RPH KARTINI SAHAMAT

Saturday, August 14, 2010

RPH MINGGU 31 DAN 32 2010

RPH MINGGU 31 DAN 32

ISNIN DAN SELASA (2.8.2010 DAN 3.8.2010)
CUTI SAKIT.

minggu/tarikh 31(4.8.2010)
Hari Rabu
Tingkatan 6RK 5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Ujian Amali: Lukisan Alam Benda
Aktiviti Pembelajaran 1.guru menyediakan set -buahan dan sayuran.
2.pelajar membuat pemerhatian ke atas objek.
3.membuat lakaran dengan menggunakan pensil
BBM buah-buahan dan sayur, bakul, pensil 2B
Refleksi lakaran tidak lengkap sepenuhnya disambung ke hari Khamis.

Hari/Tarikh Rabu(4.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran ujian amali: lukisan alam benda:botol gelas minuman
Aktiviti Pembelajaran 1.penyediaan set oleh cikgu di dalam kelas.
2.pelajar membuat pemerhatian dan membuat lakaran
BBM botol plastik,gelas kaca dan kotak makanan segera
Refleksi lakaran siap namun aktiviti mewarna disambung ke hari berikutnya.

hari/tarikh rabu/4.8.2010
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran projek membuat sudut seni kelas
Hasil Pembelajaran -pelajar dapat menghasilkan idea yang kreatif dan berfaedah untuk kelas sendiri.
-pelajar dapat bekerja secara berpasukan dan melahirkan perasaan tanggungjawab terhadap tugas masing-masing
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tujuan projek kepada semua pelajar oleh guru.
2.pelajar dibahagia kepada beebrapa kumpulan dan beberapa tugasan.
3.pelajar melakukan tugas mengikut kumpulan masing-masing: kumpulan menghasilkan lukisan,kumpulan membuat frem untuk lukisan, kumpulan membuat seni origami, kumpulan menampal kertas dan kumpulan membuat font dengan menggunakan kertas.
BBM kertas warna,gunting,gam, tali,bendera kecil,buku seni origami,lukisan dan poster.
Refleksi semua pelajar memberi kerjasama yang baik.

Hari/Tarikh Khamis(5.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Ujian Amali: Lukisan Alam benda.
Aktiviti Pembelajaran 1.menyambung melengkapkan lakaran.
2.mewarna objek yang telah dilukis.
BBM buah-buahan,sayur dan bakul, warna media kering.
Refleksi semua pelajar telah menyiapkan lukisan masing-masing seperti yang diarahkan dalam ujian.

hari/tarikh khamis(5.8.2010)
tingkatan 6AK5
mata pelajaran seni visual
masa 70 minit
unit pembelajaran Ujian amali: Lukisan alam benda
aktiviti pembelajaran sambungan mewarna lakaran yang telah dibuat pada hari rabu.
BBM botol plastik, gelas minuman kaca dan kotak makanan segera.
refleksi semua pelajar telah menlengkaplan lukisan masing-masing dengan menggunakan warna media kering.

Hari/Tarikh Jumaat (6.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan seni visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Sejarah dan apresiasi seni visual: rumah tradisional di Malaysia.
Hasil Pembelajaran 1.mengumpulkan maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan,ritual,sejarah dan semangat patriotsme.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan jenis-jenis rumah melayu tradisional di malaysia.
2.menunjuk contoh rumah melayu tradisional.
3.mencatat nota .
BBM gambar rumah melayu tradisional di Malaysia.
Refleksi P&P berjalan seperti yang dirancangkan.

Minggu/Tarikh 32(9.8.2010)
Hari Isnin
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Disiplin penghasilan portfolio dan penghasilan karya seni visual: perekaan penghasilan karya.
Hasil Pembelajaran -merealisasikan rekabentuk visual dengan menggunakan kefahaman dan penghasilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.penagihan bahan untuk membuat kerja kursus seni visual kepada setiap calon.
2.calon soalan 1-pemberian kanvas dan pemidang kayu.(calon menggunting kanvas dan dipantau oleh guru)
calon soalan 3-agihan kertas surih dan kertas A4
calon soalan 4-agihan papan lapis jenis nipis dan tebal.(calon memotong dengan pisau yang disdiakan dan dipantau oleh guru)
BBM kanvas,pemidang kayu,papan lapis,pisau , gunting,kertas surih,kertas a4, staplergun.
Refleksi kerja agihan berjalan lancar namun ada beebrapa calon yang tidak hadir untuk mendapatkan alat dan bahan mereka.

Hari/Tarikh Isnin(9.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Makna,Konteks,Fungsi Seni Visual
Hasil Pembelajaran pelajar memahami maksud makna,fungsi dan kontek dalam seni visual.
Aktiviti Pembelajaran 1.Pembentangan oleh kumpulan pelajar.
2.ulasan dari guru.
3.mencatat maklumat penting hasil dari pembentangan.
BBM buku rujukan seni visual stpm,gamabr rajah grafik.
Refleksi isi pembentangan masih kurang lengkap, kumpulan pembentang diminta mencari lagi maklumat tambahan.

hari/tarikh Selasa (10.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Aliran Dalam Seni: Seni Tradisional dan Nilai Kraf Tradisional.
Hasil Pembelajaran -memahami makna dan fungsi aliran dalam penghasilan karya seni visual.
-mengenal pasti nilai-nilai yang wujud dalam aliran tradisional.
Aktiviti Pembelajaran 1.Pembentangan oleh kumpulan pelajar.
2.ulasan dari guru.
3.mencatat maklumat penting hasil dari pembentangan.
BBM buku rujukan seni visual STPM, artikel bercetak dari majalah dewa budaya dan internet.
Refleksi Pembentangan berjalan lancar dan isi pembentangan lengkap.

Hari/tarikh Selasa(10.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Penghasilan karya seni visual kertas 970/3
hasil pembelajaran merealisasikan rekabentuk visual dengan menggunakan kefahaman dan penghasilan.
Aktiviti Pembelajaran 1.calon soalan 1-memasang kanvas pada pemidang dan mengecat kanvas dengan cat elmusi.sesi pengambilan gambar proses kerja dilakukan.
2.calon soalan 3-meneruskan kerja perekaan kad bisnes dengan menggunakan program Adobe Ilustrasi.
3.calon soalan 4-melicinkan papan lapis dengan kertas pasir dan menggamkan 2 keping papan lapis dengan menggunakan gam PVA
BBM Komputer,kanvas dan cat elmusi,kertas pasir,gam PVA.
Refleksi setiap langkah proses kerja calon diambil gambar sebagai bukit .

Hari/tarikh Selasa(10.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Sejarah dan apresiasi seni visual: rumah tradisional di Malaysia.
Hasil Pembelajaran 1.mengumpulkan maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan,ritual,sejarah dan semangat patriotsme.
Aktiviti Pembelajaran 1.membuat lakaran rumah melayu tradisional yang terdapat di Malaysia.
BBM buku rujukan seni visual SPM,pensil dan warna media kering.
Refleksi ramai pelajar belum sempat menyiapkan lakaran rumah tradisional. mereka perlu menyiapkannya sebagai kerja rumah.

hari/tarikh Rabu(11.8.2010)
Tingkatan 6RK5
mata pelajaran seni visual
masa 70 minit
Unit Pembelajaran Seni Tradisional Dalam kraf Tradisional Melayu.
Hasil Pembelajaran -mengenal pasti nilai-nilai yang wujud atau diberi penekanan dalam aliran tradisional.
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar.
2.ulasan dari guru.
3.pelajar mencatat nota.
BBM buku rujukan seni visual stpm,contoh gambar jenis-jenis kraf tempatan.
Refleksi pembentangan berjalan dengan lancar dan lengkap isinya.

Hari /tarikh rabu (11.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran seni visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Penghasilan karya seni visual kertas 970/3
Hasil Pembelajaran merealisasikan rekabentuk visual dengan menggunakan kefahaman dan penghasilan.
Aktiviti pembelajaran calon soalan 1-membuat lakaran pada pemukaan kanvas yang telah kering dengan menggunakan pensil.
2.calon soalan 3-sambungan membuat kad bisnes menggunakan adobe ilustrasi.
3.calon soalan 4-menyapu syelek pada permukaan papan lapis(sesi pengambilan gambar dilakukan)
BBM syelek papan,komputer,kanvas.
Refleksi masih ada seorang calon yang belum melakukan tugas melicinkan dan menggamkan papan lapis.

hari/tarikh Rabu(11.8.2010)
Tingkatan 4K3
mata pelajaran seni visual
masa 70 minit
Unit Pembelajaran Sejarah dan apresiasi seni visual: seni tekad
Hasil Pembelajaran 1.mengumpulkan maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan,ritual,sejarah dan semangat patriotsme.
Aktiviti Pembelajaran 1.penerangan tajuk pembelajaran.
2.menunjukkan contoh gambar seni tekad,
3.penjelasan sejarah,alat dan bahan dalam pembuatan seni tekad.
BBM buku rujukan seni visual spm dan gambar contoh kraf tekad.
Refleksi penerangan berjalan dengan lancar.

hari/tarikh Khamis(12.8.2010)
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Aliran Moden dan Aliran Moden Dalam Karya Seni Visual di Malaysia.
Hasil Pembelajaran -mengenal pasti nilai-nilai yang wujud atau diberi penekanan dalam aliran moden.
Aktiviti Pembelajaran 1.pembentangan oleh kumpulan pelajar.
2.ulasan dari guru berkaitan dengan tajuk pembentangan.
3.pelajar mencatat nota
BBM buku rujukan seni visual stpm,buku sejarah seni di malaysia.
Refleksi ahli kumpulan pembentang diminta menambahkan lagi isi pemebntangan iaitu dengan memasukkan 2 tokoh penting dalam sejarah seni catan moden di malaysia.

Hari/tarikh Khamis(12.8.2010)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Masa/Perkara 70 minit (P & P) tidak dapat dijalankan kerana ada perhimpunan untuk pelajar tingkatan 6 atas dan 6 bawah.

Hari/Tarikh Jumaat(13.8.2010)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Unit Pembelajaran Sejarah dan apresiasi seni: Seni tekad.
hasil pembelajaran 1.mengumpulkan maklumat berkaitan perkembangan seni visual berhubung kebudayaan,ritual,sejarah dan semangat patriotsme.
Aktiviti Pembelajaran 1.sambungan mencatat nota.
2.penyemakan hasil kerja pelajar.
BBM buku rujukan seni visual spm
Refleksi semua pelajar telah melengkapkan nota masing -masing

No comments:

Post a Comment