Minggu/Tarikh | 16 (19.4.2010) |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni |
Unit Pembelajaran | Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran olahan (Logo dan Jenis Perabot, imej figura) |
Hasil Pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | -sambungan aktiviti lakaran olahan. -penyemakan dan bimbingan teknik melukis logo dengan betul bagi calon soalan nombor 3. -tunjuk cara melakar imej dari motif kraf. -melakar fond dan membuat kajian rekaletak bersama motif kraf. |
BBM | buku rujukan seni visual SPM dan STPM, contoh kertas soalan |
Refleksi | calon soalan 1-teknik melukis logo kurang kemas. Motif yang dipilih perlu dipermudahkan/diringkaskan lagi. Font yang dipilih perlu diperbaiki dan pelbagaikan olahan saiz dan reka letak. |
Tarikh/Hari | 20.4.2010 (Selasa) |
Tingkatan | 6AK5 |
Masa | 70 minit |
Mata pelajaran | Seni Visual 1 |
Bidang | Apresiasi Seni |
Unit Pembelajaran | Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran olahan (Logo dan Jenis Perabot,figura) |
Hasil pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | penyemakan kerja kursus dan bimbingan lukisan kepada calon soalan nombor 4-lakaran perabot,hiasan dinding,lampu dan lantai. mengikut budaya tempatan yang telah dipilih dan digabungkan dengan konsep moden. |
BBM | contoh buku rujukan SPM dan STPM,contoh jenis-jenis perabot dari majalah. |
Refleksi | lukisan perabot tidak menampakkan bentuk 3 dimensi dan kelemahan lukisan perspektif amat ketara.pelajar diminta membaiki lukisan ini. |
Tarikh/Hari | 21.4.2010 (Rabu) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni |
Unit Pembelajaran | Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran olahan (Logo dan Jenis Perabot,figura) |
Hasil Pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | bimbingan dan penyemakan kerja kursus calon soalan 1. -menggabungkkan imej dari lakaran awal (imej teknologi moden dan figura)-lakaran ini perlu dibuat sebanyak minimum 5 buah lakaran. -menunjuk contoh komposisi imej dari catan-catan lain. |
BBM | Contoh catan artis tempatan dan luar negara, gambar alat telekomunikasi dan aksi pergerakan manusia. |
Reflekasi | lakaran imej figura dan alat komunikasi perlu dibuat dari pelbagai sudut. |
Tarikh/Hari | 22.4.2010(Khamis) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni |
Unit Pembelajaran | Lukisan : Ciri-ciri objek lut sinar-teknik mewarna. |
Hasil Pembelajaran | -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan. -menggunakan dan mengolah bahan serta teknik dalam penghasilan lukisan. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.tunjuk cara mewarna objek yang bersifat lut sinar. 2.pelajar menyambung aktiviti mewarna dengan bimbangan guru. |
BBM | contoh lukisan gelas kaca, pensil pelbagai saiz,buku rujukan seni visual STPM,balang plastik,botol minuman mineral. |
Refleksi | teknik mewarna perlu dipertingkatkan lagi. kesan sinaran cahaya kurang ditimbulkan. |
Minggu/Tarikh | 16(19.4.2010) |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Lukisan :Figura |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti pembelajaran | 1.pengenalan-lukisan figura 2.mengukur kadar banding badan manusia. 3.menunjuk cara membuat rangka badan manusia. |
BBM | contoh lukisan figura dan buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | aktiviti mengukur kadar mengambil masa yang agak panjang dan melakar akan disambung pada hari rabu. |
Tarikh/Hari | 20.4.2010( Rabu) |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Visual |
Unit Pembelajaran | Lukisan Figura |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.menunjuk cara membuat lukisan dari lakaran rangka manusia. 2.pelajar membuat lakaran figura masing-masing |
BBM | contoh lukisan figura dan buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | masih ada pelajar yang salah dalam membuat rangka figura |
Tarikh/Hari | 22.4.2010(Jumaat) |
Tingkatan | 4K3 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Masa | 70 minit |
bidang | Penghasilan Seni Visual. |
Unit Pembelajaran | Lukisan Figura |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.sambungan aktiviti melukis figura. 2.guru menunjuk cara menimbulkan bentuk 3 dimensi kepada pelajar dengan menggunakan garisan. 3.pelajar meneruskan aktiviti melukis |
BBM | contoh lukisan figura dan buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | beberapa orang pelajar masih lemah dalam menghasilkan bentuk 3D figura dan diberi bimbingan oleh guru. |
Minggu/Tarikh | 17(25.4.2010) |
Hari | Isnin |
Tingkatan | 6AK 5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Bidang | Apresiasi Seni |
Masa | 70 minit |
Unit pembelajaran | Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran perkembangan idea. |
hasil Pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti pembelajaran | 1.calon soalan 3-lakaran perkembangan idea identiti korporat. rekabentuk logo dimasukkan ke dalam set identiti korporat. 2.calon soalan 4-melakar perabot dan kraf mengikut perspektif. 3.calon soalan 1- lakaran dari segi komposisi. |
BBM | kertas soalan kerja kursus, pensil warna,buku rujukan seni visual STPM,majalah dan gambar dari internet(ikut tajuk soalan) |
Refleksi | kesemua lakaran masih belum mencapai tahap yang diminta. |
Tarikh/Hari | 26.4.2010 Selasa |
Tingkatan | 6AK 5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 1 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Apresiasi Seni |
Unit Pembelajaran | Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran perkembangan idea. |
Hasil Pembelajaran | -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan. -pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.guru menyemak dan merekodkan lakaran setiap pelajar. 2.Bimbingan dan teguran kepada calon yang lemah atau kurang memuaskan dari segi lakaran dan penulisan tema. |
BBM | folio pelajar, borang penyemakan kerja calon. |
Refleksi | penyemakan dan rekod tidak dapat dilakukan kepada semua calon kerana masa tidak mencukupi. |
Tarikh/Hari | 27.4.2010 Rabu |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Teori Seni |
Unit Pembelajaran | Perbincangan Tajuk Ulangkaji Kertas 1 (Teori) |
Aktiviti Pembelajaran | 1.membincangkan tajuk-tajuk yang perlu diberi perhatian dan diulangkaji untuk peperiksaan Penggal 1. 2. membuat latihan -ulasan atau kritikan terhadap karya seni halus iaitu catan. |
BBM | contoh catan vincent van gogh"strrry night" |
Refleksi | P & P berjalan seperti yang dirancang. |
Tarikh/Hari | 28.4.2010(Khamis) |
Tingkatan | 6AK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual 2 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Teori Seni |
Unit Pembelajaran | Perbincangan Tajuk Ulangkaji Kertas 1 (Teori) |
Aktiviti Pembelajaran | 1.latihan ulangkaji -perkembangan fesyen pakaian masyarakat Malaysia. 2.perbincangan secara berkumpulan dan pembentangan . |
BBM | petikan akhbar ,majalah fesyen. |
Refleksi | perbincangan berjalan seperti yang dirancang. |
Tarikh/Hari | 26.4.2010(Selasa) |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Halus |
Unit Pembelajaran | Lukisan Figura: Mewarna |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 21.-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.tunjuk cara oelh guru teknik mewarna manusia, pakaian manusia yang berkedut atau berlipat. 2.pelajar mencuba sendiri pada lakaran masing-masing. |
BBM | contoh lukisan figura, buku rujukan SPM,warna pensil,warna oil pastel. |
Refleksi | pelajar boleh mewarna figura namun masih lemah dari aspek mewarna imeh yang lembut seperti pakaian. |
Tarikh/Hari | 27.4.2010(Rabu) |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan seni halus. |
Unit Pembelajaran | Lukisan potret. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 21.-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pengenalan tajuk kepada pelajar-maksud potret,contoh luksian potret. 2.menjelaskan proses membuat potret dan menunjukkan langkah-langkahnya. |
BBM | buku rujukan lukisan potret.pensil pelbagai saiz. |
Refleksi | tunjuk cara dapat menarik minat pelajar. |
Tarikh/Hari | 29.4.2010(Jumaat) |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 70 minit |
Bidang | Penghasilan Seni Halus. |
Unit Pembelajaran | Lukisan potret |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 21.-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.pelajar menyambung aktiviti melakar potret-mula bahagian mata, hidung, mulut, telinga dan rambut. 2.tunjuk cara dihadapan kelas oleh guru dan membimbing dari meja ke meja. |
BBM | contoh lukisan potret, buku rujukan lukisan potret, pensil pelbagai saiz mata 2B, 3B, 5B dan 6B |
Refleksi | semua pelajar tidak sempat menyiapkan lukisan potret dan dijadikan kerja rumah. rata pelajar menghadapi masalah melakar bahagian hidung. |
Aslkm Puan,
ReplyDeleteTerima kasih kerana dapat menghantar rph yang lengkap dan berkupu-kupu. Semoga sihat sihat selalu.