RPH KARTINI SAHAMAT

Sunday, September 27, 2009

RPH37&38/9/09

Tarikh/Minggu 7.9.2009(37)
Hari Isnin
Tingkatan 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Unsur seni: Rupa
Objektif pelajar dapat membezakan ciri-ciri rupa dan bentuk di dalam karya seni visual
Hasil Pembelajaran mengenal pasti unsur seni yang diolah menggunakan media dan teknik tertentu dalam sesebuah hasil seni visual.
Aktiviti 1.menjelaskan perbezaan maksud dan ciri antara rupa dan bentuk.
2.mengkaji karya pelukis Syed Ahmad Jamal dari segi rupa dan bentuk.
3.nota bertulis
ABM contoh catan dan buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar telah dapat menganalisis catan dengan menggunakan unsur rupa.

Tingkatan/Masa 6AK5 (8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan: Penggubahan mewujudkan kesan ruang nyata,ruang cetek dan ruang dalam.
Objektif pelajar dapat mewujudkan kesan ruang di dalam lukisan.
Hasil Pembelajaran pelajar dapat memahami ruang ilusi dapat dibentuk menerusi ton,warna dan perspektif.
Aktiviti 1.pengenalan isi pembelajaran.
2.amali melukis landskap persekitaran untuk menyelesaikan isu ruang dan suasana dalam gubahan.
ABM tetingkap kertas, buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar boleh membuat pembahagian ruang dalam lukisan namun teknik melukis masih kurang memuaskan.

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni visual
Perkara Tipografi:Sambungan Latihan Membuat poster
Objektif Pelajar dapat menghasilkan poster dengan jenis huruf yang tepat dan menarik.
hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran poster dengan memasukkan imej dan huruf yang sesuai dengan tema.
ABM contoh poster,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi pemilihan huruf yang kurang sesuai dan pelajar diminta membuat pembentulan.

Tarikh/Hari 8.9.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4(3&4 ),4K6( 5&6 )
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Tipografi: Sambungan latihan membuat Poster.
Objektif Pelajar dapat menghasilkan poster dengan jenis huruf dan imej yang tepat dan menarik.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti membuat lakaran poster dengan memasukkan imej dan huruf yang sesuai dengan tema.
ABM contoh poster,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi lukisan imej perlu dibaiki dari segi bentuk dan kadar banding.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Poster: teknik mewarna.
Objektif pelajar dapat mewarna poster dengan memilih warna yang sesuai iaitu warna penggenap.
Hasil pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.membincangkan tentang warna penggenap.
2.pelajar memilih warna dan media yang akan digunakan untuk poster .
3.mewarna poster masing-masing.
ABM poster color,warna pensil dan buku rujukan psv spm.
Refleksi ramai pelajar tidak sempat mewarna poster
dan aktiviti ini disambung pada hari berikutnya.

Tarikh/Hari 9.9.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan: Penggubahan mewujudkan kesan ruang nyata,ruang cetek dan ruang dalam.
Objektif pelajar dapat mewujudkan kesan ruang di dalam lukisan.
hasil Pembelajaran pelajar dapat memahami ruang ilusi dapat dibentuk menerusi ton,warna dan perspektif.
Aktiviti sambungan aktiviti lukisan landskap dengan menimbulkan kesan ruang .
ABM tetingkap kertas,buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar belum sempat menggunakan warna untuk menimbulkan kesan perspektif admosfera.

Tingkatan/Masa6RK5(8&9)
Mata PelajaranSeni Visual
PerkaraElemen asas lukisan;Ruang
Objektifmemahami jenis ruang dan peranannya didalam lukisan dan catan.
hasil pembelajaranmengenal pasti unsur seni yang diolah dengan menggunakan media dan teknik tertentu dalam sesbuah hasil seni visual.
Aktiviti1.perbincangan maksud ruang dan jenis-jenis ruang.
2.teknik yang digunakan untuk menimbulkan ruang ilusi di dalam lukisan dan catan.
3.peranan yang dimainkan ruang dalam karya seni visual.
ABMcontoh lukisan,catan dan buku rujukan seni visual STPM.
refleksipelajar telah mengetahui jenis ruang dan juga cara menimbulkan ruang ilusi di dalam lukisan dan catan.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Tipografi: Sambungan latihan membuat Poster.
Objektif pelajar dapat mewarna poster dengan warna yang kontras.
hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara teknik mewarna poster dengan menggunakan media poster color.
2.pelajar mewarna poster masing-masing dengan menggunakan warna kontra.
ABM warna poster,contoh poster.
Refleksi kerja mewarna belum siap sepenuhnya.ada sapuran warna yang kurang memuaskan.

Tarikh/Hari 10.9.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4 (3&5)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Tipografi: Sambungan latihan membuat Poster.
Objektif pelajar dapat mewarna poster dengan warna yang kontras.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara teknik mewarna poster dengan menggunakan media poster color.
2.pelajar mewarna poster masing-masing dengan menggunakan warna kontra.
ABM warna poster, contoh poster
Refleksi poster tidak sempat diwarna sepenuhnya.

Tarikh/Hari 11.9.2009/Jumaat
Tingkatan/Masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Tipografi: Sambungan latihan membuat Poster.
Objektif pelajar dapat melengkapkan poster dengan warna kontra.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna poster.
2.pelajar menmperkemaskan lukisan poster masing-masing.
ABM warna poster, contoh poster
Refleksi semua pelajar telah melengkapkan poster masing-masing dengan warna kontra.

Minggu/Tarikh 37(14.9.2009)
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Prinsip Rekaan: Pergerakan
Objektif pelajar dapat memberi contoh karya yang menggunakan prinsip pergerakan.
Hasil Pembelajaran mengenal pasti prinsip rekaan yang diolah dengan menggunakan media dan teknik dalam sesebuah karya seni visual.
Aktiviti 1.menjelaskan prinsip pergerakan di dalam karya seni visual.
2.pelajar diminta memberi contoh karya seni visual yang menggunakan prinsip pergerakan dan menghuraikan peranan prinsip pergerakan di dalam karya tersebut.
ABM buku rujukan STPM, contoh karya seni visual.
Refleksi pelajar dapat memilih contoh karya yang ada prinsip pergerakan namun tidak mampu menghuraikannya.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan:Suasana panas .
Objektif Pelajar dapat mewujudkan kesan suasana panas dalam lukisan
Hasil Pembelajaran mengetahui suasana menunjukkan kepada kesan gubahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti 1.menjelaskan warna -warna yang dapat menimbulkan suasana panas dalam karya.
2.menunjuk teknik yang boleh digunakan di dalam lukisan.
ABM warna pensil,warna poster dan contoh lukisan.
Refleksi 2 orang pelajar telah berjaya melukis suasana panas dalam lukisan iaitu kesan pemanasan global dan kesan pengeboman.

Tingkatan/Masa 4K4(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara merekabentuk motif ukiran kayu
Objektif pelajar dapat merekabentuk motif flora untuk dijadikan corak pada ukiran kayu.
Hasil Pembelajaran aras1-memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk ukiran kayu.
aras 3-mereka corak dan mereka bentuk kayu.
Aktiviti 1.pelajar dibahagiankan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan diminta mereka motif yang mengunakan flora.
2.wakil kumpulan kehadapan kelas dan menjelaskan tentang motif yang dipilih dan jenis ukiran yang sesuai dengannya.
3.komen atau ulasan dari guru.
ABM buku rujukan pendidikan seni visual SPM
Refleksi pelajar boleh mencipta motif menggunakan flora tetapi jenis silat untuk ukiran kurang sesuai.Ada beberapa kumpulan belum membentangkan hasil rekaan mereka.

Tarikh/Hari15.9.2009/Selasa
Tingkatan/Masa4K4 (3&4), 4K6 (5&6)
Mata PelajaranPendidikan Seni Visual
PerkaraMereka bentuk motif ukiran kayu.
Objektifpelajar dapat merekabentuk motif flora untuk dijadikan corak pada ukiran kayu.
Hasil Pembelajaranaras1-memilih dan menghasilkan motif dan mereka corak hiasan untuk ukiran kayu.
aras 3-mereka corak dan mereka bentuk kayu.
Aktiviti1.pelajar dibahagiankan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan diminta mereka motif yang mengunakan flora.
2.wakil kumpulan kehadapan kelas dan menjelaskan tentang motif yang dipilih dan jenis ukiran yang sesuai dengannya.
3.komen atau ulasan dari guru.
ABMbuku rujukan pendidikan seni visual SPM
Refleksisemua kumpulan telah mereka motif ukiran dengan menggunakan flora.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Latihan ulang kaji: kertas 1
Objektif pelajar boleh menjawab 40 soalan dalam tempoh 1 jam.
Aktiviti 1.guru mengedar kertas soalan objektif kepada pelajar
2.pelajar menjawab soalan dalam tempoh yang ditetapkan.
3.guru mengumpul kertas jawapan pelajar.
ABM kertas 1 PSV
Refleksi pelajar dapat menjawab 40 soalan dalam tempoh yang ditetapkan namun tidak sempat membuat perbincangan jawapan.

Tarikh/Hari 16.9.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara prinsip rekaan-keseimbangan
Objektif pelajar dapat memjelaskan jenis keseimbangan di dalam karya seni visual.
Hasil Pembelajaran mengenal pasti prinsip rekaan yang terdapat dalam sesebuah hasil seni visual.
Aktiviti 1.memberi definisi prinsip keseimbangan.
2.menjelaskan fungsi keseimbangan.
3.peranan keseimbangan tidak simetri dan nisbah keemasan dalam karya deni visual terutama catan landskap.
ABM buku rujukan seni visual stpm
Refleksi pelajar telah memahami jenis keseimbngan yang terdapat dalam sesuatu gubahan.

Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata pelajaran Seni Visual
Perkara Lukisan:Suasana sejuk.
Objektif Pelajar dapat mewujudkan kesan suasana sejuk dalam lukisan
hasil Pembelajaran mengetahui suasana menunjukkan kepada kesan gubahan dalam penghasilan lukisan.
Aktiviti 1.membuat lukisan kejadian tsunami.
ABM pensil warna, gambar kejadian tsunami
Refleksi pelajar telah menggunakan warna-warna sejuk untuk menimbulkan kesan suasana sejuk.

Tingkatan/Masa 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Latihan Kertas 1
Objektif pelajar dapat menjawabdengan betul sekurang-kurangnya 30 daripada 40 soalan objektif.
hasil Pembelajaran memahami fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
Aktiviti 1.guru mengedar kertas soalan kepada pelajar
2.pelajar menjawab soalan yang diberi.
ABM kertas 1 psv SPM
Refleksi pelajar telah menjawab kesemua soalan objektif namun perbincangan jawapan tidak sempat dilaksanakan.

Tarikh/Hari 17/9/2009(Khamis)
Tingkatan/masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Latihan Kertas 1
Objektif pelajar dapat menjawabdengan betul sekurang-kurangnya 30 daripada 40 soalan objektif.
Hasil Pembelajaran memahami fungsi seni visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan.
Aktiviti 1.guru mengedar kertas soalan kepada pelajar
2.pelajar menjawab soalan yang diberi.
ABM kertas 1 psv SPM
Refleksi pelajar telah menjawab kesemua soalan objektif namun perbincangan jawapan tidak sempat dilaksanakan.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Latihan ulang kaji: kertas 1
Objektif pelajar dapat memperbaiki kesilapan yang telah dibuat .
Aktiviti 1.1.pelajar bersama-sama guru membincangkan ketepatan jawapan bagi setiap soalan.
2.pelaajr membuat pembetulan di dalam buku latihan.
ABM buku rujukan PSV SPM.
Refleksi latihan pembetulan disambung sebagai kerja rumah.

18.9.2009 Cuti Khas Hari Raya.

Thursday, September 3, 2009

RPH 35&36.sept09

Tarikh/Minggu 17.8.2009
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Perbincangan Jawapan Kertas Ujian Bulanan Semester ke 2.
Objektif Pelajar memahami teknik menjawab soalan dengan betul dan isi yang menepati soalan.
Aktiviti 1.guru mengembalikan kertas jawapan pelajar dan mengumumkan markah pelajar.
2.guru menerangkan teknik menjawab soalan dan menerangkan isi-isi penting yang dikehendaki oleh soalan.
3.pelajar diminta menghuraikan semula isi-isi penting yang telah dimaklumkan oleh guru.
ABM kertas soalan ujian, buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar dapat menghuraikan isi penting yang telah diperbincangkan bersama dengan guru.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Ujian Bulanan Ke 2: Lukisan alam benda -Botol Kaca dan tembikar.
Objektif Pelajar dapat menyiapkan lukan alam benda dalam tempoh yang ditetapkan.
Aktiviti 1.guru menyediakan set untuk dilukis.
2.pelajar diminta melukis objek yang ada dihadapan mereka dengan menggunakan pensil dan menggunakan pensil warna.
ABM set botol kaca dan tembikar, pensil warna.
Refleksi pelajar menyiapkan lukisan seperti yang diarahkan namum lukisan masih kurang memuaskan.

Tingkatan/Masa 4K4 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Lukisan : Potret
Objektif Pelajar dapat membuat kadar banding pada wajah dengan tepat.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti 1.pelajart menyambung aktiviti melukis potret.
2.guru menunjuk cara mengukur kadar banding hidung manusia.
ABM contoh lukisan potret.
Refleksi kelemahan mengukur kadar banding amat ketara. guru membuat bimbingan dari meja ke meja.

Tarikh/Hari 18.8.2009/Selasa
Tingkatan 4K4 (3&4) 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Pemulangkan Kertas Ujian dan perbincangan jawapan.
Objektif pelajar dapat membuat semula pembetulan ujian.
Aktiviti 1.guru memulangkan kertas jawapan pelajar dan mengumumkan jumlah markah.
2.pelajar dan guru berbincang jawapan bagi setiap soalan.
ABM kertas soalan ujian dan buku rujuan seni visual SPM.
Refleksi pelajar memahami kesilapan dan di buat di dalam ujian.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Pemulanga kertas ujian bulanan semester ke 2.
Objektif pelajar dapat mengesan kesilapan yang dilakukan dan dapat mencari jawapan yang sesuai untuk soalan.
Aktiviti 1.guru memulangkan kertas jawapan kepada pelajar.dan memaklumkan markah bagi setiap pelajar.
2.guru membincangkan jawapan bagi setiap soalan bersama-sama dengan guru.
ABM kertas ujian dan buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar telah mengetahui sebab kesilapan pada jawapan mereka.

Tarikh/Hari 19.8.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5 (1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual.
Perkara catan media warna air
Objektif pelajar dapat mempelbagaikan teknik
semasa menggunakan media warna air.
Hasil Pembelajaran 1.memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan catan.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara beberapa teknik yang boleh dihasilkan dengan menggunakan media warna air.
2.pelajar diminta membuat lakaran menggunakan pensil sebelum mewarna.
ABM warna air, buku rujukan catan warna air.
Refleksi aktiviti mewarna belum sempat dilakukan kerana pelajar mengambil masa untuk membuat lakaran.

Tingkatan/Masa 6RK5/8&9
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Garisan.
Objektif pelajar dapat mengenali jenis garisan dan fungsi garisan dalam catan.
Hasil Pembelajaran 1. memahami elemen garisan dalam penghasilan lukisan dan catan.
Aktiviti 1.penjelasan definisi garisan oleh guru.
2.meminta pelajar memaklumkan garisan yang terdapat dipersekitaran dan fungsi nya kepada manusia.
3.guru menjelaskan fungsi garisan dalam catan.
4.latihan secara lisan-mengkritik catan dari segi garisan yang terdapat di dalamnya.
ABM buku rujukan seni visual STPM,contoh catan yusuf gani.
Refleksi pelajar mula memahami cara mnggunakan garisan didalam menilai karya catan.

Tingkatan/Masa 4K6/5&6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Lukisan Potret: bahagian bibir
Objektif pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia.
2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir.
ABM contoh lukisan potret.
Refleksi masih lemah dalam menimbulkan bentuk bibir. guru membimbing pelajar membentuk bibir dan menggunakan tona untuk menimbulkan bentuk 3D.

Tarikh/Hari 20.8.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Lukisan Potret: bahagian bibir
Objektif pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia.
2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir.
ABM contoh lukisan potret.
Refleksi pelajar yang berjaya menghasilkan lukisan bentuk bibir telah membantu rakan-rakan yang masih lemah.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Lukisan alam semula jadi.
Objektif Pelajar dapat melukis bentuk alam semulajadi iaitu buahan tempatan dengan tepat.
Hasil Pembelajaran Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif.
Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti 1.guru menunjuk bebrapa biji buah tempatan dihadapan pelajar.
2guru menunjuk cara melukis objek pada kedudukan yang betul dan menarik di dalam kertas lukisan.
3.pelajar melukis dan mewarna
ABM buah belimbing sebenar, pensil warna.
Refleksi ada sebahagian pelajar dapat melukis kedudukan atau susunan buah dengan menarik.

Tarikh/Hari 21.8.2009/jumaat
Tingkatan/masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Lukisan Potret: bahagian bibir
Objektif pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia.
2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir.
ABM contoh lukisan potret.
Refleksi pelajar diminta membaiki bentuk lukisan yang kurang tepat .


CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 2- 22.8.2009 HINGGA 31.8.2009

Tarikh/Hari 1.9.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4), 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kaligrafi
Objektif Pelajar dapat mengenali seni kaligrafi dan jenis-jenisnya.
Hasil Pembelajaran 1.Aras 2-menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti 1.memperkenalkan maksud kaligrafi dan ciri-cirinya.
2.memperkenalkan jenis-jenis kaligrafi,alat dan bahan yang diguna dalam penulisan kaligrafi.
ABM buku rujuakan PSV SPM,contoh kaligrafi.
Refleksi pelajar telah memahami maksud kaligrafi.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Poster
Objektif Pelajar dapat memilih jenis huruf yang sesuai untuk membuat poster.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.memperkenalkan contoh poster yang baik.
2.langkah-langkah menghasilkan poster.
3.memilih jenis huruf yang sesuai untuk poster.
ABM contoh poster,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi pelajar telah memahami langkah-langkah menghasilkan poster.

Tarikh/Hari 2.9.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara catan media warna air.
Objektif pelajar dapat mempelbagaikan teknik
semasa menggunakan media warna air.
Hasil Pembelajaran 1.memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan catan.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna dengan mencuba teknik-teknik yang ditunjukkan oleh guru.
ABM warna air, buku catan warna air.
Refleksi pelajar telah mencuba sekurang-kurangnya 4 teknik mewarna media cat air.

Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Warna
Objektif Pelajar memahami jenis warna,fungsinya dalam pesonaliti,kebudayaan dan psikologi.
Hasil Pembelajaran memahami elemen warna yang digunakan dalam karya seni.
Aktiviti 1.menjelaskan maksud warna,jenis warna.
2.perbincangan warna dalam kehidupan-personaliti,kebudayaan dan psikologi.
3.perbincangan analisis karya catan dari segi warna
ABm Contoh carta warna, gambar catan yusuf gani.
Refleksi pelajar telah menggunakan istilah untuk warna dengan betul di dalam menganalisis karya catan.

Tingkatan/Masa 4K6 (8&9)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
perkara Tipografi
Objektif Pelajar memahani maksud tipografi dan cara menyusun huruf.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.menjelaskan maksud seni tipografi.
2.fungsi seni tipografi dan cara -cara menyusun huruf.
3.Latihan membuat poster.
ABM contoh poster. buku rujukan PSV SPM
Refleksi pelajar telah memahami maksud seni tipografi

Tarikh/Hari 3.9.2009/Khamis
Tinhkatan/masa 4K4 (3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan seni visual
Perkara Tipografi
Objektif Pelajar memahani maksud tipografi dan cara menyusun huruf.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.menjelaskan maksud seni tipografi.
2.fungsi seni tipografi dan cara -cara menyusun huruf.
3.Latihan membuat poster.
ABM contoh poster. buku rujukan PSV SPM
Refleksi latihan membuat poster tidak sempat dibuat akan disambung pada hari berikutnya.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Poster
Objektif pelajar dapat menyusun huruf dengan betul dan sesuai dengan ilustrasi yang dihasilkan.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.sambungan membuat lakaran ilustrasi untuk poster MALAYSIA HARMONI.
2.menyusun huruf untuk poster.
ABM contoh poster, buku rujukan PSV SPM
Refleksi pelajar hanya sempat membuat lakaran ilustrasi.

Tarikh/Hari 4.9.2009/Jumaat
Tingkatan 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Tipografi: Latihan Membuat poster
Objektif Pelajar dapat menghasilkan poster dengan jenis huruf yang tepat dan menarik.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara menyusun huruf dalam penghasilan poster.
2.guru menjelaskan kedudukan ilustrasi dalam poster.
3.pelajar membuat lakaran poster.
ABM contoh poster,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi