RPH KARTINI SAHAMAT

Thursday, September 3, 2009

RPH 35&36.sept09

Tarikh/Minggu 17.8.2009
Hari Isnin
Tingkatan/Masa 6RK5
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Perbincangan Jawapan Kertas Ujian Bulanan Semester ke 2.
Objektif Pelajar memahami teknik menjawab soalan dengan betul dan isi yang menepati soalan.
Aktiviti 1.guru mengembalikan kertas jawapan pelajar dan mengumumkan markah pelajar.
2.guru menerangkan teknik menjawab soalan dan menerangkan isi-isi penting yang dikehendaki oleh soalan.
3.pelajar diminta menghuraikan semula isi-isi penting yang telah dimaklumkan oleh guru.
ABM kertas soalan ujian, buku rujukan seni visual STPM.
Refleksi pelajar dapat menghuraikan isi penting yang telah diperbincangkan bersama dengan guru.

Tingkatan/Masa 6AK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Ujian Bulanan Ke 2: Lukisan alam benda -Botol Kaca dan tembikar.
Objektif Pelajar dapat menyiapkan lukan alam benda dalam tempoh yang ditetapkan.
Aktiviti 1.guru menyediakan set untuk dilukis.
2.pelajar diminta melukis objek yang ada dihadapan mereka dengan menggunakan pensil dan menggunakan pensil warna.
ABM set botol kaca dan tembikar, pensil warna.
Refleksi pelajar menyiapkan lukisan seperti yang diarahkan namum lukisan masih kurang memuaskan.

Tingkatan/Masa 4K4 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Lukisan : Potret
Objektif Pelajar dapat membuat kadar banding pada wajah dengan tepat.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti 1.pelajart menyambung aktiviti melukis potret.
2.guru menunjuk cara mengukur kadar banding hidung manusia.
ABM contoh lukisan potret.
Refleksi kelemahan mengukur kadar banding amat ketara. guru membuat bimbingan dari meja ke meja.

Tarikh/Hari 18.8.2009/Selasa
Tingkatan 4K4 (3&4) 4K6(5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Pemulangkan Kertas Ujian dan perbincangan jawapan.
Objektif pelajar dapat membuat semula pembetulan ujian.
Aktiviti 1.guru memulangkan kertas jawapan pelajar dan mengumumkan jumlah markah.
2.pelajar dan guru berbincang jawapan bagi setiap soalan.
ABM kertas soalan ujian dan buku rujuan seni visual SPM.
Refleksi pelajar memahami kesilapan dan di buat di dalam ujian.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Pemulanga kertas ujian bulanan semester ke 2.
Objektif pelajar dapat mengesan kesilapan yang dilakukan dan dapat mencari jawapan yang sesuai untuk soalan.
Aktiviti 1.guru memulangkan kertas jawapan kepada pelajar.dan memaklumkan markah bagi setiap pelajar.
2.guru membincangkan jawapan bagi setiap soalan bersama-sama dengan guru.
ABM kertas ujian dan buku rujukan seni visual SPM.
Refleksi pelajar telah mengetahui sebab kesilapan pada jawapan mereka.

Tarikh/Hari 19.8.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5 (1&2)
Mata Pelajaran Seni Visual.
Perkara catan media warna air
Objektif pelajar dapat mempelbagaikan teknik
semasa menggunakan media warna air.
Hasil Pembelajaran 1.memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan catan.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara beberapa teknik yang boleh dihasilkan dengan menggunakan media warna air.
2.pelajar diminta membuat lakaran menggunakan pensil sebelum mewarna.
ABM warna air, buku rujukan catan warna air.
Refleksi aktiviti mewarna belum sempat dilakukan kerana pelajar mengambil masa untuk membuat lakaran.

Tingkatan/Masa 6RK5/8&9
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Garisan.
Objektif pelajar dapat mengenali jenis garisan dan fungsi garisan dalam catan.
Hasil Pembelajaran 1. memahami elemen garisan dalam penghasilan lukisan dan catan.
Aktiviti 1.penjelasan definisi garisan oleh guru.
2.meminta pelajar memaklumkan garisan yang terdapat dipersekitaran dan fungsi nya kepada manusia.
3.guru menjelaskan fungsi garisan dalam catan.
4.latihan secara lisan-mengkritik catan dari segi garisan yang terdapat di dalamnya.
ABM buku rujukan seni visual STPM,contoh catan yusuf gani.
Refleksi pelajar mula memahami cara mnggunakan garisan didalam menilai karya catan.

Tingkatan/Masa 4K6/5&6
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Lukisan Potret: bahagian bibir
Objektif pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia.
2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir.
ABM contoh lukisan potret.
Refleksi masih lemah dalam menimbulkan bentuk bibir. guru membimbing pelajar membentuk bibir dan menggunakan tona untuk menimbulkan bentuk 3D.

Tarikh/Hari 20.8.2009/Khamis
Tingkatan/Masa 4K4(3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Lukisan Potret: bahagian bibir
Objektif pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia.
2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir.
ABM contoh lukisan potret.
Refleksi pelajar yang berjaya menghasilkan lukisan bentuk bibir telah membantu rakan-rakan yang masih lemah.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Lukisan alam semula jadi.
Objektif Pelajar dapat melukis bentuk alam semulajadi iaitu buahan tempatan dengan tepat.
Hasil Pembelajaran Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif.
Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang.
Aktiviti 1.guru menunjuk bebrapa biji buah tempatan dihadapan pelajar.
2guru menunjuk cara melukis objek pada kedudukan yang betul dan menarik di dalam kertas lukisan.
3.pelajar melukis dan mewarna
ABM buah belimbing sebenar, pensil warna.
Refleksi ada sebahagian pelajar dapat melukis kedudukan atau susunan buah dengan menarik.

Tarikh/Hari 21.8.2009/jumaat
Tingkatan/masa 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Perkara Lukisan Potret: bahagian bibir
Objektif pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul.
Hasil Pembelajaran Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya.
Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan
Aktiviti 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia.
2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir.
ABM contoh lukisan potret.
Refleksi pelajar diminta membaiki bentuk lukisan yang kurang tepat .


CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 2- 22.8.2009 HINGGA 31.8.2009

Tarikh/Hari 1.9.2009/Selasa
Tingkatan/Masa 4K4 (3&4), 4K6 (5&6)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Kaligrafi
Objektif Pelajar dapat mengenali seni kaligrafi dan jenis-jenisnya.
Hasil Pembelajaran 1.Aras 2-menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan.
Aktiviti 1.memperkenalkan maksud kaligrafi dan ciri-cirinya.
2.memperkenalkan jenis-jenis kaligrafi,alat dan bahan yang diguna dalam penulisan kaligrafi.
ABM buku rujuakan PSV SPM,contoh kaligrafi.
Refleksi pelajar telah memahami maksud kaligrafi.

Tingkatan/Masa 5K6 (8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Poster
Objektif Pelajar dapat memilih jenis huruf yang sesuai untuk membuat poster.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.memperkenalkan contoh poster yang baik.
2.langkah-langkah menghasilkan poster.
3.memilih jenis huruf yang sesuai untuk poster.
ABM contoh poster,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi pelajar telah memahami langkah-langkah menghasilkan poster.

Tarikh/Hari 2.9.2009/Rabu
Tingkatan/Masa 6AK5(1&2)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara catan media warna air.
Objektif pelajar dapat mempelbagaikan teknik
semasa menggunakan media warna air.
Hasil Pembelajaran 1.memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan catan.
Aktiviti 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna dengan mencuba teknik-teknik yang ditunjukkan oleh guru.
ABM warna air, buku catan warna air.
Refleksi pelajar telah mencuba sekurang-kurangnya 4 teknik mewarna media cat air.

Tingkatan/Masa 6RK5(8&9)
Mata Pelajaran Seni Visual
Perkara Warna
Objektif Pelajar memahami jenis warna,fungsinya dalam pesonaliti,kebudayaan dan psikologi.
Hasil Pembelajaran memahami elemen warna yang digunakan dalam karya seni.
Aktiviti 1.menjelaskan maksud warna,jenis warna.
2.perbincangan warna dalam kehidupan-personaliti,kebudayaan dan psikologi.
3.perbincangan analisis karya catan dari segi warna
ABm Contoh carta warna, gambar catan yusuf gani.
Refleksi pelajar telah menggunakan istilah untuk warna dengan betul di dalam menganalisis karya catan.

Tingkatan/Masa 4K6 (8&9)
Mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
perkara Tipografi
Objektif Pelajar memahani maksud tipografi dan cara menyusun huruf.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.menjelaskan maksud seni tipografi.
2.fungsi seni tipografi dan cara -cara menyusun huruf.
3.Latihan membuat poster.
ABM contoh poster. buku rujukan PSV SPM
Refleksi pelajar telah memahami maksud seni tipografi

Tarikh/Hari 3.9.2009/Khamis
Tinhkatan/masa 4K4 (3&4)
Mata Pelajaran Pendidikan seni visual
Perkara Tipografi
Objektif Pelajar memahani maksud tipografi dan cara menyusun huruf.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.menjelaskan maksud seni tipografi.
2.fungsi seni tipografi dan cara -cara menyusun huruf.
3.Latihan membuat poster.
ABM contoh poster. buku rujukan PSV SPM
Refleksi latihan membuat poster tidak sempat dibuat akan disambung pada hari berikutnya.

Tingkatan/Masa 5K6(8&9)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Poster
Objektif pelajar dapat menyusun huruf dengan betul dan sesuai dengan ilustrasi yang dihasilkan.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.sambungan membuat lakaran ilustrasi untuk poster MALAYSIA HARMONI.
2.menyusun huruf untuk poster.
ABM contoh poster, buku rujukan PSV SPM
Refleksi pelajar hanya sempat membuat lakaran ilustrasi.

Tarikh/Hari 4.9.2009/Jumaat
Tingkatan 4K6(7&8)
Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual
Perkara Tipografi: Latihan Membuat poster
Objektif Pelajar dapat menghasilkan poster dengan jenis huruf yang tepat dan menarik.
Hasil Pembelajaran Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai.
Aktiviti 1.guru menunjuk cara menyusun huruf dalam penghasilan poster.
2.guru menjelaskan kedudukan ilustrasi dalam poster.
3.pelajar membuat lakaran poster.
ABM contoh poster,buku rujukan PSV SPM.
Refleksi

1 comment:

  1. Salam sejahtera,

    1. Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemas kini dan lengkap. Keep it up.

    2. Tugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastikan juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggung jawab, kita mesti tidak give up on them. They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!


    Hj Rambli Zainudin
    Pengetua

    I believe that if you show people the problems and you show them the solutions they will be moved to act - Bill Gates

    The size of your success is measured by the strength of your desire; the size of your dream; and how you handle disappointment along the way - Robert Kiyosaki

    ReplyDelete