RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, June 27, 2013

RPH MINGGU Ke 23


RPH MINGGU KE 23

Hari/Tarikh                          : Isnin dan Selasa( 17 &18.06.2013)

Perkara                                                : Menghadiri Bengkel Penyelarasan PBN Seni Visual

                                                  STPM 2013.

Tempat                                                : SMK Kota Samarahan,Samarahan.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/19.6.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit.

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3

Perkara                                                : Projek Seni 970/3

Objektif                                               :1. Pelajar dapat menghurai maksud tema soalan berdasarkan

                                                  Rujukan yang dibuat.

                                                 2. pelajar dapat mencari subjek yang sesuai dengan tema kajian.

 

Aktiviti                                  : Soalan 1: Tema “Bandar Bersih Rakyat Sihat”

                                                 

Prosedur                             : 1.Pelajar dibahagia kepada kumpulan dan membincangkan

                                                      Maksud tema masing-masing dengan merujuk kamus dan

                                                      Internet.

                                                  2. Sesi soal jawab bersama guru.

                                                  3. pelajar mengemukakan contoh imej/subjek yang berkaitan dengan

                                                      Tema.

BBM                                      : Soalan dan manual Projek Seni 970/3

Refleksi                                                : pelajar dapat mengemukakan definisi tema dengan merujuk kamus

                                                  dan internet. Subjek masih belum cukup.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Rabu/19.6.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata pelajaran                 : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Latihan –Lukisan landskap kawasan air terjun.

Objektif                                               : 1.pelajar dapat membuat lakaran dengan menunjukkan

                                                      Perspektif yang betul.

                                                  2.pelajar dapat mewarna dengan kemas dan menarik

                                                      Lakaran yang telah dibuat.

Aktiviti                                  : Lukisan Perspektif-kawasan air terjun(soalan SPM 2012)

Prosedur                             : 1.penerangan kehendak soalan oleh guru.

                                                  2.tunjuk cara membuat lukisan perspektif dari guru.

                                                  3.tunjuk cara mewarna lukisan pemandangan kawasan air terjun

                                                     oleh guru.

BBM                                      : soalan PSV 2 ,2012 dan pensel warna.

Refleksi                                                : lukisan pelajar masih belum memuaskan.ada pelajar sudah

                                                  Mula mewarna.

 

 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Khamis/20.6.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit.

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3

Perkara                                                : Projek Seni 970/3

Objektif                                               :1. Pelajar dapat menghurai maksud tema soalan berdasarkan

                                                  Rujukan yang dibuat.

                                                 2. pelajar dapat mencari subjek yang sesuai dengan tema kajian.

 

Aktiviti                                  : Soalan 2: Rekabentuk landskap kawasan R&R bertemakan

                                                  Tradisi Tempatan.

                                                 

Prosedur                             : 1.Pelajar dibahagia kepada kumpulan dan membincangkan

                                                      Maksud tema masing-masing dengan merujuk kamus dan

                                                      Internet.

                                                  2. Sesi soal jawab bersama guru.

                                                  3. pelajar mengemukakan contoh imej/subjek yang berkaitan dengan

                                                      Tema.

BBM                                      : Soalan dan manual Projek Seni 970/3

Refleksi                                                : pelajar dapat mengemukakan definisi tema dengan merujuk kamus

                                                  dan internet. Pelajar telah mengemukakan banyak subjek

                                                  tradisi tempatan dari suku kaum bidayuh,iban dan melayu.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Khamis/20.6.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Peranan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan

                                                      Potensi individu.

Aktiviti                                  : 1) Peranan Psikologi-kretiviti dan sensitivity.

Prosedur                             : 1.penjelasan tajuk oleh guru.

                                                  2.perbincangan bersama pelajar.

                                                  3.mencatat nota.

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM

Refleksi                                                : pelajar mengetahui bahawa seni visual dapat mencunkil

                                                  Kretiviti individu dan menjadikan individu itu peka dengan

                                                  Perkara yang berlaku dipersekitaranya.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Hari/Tarikh                          : Jumaat/21.6.2013

Tingkatan                            : 6AK5

Masa                                     : 70 minit.

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/3

Perkara                                                : Projek Seni 970/3

Objektif                                               :1. Pelajar dapat menghurai maksud tema soalan berdasarkan

                                                  Rujukan yang dibuat.

                                                 2. pelajar dapat mencari subjek yang sesuai dengan tema kajian.

 

Aktiviti                                  :Permasalahan Kajian.

                                                 

Prosedur                             : 1.Pelajar dibahagia kepada kumpulan dan membincangkan

                                                      Permasalah Kajian mengikut tema masing-masing dengan

                                                      Melayari internet untuk mendapatkan maklumat.

                                                  2. Sesi soal jawab bersama guru.

                                                  3. pelajar mengemuka permasalah kajian yang berkaitan dengan

                                                      Tema masaing-masing.

BBM                                      : Soalan dan manual Projek Seni 970/3

Refleksi                                                : calon yang memilih soalan perekaan-sebahagian kecil masih tidak

                                                  Tepat pemasalah kajian yang dikemukakan.penulisan pelajar juga

                                                  Lemah dari segi tatabahasa.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat/21.6.2013

Tingkatan                            : 6RK5

Mata Pelajaran                 : Seni Visual 970/1

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Peranan Seni Visual

Obj/Hasil Pembelajaran                : 1.menjelaskan peranan seni visual dari aspek pembangunan

                                                      Potensi individu.

Aktiviti                                  : 1) Peranan Psikologi-emosi dan ekspresi.

Prosedur                             : 1.penjelasan tajuk oleh guru.

                                                  2.perbincangan bersama pelajar.

                                                  3.mencatat nota.

BBM                                      : buku rujukan seni visual STPM

Refleksi                                                : pelajar memahami cara meluahkan emosi dan ekspersi

                                                  Melalui seni visual.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Hari/Tarikh                          : Jumaat /21.6.2013

Tingkatan                            : 5K8

Mata pelajaran                 : PSV

Masa                                     : 70 minit

Unit Pembelajaran          : Latihan –Lukisan landskap kawasan air terjun.

Objektif                                               : 1.pelajar dapat membuat lakaran dengan menunjukkan

                                                      Perspektif yang betul.

                                                  2.pelajar dapat mewarna dengan kemas dan menarik

                                                      Lakaran yang telah dibuat.

Aktiviti                                  : Lukisan Perspektif-kawasan air terjun(soalan SPM 2012)

Prosedur                             : 1.penerangan kehendak soalan oleh guru.

                                                  2.tunjuk cara membuat lukisan perspektif dari guru.

                                                  3.tunjuk cara mewarna lukisan pemandangan kawasan air terjun

                                                     oleh guru.

BBM                                      : soalan PSV 2 ,2012 dan pensel warna.

Refleksi                                                : pelajar yang belum siap diminta menjadikan latihan ini

                                                  Sebagai kerja rumah.

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment