
Hasil Pembelajaran 1.pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan.
2.pendedahan kepada pelajar tentang pengertian keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemua-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti pelajar meneruskan membuat lakaran objek yang berkaitan dengan tema kajian dan cuba menyiapkan sekurang-kurangnya sehingga 15 mukasurat.
ABM buku rujukan seni visual stpm,majalah,suratkhabar,kamus,buku sejarah,majalah alam sekitar.
Refleksi

Tarikh/Minggu 22.4.2009/18
Hari Rabu
Tingkatan/Masa 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Hiasan Dalaman
Objektif Pelajar dapat mewarna lukisan perspektif dengan betul dan kemas..
Hasil Pembelajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan seni rekaan hiasan dalaman.
ABM contoh liukisan hiasan dalaman,pensil warna,pen warna.
Refleksi

Tarikh/Minggu 23.4.2009/18
Hari Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(1&2)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni hiasan dalaman
Objektif pelajar dapat mewarna lukisan perspektif dengan betul dan kemas
hasil Pembelajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna lukisan hiasan dalaman yang belum siap.
2.pelajar diminta menilai hasil kerja kumpulan lain dan memberi komen yang sihat.
ABM conyoh lukisan hiasan dalaman, pensel warna,pen warna
Refleksi

Tarikh/Minggu 23.4.2009/18
Hari Khamis
Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kraf tradisional dan dimensi baru-Tembikar
Objektif pelajardapat mereka corak yang sesuai dengan bentuk kraf tembikar demensi baru(konsep moden kontemporari)
hasil Pemeblajaran Aras 1-mengetahui alat bahan dan teknik proses menghasilkan kraf tembikar.
Aras 2-mengenali bebrapa tokoh kraf.
Aktiviti 1.guru menjelaskan maksud konep kontemporerai dalam mereka corak.
2.pelajar berbincang untuk menghasilkan corak yang menepati reka bentuk kraf tembikar demensi baru mereka.
ABM buku rujukan spm seni visual,majalah seni hiasan dalaman.
Refleksi

Tarikh/Minggu 24.4.2009/18
Hari Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Rekaan Seni Hiasan Dalaman.
Objektif Pelajar dapat mewarna lukisan hiasan dalaman dengan betul dan kemas
Hasil Pemeblajaran Aras 1-memahami beberapa prinsip asas dalam hiasan dalaman.
Aras 2-Mengetahui cara menyediakan pelan lantai, lukisan perspektif dan model.
Aktiviti 1.kumpulan yang belum siap menyambung aktiviti mewarna.
2.pelajar diminta menilai hasil kerja kumpulan lain dengan memberi komen yang sihat.
ABM contoh lukisan hiasan dalama,pensil warna dan pen warna
Refleksi

No comments:

Post a Comment