RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, May 2, 2010

RPH 16 dan 17,2010

RPH MINGGU KE 16 DAN 17

Minggu/Tarikh 16 (19.4.2010)
Hari Isnin
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni
Unit Pembelajaran Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran olahan (Logo dan Jenis Perabot, imej figura)
Hasil Pembelajaran -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
-pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti Pembelajaran -sambungan aktiviti lakaran olahan.
-penyemakan dan bimbingan teknik melukis logo dengan betul bagi calon soalan nombor 3.
-tunjuk cara melakar imej dari motif kraf.
-melakar fond dan membuat kajian rekaletak bersama motif kraf.
BBM buku rujukan seni visual SPM dan STPM, contoh kertas soalan
Refleksi calon soalan 1-teknik melukis logo kurang kemas. Motif yang dipilih perlu dipermudahkan/diringkaskan lagi. Font yang dipilih perlu diperbaiki dan pelbagaikan olahan saiz dan reka letak.

Tarikh/Hari 20.4.2010 (Selasa)
Tingkatan 6AK5
Masa 70 minit
Mata pelajaran Seni Visual 1
Bidang Apresiasi Seni
Unit Pembelajaran Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran olahan (Logo dan Jenis Perabot,figura)
Hasil pembelajaran -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
-pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti Pembelajaran penyemakan kerja kursus dan bimbingan lukisan kepada calon soalan nombor 4-lakaran perabot,hiasan dinding,lampu dan lantai. mengikut budaya tempatan yang telah dipilih dan digabungkan dengan konsep moden.
BBM contoh buku rujukan SPM dan STPM,contoh jenis-jenis perabot dari majalah.
Refleksi lukisan perabot tidak menampakkan bentuk 3 dimensi dan kelemahan lukisan perspektif amat ketara.pelajar diminta membaiki lukisan ini.

Tarikh/Hari 21.4.2010 (Rabu)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni
Unit Pembelajaran Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran olahan (Logo dan Jenis Perabot,figura)
Hasil Pembelajaran -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
-pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti Pembelajaran bimbingan dan penyemakan kerja kursus calon soalan 1.
-menggabungkkan imej dari lakaran awal (imej teknologi moden dan figura)-lakaran ini perlu dibuat sebanyak minimum 5 buah lakaran.
-menunjuk contoh komposisi imej dari catan-catan lain.
BBM Contoh catan artis tempatan dan luar negara, gambar alat telekomunikasi dan aksi pergerakan manusia.
Reflekasi lakaran imej figura dan alat komunikasi perlu dibuat dari pelbagai sudut.

Tarikh/Hari 22.4.2010(Khamis)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni
Unit Pembelajaran Lukisan : Ciri-ciri objek lut sinar-teknik mewarna.
Hasil Pembelajaran -memahami bahasa seni visual dalam penghasilan lukisan.
-menggunakan dan mengolah bahan serta teknik dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti Pembelajaran 1.tunjuk cara mewarna objek yang bersifat lut sinar.
2.pelajar menyambung aktiviti mewarna dengan bimbangan guru.
BBM contoh lukisan gelas kaca, pensil pelbagai saiz,buku rujukan seni visual STPM,balang plastik,botol minuman mineral.
Refleksi teknik mewarna perlu dipertingkatkan lagi. kesan sinaran cahaya kurang ditimbulkan.

Minggu/Tarikh 16(19.4.2010)
Hari Selasa
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran Lukisan :Figura
Hasil Pembelajaran Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif.
Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti pembelajaran 1.pengenalan-lukisan figura
2.mengukur kadar banding badan manusia.
3.menunjuk cara membuat rangka badan manusia.
BBM contoh lukisan figura dan buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi aktiviti mengukur kadar mengambil masa yang agak panjang dan melakar akan disambung pada hari rabu.

Tarikh/Hari 20.4.2010( Rabu)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Visual
Unit Pembelajaran Lukisan Figura
Hasil Pembelajaran Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif.
Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran 1.menunjuk cara membuat lukisan dari lakaran rangka manusia.
2.pelajar membuat lakaran figura masing-masing
BBM contoh lukisan figura dan buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi masih ada pelajar yang salah dalam membuat rangka figura

Tarikh/Hari 22.4.2010(Jumaat)
Tingkatan 4K3
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Masa 70 minit
bidang Penghasilan Seni Visual.
Unit Pembelajaran Lukisan Figura
Hasil Pembelajaran Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif.
Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran 1.sambungan aktiviti melukis figura.
2.guru menunjuk cara menimbulkan bentuk 3 dimensi kepada pelajar dengan menggunakan garisan.
3.pelajar meneruskan aktiviti melukis
BBM contoh lukisan figura dan buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi beberapa orang pelajar masih lemah dalam menghasilkan bentuk 3D figura dan diberi bimbingan oleh guru.

Minggu/Tarikh 17(25.4.2010)
Hari Isnin
Tingkatan 6AK 5
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Bidang Apresiasi Seni
Masa 70 minit
Unit pembelajaran Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran perkembangan idea.
hasil Pembelajaran -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
-pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti pembelajaran 1.calon soalan 3-lakaran perkembangan idea identiti korporat. rekabentuk logo dimasukkan ke dalam set identiti korporat.
2.calon soalan 4-melakar perabot dan kraf mengikut perspektif.
3.calon soalan 1- lakaran dari segi komposisi.
BBM kertas soalan kerja kursus, pensil warna,buku rujukan seni visual STPM,majalah dan gambar dari internet(ikut tajuk soalan)
Refleksi kesemua lakaran masih belum mencapai tahap yang diminta.

Tarikh/Hari 26.4.2010 Selasa
Tingkatan 6AK 5
Mata Pelajaran Seni Visual 1
Masa 70 minit
Bidang Apresiasi Seni
Unit Pembelajaran Penyediaan portfolio dan hasil karya::-Pengkaryaan-lakaran perkembangan idea.
Hasil Pembelajaran -pelajar seharusnya mengetahui karya perlu dihasilkan berdasarkan disiplin pengkaryaan.
-pendedahan kepada pelajar tentang pengertian, keperluan dan pendekatan penyelidikan yang sesuai supaya pelajar dapat mencungkil penemuan-penemuan yang bermutu dalam bidang seni visual.
Aktiviti Pembelajaran 1.guru menyemak dan merekodkan lakaran setiap pelajar.
2.Bimbingan dan teguran kepada calon yang lemah atau kurang memuaskan dari segi lakaran dan penulisan tema.
BBM folio pelajar, borang penyemakan kerja calon.
Refleksi penyemakan dan rekod tidak dapat dilakukan kepada semua calon kerana masa tidak mencukupi.

Tarikh/Hari 27.4.2010 Rabu
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Bidang Teori Seni
Unit Pembelajaran Perbincangan Tajuk Ulangkaji Kertas 1 (Teori)
Aktiviti Pembelajaran 1.membincangkan tajuk-tajuk yang perlu diberi perhatian dan diulangkaji untuk peperiksaan Penggal 1.
2. membuat latihan -ulasan atau kritikan terhadap karya seni halus iaitu catan.
BBM contoh catan vincent van gogh"strrry night"
Refleksi P & P berjalan seperti yang dirancang.

Tarikh/Hari 28.4.2010(Khamis)
Tingkatan 6AK5
Mata Pelajaran Seni Visual 2
Masa 70 minit
Bidang Teori Seni
Unit Pembelajaran Perbincangan Tajuk Ulangkaji Kertas 1 (Teori)
Aktiviti Pembelajaran 1.latihan ulangkaji -perkembangan fesyen pakaian masyarakat Malaysia.
2.perbincangan secara berkumpulan dan pembentangan .
BBM petikan akhbar ,majalah fesyen.
Refleksi perbincangan berjalan seperti yang dirancang.

Tarikh/Hari 26.4.2010(Selasa)
Tingkatan 4K3
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Halus
Unit Pembelajaran Lukisan Figura: Mewarna
Hasil Pembelajaran Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif.
Aras 21.-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran 1.tunjuk cara oelh guru teknik mewarna manusia, pakaian manusia yang berkedut atau berlipat.
2.pelajar mencuba sendiri pada lakaran masing-masing.
BBM contoh lukisan figura, buku rujukan SPM,warna pensil,warna oil pastel.
Refleksi pelajar boleh mewarna figura namun masih lemah dari aspek mewarna imeh yang lembut seperti pakaian.

Tarikh/Hari 27.4.2010(Rabu)
Tingkatan 4K3
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan seni halus.
Unit Pembelajaran Lukisan potret.
Hasil Pembelajaran Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif.
Aras 21.-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran 1.pengenalan tajuk kepada pelajar-maksud potret,contoh luksian potret.
2.menjelaskan proses membuat potret dan menunjukkan langkah-langkahnya.
BBM buku rujukan lukisan potret.pensil pelbagai saiz.
Refleksi tunjuk cara dapat menarik minat pelajar.

Tarikh/Hari 29.4.2010(Jumaat)
Tingkatan 4K3
Masa 70 minit
Bidang Penghasilan Seni Halus.
Unit Pembelajaran Lukisan potret
Hasil Pembelajaran Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif.
Aras 21.-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti Pembelajaran 1.pelajar menyambung aktiviti melakar potret-mula bahagian mata, hidung, mulut, telinga dan rambut.
2.tunjuk cara dihadapan kelas oleh guru dan membimbing dari meja ke meja.
BBM contoh lukisan potret, buku rujukan lukisan potret, pensil pelbagai saiz mata 2B, 3B, 5B dan 6B
Refleksi semua pelajar tidak sempat menyiapkan lukisan potret dan dijadikan kerja rumah. rata pelajar menghadapi masalah melakar bahagian hidung.

1 comment:

  1. Aslkm Puan,
    Terima kasih kerana dapat menghantar rph yang lengkap dan berkupu-kupu. Semoga sihat sihat selalu.

    ReplyDelete