RPH KARTINI SAHAMAT

Tuesday, May 5, 2009

RPH minggun18 &19

Tarikh/Minggu 27/4/2009(18)
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Reka Landskap.
Objektif pelajar mengetahui tujuan reka bentuk seni landsap.
Hasil Pembembelajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip lanskap.
Aktiviti 1.Memperkenalkan fungsi dan elemen-elemen yang terkandung dalam seni reka landskap.
ABM buku rujukan SPM,majalah seni hiasan taman.
Refleksi pelajar baru terdedah dengan tajuk seni landskap dan memahami maksud dan fungsi seni landskap.


Tarikh/Minggu 27/4/2009(18)
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Perekaan portfolio-lakaran dan kajian penyelidikan
Objektif pelajar dapat membuat sekurang-kurangnya 10 helai lakaran yang berkiatan dengan tema kajian.
Hasil Pembelajaran 1-Pelajar seharusnya mengetahui karya dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan.
Aktiviti 1pelajar membuat lakaran imej yang berkaitan dengan tema kajian gelombang.
ABM contoh catan ,gambar imej peperangan,suratkhabar dan majalah.
Refleksi lakaran masih belum mencukupi.ramai pelajar hanya menyiapkan 4 hingga 5 helai lakaran sahaja.


Tarikh/Minggu 28/4/2009(18)
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 4K4(3&4),4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Reka Landskap.
Objektif
Hasil Pembelajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip lanskap.
Aktiviti 1.Memperkenalkan fungsi dan elemen-elemen yang terkandung dalam seni reka landskap.
ABM buku rujukan SPM PSV dan majalah seni hiasan taman.
Refleksi pelajar memahami fungsi seni landskap dan dapat memberi pendapat tentang aspek-aspek yang sesuai untuk dimasukkan dalam sesbuah taman.

tarikh/minggu 28.4.2009(18)
Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Hari Selasa
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Anyaman
Objektif Pelajar mengenali alat bahan dalam menghasilkan anyaman mengkuang.
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengetahui alat, bahan teknik dan proses penhasilan kraf.
Aras 2-mengenali beberapa tokoh kraf.
Aktiviti 1.memperkenalkan seni kraf anyaman mengkuang dari segi alat dan bahan
2.mencatat nota.
ABM buku rujukan SPM PSV
Refleksi pelajar dpat mengenali bahan iaitu daun mengkuang dan peralatan yang diperlukan ketika menganyaman.

Tarikh/Minggu 29.4.2009(18)
Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Hari Rabu
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Seni Reka Landskap
Objektif Pelajar dapat mengabungkkan landskap lembut dan landskap keras dalam reka bentuk landskap untuk rumah persendirian.
Hasil Pembelajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip lanskap
Aktiviti 1.pelajar dibahagi kepada beberapa kumpulan. untuk perbincangan.
2.setiap kumpulan dikehendaki mereka landskap untuk sebuah taman rumah persendirian.
ABM majalah hiasan taman dan buku rujukan PSV spm.
Refleksi idea yang diperbincangkan oleh kumpulan pelajar hanya memasukkan landskap jenis lembut.cadangan perlu ditambahkan kagi dengan landskap keras.

Tarikh/Minggu 29.4.2009(18)
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Hari Rabu
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara perekaan portfolio-lakaran dan kajian.
Objektif pelajar dapat membuat sekurang-kurangnya 15 helai lakaran berkaitan dengan tema gelombang yang dikaji.
Hasil Pemebelajaran Pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan.
Aktiviti 1.menyambung aktiviti membuat lakaran imej berkaitab dengan tema kajian gelombang.
ABM buku seni halus, majalah "Era Hijau",surat khabar.
Refleksi kehadiran kurang memuaskan.ramai oelajar terlibat dengan aktiviti mewakili sekolah.aktiviti lakaran bagi pelajar yang tidak hadir disambung ke minggu berikutnya.

Traikh/Minggu 30.4.2009(18)
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Hari Khamis
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni Reka Bentuk Landskap
Hasil Pembelajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip landskap
Objektif Pelajar dapat mengabungkkan landskap lembut dan landskap keras dalam reka bentuk landskap untuk rumah persendirian.
Aktiviti 1.pelajar dibahagi kepada beberapa kumpulan. untuk perbincangan.
2.setiap kumpulan dikehendaki mereka landskap untuk sebuah taman rumah persendirian.
ABM Buku rujukan PSV SPM dan majalah hiasan taman.
Refleksi lakaran kurang memuaskan, elemen-elemen untuk dimasukkan ke dalam rekaan taman masih kurang lengkap.

Tarikh/Minggu 30.4.2009(18)
Hari Khamis
Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Perkara Pendidikan seni Visual
Objektif Pelajar mengenali jenis motif pada anyaman dan juga tokoh kraf tempatan dalam anyaman.
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengenalpasti pelbagai motif mereka corak dalam membuat kraf.
Aras 2-mengenali beberapa tokoh
Aktiviti 1.memperkenalikan motif kraf dan tokoh kepada pelajar.
2.mencatat nota.
ABM buku rujukan SPM PSV
Refleksi pelajar telah mengenali bebrapa jenis motif anyaman dan tokoh kraf.

JUMAAT 1/MEI/2009 CUTI UMUM HARI PEKERJA

Tarikh/Minggu 4.5.2009(19)
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Perkara Reka bentuk seni landskap
Objektif pelajar dapat mengetahui perabot dan perhiasan yang sesuai untuk landskap rumah perseorangan.
Hasil Pembealajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip landskap
Aktiviti 1.sambungan aktiviti membuat rekabentuk landskap dengan memasukkan perabot dan perhiasan yang sesuai dengan konsep rekaan.
ABM buku rujukan PSV seni visual dan majalah hiasan taman.
Refleksi pelajar telah dapat memilih perabot dan perhiasan yang sesuai dengan konsep taman masing-masing.

Tarikh/Minggu 4.5.2009(19)
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara perekaan portfolio-lakaran dan kajian bertemakan gelombang.
Objektif pelajar dapat menghasilkan lakaran yang bersesuaian dengan tema gelombang
Hasil Pembelajaran pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan.
Aktiviti 1.pelajar membuat lukisan imej-imej yang berkaitan dengan tema kajian gelombang.
2.lakaran yang kurang tepat mesti diperbaiki.
ABM majalah,surat khabar dan komputer.
Refleksi bebrapa orang pelajar telah membaiki semula lakaran yang kurang memuaskan

Tarikh/Minggu 5/5/2009(19)
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 4K4(3&4) 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidkan Seni Visual
perkara seni reka bentuk landskap
Objektif pelajar dapat mengetahui perabot dan perhiasan yang sesuai untuk landskap rumah perseorangan.
Hasil Pembelajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip landskap
Aktiviti 1.sambungan aktiviti membuat rekabentuk landskap dengan memasukkan perabot dan perhiasan yang sesuai dengan konsep rekaan.
ABM buku rujukan PSV SPM dan majalah hiasan taman.
Refleksi lukisan landskap pelajar hampir kesemuanya telah memasukkan perhiasan yang sesuai dengan konsep taman.

Tarikh/Minggu 5.5.2009(19)
Hari Selasa
Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Perkembangan seni visual di Malaysia.
Objektif pelajar dapat mengumpul maklumat berkenaan dengan reka bentuk pakaian tradisional tempatan.
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, riual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras 3-membuat pernyataan berkenaan keaslian dan identiti pakaian dalam konteks sejarah, bentuk dan pengaruh.
Aktiviti 1.memperkenalkan pelajar dengan maksud seni pembina budaya bangsa.
2.menunjukkan contoh jenis-jenis pakaian tradisional tempatan.
3.jenis-jenis motif yang terdapat pada pakaian tradisional.
ABM buku rujukan SPM PSV,majalah fesyen tempatan(pakaian tradisional)
Refleksi pelajar telah mengenali jenis pakaian tradisional tempatan.

Tarikh/Minggu 6.5.2009(19)
Hari Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata pelajaran Seni Visual
Perkara perekaan portfolio-lakara dan kajian bertemakan gelombang.
Objektif pelajar dapat melukis imej yang berkaitan dengan tema kajian dengan tepat .
Hasil Pembelajaran pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin perekaan
Aktiviti 1.pelajar membuat lukisan imej-imej yang berkaitan dengan tema kajian gelombang.
2.lakaran yang kurang tepat mesti diperbaiki.
ABM majalah,buku rujukan seni halus,buku sejarah,buku geografi,surat khabar,komputer.
Refleksi

Tarikh/Minggu 6.5.2009(19)
hari Rabu
Tingkatan/Masa 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Seni reka bentuk landskap
Objektif pelajar dapat mewarna lakaran landskap dengan menggunakan nilia warna yang dapat menunjukkan perbezaan ruang.
Hasil Pemeblajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip landskap
Aktiviti 1.kumpulan yang telah lengkap lakaran landskap mula bergerak ke aktiviti mewarna.
ABM buku rujukan spm PSV,contoh lukisan landskap dan majalah hiasan taman.
Refleksi

Tarikh/Minggu 7.5.2009(19)
Hari Khamis
Mata Pelajaran Pendidkan Seni Visual
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Perkara Seni Reka Bentuk Landskap
Objektif pelajar dapat mewarna lakaran landskap dengan menggunakan nilai warna yang dapat menunjukkan perbezaan ruang.
Hasil Pembelajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip landskap
Aktiviti 1.kumpulan yangtelah lengkap lakaran landskap menyambung aktiviti mewarna landskap.
ABM buku rujukan PSV SPM,contoh lukisan landskap dan majalah hiasan taman.
Refleksi

Tarikh/Minggu 7.5.2009(19)
Hari Khamis
Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Perkembangan seni visual di Malaysia
Objektif pelajar dapat mengumpul maklumat berkenaan dengan reka bentuk pakaian tradisional tempatan.
Hasil Pembelajaran Aras 1-mengumpul maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan, riual, sejarah dan semangat patriotisme.
Aras 3-membuat pernyataan berkenaan keaslian dan identiti pakaian dalam konteks sejarah, bentuk dan pengaruh.
Aktiviti 1.memperkenalkan pelajar dengan maksud seni pembina budaya bangsa.
2.menunjukkan contoh jenis-jenis pakaian tradisional tempatan.
3.jenis-jenis motif yang terdapat pada pakaian tradisional.
ABM buku rujukan SPM PSV dan majalah berkiaitan dengan pakaian tradisional malaysia.
Refleksi

Tarikh/Minggu 8.5.2009(19)
Hari Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Reka Bentuk Seni landskap
Objektif pelajar dapat mewarna lakaran landskap dengan menggunakan nilai warna yang dapat menunjukkan perbezaan ruang.
Hasil Pembelajaran Aras 1-Memahami beberapa prinsip asas landskap.
Aras 2-Mengetahui konsep ruang yang boleh dibangunkan dengan mengambil kira aspek prinsip landskap
Aktiviti pelajar melengkapkan lukisan landskap dan memperkemaskan hasil kerja masing-masing.
ABM majalah seni taman dan contoh lukisan seni landskap.
Refleksi

2 comments:

  1. RPH Minggu 19 disemak. Kemas kini, lengkap. Susun atur blog menarik. Teruskan.

    ReplyDelete
  2. Tahniah. Saya juga mendapati RPH minggu-minggu ini lengkap dan teratur.

    ReplyDelete