Tarikh/Minggu | 9.Mac.2009/12 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 4K4(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | Cetakan(Proses Penghasilan) |
Objektif | Pelajar dapat mengingati langkah-langkah dalam merekacipta motif cetakan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang(pengwujudan dan pengolahan idea). |
Aktiviti | 1.Menjelaskan maksud cetakan,jenis,alat dan bahan untuk membuat cetakan. 2.Memilih flora dan fauna untuk dijadikan motif. 3.Mengubah suai flora dan fauna untuk dijadikan motif. |
ABM | Buku Rujukan SPM,Gambar Flora dan Fauna,Contoh Stensil Cetakan. |
Refleksi | Pelajar tidak sempat mengubah suai motif dan disambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 9.Mac 2009/12 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6AK5 ( 8 &9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Ujian Seni Visual Kertas 2 |
Objektif | Pelajar dapat menimbulkan fom bunga dan mewrnakannya dengan betul. |
Aktiviti | 1.Guru menyediakan bahan untuk ujian. 2.Pelajar membuat lakaran alam semujadi dan mewarnanya. |
ABM | Bunga,Kertas Lukisan.Warna. |
Refleksi | Setiap pelajar telah menyiapkan lukisan seperti yang diarahkan. |
Tarikh/Minggu | 10.Mac 2009/12 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Cetakan(Proses Penghasilan) |
Objektif | Pelajar dapat mengingati langkah-langkah dalam merekacipta motif cetakan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang(pengwujudan dan pengolahan idea). |
Aktiviti | 1.Menjelaskan maksud cetakan,jenis,alat dan bahan untuk membuat cetakan. 2.Memilih flora dan fauna untuk dijadikan motif. 3.Mengubah suai flora dan fauna untuk dijadikan motif. |
ABM | Buku Rujukan SPM,Gambar Flora dan Fauna,Contoh Stensil Cetakan. |
Refleksi | Ting 4K4-pelajar telah melukis objek flora dan fauna untuk dijadikan motif. Ting 4K6-pelajar belum sempat menyiapkan lukisan untuk motif flora dan fauna. |
Tarikh/Minggu | 10.3.2009/12 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Catan Alam semulajadi a.idea dan proses b.olahan karya |
Objektif | pelajar dapat melakar objek flora dan fauna berdasarkan gambar yang telah dikumpul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. Aras 3-Memahami cara membuat kemasan. |
Aktiviti | 1.pelajar membuat lakaran dengan pensil berdasarkan gambar flora dan fauna yang dikumpul. 2.pelajar mewarna lakaran dengan warna yang betul berdasarkan gambar yang dirujuk. |
ABM | foto flora dan fauna |
Refleksi | pelajar hanya sempat menyiapkan lukisan flora sahaja. Lakaran fauna akan disambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 11.3.2009/12 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | 2.4)Penyediaan Portfolio kajian kerja kursus. a)Pengkaryaan-penentuan tema (gelombang) -kajian dan penyelidikan. _penulisan. |
Objektif | Pelajar dapat menghuraikan maksud catan,sejarah dan aliran catan sebagai pengenalan penulisan portfolio. |
Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian,keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencukil penemuan-penemuan yang bermutu dalambidang seni visual. |
Aktiviti | 1.guru menjelaskan cara membuat pengenalan dalam penulisan portfolio. 2.pelajar membuat penulisan dengan merujuk buku rujukan seni visual STPM dan buku seni halus yang lain. |
ABM | Buku rujukan STPM,Buku Rujukan berkaitan dengan catan,Art Fardunental. |
Refleksi | bahagaian pengenalan portfolio telah pun selesai. |
Tarikh/Minggu | 11.3.2009/12 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Cetakan(Proses Penghasilan) |
Objektif | pelajar dapat membuat cetakan stensil dengan kemas dan terancang. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang(pengwujudan dan pengolahan idea). |
Aktiviti | 1.pelajar yang telah siap melakar motif diminta membuat stensil dan menebuknya dengan NT cutter. 2.guru menunjuk cara membuat cetakan stensil-membuat garisan grid,meletak stensil, mewarna dengan warna air dan span |
ABM | stensil,warna air,span |
Refleksi | aktiviti ini belum siap sepenuhnya,disambung ke hari yang berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 12.3.2009/12 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Cetakan(Proses Penghasilan) |
Objektif | pelajar dapat membuat cetakan stensil dengan kemas dan terancang. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang(pengwujudan dan pengolahan idea). |
Aktiviti | 1.pelajar yang telah siap melakar motif diminta membuat stensil dan menebuknya dengan NT cutter. 2.guru menunjuk cara membuat cetakan stensil-membuat garisan grid,meletak stensil, mewarna dengan warna air dan span |
ABM | warna air,span,stensil |
Refleksi | aktiviti disambung ke hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 12.3.2009/12 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Catan Alam semulajadi a.idea dan proses b.olahan karya |
Objektif | pelajar dapat melakar objek flora dan fauna berdasarkan gambar yang telah dikumpul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. Aras 3-Memahami cara membuat kemasan. |
Aktiviti | 1.sambungan aktiviti melakar objek fauna. 2.mewarna kedua-dua objek iaitu flora dan fauna. |
ABM | foto flora dan fauna |
Refleksi | ramai pelajar yang belum sempat mewarna objek fauna dengan lengkap iaitu memasukkan jalinan dan ton untuk menimbulkan fom. |
Tarikh/Minggu | 13.3.2009/12 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Cetakan(Proses Penghasilan) |
Objektif | pelajar dapat membuat cetakan stensil dengan kemas dan terancang. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Menginterpretasikan maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-Menghasilkan lukisan secara terancang(pengwujudan dan pengolahan idea). |
Aktiviti | pelajar menyambung kerja mencetak dan membuat kemasan. |
ABM | warna air,stensil,span |
Refleksi | semua pelajar telah menyiapkan hasil kerja masing-masing. |
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
16.MAC 2009-22.MAC 2009
Tarikh/Minggu | 23.3.2009/13 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 4K4 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Rekabentuk Grafik: Kad bisnes |
Objektif | pelajar dapat menghasilkan logo huruf bagi syarikat yang diwujudkan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan mmaklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan. Aras 2-mengolah hasil kerja dengan memberi perhatian kepada kadar banding,reka letak,muka taip,satah dan imbangan. |
Aktiviti | 1.penjelasan tentang komunikasi visual dan rekabentuk grafik. 2.cara-cara untuk menyampaikan identiti sesebuah syarikat. 3.mereka cipta logo syarikat. |
ABM | contoh kad bisnes,jenis mukataip,buku rujukan SPM Seni Visual. |
Refleksi | pelajar masih dalam langkah mengolah huruf untuk dijadikan logo. |
Tarikh/Minggu | 23.3.2009/14 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Portfolio-penulisan -lakaran awal |
Objektif | Pelajar dapat memilih tema khusus berkaitan gelombang dan dapat juga memilih subject metter yang akan dimasukkan di dalam karya akhir. |
Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian,keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | 1.penjelasan tema khusus dan subject metter dari guru. 2.pelajar membuat pemilihan dengan merujuk bahan yang dikumpul dan peta minda yang telah dibuat. |
ABM | peta minda, keratan akhbar ,maklumat dari internet dan majalah. |
Refleksi | pelajar sudah ada tema khusus masing-masing dan ini memudahkan mereka untuk memfokuskan bahan kajian dan lakaran. |
Tarikh/Minggu | 24.3.2009/14 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Rekabentuk Grafik: Kad bisnes |
Objektif | pelajar dapat menghasilkan logo huruf bagi syarikat yang diwujudkan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan mmaklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan. Aras 2-mengolah hasil kerja dengan memberi perhatian kepada kadar banding,reka letak,muka taip,satah dan imbangan. |
Aktiviti | 1.penjelasan tentang komunikasi visual dan rekabentuk grafik. 2.cara-cara untuk menyampaikan identiti sesebuah syarikat. 3.mereka cipta logo syarikat. |
ABM | contoh kad bisnes,jenis mukataip,buku rujukan SPM Seni Visual. |
Refleksi | 4K4-telah menghasilkan logo huruf. 4K6-belum sempat menghasilkan logo dan disambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 24.3.2009/14 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Catan Alam semulajadi a.idea dan proses b.olahan karya |
Objektif | pelajar dapat mewarna objek yang telah dilakar dengan betul, tepat dan dapat menimbulkan bentuk 2D objek. |
Hasil pembelajaran | Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. Aras 3-Memahami cara membuat kemasan. |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna objek flora dan fauna dengan memasukkan unsur garisan dan jalinan untuk menimbulkan fom. |
ABM | foto flora dan fauna. |
Refleksi | semua pelajar telah menyiapkan kerja seperti yang diarahkan tetapi masih lemah dari segi sapuan warna. |
Tarikh/Minggu | 25.3.2009/14 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Portfolio-Penulisan -Lakaran |
Objektif | Pelajar dapat memilih tema khusus berkaitan gelombang dan dapat juga memilih subject metter yang akan dimasukkan di dalam karya akhir. |
Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian,keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | 1.penjelasan tema khusus dan subject metter dari guru. 2.pelajar membuat pemilihan dengan merujuk bahan yang dikumpul dan peta minda yang telah dibuat. |
ABM | peta minda, keratan akhbar ,maklumat dari internet dan majalah. |
Refleksi | pelajar sudah ada tema khusus masing-masing dan ini memudahkan mereka untuk memfokuskan bahan kajian dan lakaran. |
Tarikh/Minggu | 25.3.2009/14 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Rekabentuk Grafik: Kad bisnes |
Objektif | pelajar dapat menghasilkan ilustrasi dan muka taip yang sesuai untuk kad . |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan mmaklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan. Aras 2-mengolah hasil kerja dengan memberi perhatian kepada kadar banding,reka letak,muka taip,satah dan imbangan. |
Aktiviti | 1.pelajar merekacipta mukataip dan ilustrasi yang sesuai untuk kad bisnes syaraikat yang ditubuhkan. |
ABM | contoh kad bisnes,buku rujukan SPM,jenis muka taip. |
Refleksi | pelajar dapat mereka ilustrasi yang sesuai dengan syarikat tetapi hasil kerja kurang kemas. |
Tarikh/Minggu | 26.3.2009/14 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Rekabentuk Grafik: Kad bisnes |
Objektif | pelajar dapat menghasilkan ilustrasi dan muka taip yang sesuai untuk kad . |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan mmaklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan. Aras 2-mengolah hasil kerja dengan memberi perhatian kepada kadar banding,reka letak,muka taip,satah dan imbangan. |
Aktiviti | 1.pelajar merekacipta mukataip dan ilustrasi yang sesuai untuk kad bisnes syaraikat yang ditubuhkan. |
ABM | contoh kad bisnes,buku rujukan SPM,jenis muka taip. |
Refleksi | rekaletak mukataip dan ilustrasi perlu diperbaiki. |
Tarikh/Minggu | 26.3.2009/14 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf:Merekacipta motif untuk corak. |
Objektif | pelajar dapat membezakan maksud motif dan corak serta penggunaanya. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Mengenal pasti pelbagai motif corak dalam membuat kraf. Aras 2-Mereka corak barangan kraf dengan menggunakan alat, bahan dan teknik khusus. |
Aktiviti | 1..penjelasan maksud motif dan corak kepada pelajar. 2.menunjukkan contoh motif dan corak. 3.pelajar membuat olahan motif dengan menggunakan gambar realistik flora dan fauna. |
ABM | contoh motif.contoh corak,gambar realistik flora dan fauna. |
Refleksi | pelajar dapat mencipta motif tetapi masih kurang menarik perlukan penambah baik. |
Tarikh/Minggu | 27.3.2009/14 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Rekabentuk Grafik: Kad bisnes |
Objektif | pelajar dapat memilih warna yang sesuai dengan muka taip dan bahagian latar belakang kad bisnes. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan mmaklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan. Aras 2-mengolah hasil kerja dengan memberi perhatian kepada kadar banding,reka letak,muka taip,satah dan imbangan. |
Aktiviti | pelajar menyambung aktiviti mewarna kad bisnes yang telah lengkap dilukis. |
ABM | pensel warna,contoh kad bisnes |
Refleksi | warna belum siap sepenuhnya sambung ke hari berikutnya |
Tarikh/Minggu | 30.3.2009/15 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidkan Seni visual |
Perkara | Portfolio-lakaran subject metter. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran ringkas subject metter yang dipilih sekurang-kurangnya 5 atau 6 . |
Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | 1.pelajar membuat lakaran subject matter yang telah dipilih dengan merujuk gambar dan contoh catan yang telah dikumpul berkaitan dengan tema khusus. |
ABM | keratan akhbar,gambar,contoh catan. |
Refleksi | lakaran belum cukup.aktiviti melukis lakaran disambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 30.3.2009/15 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 4K4 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Rekabentuk Grafik: Kad bisnes |
Objektif | pelajar dapat memilih warna yang sesuai dengan muka taip dan bahagian latar belakang kad bisnes. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan mmaklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan. Aras 2-mengolah hasil kerja dengan memberi perhatian kepada kadar banding,reka letak,muka taip,satah dan imbangan. |
Aktiviti | pelajar menyambung aktiviti mewarna kad bisnes yang telah lengkap dilukis. |
ABM | contoh kad bisnes,warna pensil |
Refleksi | aktiviti mewarna disambung ke hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 31.3.2009/15 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4),4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Rekabentuk Grafik: Kad bisnes |
Objektif | pelajar dapat menyiapkan kad bisnes dengan kemas. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasikan mmaklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan. Aras 2-mengolah hasil kerja dengan memberi perhatian kepada kadar banding,reka letak,muka taip,satah dan imbangan. |
Aktiviti | pelajar mehabiskan kerja mewarna dan membuat kemasan pada hasil kerja. |
ABM | contoh kad bisnen dan warna pensil. |
Refleksi | semua pelajar telah menyiapkan tugasan masing-masing. |
Tarikh/Minggu | 31.3.2009/15 |
Hari | Selasa |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf:Merekacipta motif untuk corak. |
Objektif | pelajar dapat membezakan maksud motif dan corak serta penggunaanya. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Mengenal pasti pelbagai motif corak dalam membuat kraf. Aras 2-Mereka corak barangan kraf dengan menggunakan alat, bahan dan teknik khusus. |
Aktiviti | 1.menyambung membaiki reka bentuk motif. 2.mempelbagaikan olahan (gayaan)motif sekurang-kurangnya 5 atau 6 olahan dihasilkan. |
ABM | contoh gambar realistik,contoh motif corak. |
Refleksi | pelajar telah memahami konsep mereka cipta motif untuk corak. |
Tarikh/Minggu | 1.4.2009/15 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (1&2) |
Mata pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Portfolio-lakaran subject metter. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran dengan tepat dan subkect yang dilukis tidak lari dari tema khusus yang dipilih. |
Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran subject yang berkaitan dengan tema khusus. |
ABM | keratan akhbar,gambar,contoh catan |
Refleksi | lakaran kurang memuaskan,pelajar disuruh memperbaiki lukisan. |
Tarikh/Minggu | 1.4.2009/15 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 4K6(5&6) |
Mata pelajaran | Pendidikan seni Visual |
Perkara | Lukisan -olahan karya dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat membuat pemerhatian terhdap tumbuhan dan dapat melakarkannya dengan tepat. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan Aras 3-menyatakan keindahan alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya. |
Aktiviti | 1.semua pelajar diminta membuat pemerhatian terhadap tumbuhan di atas meja masing-masing. 2.pelajar membuat lakaran tumbuhan dari sudut pandangan dekat. |
ABM | tumbuhan berbunga. |
Refleksi | walaupun lakaran pandangan dekat tetapi pelajar tidak dapat menimbulkan jalinan yang terdapat pada tumbuhan tersebut. |
Tarikh/Minggu | 2.4.2009/15 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni visual. |
Perkara | Lukisan -olahan karya dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat membuat pemerhatian terhdap tumbuhan dan dapat melakarkannya dengan tepat. |
Hasil pembelajaran | Aras 2-berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan Aras 3-menyatakan keindahan alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya. |
Aktiviti | 1.semua pelajar diminta membuat pemerhatian terhadap tumbuhan di atas meja masing-masing. 2.pelajar membuat lakaran tumbuhan dari sudut pandangan dekat. |
ABM | tumbuhan berbunga. |
Refleksi | 3 orang pelajar dapat membuat lukisan secara pandangan dekat.manakala yang lain masih perlu memperbaiki lakaran mereka. |
Tarikh/Minggu | 2.4.2009/15 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf:Merekacipta motif untuk corak. |
Objektif | Pelajar dapat menghasilkan 5 atau 6 olahan motif untuk dijadikan corak |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Mengenal pasti pelbagai motif corak dalam membuat kraf. Aras 2-Mereka corak barangan kraf dengan menggunakan alat, bahan dan teknik khusus. |
Aktiviti | 1.pelajar membuat olahan motif untuk menghasilkan corak barangan kraf. |
ABM | contoh motif,gambar realistik,pensil warna. |
Refleksi | pelajar hanya dapat menyiapkan 2 dan 3 olahan motif. aktiviti disambung pada hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 3.4.2009/15 |
Hari | Jumaat |
Tingkatan/Masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan -olahan karya dan teknik penghasilan. |
Objektif | Pelajar dapat mewarna lakaran dengan tepat dan menimbulkan jalinan pada lukisan tumbuhan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan Aras 3-menyatakan keindahan alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya. |
Aktiviti | 1.pelajar yang telah siap membuat lakaran dengan pensil menyambung mewarna lukisan masing-masing. |
ABM | warna pensil,tumbuhan berbunga. |
Refleksi | aktiviti mewarna belum siap sepenuhnya dan disambung ke hari berikutnya. |
Tarikh/Minggu | 6.4.2009/16 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Halus |
Perkara | Portfolio-lakaran dan olahan perkembangan idea. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran olahan perkembangan idea dengan menggunakan subject yang telah dilakarkan pada lakaran awal. |
Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mengcungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | pelajar membuat olahan perkembangan idea dengan merujuk lakaran awal. |
ABM | lakaran awal,gambar,contoh catan |
Refleksi | tidak sempat dibuat kerana pelajar masih memperbaiki lakaran awal yang kurang memuaskan dari segi ketepatannya dengan tema khusus. |
Tarikh/Minggu | 6.4.2009/16 |
Hari | isnin |
Tingkatan | 4K4 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan -olahan karya dan teknik penghasilan. |
Objektif | Pelajar dapat mewarna lakaran dengan tepat dan menimbulkan jalinan pada lukisan tumbuhan. |
hasil Pembelajaran | Aras 2-berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan Aras 3-menyatakan keindahan alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya. |
Aktiviti | 1.pelajar yang telah siap membuat lakaran dengan pensil menyambung mewarna lukisan masing-masing. |
ABM | pensil warna,tumbuhan berbunga |
Refleksi | 3 orang pelajar dapat mewarna objek mengikut urutan dan gaya yang memuaskan.pelajar lain belum sempat mewarna dengan lengkap lakaran tumbuhan. |
Tarikh/Minggu | 7.4.2009/16 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4K4 (3&4) 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan -olahan karya dan teknik penghasilan. |
Objektif | Pelajar dapat mewarna lakaran dengan tepat dan menimbulkan jalinan pada lukisan tumbuhan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan Aras 3-menyatakan keindahan alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya. |
Aktiviti | pelajar menyambung aktiviti mewarna objek tumbuhan berbunga dengan bimbingan guru teknik mewarna ruang dalam dan ruang luar serta cara menimbulkan jalinan pada daun. |
ABM | warna pensil. |
Refleksi | lukisan sudah separuh diwarnakan.bagi pelajar yang warnanya kurang memuaskan diminta memperbaiki lagi kerja |
Tarikh/Minggu | 7.4.2009/16 |
hari | Selasa |
Tingkatan | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kraf:Merekacipta motif untuk corak. |
Objektif | Pelajar dapat mengahasilkan 5 atau 6 olahan motif untuk corak kraf. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Mengenal pasti pelbagai motif corak dalam membuat kraf. Aras 2-Mereka corak barangan kraf dengan menggunakan alat, bahan dan teknik khusus. |
Aktiviti | 1.menyambung aktiviti membuat olahan motif untuk corak kraf. |
ABM | contoh motif,gambar realistik,pensil warna. |
Refleksi | pelajar telah menyiapkan olahan motif dan ada yang dapat membuat olahan lebih dari 6. |
Tarikh/Minggu | 8.4.2009/16 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Portfolio-lakaran dan olahan perkembangan idea. |
Objektif | pelajar dapat membuat lakaran olahan perkembangan idea dengan merujuk lakaran awal. |
Hasil Pembelajaran | pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mengcungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti | pelajar membuat olahan perkembangan idea dengan merujuk lakaran awal. |
ABM | lakaran awal,gambar dan contoh catan. |
Refleksi | pelajar menambahkan lagi lakaran awal dan belum masuk ke peringkat olahan lakaran. |
Tarikh/Minggu | 8.4.2009/16 |
Hari | Rabu |
Tingkatan/masa | 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan -olahan karya dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat mewarna bahagian latar belakang lukisan dengan warna yang sesuai dan teknik mewarna yang kemas. |
hasil Pembelajaran | Aras 2-berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan Aras 3-menyatakan keindahan alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya. |
aktiviti | 1.pelajar dengan bimbingan guru memilih warna untuk latar belakang lukisan. 2.pelajar membuat kemasan akhir untuk lukisan masing-masing. |
ABM | warna pensil |
Refleksi | semua pelajar telah menyaipkan sepenuhnya lukisan tumbuhan berbunga masing-masing. |
Tarikh/Minggu | 9.4.2009/16 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan seni Visual |
Perkara | Kraf:Merekacipta motif untuk corak. -grid garisan. |
objektif | pelajar dapat mencari 3 grid garisan buatan manusia dan 3 grid garisan dari alam semulajadi. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Mengenal pasti pelbagai motif corak dalam membuat kraf. Aras 2-Mereka corak barangan kraf dengan menggunakan alat, bahan dan teknik khusus. |
aktiviti | 1.guru menjelaskan fungsi grid garisan dan jenis-jenisnya. 2.pelajar diminta melukis grid garisan dari alam semulajadi dan dari buatan manusia. |
ABm | contoh grid garisan |
Refleksi |
Tarikh/Minggu | 9.4.2009/16 |
Hari | Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan -olahan karya dan teknik penghasilan. |
Objektif | pelajar dapat mewarna bahagian latar belakang lukisan dengan warna yang sesuai dan teknik mewarna yang kemas. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-berkomunikasi berasaskan lukisan yang dihasilkan Aras 3-menyatakan keindahan alam dan masyarakat melalui lukisan yang dihasilkan dan berusaha memeliharanya. |
Aktiviti | 1.pelajar dengan bimbingan guru memilih warna untuk latar belakang lukisan. 2.pelajar membuat kemasan akhir untuk lukisan masing-masing. |
ABM | warna pensil |
Refleksi |
JUMAAT 10.4.2009 CUTI UMUM GOOD FRIDAY.
ISNIN 13-4-2009 CUTI UMUM ESTER MONDAY.
RPH Puan telah saya baca dan semak. Terima kasih kerana menghantar RPH yang detail dan lengkap.
ReplyDelete