Tarikh/Minggu | 17.8.2009 |
Hari | Isnin |
Tingkatan/Masa | 6RK5 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Perbincangan Jawapan Kertas Ujian Bulanan Semester ke 2. |
Objektif | Pelajar memahami teknik menjawab soalan dengan betul dan isi yang menepati soalan. |
Aktiviti | 1.guru mengembalikan kertas jawapan pelajar dan mengumumkan markah pelajar. 2.guru menerangkan teknik menjawab soalan dan menerangkan isi-isi penting yang dikehendaki oleh soalan. 3.pelajar diminta menghuraikan semula isi-isi penting yang telah dimaklumkan oleh guru. |
ABM | kertas soalan ujian, buku rujukan seni visual STPM. |
Refleksi | pelajar dapat menghuraikan isi penting yang telah diperbincangkan bersama dengan guru. |
Tingkatan/Masa | 6AK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Ujian Bulanan Ke 2: Lukisan alam benda -Botol Kaca dan tembikar. |
Objektif | Pelajar dapat menyiapkan lukan alam benda dalam tempoh yang ditetapkan. |
Aktiviti | 1.guru menyediakan set untuk dilukis. 2.pelajar diminta melukis objek yang ada dihadapan mereka dengan menggunakan pensil dan menggunakan pensil warna. |
ABM | set botol kaca dan tembikar, pensil warna. |
Refleksi | pelajar menyiapkan lukisan seperti yang diarahkan namum lukisan masih kurang memuaskan. |
Tingkatan/Masa | 4K4 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan : Potret |
Objektif | Pelajar dapat membuat kadar banding pada wajah dengan tepat. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan |
Aktiviti | 1.pelajart menyambung aktiviti melukis potret. 2.guru menunjuk cara mengukur kadar banding hidung manusia. |
ABM | contoh lukisan potret. |
Refleksi | kelemahan mengukur kadar banding amat ketara. guru membuat bimbingan dari meja ke meja. |
Tarikh/Hari | 18.8.2009/Selasa |
Tingkatan | 4K4 (3&4) 4K6(5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Pemulangkan Kertas Ujian dan perbincangan jawapan. |
Objektif | pelajar dapat membuat semula pembetulan ujian. |
Aktiviti | 1.guru memulangkan kertas jawapan pelajar dan mengumumkan jumlah markah. 2.pelajar dan guru berbincang jawapan bagi setiap soalan. |
ABM | kertas soalan ujian dan buku rujuan seni visual SPM. |
Refleksi | pelajar memahami kesilapan dan di buat di dalam ujian. |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Pemulanga kertas ujian bulanan semester ke 2. |
Objektif | pelajar dapat mengesan kesilapan yang dilakukan dan dapat mencari jawapan yang sesuai untuk soalan. |
Aktiviti | 1.guru memulangkan kertas jawapan kepada pelajar.dan memaklumkan markah bagi setiap pelajar. 2.guru membincangkan jawapan bagi setiap soalan bersama-sama dengan guru. |
ABM | kertas ujian dan buku rujukan seni visual SPM. |
Refleksi | pelajar telah mengetahui sebab kesilapan pada jawapan mereka. |
Tarikh/Hari | 19.8.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5 (1&2) |
Mata Pelajaran | Seni Visual. |
Perkara | catan media warna air |
Objektif | pelajar dapat mempelbagaikan teknik semasa menggunakan media warna air. |
Hasil Pembelajaran | 1.memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan catan. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara beberapa teknik yang boleh dihasilkan dengan menggunakan media warna air. 2.pelajar diminta membuat lakaran menggunakan pensil sebelum mewarna. |
ABM | warna air, buku rujukan catan warna air. |
Refleksi | aktiviti mewarna belum sempat dilakukan kerana pelajar mengambil masa untuk membuat lakaran. |
Tingkatan/Masa | 6RK5/8&9 |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Garisan. |
Objektif | pelajar dapat mengenali jenis garisan dan fungsi garisan dalam catan. |
Hasil Pembelajaran | 1. memahami elemen garisan dalam penghasilan lukisan dan catan. |
Aktiviti | 1.penjelasan definisi garisan oleh guru. 2.meminta pelajar memaklumkan garisan yang terdapat dipersekitaran dan fungsi nya kepada manusia. 3.guru menjelaskan fungsi garisan dalam catan. 4.latihan secara lisan-mengkritik catan dari segi garisan yang terdapat di dalamnya. |
ABM | buku rujukan seni visual STPM,contoh catan yusuf gani. |
Refleksi | pelajar mula memahami cara mnggunakan garisan didalam menilai karya catan. |
Tingkatan/Masa | 4K6/5&6 |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan Potret: bahagian bibir |
Objektif | pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia. 2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir. |
ABM | contoh lukisan potret. |
Refleksi | masih lemah dalam menimbulkan bentuk bibir. guru membimbing pelajar membentuk bibir dan menggunakan tona untuk menimbulkan bentuk 3D. |
Tarikh/Hari | 20.8.2009/Khamis |
Tingkatan/Masa | 4K4(3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | Lukisan Potret: bahagian bibir |
Objektif | pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia. 2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir. |
ABM | contoh lukisan potret. |
Refleksi | pelajar yang berjaya menghasilkan lukisan bentuk bibir telah membantu rakan-rakan yang masih lemah. |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Lukisan alam semula jadi. |
Objektif | Pelajar dapat melukis bentuk alam semulajadi iaitu buahan tempatan dengan tepat. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-Membuat karya seni secara kritis dan kreatif. Aras 2-Menjalankan aktiviti secara terancang. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk bebrapa biji buah tempatan dihadapan pelajar. 2guru menunjuk cara melukis objek pada kedudukan yang betul dan menarik di dalam kertas lukisan. 3.pelajar melukis dan mewarna |
ABM | buah belimbing sebenar, pensil warna. |
Refleksi | ada sebahagian pelajar dapat melukis kedudukan atau susunan buah dengan menarik. |
Tarikh/Hari | 21.8.2009/jumaat |
Tingkatan/masa | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual. |
Perkara | Lukisan Potret: bahagian bibir |
Objektif | pelajar dapat melakar bibir dengan kadar banding yang betul. |
Hasil Pembelajaran | Aras 1-menginterpretasi maklumat yang akan digunakan dalam penghasilan karya. Aras 2-menghasilkan catan secara terancang dan didokumentasikan |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara mngukur kadar banding membuat bibir manusia. 2.pelajar cuba menyambung lukisan potret dengan melukis bahagian bibir. |
ABM | contoh lukisan potret. |
Refleksi | pelajar diminta membaiki bentuk lukisan yang kurang tepat . |
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KE 2- 22.8.2009 HINGGA 31.8.2009
Tarikh/Hari | 1.9.2009/Selasa |
Tingkatan/Masa | 4K4 (3&4), 4K6 (5&6) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Kaligrafi |
Objektif | Pelajar dapat mengenali seni kaligrafi dan jenis-jenisnya. |
Hasil Pembelajaran | 1.Aras 2-menginterpretasi maklumat dan memperkembangkan daya imaginasi melalui eksperimentasi gayaan. |
Aktiviti | 1.memperkenalkan maksud kaligrafi dan ciri-cirinya. 2.memperkenalkan jenis-jenis kaligrafi,alat dan bahan yang diguna dalam penulisan kaligrafi. |
ABM | buku rujuakan PSV SPM,contoh kaligrafi. |
Refleksi | pelajar telah memahami maksud kaligrafi. |
Tingkatan/Masa | 5K6 (8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Poster |
Objektif | Pelajar dapat memilih jenis huruf yang sesuai untuk membuat poster. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai. |
Aktiviti | 1.memperkenalkan contoh poster yang baik. 2.langkah-langkah menghasilkan poster. 3.memilih jenis huruf yang sesuai untuk poster. |
ABM | contoh poster,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi | pelajar telah memahami langkah-langkah menghasilkan poster. |
Tarikh/Hari | 2.9.2009/Rabu |
Tingkatan/Masa | 6AK5(1&2) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | catan media warna air. |
Objektif | pelajar dapat mempelbagaikan teknik semasa menggunakan media warna air. |
Hasil Pembelajaran | 1.memahami cara dan teknik menggunakan alat bahan serta teknik olahan dalam penghasilan catan. |
Aktiviti | 1.pelajar menyambung aktiviti mewarna dengan mencuba teknik-teknik yang ditunjukkan oleh guru. |
ABM | warna air, buku catan warna air. |
Refleksi | pelajar telah mencuba sekurang-kurangnya 4 teknik mewarna media cat air. |
Tingkatan/Masa | 6RK5(8&9) |
Mata Pelajaran | Seni Visual |
Perkara | Warna |
Objektif | Pelajar memahami jenis warna,fungsinya dalam pesonaliti,kebudayaan dan psikologi. |
Hasil Pembelajaran | memahami elemen warna yang digunakan dalam karya seni. |
Aktiviti | 1.menjelaskan maksud warna,jenis warna. 2.perbincangan warna dalam kehidupan-personaliti,kebudayaan dan psikologi. 3.perbincangan analisis karya catan dari segi warna |
ABm | Contoh carta warna, gambar catan yusuf gani. |
Refleksi | pelajar telah menggunakan istilah untuk warna dengan betul di dalam menganalisis karya catan. |
Tingkatan/Masa | 4K6 (8&9) |
Mata pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
perkara | Tipografi |
Objektif | Pelajar memahani maksud tipografi dan cara menyusun huruf. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai. |
Aktiviti | 1.menjelaskan maksud seni tipografi. 2.fungsi seni tipografi dan cara -cara menyusun huruf. 3.Latihan membuat poster. |
ABM | contoh poster. buku rujukan PSV SPM |
Refleksi | pelajar telah memahami maksud seni tipografi |
Tarikh/Hari | 3.9.2009/Khamis |
Tinhkatan/masa | 4K4 (3&4) |
Mata Pelajaran | Pendidikan seni visual |
Perkara | Tipografi |
Objektif | Pelajar memahani maksud tipografi dan cara menyusun huruf. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai. |
Aktiviti | 1.menjelaskan maksud seni tipografi. 2.fungsi seni tipografi dan cara -cara menyusun huruf. 3.Latihan membuat poster. |
ABM | contoh poster. buku rujukan PSV SPM |
Refleksi | latihan membuat poster tidak sempat dibuat akan disambung pada hari berikutnya. |
Tingkatan/Masa | 5K6(8&9) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Poster |
Objektif | pelajar dapat menyusun huruf dengan betul dan sesuai dengan ilustrasi yang dihasilkan. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai. |
Aktiviti | 1.sambungan membuat lakaran ilustrasi untuk poster MALAYSIA HARMONI. 2.menyusun huruf untuk poster. |
ABM | contoh poster, buku rujukan PSV SPM |
Refleksi | pelajar hanya sempat membuat lakaran ilustrasi. |
Tarikh/Hari | 4.9.2009/Jumaat |
Tingkatan | 4K6(7&8) |
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni Visual |
Perkara | Tipografi: Latihan Membuat poster |
Objektif | Pelajar dapat menghasilkan poster dengan jenis huruf yang tepat dan menarik. |
Hasil Pembelajaran | Aras 2-menghasilkan karya 2D dan 3D dengan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai. |
Aktiviti | 1.guru menunjuk cara menyusun huruf dalam penghasilan poster. 2.guru menjelaskan kedudukan ilustrasi dalam poster. 3.pelajar membuat lakaran poster. |
ABM | contoh poster,buku rujukan PSV SPM. |
Refleksi |
Salam sejahtera,
ReplyDelete1. Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemas kini dan lengkap. Keep it up.
2. Tugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastikan juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggung jawab, kita mesti tidak give up on them. They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!
Hj Rambli Zainudin
Pengetua
I believe that if you show people the problems and you show them the solutions they will be moved to act - Bill Gates
The size of your success is measured by the strength of your desire; the size of your dream; and how you handle disappointment along the way - Robert Kiyosaki